Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen!

Ik heb voor school een Macbook Pro nodig: zij raden 'het instapmodel' aan, maar aangezien ik deze ook voor privé zou willen gebruiken, zou ik liefst en meer geavanceerd model hebben. (Ik heb zelfs mijn vorige laptop net verkocht wegens de aanschaf van deze Macbook Pro)

Ik ben nu aan het twijfelen tussen de 13" 128GB, 256GB (beide met een 2.7GHz processor) of de 512GB met 2.9GHz..
Het prijsverschil is respectievelijk 200 en 300 euro, wat niet weinig is.. Nu vraag ik mij vooral af of deze 0.2GHz en het dubbele aantal geheugen het geld wel waard is om 300 euro extra voor te betalen..

De reden dat ik misschien een 128GB zou willen kopen is vanwege de mogelijkheid om later de SSD nog te upgraden. Maar liefst zou ik toch al meteen een 256 of een 512GB SSD hebben.

Ook twijfel ik wat ik zou doen met het RAM.. Is 8GB (meer dan) genoeg, of zou ik beter nog een paar maandjes wachten tot ik genoeg geld heb voor een 16GB model? Dit prijsverschil is ook enorm groot, en zeker voor een 16-jarige student als ik.

Zit ik met de stock CPU goed of zou ik deze ook hoger moeten nemen?

Ik ga het toestel vooral gebruiken voor 'sociale' activiteiten als Facebook, Skype, Twitter,..
Vaak tegelijk, dus ik wil wel wat kunnen 'multitasken'
Op school ga ik een grafische richting volgen, dus ik ga ook veel met Adobe programma's moeten werken (als InDesign, Illustrator en Photoshop)
Thuis ga ik me naast deze 'sociale' activiteiten ook af en toe richten op gamen: vooral op games als Counter-Strike: Global Offensive dan.

Ik maak dit topic aan omdat ik weet dat als je veel geld uit gaat geven, dat je er dan ook 'meer' voor terugkrijgt, maar zo kun je altijd geld blijven uitgeven.
Vooral wil ik meer waar voor m'n geld: qua prijs-kwaliteit het beste.

Kunnen jullie me hierbij helpen?
En zijn er hier nog mensen die weten hoe ik op de goedkoopste manier aan een Macbook Pro geraak? (en eventueel nog tips hebben voor bij mijn aankoop? - zo heb ik al mensen vanalles horen vertellen over AppleCare met studentenkorting bv.)
Ik heb al vanalles gelezen over AOC (?) stores waar je bovenop je studentenkorting, NOG studentenkorting krijgt? Meer info hierover en eventueel links naar deze stores zijn ook altijd welkom :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:50
1 ding is zeker, je kan bij de huidige modellen niet meer de ssd upgraden, dit is een speciale apple ssd. Bij aankoop moet je dus gelijk de juiste ssd nemen ;)
Verder ga je niet zoveel meer merken van die 0,2Ghz extra, maar beste meer van de 16GB, zeker met programma's als Photoshop e.d.

Ik heb zelf het 256GB met 8gb ram, maar had liever de versie met 16gb ram gehad door bovenstaande reden. capaciteit van de ssd ligt bij je zelf wat er op komt te staan.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Ok, ik deel mijn reactie even op in de 3 verschillende componenten waar wat te upgraden valt: ssd, ram en cpu.

SSD: Hier moet je vooral kijken naar wat jij nodig denkt te hebben. Vaak is 256GB minimaal wel aan te raden. Hier kun je dan eventueel nog een keer een externe 1TB hdd bij halen. 128GB is, zeker na verloop van tijd als je wat meer bestanden hebt 'verzameld' erg krap.

RAM: 8gb is op dit moment genoeg voor de programma's die jij wilt gaan gebruiken. Ik heb zelf het 2013 model met 8gb/256gb en die kan alles moeiteloos aan. Ik heb nog nooit te maken gehad met een ram bottleneck / hoge memory pressure. Zelfs niet met photoshop, illustrator en indesign tegelijk open met verschillende documenten. Ik zou m'n geld eerder steken in een grotere ssd dan meer ram. Maarja, dat ben ik ;)

CPU: die 0,2ghz ga je niet merken. Dat zou ik dus niet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door blupmans op 01-07-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:39:
Ik ben nu aan het twijfelen tussen de 13" 128GB, 256GB (beide met een 2.7GHz processor) of de 512GB met 2.9GHz.
Die eerste of tweede optie die jij noemt is ruim voldoende voor de komende jaren.

http://tweakers.net/price...;437985;437986/categorie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mitssz schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 19:34:
1 ding is zeker, je kan bij de huidige modellen niet meer de ssd upgraden, dit is een speciale apple ssd. Bij aankoop moet je dus gelijk de juiste ssd nemen ;)
Verder ga je niet zoveel meer merken van die 0,2Ghz extra, maar beste meer van de 16GB, zeker met programma's als Photoshop e.d.

Ik heb zelf het 256GB met 8gb ram, maar had liever de versie met 16gb ram gehad door bovenstaande reden. capaciteit van de ssd ligt bij je zelf wat er op komt te staan.
Dat wist ik, maar ik dacht dat je het wel kon upgraden.. (misschien nu nog niet, maar later)
Daar zat ik blijkbaar dus fout haha

Maar bedankt voor je raad, ik zal er eens naar kijken ;)
blupmans schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 19:36:
Ok, ik deel mijn reactie even op in de 3 verschillende componenten waar wat te upgraden valt: ssd, ram en cpu.

SSD: Hier moet je vooral kijken naar wat jij nodig denkt te hebben. Vaak is 256GB minimaal wel aan te raden. Hier kun je dan eventueel nog een keer een externe 1TB hdd bij halen. 128GB is, zeker na verloop van tijd als je wat meer bestanden hebt 'verzameld' erg krap.

RAM: 8gb is op dit moment genoeg voor de programma's die jij wilt gaan gebruiken. Ik heb zelf het 2013 model met 8gb/256gb en die kan alles moeiteloos aan. Ik heb nog nooit te maken gehad met een ram bottleneck / hoge memory pressure. Zelfs niet met photoshop, illustrator en indesign tegelijk open met verschillende documenten. Ik zou m'n geld eerder steken in een grotere ssd dan meer ram. Maarja, dat ben ik ;)

CPU: die 0,2ghz ga je niet merken. Dat zou ik dus niet doen.
SSD: Dat is waar, volgens mij is 256GB al wel genoeg voor mij..

RAM: Hm, hier ben ik nu ook wel een beetje aan aan het twijfelen door de reactie hierboven eerlijk gezegd..

CPU: Dacht ik ook al! ;)

Bedankt voor je gestructureerde weergave!
Pjotr schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 21:30:
[...]

Die eerste of tweede optie die jij noemt is ruim voldoende voor de komende jaren.

http://tweakers.net/price...;437985;437986/categorie/
Ook als ik van plan ben hem nog héél lang te gebruiken? Ik wil maar zeker zijn dat ik later niet in de problemen geraak.. Ik wil hem echt nog héél lang gebruiken, zo lang mogelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:52
ram moet je ergens anders kopen, scheelt je 60% tov apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Ook het geheugen is achteraf niet meer uit te breiden...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Wat je keuze ook mag zijn, onthoud dat het voor de toekomst het beste is om voor nu 16GB aan RAM te kiezen. 8GB is voor nu OK, maar als ik in mijn glazenbol kijk, en die heb ik, raad ik aan, ook omdat je eenmaal zo'n grote aankoop doet, een upgrade moet doen. Dit is puur voor de toekomst.

Je weet nooit wat je met je Mac gaat doen, en ik heb zelf een 8GB variant (15"), maar had toch liever een maand gewacht en 16GB genomen. Met Photoshop, Illustrator, Dreamweaver en nog veel andere Adobe apps + Parallels (Linux en W8.1) gaat het toch wel langzamer. Overigens nu wel beter met de beta El Capitan, maar goed.

CPU en SSD kan je eventueel instap laten, maar 256GB is wel een must. CPU upgrade moet je alleen doen als je het geld voor hebt, je machine wordt niet sneller gezien de prijs die je daarvoor moet neertellen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:32

DwarV

Rekent aan het leven

Voor de dingen die je noemt waarvoor je je MacBook gaat gebruiken zou je zelfs al klaar zijn met een MacBook Air (behalve het gamen gedeelte). Ik zelf heb een late-2013 13" MBP met 8gb RAM, waarop Illustrator, InDesign, en Photoshop prima draaien (ook met figuren met veel vectoren). Multitasken gaat dan ook nog prima. Adobe software draait echter ook prima op mijn oude Dell Latitude E6320, met 4Gb geheugen, en zelfs op mijn Surface 3 (met 4Gb geheugen). Ik denk dat je daarom beter je geld kan steken in meer opslag tenzij je net als ik slecht geoptimaliseerde software gaat schrijven voor genetisch onderzoek. Een 256Gb SSD zit zomaar vol. 'Sociale websites' draaien trouwens al op veel minder krachtige hardware (bijvoorbeeld een iPad of tablet met een Atom processor), dus dat is een beetje een non-issue.

