• maffe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-01 17:41
Wie heeft ervaring met onderstaande.
Stel ik heb een nieuw moederbord Asus Z97-A met de laaste bios en een intel i7 5775c erop.
Het lampje bij de PCI gaat branden. Geen beeld op de onboard mogelijkheden.
Doe je er een videokaart in wel beeld via videokaart.
Videokaart eruit en een willekeurig i3 erin, wel beeld.
Is de 5775c niet goed compatible met Z97? Moet toch ook gewoon onboard beeld geven?
Wie o wie?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat heb je zelf al gedaan?? De meeste borden hebben nog een bios update nodig...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• maffe
Dat zeg ik, de laatste bios zit erin 2401.
Het is overigens boardje z97-a/usb3.1
Hij werkt met losse videokaart, maar ik wil onboard video gebruiken.
Heeft iemand dezelfde config die wel werkt.
Ik moet nog ff de bios settings door, kom er morgen op terug.

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 22:24
Misschien stating the obvious maar de driver van de onboard videokaart wel geinstalleerd? Heb je geen beeld als de videokaart er in zit? Of haal je die er dan uit? Anders kan het zijn dat de BIOS overschakeld op de dedicated output (van de externe GPU) ipv de onboard.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

rdejongjr

Gnome

[/quote]
BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors
Before using the 5th Gen Intel Core processors, we suggest
that you use USB BIOS Flashback or download this BIOS updater
to update the BIOS.
[quote]

Zie de site van asus, flash de nieuwste bios enkel via flasback of via de windows tool.
Anders pakt het niet alle onderdelen goed mee.

Suces!

• maffe
We gaan verder...
Inmiddels van alles geprobeerd.

Punt 1. ik krijg met de 5775c geen beeld op onboard HDMI of Display port. Ik moet een 'externe' videokaart gebruiken om beeld te krijgen. Om dus uberhaupt in de bios te kunnen komen etc.

2. Ik accepteer (tijdelijk) de extra videokaart, misschien wordt het later nog gefixed door een fimrware update.

3. Ik krijg op dit Z97-A board met geen mogelijkheid Windows 8.0 geinstalleerd. (Ja dit ligt hier op DVD)

Heb geprobeerd met settings:
a) Boot > CSM > Enable
b) Boot > Secure Boot > OS type > Other OS
c) Boot > Secure Boot > Key Management > Clear Secure Boot Keys

Telkens loopt ie vast op: Windows kan niet worden geinstalleerd op dit station
(Er zit in de zeer snelle m2 samsung sm951)

Er komt een geel uitroepteken bij met de extra tekst:
"Kan Windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteund mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het bios menu van de computer"

Ik kom met de DVD niet verder. Maar heb nu ook een speciale UEFI Bootable usb stick gemaakt met Rufus. Deze start keurig op etc.
De Windows 8.0 installer kan partities aanmaken, maar je kan het OS niet verder installeren.
Wie heeft tips?

Heeft iemand uberhaupt werkend een Z97-A met Samsung's M2 sm951
Heb ik hier misschien een driver voor nodig??

** update: SOLVED !!
Als de Asus start moet je F8 drukken dan kies je voor UEFI USB bootable ding
Daarna kan je wel door installeren.
p.s. als je niet uefi kiest start de pc blijkbaar 'traditioneel' van die stick op. Echt UEFI booten dius

[ Voor 8% gewijzigd door maffe op 05-07-2015 01:09 . Reden: Solved! ]

• maffe
Windows draait nu. Nu alleen nog onboard video fixen... wie o wie?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Erg bijzonder dat de onboard gpu niet aan wil. Welke monitor gebruik je?

Het enige dat ik momenteel kan bedenken is het verwijderen van de AMD/nvidia display driver om vervolgens via Intel de Iris Pro 6200 display driver te installeren. Wellicht nog even je cmos resetten wanneer je de dedicated GPU uit het systeem verwijdert!

