GTX 970 Of Gtx Titan

Pagina: 1
Acties:

• NoelMakers1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 18:32
Hallo daar beste tweakers.

Door mijn extreem slechte ervaring met de gtx 970* was ik gaan kijken naar een andere videokaart (ruil). Inmiddels heeft iemand mij een gtx titan 6gb aangeboden (de originele titan)

Nu heb ik wat research gedaan om te kijken wat het verschil kwa performance zou zijn, maar ik kon hier niet echt wat over vinden.

Mijn doel met de videokaart is om er gewoon mee te gamen, al wil ik gaan kijken of ik mijn monitoren ( 3 Samsung 245B's) kan laten draaien in Nvidia Surround (voor in totaal 5760x1200P)

Ik zit nu dus een klein beetje of deze ruil een goed idee is, De titan is zover ik heb gekeken iets slechter dan de GTX 970, maar de 6GB Vram van de titan lijken me weer beter om te hebben voor Nvidia Surround.

Mijn vraag is nu dus, zal ik doorgaan met deze ruil of verder kijken naar wat anders ?

Alvast Bedankt voor alle hulp !

* Ik heb voordat ik de GTX 970 die ik nu heb 4 EVGA GTX 970's gehad, deze hadden alle 4 verschrikkelijke coilwhine, toen heb ik daarna maar wat bijgelegd om deze andere variant van de GTX 970 te kopen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

NoelMakers1 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:50:
Hallo daar beste tweakers.

Door mijn extreem slechte ervaring met de gtx 970* was ik gaan kijken naar een andere videokaart (ruil). Inmiddels heeft iemand mij een gtx titan 6gb aangeboden (de originele titan)

Nu heb ik wat research gedaan om te kijken wat het verschil kwa performance zou zijn, maar ik kon hier niet echt wat over vinden.

Mijn doel met de videokaart is om er gewoon mee te gamen, al wil ik gaan kijken of ik mijn monitoren ( 3 Samsung 245B's) kan laten draaien in Nvidia Surround (voor in totaal 5760x1200P)

Ik zit nu dus een klein beetje of deze ruil een goed idee is, De titan is zover ik heb gekeken iets slechter dan de GTX 970, maar de 6GB Vram van de titan lijken me weer beter om te hebben voor Nvidia Surround.

Mijn vraag is nu dus, zal ik doorgaan met deze ruil of verder kijken naar wat anders ?

Alvast Bedankt voor alle hulp !

* Ik heb voordat ik de GTX 970 die ik nu heb 4 EVGA GTX 970's gehad, deze hadden alle 4 verschrikkelijke coilwhine, toen heb ik daarna maar wat bijgelegd om deze andere variant van de GTX 970 te kopen.
De Titan is waarschijnlijk de niet gecastreerde GTX 780, deze is vergelijkbaar met de GTX 970 qua prestaties maar mist dingen wat betreft DX12 support.
http://www.anandtech.com/bench/product/1355?vs=1060

Sowieso zijn beide kaarten te zwak om in een NV surround setup een fatsoenlijk framerate te halen (tenzij je alle settings naar beneden schroeft). Daarvoor zul je ze in SLI moeten zetten of gaan voor een nieuwe snellere kaart.
Je zou dus kunnen kijken naar de Fury X of GTX 980 TI.

• NoelMakers1
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:59:
[...]

De Titan is waarschijnlijk de niet gecastreerde GTX 780, deze is vergelijkbaar met de GTX 970 qua prestaties maar mist dingen wat betreft DX12 support.
http://www.anandtech.com/bench/product/1355?vs=1060

Sowieso zijn beide kaarten te zwak om in een NV surround setup een fatsoenlijk framerate te halen (tenzij je alle settings naar beneden schroeft). Daarvoor zul je ze in SLI moeten zetten of gaan voor een nieuwe snellere kaart.
Je zou dus kunnen kijken naar de Fury X of GTX 980 TI.
Voor nu is het idee voor Nvidia Surround alleen voor lichtere games, of anders kan ik de settings altijd wat lager zetten, voor nu is het ook alleen nog maar een idee dus zie ik wel of het goed zal gaan of niet :P

Kwa Performance zijn ze dus ongeveer hetzelfde ?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

NoelMakers1 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 17:08:
[...]