Wat betreft gamen op de MacBook 13": de GPU zit hierbij ingebakken in de processor. Alhoewel de Intel GPUs steeds beter worden, zijn het nog steeds niet echt hele krachtige videokaarten. CS:GO moet echter wel prima draaien op de Intel Iris, maar verwacht dat je niet op de hoogste instellingen kunt spelen met spectaculaire framerates. Misschien, als je je MBP voor gamen wilt gebruiken, kun je ook de 15" MBP overwegen (al zie ik dat het model met AMD videokaart in Nederland 2,799 euro kost, wat mogelijk wat buiten je budget ligt). Eerlijk gezegd kun je, als je écht wilt gamen, waarschijnlijk beter een laptop van een ander merk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 15:07

n8n

De MacBook air is ook niet chill met grafisch, zit een miezerig tn-paneel in met een prehistorische resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RWK__ schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 02:50:
Wat je keuze ook mag zijn, onthoud dat het voor de toekomst het beste is om voor nu 16GB aan RAM te kiezen. 8GB is voor nu OK, maar als ik in mijn glazenbol kijk, en die heb ik, raad ik aan, ook omdat je eenmaal zo'n grote aankoop doet, een upgrade moet doen. Dit is puur voor de toekomst.

Je weet nooit wat je met je Mac gaat doen, en ik heb zelf een 8GB variant (15"), maar had toch liever een maand gewacht en 16GB genomen. Met Photoshop, Illustrator, Dreamweaver en nog veel andere Adobe apps + Parallels (Linux en W8.1) gaat het toch wel langzamer. Overigens nu wel beter met de beta El Capitan, maar goed.

CPU en SSD kan je eventueel instap laten, maar 256GB is wel een must. CPU upgrade moet je alleen doen als je het geld voor hebt, je machine wordt niet sneller gezien de prijs die je daarvoor moet neertellen.
Dank je wel: aan deze reactie heb ik echt veel en ik zal er zeker rekening mee houden! ;)
DwarV schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 03:17:
Voor de dingen die je noemt waarvoor je je MacBook gaat gebruiken zou je zelfs al klaar zijn met een MacBook Air (behalve het gamen gedeelte). Ik zelf heb een late-2013 13" MBP met 8gb RAM, waarop Illustrator, InDesign, en Photoshop prima draaien (ook met figuren met veel vectoren). Multitasken gaat dan ook nog prima. Adobe software draait echter ook prima op mijn oude Dell Latitude E6320, met 4Gb geheugen, en zelfs op mijn Surface 3 (met 4Gb geheugen). Ik denk dat je daarom beter je geld kan steken in meer opslag tenzij je net als ik slecht geoptimaliseerde software gaat schrijven voor genetisch onderzoek. Een 256Gb SSD zit zomaar vol. 'Sociale websites' draaien trouwens al op veel minder krachtige hardware (bijvoorbeeld een iPad of tablet met een Atom processor), dus dat is een beetje een non-issue.

Wat betreft gamen op de MacBook 13": de GPU zit hierbij ingebakken in de processor. Alhoewel de Intel GPUs steeds beter worden, zijn het nog steeds niet echt hele krachtige videokaarten. CS:GO moet echter wel prima draaien op de Intel Iris, maar verwacht dat je niet op de hoogste instellingen kunt spelen met spectaculaire framerates. Misschien, als je je MBP voor gamen wilt gebruiken, kun je ook de 15" MBP overwegen (al zie ik dat het model met AMD videokaart in Nederland 2,799 euro kost, wat mogelijk wat buiten je budget ligt). Eerlijk gezegd kun je, als je écht wilt gamen, waarschijnlijk beter een laptop van een ander merk kopen.
Een Macbook Air wil ik zeker niet.. Al helemaal niet door de resolutie die dit systeem nog met zich meedraagt.. (zie reactie hieronder)
En het geheugen is misschien inderdaad nu nog geen probleem, maar volgens mij heeft de persoon hierboven wel gelijk en kan en zal dit nog wel veranderen..

De 15" MBP is inderdaad uit mijn budget, en ik vind eerlijk gezegd de 13" veel handiger aangezien hij niet te klein is en niet te groot is.
n8n schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 07:39:
De MacBook air is ook niet chill met grafisch, zit een miezerig tn-paneel in met een prehistorische resolutie.
Volledig mee eens met de 'prehistorische resolutie'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39
Ben je van plan ooit VM's te gaan draaien voor school? (windows in VM bv) In dat geval zou ik zeker voor de memory upgrade gaan.

Ik zie schijfruimte ook vaak als kastruimte. Je wilt er zoveel mogelijk van maar vaak zit het toch altijd vol als je niet opruimt. Met 256GB stel je dus vaak alleen het moment van opruimen uit ;)

Ik moet toegeven, mijn 128GB is eigenlijk net te krap maar merk het alleen als ik videos aan het monteren ben. Om dit op te lossen gebruik ik tijdens de videobewerking een externe SSD. Dit is nagenoeg even snel als mijn interne SSD.

Eigenlijk moet je dus geheugen + SSD upgraden :+
Maar als je echt moet kiezen dan zou ik voor geheugen gaan. Je schijfruimte kan je namelijk nog "oplossen" met een externe USB3 SSD en met je ram geheugen zit je gewoon muurvast als je te weinig hebt.

en CPU idd laten zitten, upgrade niet waard :)

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 02-07-2015 08:44 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:41:
Ben je van plan ooit VM's te gaan draaien voor school? (windows in VM bv) In dat geval zou ik zeker voor de memory upgrade gaan.

Ik zie schijfruimte ook vaak als kastruimte. Je wilt er zoveel mogelijk van maar vaak zit het toch altijd vol als je niet opruimt. Met 256GB stel je dus vaak alleen het moment van opruimen uit ;)

Ik moet toegeven, mijn 128GB is eigenlijk net te krap maar merk het alleen als ik videos aan het monteren ben. Om dit op te lossen gebruik ik tijdens de videobewerking een externe SSD. Dit is nagenoeg even snel als mijn interne SSD.

Eigenlijk moet je dus geheugen + SSD upgraden :+
Maar als je echt moet kiezen dan zou ik voor geheugen gaan. Je schijfruimte kan je namelijk nog "oplossen" met een externe USB3 SSD en met je ram geheugen zit je gewoon muurvast als je te weinig hebt.

en CPU idd laten zitten, upgrade niet waard :)
Gho, ik wou eerlijk gezegd alleen Windows 10 naast Mac OS X draaien.. Vooral voor gaming dan..

En voor een upgrade van de SSD én het geheugen heb ik écht geen geld.. Dit loopt al over de 2000 euro en dat zie ik écht niet zitten.. :P

En inderdaad, die gedachte had ik ook van het muurvast zitten met je ram..

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:08:
[...]

Gho, ik wou eerlijk gezegd alleen Windows 10 naast Mac OS X draaien.. Vooral voor gaming dan..

En voor een upgrade van de SSD én het geheugen heb ik écht geen geld.. Dit loopt al over de 2000 euro en dat zie ik écht niet zitten.. :P

En inderdaad, die gedachte had ik ook van het muurvast zitten met je ram..

Bedankt voor je reactie!
Dan ga ik hem nog even wat lastiger voor je maken ;)

Je kan windows op 2 manieren ernaast draaien: Native in bootcamp of virtueel

Native Bootcamp
Voordelen:
- Betere performance tov virtueel
- Extra ram niet perse nodig, je draait tenslotte maar 1 OS tegelijk

Nadelen:
- Vaste schijfruimte reserveren. (Hierdoor ga je erg krap zitten met je 120GB omdat je voor beide OS systemen slack aan vrije ruimte wilt overhouden)
- Traag wisselen tussen OS (reboot)

Ik denk dat je windows ook kan booten vanaf externe SSD maar afhankelijk van hoe vaak je dat wilt gebruiken is dat wel erg omslachtig...

Advies: Ga voor SSD ruimte ipv RAM

Virtueel
Voordelen:
- Snel schakelen tussen macOS en Windows
- Extra ruimte is minder nodig, je virtuele windows kan draaien op een virtueel bestand wat dynamisch mee kan groeien. Hierdoor bespaar je flink wat ruimte.