Anders lijkt het op slechte compatibiliteit tussen mobo en CPU, aangezien je andere CPU wel met onboard GPU werkt. Ik kan me niet voorstellen dat alleen de igpu van je 5775c kaduk is namelijk!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• maffe
Stin, dank voor antwoord.
Ik heb de Asus PB287Q ... juist ja een 4K scherm :)
Maar die is vast het probleem niet, andere oude monitor op de normale VGA poort werkt ook niet.
Ik denk dat we moeten wachten op firmware update

De Windows installatie was met 2 a 3 minuten klaar, Was nog langer bezig met bedenken wachtwoord,dan de installatie zelf :)

• maffe
Vervolg:
Na update Windows 8.0 naar 8.1 is ie spontaan de netwerkkaart kwijt.
Deze moest opnieuw geinstalleerd worden (op zich raar?)

Dan denk je: eindelijk de onboard video driver installeren.
Volgens Asus moet je deze installeren: Intel_VGA_Win7-8-8-1_V1018144206
*Full support of the new CPU requires VGA driver version 10.18.14.4206 or later

Maar zodra ik die run, zegt ie:
"Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van de software"

Wie o wie?

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Heb je in de BIOS de onboard graphic aangezet ipv de pcie graphic?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• stin00
  • Niet online
rikadoo schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:04:
Heb je in de BIOS de onboard graphic aangezet ipv de pcie graphic?
Waarom zou dit moeten? Een modern moederbord detecteert dit gewoon vanzelf, zie ook zijn beginpost:

"Videokaart eruit en een willekeurig i3 erin, wel beeld."

Met een i3 heeft hij dus wél onboard graphics

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb ook eens iets dergelijks meegemaakt maar precies omgekeerd. Onboard wilde wel, maar de grafische kaart niet.
Lang verhaal kort: er bleek 1 pinnetje krom te zijn gegaan in de cpu socket. Ding recht gebogen, en het werkte weer naar behoren.

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

Lezen is een vak, zoals eerder genoemd, flash de bios via windows of flashback (wanneer beschikbaar) opnieuw!

• stin00
  • Niet online
rdejongjr schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:54:
Lezen is een vak, zoals eerder genoemd, flash de bios via windows of flashback (wanneer beschikbaar) opnieuw!
De flashback ondersteuning is bedoeld voor het flashen van een bios als je CPU helemaal niet supported wordt door je moederbord. Het lukt de OP echter wel om met videokaart in z'n i7 5775C in Windows te komen en alles werkt gewoon; alleen de onboard GPU niet. Het maakt in dit geval echt niet of je de bios linksom of rechtsom flashed, een bios staat op je moederbord of niet. Er zit geen verschil in de wijze van flashen waardoor je moederbord ineens magisch een andere versie krijgt.

Lezen is inderdaad een vak. Een bios via Windows flashen aanraden is sowieso een no-go, dit doe je in 99,9% van de gevallen juist niét in Windows omdat dat vragen om problemen is. Vandaag de dag is een bios flashen in Windows wel steeds stabieler geworden, maar desondanks zou ik het afraden.

• maffe
Goed gesproken Stin...

Heb nu nog twee problemen:
a) onboard video doet het nog steeds niet en de driver ge-adviseerd door Asus wil niet installeren met deze melding: "Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van de software"

b) kan ook niet de AI Suite III installeren. (AISuite3_1.00.93)
Dan zegt ie: The model does not support this application
Hoezo, dit is de AISuite bij Asus op de site, voor dit moederbord met Win 8.1 /64 bit.
Als je daarop Googled, kom je o.a. tegen dat je alle EXE files in de AI suite package met rechtermuis moet Unblocken en alle exe voorzien van 'Run As administrator' ... slaat nergens op.
Was eerder toch ook niet zo? Of vergis ik me zo in die UEFI meuk?!

Ik heb in al die jaren nog nooit zoveel moeite moeten doen om een Asus goed aan de praat te krijgen.

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

Zucht........
Op de support page van asus geven ze toch echt aan dat er via flashback of tool geflashd moet worden om de 5e genaratie volledig te ondersteunen.