Voor nu is het idee voor Nvidia Surround alleen voor lichtere games, of anders kan ik de settings altijd wat lager zetten, voor nu is het ook alleen nog maar een idee dus zie ik wel of het goed zal gaan of niet :P

Kwa Performance zijn ze dus ongeveer hetzelfde ?
Ja, zoals de benchmark die ik poste liet zien. Overigens is de Titan wel sneller in DP berekeningen, maar als je nooit (programma's met) Cuda of OpenCL gebruikt dan heb je daar weinig aan.

Als de kaart gratis is dan kan je hem altijd nog bewaren als backup :p.

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gewoon bij je 970 blijven. Is tegenwoordig veel meer optimalisatie voor. Plus directx 12 futures. Plus zuiniger/minder warm. Als j kijkt naar een game zoals the witcher 3. Dan word de 700 series compleet genegeerd als het gaat om driver optimalisatie. De 780ti die eigenlijk sneller is als de 970 verliest toch ruim omdat nvidia schijt heeft aan de vorige generatie. (verdienen ze namelijk niks meer op).

• NoelMakers1
j0ppie schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:03:
Gewoon bij je 970 blijven. Is tegenwoordig veel meer optimalisatie voor. Plus directx 12 futures. Plus zuiniger/minder warm. Als j kijkt naar een game zoals the witcher 3. Dan word de 700 series compleet genegeerd als het gaat om driver optimalisatie. De 780ti die eigenlijk sneller is als de 970 verliest toch ruim omdat nvidia schijt heeft aan de vorige generatie. (verdienen ze namelijk niks meer op).
Hmm... Heb je wel een goed punt mee, maar de enigste andere kaart die ik zou willen uit de 900 Series is de GTX 980, maar die ligt redelijk ver buiten mijn budget. Ik wil gewoon geen gtx 970 meer, ik heb er zoveel problemen mee gehad dat ik hem gewoon helemaal zat ben geworden :(

Ook denk ik dat het probleem waar je over spreekt niet gebonden is aan de videokaart maar aan The Witcher 3 zelf. En om voor 1 spel bij een andere videokaart te blijven :P

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:11
je hebt het over vreselijke coilwhine, maar dat hoeft niet je videokaart te zijn die dat probleem geeft. Probeer je 970 maar eens in een andere pc te plaatsen en test dan maar eens of het nog steeds zo erg is. Er zijn sl genoeg voorbeelden langsgekomen die toen opmerkte dat er geen coilwhine was mee dezelfde kaart in een andere pc. Mogelijk ligt het probleem deels bij je voeding die de coilwhine op je videokaart veroorzaakt. Bepaalde voedingen zijn berucht in combinatie met bepaalde videokaarten.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:24
sjekneck schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:15:
je hebt het over vreselijke coilwhine, maar dat hoeft niet je videokaart te zijn die dat probleem geeft. Probeer je 970 maar eens in een andere pc te plaatsen en test dan maar eens of het nog steeds zo erg is. Er zijn sl genoeg voorbeelden langsgekomen die toen opmerkte dat er geen coilwhine was mee dezelfde kaart in een andere pc. Mogelijk ligt het probleem deels bij je voeding die de coilwhine op je videokaart veroorzaakt. Bepaalde voedingen zijn berucht in combinatie met bepaalde videokaarten.
Dit. Of zoals ik doe lock je framerate op een bepaalde waarde waar het net niet optreed. Bij mij is dit 80 fps. Maar me monitor is maar 60 Hz dus ik zet gewoon vsync aan. Geen coolwhine te horen. Al vindt ik wel dat het niet hoort op te treden.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47

Esumontere

Floep, banaan.

