Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mijn vrouw werkt voor een basisschool waar ze afgelopen jaar van maandag t/m donderdag werkte. Hiervoor had ze een (vaste) aanstelling van 0,8556 FTE (36 urige werkweek geloof ik en de dagen hebben verschillende lengtes).

Dit jaar heeft de school 2 wijzigingen. De overstap naar een 40 urige werkweek voor de werkdruk verlaging (aangezien het werk toch moet gebeuren is het effectief loonsverlaging). Daarnaast hebben ze de lengte van de dagen veranderd.

Nu heeft mijn vrouw haar aanstellingsbrief voor het komende jaar ontvangen waarop staat dat ze nu van dinsdag t/m vrijdag werkt. Daarbij hoort een nieuwe FTE waarde van 0,775. Dit is te weinig en daarom stelt de school voor dat ze de missende uren inhaalt op maandag of haar verlies neemt en tekent voor voor een verlaging van het aantal FTE.

Ik vraag mij af wat onze positie hierin is? De 40 urige werkweek komt van de CAO PO (primair onderwijs) en daar zullen wij ons ook niet tegen verzetten. Echter, de school had met dit in het achterhoofd mijn vrouw gewoon haar normale dagen terug kunnen geven (of vrij op woensdag) om zo dicht mogelijk bij het originele FTE getal te komen qua aanstelling. Terugkomen op maandag betekend dat zij 1/3 van de lesweken fulltime moet werken (en dan de geïntroduceerde extra werkdagen in de vakantie nog buiten beschouwing gelaten).

Ik heb een zakelijke brief naar de school geschreven waarin wij de situatie aankaarten en de school verzoeken om mijn vrouw een beter passende aanstelling te geven. De school reageert door de zeggen dat er nu geen ruimte beschikbaar is op maandag. Dat argument strookt niet bij mij, want ze hebben iemand anders gewoon op haar plek geplaatst. Oorspronkelijk had iedereen gewoon dezelfde dagen terug kunnen krijgen natuurlijk.

Ik zou graag willen weten hoe wij ons tegen het besluit van de school kunnen verzetten. Is wat de school heeft gedaan rechtsgeldig? Alvast bedankt voor alle feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:09
Volgens de nieuwe CAO telt elke dag nu als 0,2; er is dus geen onderscheid meer tussen een maandag en woensdag. Hoe komen ze op 0.775?. Ze kan zelf voor FTE ontslag nemen of noet inderdaad accepteren dat ze dagen moet terug komen.

Welk model heeft de school via de mr? Basis of overleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Volgens mij heeft de school het overleg model, maar dit hebben ze er min of meer doorheen gedrukt. De indeling qua uren is als volgt:

Maandag 9,0 uur (0,225 FTE)
Dinsdag 9,0 uur (0,225 FTE)
Woensdag 6,5 uur (0,1625 FTE)
Donderdag 9,0 uur (0,225 FTE)
Vrijdag 6,5 uur (0,1625 FTE)

* De genoteerde uren zijn berekende werkuren voor docenten, de leerlingen zitten korter op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Aloys schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:10:
Volgens mij heeft de school het overleg model, maar dit hebben ze er min of meer doorheen gedrukt. De indeling qua uren is als volgt:

Maandag 9,0 uur (0,225 FTE)
Dinsdag 9,0 uur (0,225 FTE)
Woensdag 6,5 uur (0,1625 FTE)
Donderdag 9,0 uur (0,225 FTE)
Vrijdag 6,5 uur (0,1625 FTE)

* De genoteerde uren zijn berekende werkuren voor docenten, de leerlingen zitten korter op school.
Heb je het nu over een middelbare school? Hoe komen ze op die lage FTE voor een woensdag en vrijdag?
Al gevonden: https://www.poraad.nl/led...erkdruk-40-urige-werkweek

Vroeger hadden dage inderdaad verschillende 'FTE' waardes. Dor de invoering van de 40 urige werkweek telt elke dag nu even zwaar, aangezien er vanaf nu elke dag gewoon van 8u tot 16:30u gewerkt moet worden (of dat nu op school is of thuis is). Van werkdrukverlaging is inderdaag geen sprake, al zijn er door deze nieuwe CAO nu wel allerlei 'mogelijkheden' ontstaan.