Nadelen:
- Performance, afhankelijk van het VM product wat je aanschaft kan je flink inleveren op de performance. Vooral bij games lijkt virtueel mij niet ideaal.
- Extra ram wordt wel geadviseerd, je draait tenslotte 2x een OS naast elkaar.

Advies: Ga voor RAM ipv SSD ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:46

muhda

Time & Space traveler

Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:39:

En zijn er hier nog mensen die weten hoe ik op de goedkoopste manier aan een Macbook Pro geraak? (en eventueel nog tips hebben voor bij mijn aankoop? - zo heb ik al mensen vanalles horen vertellen over AppleCare met studentenkorting bv.)
Ik heb al vanalles gelezen over AOC (?) stores waar je bovenop je studentenkorting, NOG studentenkorting krijgt? Meer info hierover en eventueel links naar deze stores zijn ook altijd welkom :)
Misschien te laat reactie, maar vraag even bij je school of hun bij slim.nl, surfspot.nl of een ander Edu store aangesloten is. Meestal krijg je extra 5 a 6% korting en anders bij http://store.apple.com/nl-edu bestellen? (Iedereen mag daar bestellen zolang je maar student bent of werkzaam bent in het onderwijs)

(Ik raad je ook aan om bij de school te vragen naar de (aankoop) van software en hoe dat geregeld is.)

AppleCare kan je ook later aanschaffen en aan het gekochte apple product koppelen, zolang het maar binnen een jaar na aankoop gebeurt. (Of je koopt hem bij Mycom die geeft standaard 3 jaar garantie)

Ik zou persoonlijk voor de MB Pro Retina 13" (2015), 256GB, 16GB gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door muhda op 02-07-2015 10:31 . Reden: info en quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:20:
[...]

Dan ga ik hem nog even wat lastiger voor je maken ;)

Je kan windows op 2 manieren ernaast draaien: Native in bootcamp of virtueel

Native Bootcamp
Voordelen:
- Betere performance tov virtueel
- Extra ram niet perse nodig, je draait tenslotte maar 1 OS tegelijk

Nadelen:
- Vaste schijfruimte reserveren. (Hierdoor ga je erg krap zitten met je 120GB omdat je voor beide OS systemen slack aan vrije ruimte wilt overhouden)
- Traag wisselen tussen OS (reboot)

Ik denk dat je windows ook kan booten vanaf externe SSD maar afhankelijk van hoe vaak je dat wilt gebruiken is dat wel erg omslachtig...

Advies: Ga voor SSD ruimte ipv RAM

Virtueel
Voordelen:
- Snel schakelen tussen macOS en Windows
- Extra ruimte is minder nodig, je virtuele windows kan draaien op een virtueel bestand wat dynamisch mee kan groeien. Hierdoor bespaar je flink wat ruimte.

Nadelen:
- Performance, afhankelijk van het VM product wat je aanschaft kan je flink inleveren op de performance. Vooral bij games lijkt virtueel mij niet ideaal.
- Extra ram wordt wel geadviseerd, je draait tenslotte 2x een OS naast elkaar.

Advies: Ga voor RAM ipv SSD ruimte
Ik wil het zowiezo Native draaien aangezien dat ik er toch wel op ga gamen..
Maar ik twijfel echt wel nogsteeds tussen SSD en RAM.. Volgens mij is RAM de best keuze: daar zit je mee vast, maar ja.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:10
Euhm waarom koop je hem niet tweedehands? Er staan meer dan genoeg Macbooks op de Vraag en aanbod pagina hier die voor wat jij wil doen meer dan goed werken en ook nog eens de helft kosten.

Qua CPU ga je het niet merken aangezien de nieuwe macs echt maar een haar sneller zijn dan de 2012 versie bijvoorbeeld. De SSD is wel een stuk rapper dan een normale MX100 ofzo, maar dat is met name sequentieel. Met het office werk dat je er mee wil gaan doen is dat niet merkbaar.

Waarom probeer je niet een 15" MBP 2012 met een i7 quadcore erin?

Edit: Dan heb je ook gelijk een veel betere videokaart erin zitten: http://www.game-debate.co...mobile-vs-geforce-gt-650m

[ Voor 14% gewijzigd door supersnathan94 op 02-07-2015 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 10:51
Je kan met parallels ook je native installatie virtueel opstarten vanuit osx. Is wel handig als je net even een windows app zoals word in osx wil opstarten. Voor gamen kun je dan opnieuw booten in diezelfde windows installatie.

Zou zelf voor het 256 gb + 8 gb model gaan, en als je het geld kan missen de 16 gb versie. Je moet wel echt zware dingen van plan zijn wil je die 16 gb gebruiken. Zo snel gaat het niet met benodigde hoeveelheid geheugen de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Laatst online: 16:58
supersnathan94 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:36:
Euhm waarom koop je hem niet tweedehands? Er staan meer dan genoeg Macbooks op de Vraag en aanbod pagina hier die voor wat jij wil doen meer dan goed werken en ook nog eens de helft kosten.

Qua CPU ga je het niet merken aangezien de nieuwe macs echt maar een haar sneller zijn dan de 2012 versie bijvoorbeeld. De SSD is wel een stuk rapper dan een normale MX100 ofzo, maar dat is met name sequentieel. Met het office werk dat je er mee wil gaan doen is dat niet merkbaar.

Waarom probeer je niet een 15" MBP 2012 met een i7 quadcore erin?

Edit: Dan heb je ook gelijk een veel betere videokaart erin zitten: http://www.game-debate.co...mobile-vs-geforce-gt-650m
Kan me voorstellen dat een tweedehands qua garantie niet bepaald ideaal is... Vooral als je nog een hele opleiding ermee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:24:
[...]

Ik wil het zowiezo Native draaien aangezien dat ik er toch wel op ga gamen..
Maar ik twijfel echt wel nogsteeds tussen SSD en RAM.. Volgens mij is RAM de best keuze: daar zit je mee vast, maar ja.. :P
Ik heb zelf een Macbook Air met 128GB SSD en kan je 100% garanderen dat native draaien van windows (dus opsplitsen van partities) te krap is. Je blijft continu klooien dat je te weinig schijfruimte in windows en macos hebt. Dat was met windows 7 + visualstudio. Ik denk dat windows 10 + games nog een veel groter probleem gaat worden. Sterker nog, misschien is 256GB dan wel te krap...

Ga er maar vanuit dat als je echt native windows wilt draaien je dit vanaf usb schijf moet doen. Voor mijn videobewerking vind ik de usb schijf oplossing niet erg (want dat doe ik 1x in de 2 maanden) maar voor windows zou ik het wel storend vinden.

Je gaat iig vaker last hebben van missende schijfruimte/usb schijf meeslepen dan dat je ram gaat missen (wat die toch lekker snel swapt op die ultra snelle ssd ;))

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 02-07-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 22:54
Dat heb je zelfs al snel met een 256gb.

Teminste ik wel als je hem deelt door 2 en je download even 3/4 games op je Steam dan is je HDD al vol.
want windows neemt al gauw 40 in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Kan me voorstellen dat een tweedehands qua garantie niet bepaald ideaal is... Vooral als je nog een hele opleiding ermee moet doen.
euh je snapt wel dat als je voor de helft een beter model kan kopen je dus de andere helft overhoud om over een aantal jaar weer te investeren in een nieuwer type? Garantie is bullshit als je €900-1000 minder kan betalen. Maar als meneer per se garantie wil dan kan dat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
supersnathan94 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:54:
[...]

euh je snapt wel dat als je voor de helft een beter model kan kopen je dus de andere helft overhoud om over een aantal jaar weer te investeren in een nieuwer type? Garantie is bullshit als je €900-1000 minder kan betalen. Maar als meneer per se garantie wil dan kan dat hoor.
Heb ik iets verkeerds gezegd??? Je reageert nogal geprikkeld.. Sorry dat ik bijdraag aan de discussie :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
supersnathan94 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:54:
[...]

Persoonlijk zou ik nooit een mac 2e hands kopen maar wel verkopen. Ik vind de restwaarde van apple producten belachelijk hoog.

Voor dat kleine beetje extra geld (je hebt echt niet voor de helft een beter model) zou ik echt graag de 1-2 jaar garantie van apple willen, die is gewoon subliem.

Bij 2e hands producten van apple zit je als verkopende partij aan de goede kant en als koper aan de slechte kant. Als je het een beetje slim doet kan je met relatief weinig bijleggen je mac spullen ieder jaar goedkoop vervangen(upgraden).