Coilwhine is iets waar je met de huidige high-end kaarten niet echt meer omheen kunt. Die dingen maken gewoon lawaai, ongeacht hoe hoog de kwaliteit ervan is.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Esumontere schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:14:
Coilwhine is iets waar je met de huidige high-end kaarten niet echt meer omheen kunt. Die dingen maken gewoon lawaai, ongeacht hoe hoog de kwaliteit ervan is.
Wut? Serieus? Ik was al van plan al mijn pc's te vervangen door steamboxen en dergelijke systemen. Dit bevestigd wel heel hard dat ik geen GTX 970/980/ti systeem meer zal hoeven te gaan bouwen. (coilwhine stoor ik me zeer erg aan).
Betaal je 200 tot 1k voor een GPU en heb je nog steeds kwalitatieve rotzooi. irritante herrie maken.
Het geluid van airflow heb ik niet snel last van. CoilWhine is voor mij non-stop irritant en ergernis.

Ik verwacht wel van een nieuwe auto dat de V-snaar geen herrie (coilwhine) maakt. Dat de motor het gebrom van een verbrandingsmotor is natuurlijk normaal (airflow))

nieuws: Winkelexemplaren Fury X maken piepend geluid
Dit vind ik verre van normaal of acceptabel geluid voor een GPU van >0.5k

[ Voor 43% gewijzigd door eL_Jay op 02-07-2015 11:22 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

eL_Jay schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:19:
[...]

Wut? Serieus? Ik was al van plan al mijn pc's te vervangen door steamboxen en dergelijke systemen. Dit bevestigd wel heel hard dat ik geen GTX 970/980/ti systeem meer zal hoeven te gaan bouwen. (coilwhine stoor ik me zeer erg aan).
Betaal je 200 tot 1k voor een GPU en heb je nog steeds kwalitatieve rotzooi.
Coilwhine betekent niet dat je kwalitatieve rotzooi hebt. Sommige dingen maken gewoon geluid bij gebruik. Je verwacht toch ook niet dat de verbrandingsmotor van je auto doodstil is?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

NoelMakers1 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:58:
[...]

Hmm... Heb je wel een goed punt mee, maar de enigste andere kaart die ik zou willen uit de 900 Series is de GTX 980, maar die ligt redelijk ver buiten mijn budget. Ik wil gewoon geen gtx 970 meer, ik heb er zoveel problemen mee gehad dat ik hem gewoon helemaal zat ben geworden :(

Ook denk ik dat het probleem waar je over spreekt niet gebonden is aan de videokaart maar aan The Witcher 3 zelf. En om voor 1 spel bij een andere videokaart te blijven :P
Je zou als je GTX970 te traag wordt (over een jaar of 2 afhankelijk van je geprefereerde instellingen) kunnen overwegen een AMD kaart te nemen. AMD maakt prima kaarten.
Ook toen de 3.5gb "ramgate" van de GTX970 bekend werd bleven mensen massaal Nvidia kopen en ruilden ze de kaart (met bijbetaling) voor de GTX980 :F.
Natuurlijk bleef de GTX970 een ok kaart voor zijn geld.

• NoelMakers1
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:59:
[...]

Je zou als je GTX970 te traag wordt (over een jaar of 2 afhankelijk van je geprefereerde instellingen) kunnen overwegen een AMD kaart te nemen. AMD maakt prima kaarten.
Ook toen de 3.5gb "ramgate" van de GTX970 bekend werd bleven mensen massaal Nvidia kopen en ruilden ze de kaart (met bijbetaling) voor de GTX980 :F.
Natuurlijk bleef de GTX970 een ok kaart voor zijn geld.
De GTX 970 is zeker niet te traag, over de performance heb ik ook geen klachten :P De GTX 960 is alleen te zwak voor 1200p op ultra in de meeste gevallen en de GTX 980TI is al helemaal overkill :P

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:11
Mijn GTX970 heeft 0.0 coilwhine, alleen als ik in een menu zit met 1000fps hoor ik het soms. Je moet gewoon mazzel hebben, testen als je hem krijgt en als je niet tevreden bent binnen 2 weken terugsturen en krijg je nieuwe.