Zo kan een bestuur nu verplichten dat leerkrachten op vakantiedagen terug komen (5 dagen in de zomervakantie, of in de februarivakantie). Anderszijds doen we geen vrijwilligerswerk meer en betekent het o.a. dat:
- avondvierdaagse mee lopen voortaan eigen tijd is
- een sporttoernooi bijwonen op de zaterdag eigen tijd is
- ouderavonden eigen tijd is
- op dagen zoals Goede Vrijdag, 2e Paasdag, etc dienen leerkrachten nu gewoon te werken. Normaal waren dit vrije dagen.

deze eigen tijd kan wel worden ingevuld met schooldingen zoals de avondvierdaagse, maar de leerkracht dient dan wel in diezelfde periode tussen de vakanties deze uren gecompenseerd te krijgen in een andere week. Tot nu toe is onderwijs altijd een 'vak van het hart' geweest, mocht iedereen deze CAO strikt gaan naleven dan gok ik een behoorlijke achteruitgang van het onderwijs, want dan is het gewoon klokslag half 5 tas pakken en weg lopen ook al zijn de toetsen nog niet na gekeken.

In het onderwijs kan een parttimer inderdaad op willekeurige dagen worden ingepland per schooljaar. Je hebt geen contract voor maandag t/m woensdag, maar gewoon een contract van 3 werkdagen. De directie van de school beslist (liefst in overleg) welke 3 dagen van de week dat zijn.

Ik vind de FTE van 0,775 wel vreemd: dit zou volgens mij gewoon 0,8 moeten zijn aangezien alle dagen hetzelfde zijn en ze 4 dagen werkt. Is dit toegelicht?

Een FTE van 0,855 zou betekenen dat je 4 dagen werkt en dat je vrijdag 1/4 deel van de dag werkt. Dus met 40 schoolweken bedraagt dit ongeveer 10 fulltime maandagen.

Je stelling 'haar normale dagen' klopt niet: ze heeft geen recht op bepaalde dagen omdat ze vorig jaar op bepaalde dagen werkt. Dit beslist uiteindelijk de directie op basis van het gehele plaatje; hierbij is het zo dat het 'algemeen belang' zwaarder weegt dan het belang van een individuele leerkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Die tabel komt gewoon letterlijk uit een brief van de directie. Door de 36 urige werkweek werkte men blijkbaar over het algemeen teveel en waren er toen hogere FTE getallen (zij noemen het werktijdfactor).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik begrijp dat mijn vrouw geen recht heeft op vaste dagen. Maar ze heeft wel recht op een aanstelling van 0,8556 FTE. Dat dat niet precies kan passen heb ik begrip voor, maar nu is het gewoon enorm stom ingedeeld en de schoolleiding zal dit ongetwijfeld in veelvoud hebben toegepast om meer mensen te laten inleveren op hun contracten.

De website van de PO-raad heeft een pdf online staan waar het volgende in staat:
Is in de 40-urige werkweek elke werkdag een dag van 8 uur, met een wtf 0,2?
In de cao is dit niet vastgelegd. Dit is een mogelijkheid, maar zeker niet noodzakelijk. Het is ook goed mogelijk dat u op bestuurs-, school- of medewerker-niveau andere afspraken maakt over het wekelijkse werkrooster. Een week waarbij de maandag en dinsdag 9 uur wordt gewerkt, woensdag 6 uur, donderdag 9 uur en vrijdag 7 uur is bijvoorbeeld ook goed mogelijk. Het is aan schoolbesturen om hier zelf invulling aan te geven. Het is van belang een goede planning (rooster) te maken van de werkzaamheden en de spreiding daarvan over het jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Aloys op 01-07-2015 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Aloys schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:43:
Ik begrijp dat mijn vrouw geen recht heeft op vaste dagen. Maar ze heeft wel recht op een aanstelling van 0,8556 FTE. Dat dat niet precies kan passen heb ik begrip voor, maar nu is het gewoon enorm stom ingedeeld en de schoolleiding zal dit ongetwijfeld in veelvoud hebben toegepast om meer mensen te laten inleveren op hun contracten.
Ah, het hoorns model qua onderwijstijd. Sorry, in de stad waarin ik werk wordt dit model niet toegepast vandaar dat verbaasd was over de vrijdag. Nu begrijp ik de FTE verdeling beter.