Voor non-apple apparatuur ben ik het wel met je eens, een HP/acer laptop is na een jaartje al een klap minder waard. Daar zou ik sneller voor 2ehands gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Volkan1984 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:55:
[...]

Heb ik iets verkeerds gezegd??? Je reageert nogal geprikkeld.. Sorry dat ik bijdraag aan de discussie :|
oh nee hoor absoluut niet :) , Maar garantie is echt niet relevant als je 50% kan besparen op een beter apparaat. meneer wil ook wat gaan gamen erop en dat gaat met de IGP echt niet werken op die resolutie. Ik heb hier een 15" 2012 staan met 16GB ram en een gt650M waar je wel nog fatsoenlijk een spelletje op kan spelen en die ook voldoende opslag mogelijkheden heeft. voor ongeveer de helft van het 13" 512GB model. En daar wil ik best garantie bij geven hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 10:51
Hoezo is garantie niet relevant? Zonder garantie kan je gewoon de pech hebben dat het morgen stuk is en dan heb je niks meer. Als je dat risico niet wilt lopen kan je gewoon beter nieuw kopen. Doe ik zelf met Apple producten ook, de 2ehands waarde van Apple producten is ook in mijn ogen absurd hoog. Er is een reden dat oudere producten die geen garantie meer hebben erg veel waarde verliezen. Veel laptops krijgen toch kuren na een paar jaar en dat is niet goedkoop te repareren vaak. Kijk maar naar al die problemen met grafische kaarten op het moment dat er geen lood in de solderingen mocht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
laurens0619 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:57:
[...]

Persoonlijk zou ik nooit een mac 2e hands kopen maar wel verkopen. Ik vind de restwaarde van apple producten belachelijk hoog.

Voor dat kleine beetje extra geld (je hebt echt niet voor de helft een beter model) zou ik echt graag de 1-2 jaar garantie van apple willen, die is gewoon subliem.
Jawel hoor. Ik kan je zo een 15" quadcore i7 leveren met 16GB ram en 1,25TB opslag voor €1300 (wat al €150 goedkoper is dan de 13"retina instap), wil je het met minder dan kan dat ook uiteraard. Deze heeft tenminste een fatsoenlijke videokaart. De iris 6100 is op die resolutie niet krachtig genoeg om mee te kunnen gamen.
Bij 2e hands producten van apple zit je als verkopende partij aan de goede kant en als koper aan de slechte kant. Als je het een beetje slim doet kan je met relatief weinig bijleggen je mac spullen ieder jaar goedkoop vervangen(upgraden).

Voor non-apple apparatuur ben ik het wel met je eens, een HP/acer laptop is na een jaartje al een klap minder waard. Daar zou ik sneller voor 2ehands gaan.
sure maar sinds Apple de laatste 2 jaar enorm populair is geworden valt dat ook wel erg mee. Mijn macbook pro die 3 jaar geleden nog zo'n €2500 waar was is nu €1300 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
Niet om te trollen/flamen/etc/etc maar moet je van school een Mac nemen? Ik ben al een tijdje geen student meer (bijna 25 jaar niet meer hahaha) maar dit heb ik nog nooit gehoord. Zeker omdat je deze alleen voor Adobe software (+gamen) deze moet hebben terwijl alles ook op een goedkopere windows laptops minimaal net zo goed te draaien is, en heb je bijna altijd wel de mogelijkheid om later te upgraden (muv ultrabooks).

Dus nogmaals ik ben benieuwd sinds wanneer een school dat "eist"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
supersnathan94 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:04:
[...]
Jawel hoor. Ik kan je zo een 15" quadcore i7 leveren met 16GB ram en 1,25TB opslag voor €1300 (wat al €150 goedkoper is dan de 13"retina instap), wil je het met minder dan kan dat ook uiteraard. Deze heeft tenminste een fatsoenlijke videokaart. De iris 6100 is op die resolutie niet krachtig genoeg om mee te kunnen gamen.

[...]

sure maar sinds Apple de laatste 2 jaar enorm populair is geworden valt dat ook wel erg mee. Mijn macbook pro die 3 jaar geleden nog zo'n €2500 waar was is nu €1300 waard.
Extras verliezen vaak hun waarde.
Kijk maar naar het verschil in nieuwprijs bij een 16GB of een 64GB iPhone, die was enorm. Bij de restwaarde zie je dat niet terugkomen.

Hetzelfde is met een macbook van 2500 euro. De duurdere modellen zullen eerder waarde verliezen dan de modellen die niet deze dure upgrades hadden.

Dus 2e hands bij mac loont idd iets beter als je voor de duurdere (bv i7) modellen gaat. TS gaat voor een redelijke basic Macbook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
warcow schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:03:
Hoezo is garantie niet relevant? Zonder garantie kan je gewoon de pech hebben dat het morgen stuk is en dan heb je niks meer.
Je moet het natuurlijk ook wel kopen bij vertrouwde kopers en niet zomaar bij een random iemand op marktplaats. Overigens heb ik nog nooit een defect gehad binnen de garantie termijn dus dan heb ik er alsnog niets aan. Zelfs als een dergelijke machine defect is kan je er nog een hoop geld voor krijgen weet ik uit ervaring, maar goed is geheel aan jullie. Ik geef alleen de opties aan.

Als het trouwens over windows zou gaan zou iedereen waarschijnlijk ook wel zeggen kijken eens even rond op de V&A. Waarom veel meer investeren als je ook vertrouwd bij een medetweaker iets kan halen, wat voor jouw doeleinden beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
supersnathan94 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:08:
[...]

Je moet het natuurlijk ook wel kopen bij vertrouwde kopers en niet zomaar bij een random iemand op marktplaats. Overigens heb ik nog nooit een defect gehad binnen de garantie termijn dus dan heb ik er alsnog niets aan. Zelfs als een dergelijke machine defect is kan je er nog een hoop geld voor krijgen weet ik uit ervaring, maar goed is geheel aan jullie. Ik geef alleen de opties aan.

Als het trouwens over windows zou gaan zou iedereen waarschijnlijk ook wel zeggen kijken eens even rond op de V&A. Waarom veel meer investeren als je ook vertrouwd bij een medewerker iets kan halen, wat voor jouw doeleinden beter is?
Prima toch. Zoveel mensen zoveel wensen :) Wat vindt de TS prettiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Geen idee of je chrome als browser wilt gebruiken maar dan is 16Gb wel een aanrader. (waar bij windows 8GB ruimschoots voldoende is)
Ben web-dev en heb geregeld spijt van de keus voor slechts 8GB ram. De 128GB kan ik ruimschoots mee uit de voeten (40 gb aan games, 40 gb aan Pro-related, 35 GB resterend). En met het zelfde gemak neem je een 2.5" portable 2tb thunderbolt hdd mee ;) (en natuurlijk cloud).

Instap CPU is ruimschoots snel genoeg.

En overtuig jezelf ervan dat je nooit iets met flash hoeft te doen voor je opleiding. Mac's hebben nogal eens last van CPU leaks.

Overigens is het in theorie wel mogelijk om de SSD met een aftermarket exemplaar up te graden. Die zijn alleen wel net zo duur als de nieuwprijs bij assemblage en ik heb nog weinig user xp daarover gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Ik zou voor dit gaan, mits je budget dit toelaat. 256GB is voldoende. Ik vind het belangrijker dat je je RAM op orde hebt dan voor een groter SSD gaat, je kan daar immers nog een externe hdd op aansluiten voor al je projecten die je gaat maken.

Samenvatting
13-inch MacBook Pro met Retina-display
2,7-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,1 GHz
16 GB 1866-MHz LPDDR3 SDRAM
256 GB PCIe-flashopslag
Intel Iris Graphics 6100
Force Touch-trackpad
Verlicht toetsenbord (Nederlands) en gebruikershandleiding (Nederlands)

Dit is totaal: € 1.889,00
Met onderwijskorting: € 1.775,07
Je hebt hierdoor 114 euro aan voordeel.

Je hoeft je Mac ook niet bij Apple aan te schaffen, de mediamarkt is in sommige gevallen veel goedkoper. Zo kocht ik laatst een 27 inch voor 1650 terwijl die bij Apple 2129 kost. Dat is toch wel een aardig. Als ik zo kijk hebben ze daar alleen de 8GB variant. Ik zou even navragen of ze daar ook 16GB kunnen leveren.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rikoos schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:06:
Niet om te trollen/flamen/etc/etc maar moet je van school een Mac nemen? Ik ben al een tijdje geen student meer (bijna 25 jaar niet meer hahaha) maar dit heb ik nog nooit gehoord. Zeker omdat je deze alleen voor Adobe software (+gamen) deze moet hebben terwijl alles ook op een goedkopere windows laptops minimaal net zo goed te draaien is, en heb je bijna altijd wel de mogelijkheid om later te upgraden (muv ultrabooks).

