windows 7 kapotski, veilige modus werkt wel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 681920

Topicstarter
Mijn windows 7 werkt dus niet meer. Opstarten in veilige modus gaat wel, normale modus eindigt in een zwart scherm op het moment dat het account selectie scherm tevoorschijn moet komen. Ik heb alle schijven gecontroleerd op fouten, heb zo'n herstelpunt van drie dagen eerder toegepast maar het maakt allemaal niks uit.
Ik ben nu met mijn laptop ergens anders en zodra ik weer beschikking heb over mijn desktop (die dus problemen heeft) zal ik windows maar opnieuw installeren. Maar als iemand in de tussentijd andere suggesties heeft of me kan vertellen waar het probleem zit dan zou ik dat op prijs stellen.

Deze situatie is zo sinds een paar dagen toen mijn pc crashte tijdens het spelen van The Witcher 3. Dit spel doet het al een aantal weken uitstekend op medium settings. De computer had een half uur in slaapstand gestaan, waarna ik het spel hooguit 10 minuten opgestart had. Het scherm werd opeens zwart maar met een horizontaal lijnenpatroon zichtbaar. De achtergrondmuziek ging door maar verder reageerde de pc nergens meer op. Ik heb de aan-knop maar ingedrukt tot hij uitging, en sindsdien doet hij het dus niet meer.
Ik maak me zorgen over dit lijnenpatroon. Mijn vorige laptop deed dit namelijk ook, en kort daarna heb ik letterlijk en figuurlijk de stekker eruit moeten trekken. Nou was die wel 7 jaar oud, maar toch. Kan iemand mij vertellen wat dit voor iets is?

In veilige modus heb ik geprobeerd the witcher 3 op te starten, maar die geeft een error dat mijn videokaart geen directX 11 ondersteunt. Ik hoop niet dat mijn videokaart kapot is, maar ik kan me ook wel voorstellen dat dergelijke functies gewoon niet beschikbaar zijn in veilige modus.
Ik heb the witcher drie via good old games, maar de gog galaxy launcher laat ik nooit automatisch opstarten. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een van deze twee programma's het probleem veroorzaakt.

Als iemand meer details over mijn systeem wil dan kan ik die vrijdag geven. Alle suggesties zijn welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 681920 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 19:57:
In veilige modus heb ik geprobeerd the witcher 3 op te starten, maar die geeft een error dat mijn videokaart geen directX 11 ondersteunt. Ik hoop niet dat mijn videokaart kapot is, maar ik kan me ook wel voorstellen dat dergelijke functies gewoon niet beschikbaar zijn in veilige modus.
In veilige modus laad Windows de default drivers, die wat in de installatieschijf zitten en alleen basisfunctionaliteit bieden. Dus dat je in veilige modus niet kant gamen klopt.

Probeer in veilige modus eens de grafische driver weg te gooien? Als je dan wél beeld krijgt, dan weet je iig dat je naar de videokaart, of de driver daarvan, moet kijken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

og je kijkt even naar je event log in de safe mode

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Je bent een gamer dus ik denk dat je wel wat RAM geheugen zal hebben in je desktop.
Je had het over slaapstand, ik persoonlijk gebruik liever slaapstand niet, maar wat er gebeurd als je de computer in slaapstand zet is dat wat er in het geheugen geladen is op je harde schijf wordt geparkeerd (hyberfile.sys) en dat niet alle hard en/of software hier altijd zo fijn mee omgaat.
Het verschil met opstarten en uit slaapstand komen is dan ook erg drastisch, in plaats van dat de kernel, alle drivers, services en processen in het geheugen worden geladen wordt er een kopie van het geheugen, gemaakt tijdens het afsluiten in slaapstand, weer in het geheugen geladen.
Ook antivirussoftware die realtime werkt kan daar last van hebben.

In de veilige modus moet je nu gaan bekijken wat er allemaal aan processen en services worden gestart in de normale modus, maar dan ligt het aan je kennis daarover.

Dan zijn er namelijk programma's in Windows en te downloaden van sysinternals die je informatie kunnen verschaffen.
een paar zaken die je in Uitvoeren kan typen zijn:

systeemconfiguratie
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
MSCONFIG
Klik op OK.

services
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\services.msc"
Klik op OK.

te downloaden van Technet Microsoft
Autoruns
Process Explorer

grondig software verwijderen om weer opnieuw te installeren wil het beste als je ook weet hoe te zoeken naar wat achter bleef op de HHD (DATA) en het Windows register (Instellingen)

PS, werk offline tot dat alles weer goed werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 02-07-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erg bedankt voor jullie reacties. Ik typ weer vanachter mijn pc want hij doet het weer! Alleen wel zonder videokaart...
Eerst heb ik maar alle stuurprogramma's verwijderd, dat hielp. Maar zowel na het installeren van de default stuurprogramma's als die op de bijgeleverde cd kwam het probleem terug. Uitschakelen van de videokaart via apparaatbeheer loste steeds alles op.

Ik ben bang dat mijn videokaart (AMD Radeon HD 6850) het probleem is en dat hij misschien zelfs kapot is. Ik had eigenlijk verwacht dat mijn computer zelf wel zou merken en melden of er wat kapot is. Maar er is alleen het zwarte scherm, en na het opstarten een melding van AMD catalyst control center dat zijn stuurprogramma niet goed is ingesteld. Ik zou wel iets meer zekerheid willen voordat ik een nieuwe videokaart aanschaf, dus ik ga proberen langs de Mycom te gaan, waar ik de kaart gekocht heb.
Fish schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 20:21:
og je kijkt even naar je event log in de safe mode
Als ik bij het startmenu event log invoer krijg ik logboeken, er zijn er een hele hoop. Er zijn een aantal 'kritiek' maar die lijken te gaan over mijn liberaal gebruik van de aan-knop om af te sluiten wanneer ik een zwart scherm krijg. De rest snap ik niet.
Anoniem: 672534 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:55:
Je had het over slaapstand, ik persoonlijk gebruik liever slaapstand niet, maar wat er gebeurd als je de computer in slaapstand zet is dat wat er in het geheugen geladen is op je harde schijf wordt geparkeerd (hyberfile.sys) en dat niet alle hard en/of software hier altijd zo fijn mee omgaat.
Het verschil met opstarten en uit slaapstand komen is dan ook erg drastisch, in plaats van dat de kernel, alle drivers, services en processen in het geheugen worden geladen wordt er een kopie van het geheugen, gemaakt tijdens het afsluiten in slaapstand, weer in het geheugen geladen.
Ook antivirussoftware die realtime werkt kan daar last van hebben.
Ik gebruik slaapstand nooit bewust, het is meer dat ik even iets anders ga doen en dan te lui ben om mijn computer uit te zetten. Maar als je het zo stelt dan is het misschien wel de moeite waard om dat gewoon wel te doen ;)
Ik heb niks gebruikt van sysinternals omdat ik denk dat het probleem echt bij mijn videokaart ligt. Voor zover ik weet hebben zij niks specifiek voor videokaarten. Diepgaande kennis over processen en logboeken en dat soort dingen heb ik niet dus dat laat ik even voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar door deze vindingen van je is het wel duidelijk.
Ik hoop voor je dat een andere videokaart het euvel oplost.
In Apparaatbeheer zie je de hardware.
Een handig programma is Loadorder zoals jij nu in jouw geval kan vergelijken welke drivers er geladen worden wanneer je de computer opstart.
Met of zonder de drivers.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 03-07-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 681920 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:38:
...

Als ik bij het startmenu event log invoer krijg ik logboeken, er zijn er een hele hoop. Er zijn een aantal 'kritiek' maar die lijken te gaan over mijn liberaal gebruik van de aan-knop om af te sluiten wanneer ik een zwart scherm krijg. De rest snap ik niet.