Ik snap dat je de indeling stom vind, maar voor zover mijn kennis reikt is dit gewoon toegestaan. Je zou het het beste bij de onderwijsbond moeten navragen: met die nieuwe CAO is er behoorlijk wat veranderd.

Bedenk wel dat je vrouw nu wel elke woensdag vanaf 15u echt klaar is. En ga goed kijken welke verplichte studiedagen er op de woensdagen vallen, welke cursussen, etc.

Een alternatief wat de school inderdaad heeft aangeboden is dat je vrouw ontslag neemt voor de betreffende FTE. Zoniet, dan zal ze toch moeten werken voor de uren die ze betaalt krijgt... Ook al is dat inderdaad nu ten nadele van de huidige situatie (en of de directie dat inderdaad expres doet: mogelijk, maar dat zullen ze nooit zo uitspreken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:18
En de hamvraag is natuurlijk: houdt ze hetzelfde salaris? Leuk dat ze naar meer uren in een werkweek gaan en dat daardoor de fte-factor omlaag gaat. Maar als het onder de streep financieel niks uit maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Paultje3181 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 23:22:
En de hamvraag is natuurlijk: houdt ze hetzelfde salaris? Leuk dat ze naar meer uren in een werkweek gaan en dat daardoor de fte-factor omlaag gaat. Maar als het onder de streep financieel niks uit maakt...
Nee, salaris staat gewoon vast per functie/trede. Als je FTE's minder zijn houd je onder de streep ook minder over.
Aloys schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:43:
[...]
Ik begrijp dat mijn vrouw geen recht heeft op vaste dagen. Maar ze heeft wel recht op een aanstelling van 0,8556 FTE.
[...]
Of ze recht heeft op die aanstelling laat ik even in het midden, de school heeft wel het recht om je vrouw terug te laten komen op haar "vrije" dag (wat geen vrije dag is, ze werkt immers 85% en dat is meer dan 4 dagen). De school geeft het ook aan; ze mag kiezen uit inleveren of 5 dagen werken. Wat is dan het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:18
Paultje3181 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 23:22:
De werkdruk wordt vooral anders verdeeld. Vroeger was een werkweek op papier geen 40 uur maar 36-38. Nu is die 40 uur.

Een fulltime aanstelling betekende vroeger 1.659 uur werken in een jaar en nu is dat nog steeds zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:18
Dan gaat ze er dus op achteruit en wordt ze gedeeltelijk ontslagen. Daarnaast heeft ze geen recht op een ww-uitkering omdat ze wel mag blijven werken, maar dan gedeeltelijk 5 dagen. Het zal dus kiezen of delen zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:11
Ik snap niet wat hier nou het probleem is. 0,8556 x 36 = 30,8 uur en 0,775 x 40 = 31 uur. Effectief verandert er dus (praktisch) niets voor je vrouw, ze blijft hetzelfde aantal uren werken (dat de deeltijdfactor verandert, is alleen maar een administratieve aangelegenheid). Vaststelling van het werkpatroon gebeurt in overleg, dus da's een kwestie van onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
anboni schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:01:
Ik snap niet wat hier nou het probleem is. 0,8556 x 36 = 30,8 uur en 0,775 x 40 = 31 uur. Effectief verandert er dus (praktisch) niets voor je vrouw, ze blijft hetzelfde aantal uren werken (dat de deeltijdfactor verandert, is alleen maar een administratieve aangelegenheid). Vaststelling van het werkpatroon gebeurt in overleg, dus da's een kwestie van onderhandelen.
Het probleem is dat de school nu dus wil dat ze extra uren gaat maken om aan die 0,8556 FTE op basis van 40 uur te komen, of dat ze dus akkoord gaat met minder loon omdat ze nu 'maar' 0,775 FTW werkt ;)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-08 11:26
Morax schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:10:
[...]