Tevens zijn mijn collega's en ik het al meerdere malen tegen gekomen. (Bios flash binnen 10sec klaar is geen goede bios flash)

Dus lees voortaan eerst aandachtig de aanwijzingen op de site van de fabrikant voor je de eerste de beste flapdrollen op le internets gelooft.

!ZIE AANWIJZINGEN VAN ASUS ZELF!

We nemen niet meer de tijd om eens 5-10min iets door te nemen of opnieuw te proberen,

Flashen vanuit windows is ook niet mijn eerste keus, maar soms moet het blijkbaar. Neem dan ook de tijd om fatsoenlijk vanaf 0 windows te installeren op het betreffende platform, minste risico.

Lukt het je niet om met de (fout)meldingen op het scherm de benodigde aanvullende onderdelen te installeren (Intel ME), laat het dan desnoods door een ander doen die er wel verstand van heeft.
Zon forum is leuk en een paar stamgasten weten best veel maar de kristallen bollen hebben nogal last van storing en niet iedereen heeft alle handleidingen/instructies/gewoontes van alle merken in zijn/haar hoofd zitten.

Succes ermee, ik ben even huilen in een hoekje

[ Voor 30% gewijzigd door rdejongjr op 07-07-2015 03:40 ]

• maffe
Grachte heer rdejongjr.

Ik vind je reactie een beetje kort door de bocht. Helaas ken je mij niet persoonlijk.
Ik sleutel regelmatig aan Asus en jaren plezier van deze boarden. Gaan de hele familie door :)

Ik had het verhaal op Asus al gelezen en dat is ook keurig zo gebeurd met een eerdere processor.
Na deze flash hebben we de 5775c geplaatst en wat meteen op viel, is dat onboard video het niet meer doet.
Met een externe videokaart wel. Let wel, we hebben het over een kaal systeem, schoon uit de doos nog voordat Windows erop staat.

Doe het volgende eens?
Neem een Z97-A board. Doet laatste rom erin en zet er een 5775c processor op. Heb je onboard video?
Doe dan een M2 kaartje erop en volledige UEFI windows 8.1 installatie.
Kan je dan de AI suite III in een keer installeren zonder problemen?
Ben benieuwd

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

2 weken geleden exact dezelfde setup mogen bouwen.

Even vanuit de bios geflashed met een andere cpu, 5775c er in en *huh* geen beeld via onboard, wel via een kaartje.
Uiteindelijk via bijgeleverde tool in windows geflasht en zowaar beeld gekregen.

Bijna alle fabrikanten hebben wel vaker updates die enkel volledig werken wanneer geflashed wordt met bijgeleverde tool.
Wordt er geflashed in de bios zelf zal alleen de cpuid code en bios reversie worden aangepast. (is het ook vaak binnen 10sec klaar)

Mocht je zelfs na het flashen vanuit windows geen beeld krijgen kun je met een gerust hart stellen dat cpu of bord een defect hebben.

Overige crapware die bij borden wordt geleverd gebruik ik niet, al blijven ze nogal eens op de intel management drivers hangen.
Dit heeft tevens niets met je eerste probleem te maken, vanaf de bios moet je al beeld kunnen krijgen uiteindelijk.

Succes!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dubbelcheck zeker of de oude iGPU (integrated GPU of "onboard graphics") driver wel volledig verwijderd worden, dit heeft me in het verleden ook problemen gegeven.
Eventueel kan je DDU (Display Driver Uninstaller) hiervoor gebruiken om alle achterblijvende bestanden te wissen: http://www.wagnardmobile.com/DDU/ddudownload.htm

Dat de nieuwe iGPU driver niet de hardware herkent kan zijn als je de Intel Chipset driver niet (correct) hebt geïnstalleerd. Die van Asus is een jaar oud, hier is de recentste: https://downloadcenter.in...tware-INF-Update-Utility-

Reboot dan en installeer dan de recentste iGPU driver: https://downloadcenter.in...or-Windows-7-8-8-1-64-bit

[ Voor 8% gewijzigd door marcop82 op 07-07-2015 12:12 ]

• maffe
rdejongjr schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:21:

Uiteindelijk via bijgeleverde tool in windows geflasht en zowaar beeld gekregen.
rdejongr,

Welke bijgeleverde tool was het? Ik heb een paar geprobeerd, maar blijf nog steeds geen beeld houden. De bios tool onder DOS komt met melding: "Security verification failed in the file".
Uiteindelijk: Als je de brenamer tool gebruikt, wordt de CAP file hernoemd naar: Z97AU31.CAP.
Pas dan wil hij wel flashen, vanuit Dos. Hij komt helemaal terug in de beginwaarden en moet ook weer de M2 selecteren etc. Maar nog steeds geen onboard beeld.

Ook de "BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors" kwam telkens met: "This tool is for BIOS update to support New Processors. Please ensure that the Intel Management Engine Interface driver is properly installed before using this tool"
Deze heb ik weten te fixen, door echt de OUDE Intel Management Engine versie van Asus te nemen.
Daarna heb ik via deze tool ook nog geflashed. Deze duurde langer. PC bliept dan paar keer bij opstarten, dat ik denk: hij doet het... maar helaas. Nog zelfde, geen onboard beeld.

Dus vandaar mijn vraag, welke tool heb je exact gebruikt?

• maffe
Beste Marco,

Ik ga een heel eind met je mee, bedankt voor de tips.
Eerst twee gingen prima, alleen de laatste tip gaat niet werken:
"Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van de software"

Dat uiteindelijk Windows beeld geeft via onboard met een driver geloof ik wel.
Maar wat ik voor elkaar wil hebben is direct bij opstarten beeld van de bios middels onboard video.
Ik kocht juist deze Z97-A omdat hier Display port onboard zit.

Denk dat het boardje terug gaat.
Een hobby is leuk, maar moet toch eens gaan werken :(

• maffe
**update Hij doet het nu toch... zowaar.
Net nu ik dacht, ik trek alles eruit etc, besloot ik nog even om de spanning van de pc te halen.
Het externe videokaartje eruit te halen en spontaan is het rode ledje weg bij de videokaart.
Huh? Opnieuw booten, en ja hoor, onbaord beeld in de bios! Yes.
Maarja nu in Windows geen beeld. Videokaartje er weer in, nogmaals geprobeerd de laatste driver van marco hierboven en nu laat deze zich wel installeren.
Nogmaals pc uit, kaartje eruit en nu ook beeld in Windows!

Ik denk toch dat het opnieuw flashen het wel heeft opgelost uiteindelijk.
Met dank aan de tips van jullie is het gelukt. Kijk en daarom hebben we nu tweakers.net :)
Dank!

• marcop82
  • Niet online
Super, goed om te horen !

Het zou kunnen dat het stroom afhalen van de PC ervoor zorgde dat de nieuwe BIOS update sommige settings nu wel pakte. Sommige BIOS updates verplichten namelijk om niet te rebooten maar de stroom van de PC te halen (sommigen ook juist niet !). Het probleem van de GPU driver leek dus te zijn dat de GPU niet werd geactiveerd. Door de BIOS op de juiste manier (voor de Broadwell CPU's dan) te flashen, zal mogelijk iets geupdate zijn dat niet door een gewone BIOS update zou kunnen. Vreemd maar niet onmogelijk dus :)

• maffe
Kleine update.
Sinds 23 juli zijn er allemaal nieuwe drivers e.d. uitgekomen.
Ding werkt nu naar behoren. Ook de AI Suite kan je nu zonder problemen installeren. Eindelijk :)

• marcop82
  • Niet online
Leuk dat je de moeite doet om het te melden, anderen met een gelijkaardig probleem zijn er dan ook wat mee !

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 18:49
Zeg even over die windows 8. Uefi is toch niet verplicht. Hij zal toch ook moeten installeren in legacy mode?

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
jaaoie17 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:11:
Zeg even over die windows 8. Uefi is toch niet verplicht. Hij zal toch ook moeten installeren in legacy mode?
Klopt maar dan moet je in de bios ook weer wat aanpassen;)
Pagina: 1