• Buiten Westen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-08-2023
sjekneck schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:15:
sorry dat ik even tussenbeide kom, maar wat houdt coilwhine precies in?

uit de context begrijp ik dat het negatief is en dat het niet aan de videokaart hoef te liggen, maar verder heb ik er geen begrip van :P

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Buiten Westen schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:05:
[...]

sorry dat ik even tussenbeide kom, maar wat houdt coilwhine precies in?

uit de context begrijp ik dat het negatief is en dat het niet aan de videokaart hoef te liggen, maar verder heb ik er geen begrip van :P
Coilwhine is een irritant hoog of tikkend geluid wat uit de condensatoren op een high-end grafische kaart komt. Komt vaak voor wanneer deze extreem hoge framerates (1000 fps, in menu's bijvoorbeeld) moet renderen.

• Buiten Westen
ok, bedankt voor de uitleg

als ik het goed begrepen heb, heb je er in-game dus geen last van

ook niet als je de framerate limiteert?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 01:53

Thomg

Aww yiss

Framerate limiteren zorgt er vrijwel altijd voor dat het minder erg wordt. Hoeveel hangt van de systeem af.

• Buiten Westen
thanks voor de info :)

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03-2025

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Coilwhine uit een condensator? een coil (spoel in het nederlands) is iets heel anders dan een condensator.
Volgens mij is coilwhine the vergelijken met het irritante gepiep uit goedkope telefoonopladers waarin de kern lagen los in de spoel liggen en daardoor trillen op 60Hz.

Verwijderd

NoelMakers1 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:13:
[...]

De GTX 970 is zeker niet te traag, over de performance heb ik ook geen klachten :P De GTX 960 is alleen te zwak voor 1200p op ultra in de meeste gevallen en de GTX 980TI is al helemaal overkill :P
Voor 5760x1200P is een GTX980TI echt geen overkill.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Anonnymous! schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 04:05:
Coilwhine uit een condensator? een coil (spoel in het nederlands) is iets heel anders dan een condensator.
Volgens mij is coilwhine the vergelijken met het irritante gepiep uit goedkope telefoonopladers waarin de kern lagen los in de spoel liggen en daardoor trillen op 60Hz.
Ik weet heus wel wat een coil is hoor :) Knappe jongen die een spoel vindt op een grafische kaart.

EDIT: Okee, ik was iets te snel. Het komt ook voor bij transformatoren. Is in feite gewoon trillende componenten. Bron

[ Voor 19% gewijzigd door Esumontere op 03-07-2015 09:12 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Esumontere schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:06:
[...]

Knappe jongen die een spoel vindt op een grafische kaart.
Oh die kunnen er wel degelijk zitten hoor. Ik kan je zo een foto sturen van een kaart waar ze op zitten. :)

Op de GTX970 zijn ze echter niet aanwezig. Coil whine kwam in het verleden vrijwel exclusief voor op spoelen. Dit is niets anders dan een mechanische resonantie als gevolg pulserende elektromagnetische krachten (ookwel EMF genoemd). Dit kan tegenwoordig echter ook voorkomen op solid state condensators. Dit betekent dat niet dat het een kwalitatief slecht product is. Het betekent alleen maar dat de fabrikant (terecht) geen bergen kit ertussen wilde stouwen. Meestal moet je dat ook niet willen ivm warmteafvoer.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Esumontere schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:14:
Biggest load of crap I ever heard 8)7

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-01 17:39
Esumontere schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:06:
[...]
Knappe jongen die een spoel vindt op een grafische kaart.
iedere videokaart heeft wel een spoel erop zitten. Je ziet ze vaak niet omdat ze in een behuizing zitten.
Verder kunnen er ook nog chokes aanwezig zijn.