Het probleem is dat de school nu dus wil dat ze extra uren gaat maken om aan die 0,8556 FTE op basis van 40 uur te komen, of dat ze dus akkoord gaat met minder loon omdat ze nu 'maar' 0,775 FTW werkt ;)
Effectief ~ 34,25 uur gaan werken voor hetzelfde salaris (0,8556 x 40)
Of de 31 uur werken tegen een salarisverlaging van 8 procent.

Tja.. beide niet echt plezant, maar of je er iets tegen kunt doen?

Zijn er geen collega's die een soortgelijk probleem hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:11
Blijkbaar is er in de CAO afgesproken dat iedereen 8% salaris inlevert (van 36 naar 40 uur bij hetzelfde salaris)? Dan lijkt het me dus logisch dat iemand die niet fulltime werkt ook die 8% inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:47
Ik weet niet zoveel van het primair onderwijs, maar in de (oude?) CAO PO staat wel een beschikbaarheidstabel die aangeeft hoeveel dagen en hoeveel dagdelen je beschikbaar moet zijn bij een bepaalde werktijdfactor. Dit om ongewenste spreiding van het werk door de werkgever te voorkomen. Als je zoekt op beschikbaarheidsregeling cao po dan vind je dat wel. Het lijkt me niet dat ze eenzijdig je contract mogen inkrimpen, maar als de tabel in de cao aangeeft dat je 9 dagdelen moet kunnen komen opdraven dan vrees ik dat je niet van ze kan verlangen om dat in vier dagen te 'proppen'. Tenzij er iets anders is afgesproken binnen een MR of GMR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

anboni schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:06:
Blijkbaar is er in de CAO afgesproken dat iedereen 8% salaris inlevert (van 36 naar 40 uur bij hetzelfde salaris)? Dan lijkt het me dus logisch dat iemand die niet fulltime werkt ook die 8% inlevert.
Yep, het is wel een klote afspraak, maar het klopt wel. Ze maakt nu wel twee korte dagen in plaats van een. In haar oude schema zou het een factor van 0,8375 zijn. Die uren lijken me wel kloppen. Was haar oude factor niet gewoon te hoog? Wat waren die oude deelfactoren?

De vraag is echt alleen of de school zo eenzijdig de werkdagen kan aanpassen zou ik zeggen. De andere vraag s vooral ruis.

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 08-07-2015 17:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: Er zijn 2 wijzigingen, namelijk...

1. De werkweek gaat van 36.x uur naar 40 uur (die heeft enkel met de salarisberekening/fte te maken, want er werd gewoon 40 uur in de week gewerkt, tegen een FTE factor van 1,0445 ofzo)

2. De lengte van de werkdagen is aangepast, waardoor je FTE factoor daardoor ook nog kan veranderen.

Mijn vrouw had dus 0,8556 bij 36.x uur, wat maandag-donderdag inhield. Met de 40 urige werkweek zou ze voor maandag-donderdag 0,8325 krijgen. Dat is dus een klein verschil en de meeste medewerkers hebben dit. Hierdoor zou ze 5 dagen in het jaar moeten "inhalen".

Echter, mijn vrouw heeft ook andere werkdagen gekregen, namelijk dinsdag-vrijdag. De vrijdag is vanaf komend jaar een korte dag en daardoor werkt ze straks 2 korte en 2 lange dagen ipv 3 lange en 1 korte. Dit zorgt er voor dat haar FTE factor verder daalt naar 0,775. