• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:40
Beste alle,

Ik heb een vraag omtrent kvk en handelsnamen.

Heb een vriend (klant meteen ook) die geregisteerd staat bij kvk omdat hij producten verkoopt online.
Nu vroeg ik me af, of het mogelijk is om mijn bedrijf(je) ook als handelsnaam onder zijn bedrijf te registreren?

Waat hij totaal andere producten verkoopt dan ik, of dit dan ook mogelijk is?
Heb nooit echt informatie gevonden over dat soort onderwerpen!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-01 12:15
vaak is dat wel mogelijk, maar waarom zou je het willen? Dat betekent namelijk ook dat hij eigenaar is van jouw bedrijf(je)?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt meerdere handelsnamen registreren bij een kvk-inschrijving. Echter zal het bevriende bedrijf wel de rechten, plichten en aansprakelijkheid hebben voor de onderneming van TS.

Administratief lijkt het me helemaal niet handig. Hoe ga je bijvoorbeeld de aftrek van kosten scheiden? Hoe wordt het inkomen voor TS en de bevriende partij gescheiden c.q. berekend?

Mijn inziens kun je beter een eigen kvk-inschrijving doen. Dat kost eenmalig 50 euro die bovendien als bedrijfskosten afgetrokken mogen worden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45
Niet aan beginnen, gewoon je eigen kvk inschrijving regelen. Maakt alles veel simpeler...

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-01 00:26

Ardana

Mens

Waarom zou je dat willen? Welk voordeel denk je dat dat geeft?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• theduke1989
Ik had niet echt naar de voordeel gekeken.
Maar eerder makkelijker, omdat er dan al een bedrijf (overkoepelende) al klaar stond.
Ik er dus als ''handelsnaam'' bij kon gezet worden, en dacht alsnog omdat het nog steeds een ander bedrijf is, het dus alsnog via mij gaat de aftrekkosten etc...

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
theduke1989 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:23:
Ik had niet echt naar de voordeel gekeken.
Maar eerder makkelijker, omdat er dan al een bedrijf (overkoepelende) al klaar stond.
Ik er dus als ''handelsnaam'' bij kon gezet worden, en dacht alsnog omdat het nog steeds een ander bedrijf is, het dus alsnog via mij gaat de aftrekkosten etc...
Niet onaardig bedoeld, maar ik zou je even goed inlezen voordat je een bedrijf start. Je berichten geven me de indruk dat je nog niet veel hebt uitgezocht. Het starten van een bedrijf kan nogal wat impact hebben (IB aangifte als ondernemer, geen recht op allerlei overheidsbijdragen). Zoek dit dus even goed uit, ga langs bij de KvK en laat je goed voorlichten :).

[ Voor 0% gewijzigd door Skating_vince op 02-07-2015 10:34 . Reden: zinsopbouw ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45
Ik gok dat hij een eenmanszaak is. Daar kun jij niet bijgeschreven worden, wel kun je bij hem in dienst gaan (dat moet hij niet willen!).

Als jij aftrekkosten wilt zoals de zelfstandigenaftrek moet je 1225 uur per jaar aan je bedrijf besteden. Daarvoor dien je eerst een kvk inschrijving te hebben. Ook voor andere aftrekposten die niet aan dit urencriterium gebonden zijn (KIA etc) moet je nog steeds een kvk inschrijving hebben. Je bent geen ondernemer zonder kvk inschrijving (uitzonderingen daargelaten... ROW enzo).

BTW terugkrijgen kan alleen als je een BTW nummer hebt, en daarvoor heb je ook weer een kvk inschrijving nodig. En als je eenmaal een BTW nummer hebt *moet* je elke maand/kwartaal (keuze belastingdienst) een BTW aangifte doen. Doe je dat niet dan staat er 65 euro boete per keer op.

[ Voor 11% gewijzigd door pirke op 02-07-2015 10:37 ]

• theduke1989
Het is niet dat ik niet heb gekeken naar dit.
Maar kreeg deze tip door van iemand, vandaar dat ik nogmaals even voor de zekerheid dit hier heb gevraagd.

Dus het beste is gewoon een eigen KvK + btw-nummer aan te vragen. Dit is ook tevens gelijk de mogelijkheid om een iDEAL oplossing aan te schaffen, zou dan ook wel een zakelijke rekening moeten aanschaffen.

Maar verschillende kosten van onder een handelsnaam of gewoon als zelf ondernemer qua belastingskosten? Daarbij hoe moet ik dit zien.

Verkoop van producten, waarbij ik zelf de BTW aangeef, op termijn ik heb nog maar ongeveer weinig omzet! Omdat ik ook druk bezig ben met SEO etc. Maar nu heb ik bijvoorbeeld 2k omzet via de aangegeven shop, waarvan er +/- 1500,- naar de fabrikant moet. Hoe berekeken ze dat allemaal?

Verwijderd

Weinig omzet of niet, je verkoopt vanuit commercieel oogpunt en dat houdt in eigen bedrijf.
SEO ideal dat zijn dingen voor een webshop. Webshop is sowieso KVK.

Heb begin dit jaar zelf een bedrijf gestart, de kvk en btw zijn het moeilijkste niet.
De boekhouding kost meer werk. Verdiep je hier vooral goed in en laat je bijstaan door iemand met kennis.

Als je echt weinig omzet hebt krijg je mogelijk zelfs vrijstelling op je btw, maar dan moet je onder de 1400 euro btw per jaar blijven of tot 1800 voor gedeelde vrijstelling, maar uit ervaring kan ik melden dat je daar heel snel boven zit!

Ik had ook gedacht wel onder de 1800 euro btw op jaar basis te blijven, echter mag ik over afgelopen kwartaal al 2000 euro aftikken aan btw bij de fiscus.

bank en ideal kosten kunnen aardig oplopen als starter kijk hier goed naar.
Zelf gebruik ik knab zakelijk met mollie voor ideal.
Dit integreert mooi in mijn opencart webshop, welke weer gekoppelt is aan acumulus boekhouding en ik hoef maar bar weinig zelf in te vullen aan facturen voor de webshop dit gaat 99% automatisch.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Volgens mij is de topictitel onjuist. Het lijkt alsof TS van plan is ommet zijn handel "mee te liften" op het bedrijf van de vriend. Het gaat in essentie niet om merkenrecht, maar om rechtsvorm.

TS zou met zijn vriend samen een VOF kunnen oprichten, daarin twee verschillende activiteiten ontplooien, en de winst naar kunnen verdelen naar rato van de opbrengst van de twee activiteiten. Helaas ontstaat er dan een administratieve vervlechting die je met de hand uit elkaar mag pluizen en bovendien zijn beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk. Dan is een eigen eenmanszaak imho makkelijker en veiliger.
Pagina: 1