Een condensator is overigens in werkelijkheid een condensator in serie met een weerstand en een spoel. De waardes voor de weerstand en de spoel zullen relatief klein zijn, maar ze zijn dus wel aanwezig.

maar om terug te komen op de het coilwhine probleem; je kan zoals al is aangegeven een andere voeding testen of je framerate in games vastleggen op zon 60Hz ( vsync of handmatig in settings van de game). Wat je natuurlijk ook kan doen is op zoek gaan naar het component waar de herrie vandaan komt en hier lijm overheen doen. Daardoor veranderd de frequentie van de spoel en is hij misschien niet meer hoorbaar. Let wel, hierbij moet je vaak de videokaart uit elkaar halen en vervalt dus je garantie.

ps: ben je zeker dat het je videokaart is? kan namelijk best zo zijn dat dit niet het geval is, maar een ander onderdeel wat gaat oscilleren als de kaart in aangesloten.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

calsonic schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:18:
[...]

Dank je voor je inhoudelijke bijdrage.

Helaas is het niet 100% a load of crap.

Alle high end videokaarten die ik heb gehad hadden in meer of mindere mate coil whine bij hogere fps-en. Dit heeft alles te maken met de enorme hoeveelheden stroom die er doorheen lopen. Grote stromen betekenen ook grote onderlinge krachten. En soms kom je dan net even op de resonantiefrequentie van een component terecht. Hoe meer power phases een kaart heeft, hoe groter die kans wordt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• calsonic
  • Niet online
Wolf schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:53:
[...]

Dank je voor je inhoudelijke bijdrage.

Helaas is het niet 100% a load of crap.

Alle high end videokaarten die ik heb gehad hadden in meer of mindere mate coil whine bij hogere fps-en. Dit heeft alles te maken met de enorme hoeveelheden stroom die er doorheen lopen. Grote stromen betekenen ook grote onderlinge krachten. En soms kom je dan net even op de resonantiefrequentie van een component terecht. Hoe meer power phases een kaart heeft, hoe groter die kans wordt.
Alleen bij hele hoge FPS hebben de meeste kaarten er in zekere mate last van.
Maar dan praat je over 300+FPS en dat haal je bij de meeste games toch niet ;) ....ja enkel in menu's maar niet tijdens gameplay.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

calsonic schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:18:
[...]

Want? Uitleg? Bron?

• calsonic
  • Niet online
Meer als 200 videokaarten getest ervaring genoeg ;)
Alleen kinderen hebben bevestiging van een ander nodig omdat ze geen eigen ervaring hebben :Y

[ Voor 19% gewijzigd door calsonic op 03-07-2015 10:56 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

calsonic schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:54:
[...]

Alleen kinderen hebben bevestiging van een ander nodig omdat ze geen eigen ervaring hebben :Y
Gelukkig is eigen ervaring altijd 100% betrouwbaar en zijn bronnen compleet onnodig. Ik ben blij dat jij niet in de wetenschap zit.

• calsonic
  • Niet online
Esumontere schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:10:
[...]

Gelukkig is eigen ervaring altijd 100% betrouwbaar en zijn bronnen compleet onnodig. Ik ben blij dat jij niet in de wetenschap zit.
Na 25 jaar ict ervaring heb ik recht van spreken ja ;)
Haal jij je ervaring maar van het web :z

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

calsonic schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:11:
[...]

Ik ontken toch ook niet dat je recht van spreken hebt? Het enige wat ik aangeef is dat iedere beunhaas zomaar kan roepen dat iets bullshit is, of hij ervaring heeft of niet. Voor hetzelfde geld ben jij (of ik, for that sake) een 14 jarig jongetje met een grote bek die zich graag op internet voordoet als iemand met jarenlange ervaring. Dáárom zijn bronnen belangrijk. ;)

• Looney1984
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:18
calsonic schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:11:
[...]

Gezien je ervaring had ik dan geen reacties verwacht die zo kort door de bocht zijn en met 0,0 onderbouwing.

Maar ontopic, het fps gebeuren klopt inderdaad wel.
Voor de grap laatst fifa 15 eens op max fps gezet, toen ook voor het eerst coil whine gehoord op mijn gtx 970. (in hogere mate)

misschien is het tijdens het normale gamen op 60fps ook wel aanwezig, maar hoor verder niks. Muziek/game geluid op etc en kast staat onder bureau op de grond.

[ Voor 35% gewijzigd door Looney1984 op 03-07-2015 12:37 ]

Pagina: 1