Dus nogmaals ik ben benieuwd sinds wanneer een school dat "eist"?
Ze eisen het niet, maar raden het in ieder geval wel ten strengste aan.

Ik wil helemaal geen tweedehands Macbook, geen idee, maar ik zou me er niet zo goed bij voelen, en inderdaad ook vanwege de garantie.
Toch bedankt voor jullie voorstellen! ;)
RWK__ schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:39:
Ik zou voor dit gaan, mits je budget dit toelaat. 256GB is voldoende. Ik vind het belangrijker dat je je RAM op orde hebt dan voor een groter SSD gaat, je kan daar immers nog een externe hdd op aansluiten voor al je projecten die je gaat maken.

Samenvatting
13-inch MacBook Pro met Retina-display
2,7-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,1 GHz
16 GB 1866-MHz LPDDR3 SDRAM
256 GB PCIe-flashopslag
Intel Iris Graphics 6100
Force Touch-trackpad
Verlicht toetsenbord (Nederlands) en gebruikershandleiding (Nederlands)

Dit is totaal: € 1.889,00
Met onderwijskorting: € 1.775,07
Je hebt hierdoor 114 euro aan voordeel.

Je hoeft je Mac ook niet bij Apple aan te schaffen, de mediamarkt is in sommige gevallen veel goedkoper. Zo kocht ik laatst een 27 inch voor 1650 terwijl die bij Apple 2129 kost. Dat is toch wel een aardig. Als ik zo kijk hebben ze daar alleen de 8GB variant. Ik zou even navragen of ze daar ook 16GB kunnen leveren.
Dit is inderdaad de setup die ik momenteel in gedachten heb.

Maar ik ben alleen bang dat wanneer ik bootcamp draai en enkele games (CSGO, Rust, Garry's Mod, Half-Life 2 (met uitbreidingen), Team Fortress 2 (speel ik niet, maar heb ik nodig voor Garry's Mod) en CSS) dat ik dan een te kort aan ruimte heb..
Of zou ik dit probleem gewoon kunnen oplossen door deze spelletjes later op een aparte externe schijf te zetten? Of gaat dat ten koste van de performance?
muhda schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:24:
[...]

Misschien te laat reactie, maar vraag even bij je school of hun bij slim.nl, surfspot.nl of een ander Edu store aangesloten is. Meestal krijg je extra 5 a 6% korting en anders bij http://store.apple.com/nl-edu bestellen? (Iedereen mag daar bestellen zolang je maar student bent of werkzaam bent in het onderwijs)

(Ik raad je ook aan om bij de school te vragen naar de (aankoop) van software en hoe dat geregeld is.)

AppleCare kan je ook later aanschaffen en aan het gekochte apple product koppelen, zolang het maar binnen een jaar na aankoop gebeurt. (Of je koopt hem bij Mycom die geeft standaard 3 jaar garantie)

Ik zou persoonlijk voor de MB Pro Retina 13" (2015), 256GB, 16GB gaan.
Sorry dat ik nu pas reageer, ik had je reactie niet gezien..
Maar ja, ik heb er voor gehoord bij mijn school, maar nog geen antwoord.. Ik was inderdaad van plan op de onderwijs store van Apple te bestellen indien ik geen antwoord kreeg of als ze het niet zouden hebben.

En dat van AppleCare wist ik nog niet? Bedankt!
warcow schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:46:
Je kan met parallels ook je native installatie virtueel opstarten vanuit osx. Is wel handig als je net even een windows app zoals word in osx wil opstarten. Voor gamen kun je dan opnieuw booten in diezelfde windows installatie.

Zou zelf voor het 256 gb + 8 gb model gaan, en als je het geld kan missen de 16 gb versie. Je moet wel echt zware dingen van plan zijn wil je die 16 gb gebruiken. Zo snel gaat het niet met benodigde hoeveelheid geheugen de laatste jaren.
Dit wist ik ook nog niet, bedankt: dit is inderdaad wel heel interessant!
Is dit voor gamen dan even snel als native? (als ik in de virtuele installatie boot)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:46:
[...]

[...]

[...]

Dit wist ik ook nog niet, bedankt: dit is inderdaad wel heel interessant!
Is dit voor gamen dan even snel als native? (als ik in de virtuele installatie boot)
Ah ik dacht dat je tussen 128 en 256 aan het twijfelen was maar zo te zien twijfel je tussen 256 en 512?
128 is iig nogo met wat jij wilt.

Ik zou alleen voor 16GB gaan als je echt veel VM's wilt draaien of tegelijk windows 10. Je SSD compenseert namelijk behoorlijk tov een normale hdd voor als je ram tekort komt:

Afbeeldingslocatie: https://discussions.apple.com/servlet/JiveServlet/downloadImage/2-23495408-315665/450-306/Screen+Shot+2013-08-15+at+4.50.27+PM.png

ps: nee je bootcamp virtueel booten is niet net zo snel als native, iets trager kan het zelfs zijn.

Met jouw lijstje games zou ik voor het gemak van een grotere ssd gaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 02-07-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online

Maar ik ben alleen bang dat wanneer ik bootcamp draai en enkele games (CSGO, Rust, Garry's Mod, Half-Life 2 (met uitbreidingen), Team Fortress 2 (speel ik niet, maar heb ik nodig voor Garry's Mod) en CSS) dat ik dan een te kort aan ruimte heb..
Of zou ik dit probleem gewoon kunnen oplossen door deze spelletjes later op een aparte externe schijf te zetten? Of gaat dat ten koste van de performance?
Nou wil ik je wel zeggen dat een mac niet bedoeld is om op te gamen. Je koopt een mac meer voor de performance voor foto/video bewerking --> grafische toepassingen.

Dit soort dingen kan natuurlijk ook op Windows, maar het is maar waar je voorkeur naar uitgaat. Ik heb zo even op Youtube gekeken daar deze spelletjes en ze kunnen makkelijk op medium draaien bij een res van 1280 x 800 @30 - 45 fps. En qua geheugen zal het wel krapjes gaan, tenzij je het op een externe HDD zet, dan zou het makkelijk afspeelbaar moeten zijn. Dit gaat niet ten koste van de algehele performance, enige wat zou kunnen is meer laadtijd, maar dat zou je dan voor lief moeten nemen gezien je budget.

Je zou natuurlijk ook voor een Air kunnen gaan, of een tweedehands Pro Retina en de rest insteken in een killer desktop :) Als je 1000 EUR uitgeeft aan een laptop en de overige 800 euro (afhankelijk van je budget) aan een desktop, dan ja.. Liever dat, dan gamen op een Mac, want dat is niet prettig. Je kan immers wel, als jij 30 a 40 fps playable vindt, dan heb ik niks gezegd ;) Ik wil je alleen op ideeën brengen, want er zijn talloze mogelijkheden met het geld wat je gaat uitgeven.

Even een aanvulling op Apple Care: Je hoeft Apple Care niet meteen aan te schaffen als je de laptop koopt. Je hebt hiervoor 1 jaar de tijd. Ik heb dat ook gedaan. Mijn garantie van mijn 15" verliep op 1 juli 2015, en heb toen een dag ervoor Apple Care pakket gekocht en geactiveerd, nu garantie tot 2017. Als je het geld er nu niet voor hebt, kan je altijd wachten.

Aanvulling extra RAM: Kijk, dit is niet uit te breiden, en ik kies dit omdat ik naar mijn glazenbol kijk toekomst). Dit is gesoldeerd op je machine, en ik neem aan dat je deze machine voor de komende 5 a 6 jaar wilt gaan gebruiken, want je mag verwachten dat hij zo lang mee gaat. Vandaar dat mijn keuze 16GB is ipv 8GB. Dit komt ook puur door ervaring, na een tijdje kom je gewoon te kort.

Succes :)

EDIT: Even om een idee te schetsen omtrent het opslaggeheugen. Ik heb 15" met 256GB(249,78GB). Daarvan heb ik nu 100GB in gebruik (149,38GB). Ik heb er al heel wat opstaan, zoals:
Parallels met Windows 8.1, Ubuntu 14.03, Kali Linux (allemaal virtueel omdat het zo goed werkt)
Adobe CC Pakket
Office 2015 Beta
RapidWeaver
Logic Pro X
Garageband
Op Windows staat nog eens wat forensische tools als Autopsy en FTKImager en paar andere applicaties
Ubuntu gebruik ik voor school
Kali gebruik ik ook voor school

Ik heb dus nog makkelijk 150GB over aan opslaggeheugen voor eventueel wat spelletjes en extra toepassingen

[ Voor 11% gewijzigd door MysticX op 02-07-2015 13:29 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RWK__ schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:20:
[...]