[...]
post die dan een even

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De mycom telefoonhulp raadde me aan de drivers grondig opnieuw te installeren met behulp van CCleaner en Driver Sweeper. Verder is een laatste test nog om de videokaart in een andere computer te stoppen om te kijken of die ook crasht.
Dat met de drivers werkte niet en een ander computer heb ik zo gauw niet bij de hand. Testen in de winkel zal wel 10 euro of meer kosten. Tenzij ik daar een nieuwe kaart koop en een dealtje met ze kan maken...

Nog tips voor een nieuwe videokaart? Deze kostte 125 euro.
post die dan een even
Ik heb de logs opgeslagen die worden aangemaakt wanneer ik achtereenvolgens: videokaart inschakel, opnieuw opstart, crash, opstart veilige modus, videokaart uit, opnieuw opstarten, logboek openen. Ik wil ze wel posten maar wat is de handigste manier om dat te doen?
Een handig programma is Loadorder zoals jij nu in jouw geval kan vergelijken welke drivers er geladen worden wanneer je de computer opstart.
Met of zonder de drivers.
Het verschil volgens Loadorder is dat met drivers het volgende wordt toegevoegd
Start value: automatic
Group name: event log
Tag: n/a*
Service/Device: AMD External Events Utility
Image path: %SystemRoot%\system32\atiesrxx.exe

Maar wat heb precies aan deze informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk ook nog even via de prestatiemeter:
C:\Windows\system32\perfmon.exe
Klik op OK.
In de linker kolom open:
Prestaties\Gegevensverzamelaarsets\Systeem
klik met rechter muisknop op "System Diagnostics (Systeemdiagnose)"
Klik op "Starten" en wacht tot de diagnose voltooid is. (60 seconden)

Tijdens de diagnose of wanneer de diagnose voltooid is:
In de linker kolom open:
Prestaties\Rapporten\Systeem\System Diagnostics > klik op inhoud, daar kan je foutmeldingen zien van het rapport dat net is gemaakt.

In de 2de kolom vanaf links zie je nu een aantal blokken.
In het tweede blok van Boven zie je "Diagnostische resultaten" met meldingen.
In dit blok zie je Waarschuwingen waaronder Fout, Basissysteemcontroles en Prestaties.
Daaronder staan meer blokken met informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok dat heb ik gedaan en ik krijg deze foutmeldingen
  • Een apparaat is uitgeschakeld waardoor het niet juist werkt.
    Details: Het apparaat, AMD Radeon HD 6800 Series, is uitgeschakeld. Als dit apparaat niet meer wordt gebruikt, is het mogelijk opzettelijk uitgeschakeld. De Plug and Play-id voor dit apparaat is VideoController1
  • Een apparaat is uitgeschakeld waardoor het niet juist werkt.
    Details: Het apparaat, AMD Radeon HD 6800 Series, is uitgeschakeld. Als dit apparaat niet meer wordt gebruikt, is het mogelijk opzettelijk uitgeschakeld. De Plug and Play-id voor dit apparaat is PCI\VEN_1002-DEV_6739-SUBSYS_174B174B-REV_00\4-80E7924-0-0008
  • Gemiddelde schijfwachtrijlengte is 2. De schijf heeft mogelijk de maximale overdrachtcapaciteit bereikt door doorvoer en zoekacties op de schijf
  • Controles van apparaten en stuurprogramma's Mislukt Overzicht van door WMI (Windows Management Infrastructure) ondersteunde apparaten.
Na het aanzetten van mijn videokaart zonder opnieuw op te starten kreeg ik ook deze:
  • Ontbrekende gebeurtenissen in gebeurtenislogboek
    Details: Zoek uit waarom 33% (8,016) gebeurtenissen tijdens het verzamelen van gegevens verloren zijn gegaan. De instellingen voor ETW (Event Tracing for Windows) maximum buffers en buffergrootte zijn mogelijk niet optimaal, afhankelijk van welke gegevenssets worden verzameld.
In veilige modus doet system diagnostics het helaas niet.
Vanwege die fout met mijn schijf (seagate barracuda 1Tb 7200 rpm) heb ik een defragmentatieanalyse gedaan. C: was 0% en systeem dinges 7% maar ik zal hem toch maar defragmenteren, is toch al een eeuwigheid geleden.
Pagina: 1