Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macura
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-04 19:00
Hallo allemaal,

Sinds een week of 4 ben ik de gelukkige eigenaar van de GTX 970 FTW editie. Echter, nu is er een backplate voor te koop. Heeft een backplate ook nog nut qua koeling of is het alleen hoe de kaart er uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een backplate zal verwaarloosbaar invloed uitoefenen op de koeling. Al zorgt een backplate er wel voor dat er minder stof op de printplaat terecht komt op de langere termijn.

Verder beschermt het de printplaat en zorgt de stevigheid voor het minder doorbuigen van de kaart.

Een backplate is vooral esthetisch met wat kleine voordelen, maar zeker geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macura
Dank je wel voor je heldere uitleg. misschien dat ik hem toch haal vanwege die vervelende stof in de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

Voor de temperaturen zal een backplate eerder een negatieve werking hebben als een positieve. Koop een paar fatsoenlijke stoffilters of knutsel er zelf eentje in elkaar met panty's, leuk dat je je GPU beschermt van een laagje stof (welke je er makkelijk weer af haalt) terwijl de rest van je systeem niet beter word beschermd.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

macura schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:39:
Dank je wel voor je heldere uitleg. misschien dat ik hem toch haal vanwege die vervelende stof in de pc.
Afhankelijk van je kaart en koeling kan het handig zijn. Denk dat het namelijk tegenkracht kan geven tegen het kromtrekken van een kaart die een zware koeling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50

TommieW

Numa numa.

Het voorkomt vooral dat de kaart doorbuigt terwijl hij in je PC hangt. Ik heb om eerlijk te zijn geen idee hoe veel het de levensduur beïnvloedt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macura
Zal het eens rustig overwegen. nog nooit een backplate gehad. Dank jullie alle voor de handige tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
ik kijk sinds kort mijn pc in en merk wel dat het een flink zware kaart is voor z'n socket. Het argument over doorbuigen vind ik dan ook sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Mastadont schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 06:27:
ik kijk sinds kort mijn pc in en merk wel dat het een flink zware kaart is voor z'n socket. Het argument over doorbuigen vind ik dan ook sterk.
Ik heb een gtx 580 gehad, die zelfs met backplate doorbuigte.
Je zag gewoon een soort van buiging/knik in de backplate.
Maar deze had dan ook een 3 slots koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macura
de 580 is ietsje groter en zwaarder dan mijn EVGA 970. was ook al voor een kleinere kaart gegaan dit keer. had hiervoor de msi 760. die boog ook door inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

PCB's zijn relatief soepel, dat een kaar ietswat doorbuigt kan over het algemeen geen kwaad. Met een beetje cablemanagement kan je de powerkabel(s) die je inplugt ook nog gebruiken om wat stress van de kaart af te halen.

Gefeliciteerd trouwens. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1