Nou wil ik je wel zeggen dat een mac niet bedoeld is om op te gamen. Je koopt een mac meer voor de performance voor foto/video bewerking --> grafische toepassingen.

Dit soort dingen kan natuurlijk ook op Windows, maar het is maar waar je voorkeur naar uitgaat. Ik heb zo even op Youtube gekeken daar deze spelletjes en ze kunnen makkelijk op medium draaien bij een res van 1280 x 800 @30 - 45 fps. En qua geheugen zal het wel krapjes gaan, tenzij je het op een externe HDD zet, dan zou het makkelijk afspeelbaar moeten zijn. Dit gaat niet ten koste van de algehele performance, enige wat zou kunnen is meer laadtijd, maar dat zou je dan voor lief moeten nemen gezien je budget.

Je zou natuurlijk ook voor een Air kunnen gaan, of een tweedehands Pro Retina en de rest insteken in een killer desktop :) Als je 1000 EUR uitgeeft aan een laptop en de overige 800 euro (afhankelijk van je budget) aan een desktop, dan ja.. Liever dat, dan gamen op een Mac, want dat is niet prettig. Je kan immers wel, als jij 30 a 40 fps playable vindt, dan heb ik niks gezegd ;) Ik wil je alleen op ideeën brengen, want er zijn talloze mogelijkheden met het geld wat je gaat uitgeven.

Even een aanvulling op Apple Care: Je hoeft Apple Care niet meteen aan te schaffen als je de laptop koopt. Je hebt hiervoor 1 jaar de tijd. Ik heb dat ook gedaan. Mijn garantie van mijn 15" verliep op 1 juli 2015, en heb toen een dag ervoor Apple Care pakket gekocht en geactiveerd, nu garantie tot 2017. Als je het geld er nu niet voor hebt, kan je altijd wachten.

Aanvulling extra RAM: Kijk, dit is niet uit te breiden, en ik kies dit omdat ik naar mijn glazenbol kijk toekomst). Dit is gesoldeerd op je machine, en ik neem aan dat je deze machine voor de komende 5 a 6 jaar wilt gaan gebruiken, want je mag verwachten dat hij zo lang mee gaat. Vandaar dat mijn keuze 16GB is ipv 8GB. Dit komt ook puur door ervaring, na een tijdje kom je gewoon te kort.

Succes :)

EDIT: Even om een idee te schetsen omtrent het opslaggeheugen. Ik heb 15" met 256GB(249,78GB). Daarvan heb ik nu 100GB in gebruik (149,38GB). Ik heb er al heel wat opstaan, zoals:
Parallels met Windows 8.1, Ubuntu 14.03, Kali Linux (allemaal virtueel omdat het zo goed werkt)
Adobe CC Pakket
Office 2015 Beta
RapidWeaver
Logic Pro X
Garageband
Op Windows staat nog eens wat forensische tools als Autopsy en FTKImager en paar andere applicaties
Ubuntu gebruik ik voor school
Kali gebruik ik ook voor school

Ik heb dus nog makkelijk 150GB over aan opslaggeheugen voor eventueel wat spelletjes en extra toepassingen
Dat weet ik, maar ik zou hem toch wel graag gebruiken om spelletjes op te spelen (dan heb ik het vooral over lichte spelletjes zoals die hierboven vermeld)

Volgens mij ga ik voor de 256GB versie met 16GB RAM..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stager
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 22:10
Als het goed is kan je gewoon "bootcampen" via een externe drive. Je kan dan later gewoon een externe SSD erin pluggen in je windows dingen doen. Dus ga lekker voor de ram, 16GB ram is heerlijk en er komen steeds betere externe SSD opties.

Zie b.v. http://bleeptobleep.blogs...s-7-or-8-on-external.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stager schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:20:
Als het goed is kan je gewoon "bootcampen" via een externe drive. Je kan dan later gewoon een externe SSD erin pluggen in je windows dingen doen. Dus ga lekker voor de ram, 16GB ram is heerlijk en er komen steeds betere externe SSD opties.

Zie b.v. http://bleeptobleep.blogs...s-7-or-8-on-external.html
Oh, dank je wel: dat wist ik ook nog niet!

Als ik nu bv. een bootcamp partitie maak, is het dan eenvoudig om deze later over te zetten naar een externe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stager
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:30:
[...]

Oh, dank je wel: dat wist ik ook nog niet!

Als ik nu bv. een bootcamp partitie maak, is het dan eenvoudig om deze later over te zetten naar een externe schijf?
Haha, makkelijk vast niet >:). Ik denk dat je sneller bent met een verse install op je externe drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
[...]

Ze eisen het niet, maar raden het in ieder geval wel ten strengste aan.
Okay een advies, ik schrok al want voor veel mensen is een Apple gewoon te duur ;-)

Er zitten hier meer experts dan ik ben dus advies zal je goed krijgen echter kan ik je één ding vertellen, als je wilt gamen dan is een Apple een No-Go. Weinig tot geen goede games die optimaal dat OS gebruiken en uit eigen ervaring weet ik dat je een Apple moet kopen met alle uitbreidingen die je denkt nodig te hebben want wil je dingen later upgraden kom je van een koude kermis thuis want bijna nooit kan je upgraden (nieuwe helemaal niet meer, oudere modellen nog wel).

Succes met je studie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stager
rikoos schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:55:
[...]

Okay een advies, ik schrok al want voor veel mensen is een Apple gewoon te duur ;-)
Toch even offtopic...

En een high end windows ultrabook is niet duur? Ik vind de prijskwaliteitverhouding van een Macbook juist prima. Zeker als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld een Lenovo X1 of een krachtige Asus Zenbook. En dan denk ik dat de restwaarde van de Macbook hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 20:55
Wil je kunnen gamen op een Macbook Pro, dan zou ik voor de 15" gaan en dan het duurdere model. Deze heeft een fatsoenlijke videokaart in vergelijking met de andere Macbooks.

Wil je toch niet te veel geld uit geven en een 13" gebruiken, dan kun je altijd nog het non-Retina model kiezen en hier zelf extra geheugen en een SSD in zetten.

Macbook Pro: 1199 euro (http://store.apple.com/nl...duct=MD101N/A&step=config)
500 GB SSD: 200 euro (pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB)
16 Gb geheugen: 2x 55 euro (pricewatch: Crucial Mac Memory CT8G3S160BMCEU)

Totaal: ±1500 euro.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Gamen op de iris pro 6100 is sws een no -go. Zelfs met wat lichtere games. Gta San andreas was op een HD4000 net speelbaar op low. En dat spel vraagt helemaal niets van je hardware. De GT650 in de eerste retina en en de non retina 2012 kan het echter makkelijk aan. Het nadeel van de 13" is toch echt wel dat ze geen dGPU hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stager schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:33:
[...]

Haha, makkelijk vast niet >:). Ik denk dat je sneller bent met een verse install op je externe drive.
Hm, ja, maar ik ben niet echt van plan meteen een externe schijf te kopen.. Vandaar..
rikoos schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:55:
[...]

Er zitten hier meer experts dan ik ben dus advies zal je goed krijgen echter kan ik je één ding vertellen, als je wilt gamen dan is een Apple een No-Go. Weinig tot geen goede games die optimaal dat OS gebruiken en uit eigen ervaring weet ik dat je een Apple moet kopen met alle uitbreidingen die je denkt nodig te hebben want wil je dingen later upgraden kom je van een koude kermis thuis want bijna nooit kan je upgraden (nieuwe helemaal niet meer, oudere modellen nog wel).

Succes met je studie!
Hm, dank je wel!
woutertjuh88 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 19:01:
Wil je kunnen gamen op een Macbook Pro, dan zou ik voor de 15" gaan en dan het duurdere model. Deze heeft een fatsoenlijke videokaart in vergelijking met de andere Macbooks.

Wil je toch niet te veel geld uit geven en een 13" gebruiken, dan kun je altijd nog het non-Retina model kiezen en hier zelf extra geheugen en een SSD in zetten.

Macbook Pro: 1199 euro (http://store.apple.com/nl...duct=MD101N/A&step=config)
500 GB SSD: 200 euro (pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB)
16 Gb geheugen: 2x 55 euro (pricewatch: Crucial Mac Memory CT8G3S160BMCEU)

Totaal: ±1500 euro.
De 15" versie valt, zoals ik al eerder zei, buiten mijn budget..

Het non-retina model zou ik ook niet graag willen: zeker niet vanwege de oude resolutie enz.
supersnathan94 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 19:55:
Gamen op de iris pro 6100 is sws een no -go. Zelfs met wat lichtere games. Gta San andreas was op een HD4000 net speelbaar op low. En dat spel vraagt helemaal niets van je hardware. De GT650 in de eerste retina en en de non retina 2012 kan het echter makkelijk aan. Het nadeel van de 13" is toch echt wel dat ze geen dGPU hebben.
Hm, ja.. Maar ik zal het er toch mee moeten doen vrees ik.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:10:
[...]

Dat weet ik, maar ik zou hem toch wel graag gebruiken om spelletjes op te spelen (dan heb ik het vooral over lichte spelletjes zoals die hierboven vermeld)

Volgens mij ga ik voor de 256GB versie met 16GB RAM..
Waarom wil je precies bootcampen voor de games die je omschrijft? Ik draai persoonlijk CSGO gewoon op OSX, en dat is zelfs op mijn 2013 rMBP13 met HD4000 nog best te doen. Op mijn werkmachine (2014 rMBP15 met Iris Pro) is het zelfs uitstekend te doen. Ik verwacht met de Iris 6100 niet echt problemen met HL2 of CSGO.

Op Windows heb je misschien een iets hogere framerate, maar is je dat een berg extra diskspace waard voor een Windows install?

edit: ik zie net dat nathan het omgekeerde claimt van wat ik roep, dus misschien iets meer uitleg over wat ik 'best te doen' vind, om wat context te scheppen 😉

CSGO op mijn rMBP13 met HD4000: 1280x800, details medium, gemiddeld 50-60 fps met soms drops naar 30. Sure, het is niet te vergelijken met mijn Hackintosh (quad i5/16GB/GTX760) die geen moeite heeft met 2560x1440 met alles maxed, maar ik heb mijn rMBP dan ook niet primair om te gamen. Maar no-go wil ik het zeker niet noemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Whieee op 02-07-2015 20:19 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:16:
[...]

Waarom wil je precies bootcampen voor de games die je omschrijft? Ik draai persoonlijk CSGO gewoon op OSX, en dat is zelfs op mijn 2013 rMBP13 met HD4000 nog best te doen. Op mijn werkmachine (2014 rMBP15 met Iris Pro) is het zelfs uitstekend te doen. Ik verwacht met de Iris 6100 niet echt problemen met HL2 of CSGO.

Op Windows heb je misschien een iets hogere framerate, maar is je dat een berg extra diskspace waard voor een Windows install?
Het is vooral voor in het geval dat ik Windows programma's zou willen draaien.. Ik zou zowiezo wel graag een uitweg naar Windows hebben, al is het virtueel als ik inderdaad alle games gewoon op OS X kan draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:17:
[...]

Het is vooral voor in het geval dat ik Windows programma's zou willen draaien.. Ik zou zowiezo wel graag een uitweg naar Windows hebben, al is het virtueel als ik inderdaad alle games gewoon op OS X kan draaien..
Ik zou beginnen met alles onder OSX draaien, totdat je écht niet onder Windows uit komt ;) Als voor de opleiding zelfs een MacBook Pro aangeraden wordt, verwacht ik op dat punt al geen issues, en de overige zaken die je wilde gaan doen gaan ook prima onder OSX.

Dat heeft overigens niets te maken met 'anti-Windows' of iets dergelijks, maar alles te maken met het feit dat ik zelf dual-booten altijd als omslachtig ervaar, en ik zelf liever zo min mogelijk OS'en onderhoud. Ik heb in het verleden Windows/Linux gedaan, later OSX/Windows, en mijn Hackintosh is nu nog OSX/Linux, maar de Linux install op mijn hackintosh wordt eigenlijk nooit gebruikt. Op mijn werkmachine zwerft nog een Windows VM rond, maar die is enkel voor wat tools die ik incidenteel nodig heb die Windows only zijn (met incidenteel bedoel ik: max 1x per jaar ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:26:
[...]

Ik zou beginnen met alles onder OSX draaien, totdat je écht niet onder Windows uit komt ;) Als voor de opleiding zelfs een MacBook Pro aangeraden wordt, verwacht ik op dat punt al geen issues, en de overige zaken die je wilde gaan doen gaan ook prima onder OSX.

Dat heeft overigens niets te maken met 'anti-Windows' of iets dergelijks, maar alles te maken met het feit dat ik zelf dual-booten altijd als omslachtig ervaar, en ik zelf liever zo min mogelijk OS'en onderhoud. Ik heb in het verleden Windows/Linux gedaan, later OSX/Windows, en mijn Hackintosh is nu nog OSX/Linux, maar de Linux install op mijn hackintosh wordt eigenlijk nooit gebruikt. Op mijn werkmachine zwerft nog een Windows VM rond, maar die is enkel voor wat tools die ik incidenteel nodig heb die Windows only zijn (met incidenteel bedoel ik: max 1x per jaar ;) )
Hm ja..

Maar het zit me ook bij de framerate.. Voor mij is dat wel belangrijk, en zeker al aangezien het om een Iris 6100 gaat is elke frame wel belangrijk.. Ik wil een zo goed mogelijke performance op elk vlak waarop ik mijn computer gebruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:36:
[...]

Hm ja..

Maar het zit me ook bij de framerate.. Voor mij is dat wel belangrijk, en zeker al aangezien het om een Iris 6100 gaat is elke frame wel belangrijk.. Ik wil een zo goed mogelijke performance op elk vlak waarop ik mijn computer gebruik..
Ik ben op zich wel benieuwd hoe groot een eventueel verschil in fps is. Ik heb daar op dit moment geen echt recente cijfers van, behalve wat benchmarks van recente MacBooks en Ultrabooks waar me opvalt dat de cijfers onder Windows meer fluctueren dan onder OSX. Alsof de Intel drivers voor Windows minder goed zijn. Maar hoe zich dat vertaalt naar real-life use weet ik niet. Ook is Valve de laatste tijd hard aan de weg aan het timmeren met OpenGL performance en voor diverse Valve games geldt bijvoorbeeld al dat ze onder Linux (OpenGL) beter draaien dan onder Windows (DirectX). Tegelijk geldt dat Linux dan weer betere performance heeft dan OSX in veel gevallen.

Ergo: ik ben benieuwd hoe groot een eventueel verschil in fps is :P Maar om heel eerlijk te zijn ben ik een jaar of 10 geleden al gestopt met de eeuwige race om meer FPS. Als ik voldoende fps heb om een game soepel te laten lopen ben ik tevreden. Boven bepaalde waarden wordt het meer een placebo effect. Maar als OSX 40fps doet en Windows 60, snap ik dat je het liever op Windows draait ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Whieee op 02-07-2015 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:51:
[...]

Ik ben op zich wel benieuwd hoe groot een eventueel verschil in fps is. Ik heb daar op dit moment geen echt recente cijfers van, behalve wat benchmarks van recente MacBooks en Ultrabooks waar me opvalt dat de cijfers onder Windows meer fluctueren dan onder OSX. Alsof de Intel drivers voor Windows minder goed zijn. Maar hoe zich dat vertaalt naar real-life use weet ik niet. Ook is Valve de laatste tijd hard aan de weg aan het timmeren met OpenGL performance en voor diverse Valve games geldt bijvoorbeeld al dat ze onder Linux (OpenGL) beter draaien dan onder Windows (DirectX). Tegelijk geldt dat Linux dan weer betere performance heeft dan OSX in veel gevallen.

Ergo: ik ben benieuwd hoe groot een eventueel verschil in fps is :P Maar om heel eerlijk te zijn ben ik een jaar of 10 geleden al gestopt met de eeuwige race om meer FPS. Als ik voldoende fps heb om een game soepel te laten lopen ben ik tevreden. Boven bepaalde waarden wordt het meer een placebo effect. Maar als OSX 40fps doet en Windows 60, snap ik dat je het liever op Windows draait ;)
Bij mij ook: ik ben het gewoon om games op 30 FPS te spelen (vanwege mijn Xbox 360 en vorige laptop waarop ik op gamede), dusja.. :P

Ik weet het ook niet, maar ik zal het wel uitzoeken wanneer ik hem heb! ;)

Bedankt in ieder geval!

Off-topic: je lijkt me wel een chille kerel, als je eens wat vrienden zoekt om samen CS:GO met te spelen, mag je me altijd toevoegen op Steam: ik heet op Steam FaZe Benji: je zal het profiel wel herkennen aangezien er duidelijk staat vermeld dat ik in België woon :P Mijn steamcommunity link is /benjaminisdenaam
Ik ben momenteel wel nog enkele daagjes/weekjes online tot ik mijn Macbook Pro heb, maar daarna vlieg ik er weer terug volledig in! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator
  • Laatst online: 16:22
Ik zou zelf gaan voor meer RAM ipv SSD ruimte. SSD ruimte kun je achteraf nog bijkopen in de vorm van externe SSD's of bijvoorbeeld met Nifty MiniDrives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga volgens mij gaan voor een 13" 256GB met 8GB RAM aangezien deze gewoon veel beter in mijn budget past.

Als ik nood zou hebben aan een krachtigere, kan ik deze later ook altijd nog kopen.

Bedankt iedereen voor jullie hulp!

EDIT: Ik moet nog zien eind augustus want dan is er korting.. Misschien is mijn budget dan al wat meer uitgebreid en kan ik toch een duurdere kopen!
Ik vind het misschien wat dom om een 13" te kopen als je voor 200 euro meer een 15" hebt, ook met 16GB RAM en 512GB 256GB SSD en dan nog een betere grafische kaart enz.. Of zit ik daar fout?
Ik weet wel dat de 13" 5de gen. processors heeft en de 15" 4de gen. Maakt dit een verschil?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2015 14:24 . Reden: Typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:22
Volgens mij heeft het instap model van de 15'' geen 512GB SSD maar een 256GB SSD?

De grafische processor is dan wel net iets sneller (maar niet bijzonder veel, omdat deze één generatie ouder is), maar de echte dedicated GPU zit alleen in het topmodel, en die is toch wel een 1000 euro duurder dan de 13" die je hierboven aanhaalde. Zelfs met korting blijft dat een hoog bedrag.

Je hebt het over gamen, maar wat voor games bedoel je hiermee? Een MOBA als League of Legends en Heroes of the Storm moet geen probleem zijn. Ook CS:GO en oude shooters niet.
Maar Battlefield 3, 4, Hardline etc hoef je echt niet te proberen op intergrated graphics.

Overigens denk ik dat er rond Augustus/September wel nieuwe Macbooks met Skylake processors komen. Hier zouden de integrated graphics weer behoorlijk sneller zijn dan de nieuwe generatie.

Wil je trouwens perse Mac? Want anders is bijvoorbeeld de nieuwe Zenbook ook wel een leuk alternatief.
http://nl.hardware.info/r...book-pro-killer-conclusie
Hier zit namelijk een goede GPU in. Ook een behoorlijk nieuwe, i.t.t. de 15" Macbook Pro.

Succes met je keuze in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DGonlag2 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 13:04:
Volgens mij heeft het instap model van de 15'' geen 512GB SSD maar een 256GB SSD?

De grafische processor is dan wel net iets sneller (maar niet bijzonder veel, omdat deze één generatie ouder is), maar de echte dedicated GPU zit alleen in het topmodel, en die is toch wel een 1000 euro duurder dan de 13" die je hierboven aanhaalde. Zelfs met korting blijft dat een hoog bedrag.

Je hebt het over gamen, maar wat voor games bedoel je hiermee? Een MOBA als League of Legends en Heroes of the Storm moet geen probleem zijn. Ook CS:GO en oude shooters niet.
Maar Battlefield 3, 4, Hardline etc hoef je echt niet te proberen op intergrated graphics.

Overigens denk ik dat er rond Augustus/September wel nieuwe Macbooks met Skylake processors komen. Hier zouden de integrated graphics weer behoorlijk sneller zijn dan de nieuwe generatie.

Wil je trouwens perse Mac? Want anders is bijvoorbeeld de nieuwe Zenbook ook wel een leuk alternatief.
http://nl.hardware.info/r...book-pro-killer-conclusie
Hier zit namelijk een goede GPU in. Ook een behoorlijk nieuwe, i.t.t. de 15" Macbook Pro.

Succes met je keuze in ieder geval :)
Oeps, ja inderdaad: typfoutje geloof ik!

Die met de dGPU vind ik inderdaad net iets te duur :P

Ik heb het inderdaad vooral over CS:GO, maar games als Hardline zijn op Low ook altijd wel welkom eerlijk gezegd.

Ik ben zowiezo van plan mijn Macbook begin September aan te schaffen vanwege de 'Back to School' actie. Zouden deze nieuwe er dan al zijn? Want de nieuwe Macbook Pro's zijn er ook nog maar net he..

Ik zou inderdaad graag een Macbook hebben.. Deze raden ze op school ook aan, en ik heb het eerlijk gezegd wel wat gehad met Windows. En voor Linux ben ik ook niet echt te vinden.

Bedankt, en ook bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
als je er een wil kopen dan is het nu juist de goede tijd. Hij is twee maanden geleden ververst en ik denk zelf dat het nog minimaal tot begin 2016 gaat duren voor een nieuw model: http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
supersnathan94 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 15:29:
als je er een wil kopen dan is het nu juist de goede tijd. Hij is twee maanden geleden ververst en ik denk zelf dat het nog minimaal tot begin 2016 gaat duren voor een nieuw model: http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro.
Twee maanden geleden is het 15" model ververst.. Het 13" model enkele maanden daarvoor.

Ik moet zowiezo wachten tot eind augustus/september (voor de korting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ahja. De 13" is al weer 71 dagen ouder dan dat. Dan zou ik waarschijnlijk even wachten tot na de nieuwe release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:22
supersnathan94 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 18:11:
Ahja. De 13" is al weer 71 dagen ouder dan dat. Dan zou ik waarschijnlijk even wachten tot na de nieuwe release.
Maar dat zal denk ik toch moeilijk worden.
School begint namelijk begin September.

Als OP start met de opleiding dan heeft hij toch meteen de laptop nodig.
Ik verwacht wel dat de MacBook in September aangekondigd wordt (dat is namelijk 6 maanden na de huidige versie, en dat is ook de maand dat Skylake waarschijnlijk gereleased wordt).
Of de laptop dan ook meteen al leverbaar is is dan maar de vraag. En dan nog verzendtijd, programma's installeren etcetera.

Overigens maakt het ook niet zo heel veel uit, per generatie processors veranderd er niet zoveel.

Maar aangezien OP toch wacht tot Augustus met kopen van de laptop maakt het niet veel uit. Dan zie je tegen die tijd wel weer wat de nieuwste geruchten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Nou voor deze ronde staan de skylakes met thunderbolt 3 op de lijst van geruchten. dit zou betekenen dan 5K ondersteuning voor externe beeldschermen wel mogelijk is.

Maar goed, ik zou ff macrumors bekijken voor de laatste geruchten en even kijken of er iets interessants bij zit wat het wachten waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Zowieso even wachten op de back to school acties. Krijg je altijd een mooie tegoed bon voor de App Store bij. Zo'n €80 bij een mac. Lijkt me het wachten tot augustus wel waard. Zeker voor een grafische opleiding, kun je gelijk de mooie tools in de Mac Appstore kopen :D

De vernieuwde hardware voor alle macs is een beetje onvoorspelbaar dit jaar. Geen enkel stuk hardware op de WWDC dus de gehele lijn zal in het najaar aan de beurt zijn. Maar wanneer is een beetje gokken. De iPhone zal in september komen, dus bij die presentatie is er een mogelijkheid op nieuwe hardware. Veel spectaculairs kan je niet verwachten er komt natuurlijk een nieuw processor lijn, en wellicht usb c, thunderbolt 3 dat soort zaken. Maar het kan ook goed zijn dat september iOS apparaten only wordt en dat de refresh voor MacBooks, iMacs en Mac Pro's zelfs nog later komt. Altijd leuk als je die refresh kunt afwachten, maar dan mis je wel de back to school actie, en je weet dus niet wanneer iets komt. Lastige periode om te beslissen over zo'n dure machine.

Heb je niet iets van een laptop waarmee je de eerste maanden van je studie door kunt komen? Meetal start een studie toch niet gelijk in de 5e versnelling. Dan kun je wachten tot oktober/november dan moeten alle mac wel weer up to date zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MenN op 09-07-2015 11:43 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvapple
  • Laatst online: 18-02 11:49
Kijk anders eens naar een jetdrive... Als externe opslag is dit misschien interessant...
http://sg.transcend-info.com/apple/jetdrivelite/

iPhone XR 128 GB - iPad Pro 2017 12.9" 64 GB - Macbook Pro 15" mid 2014

Pagina: 1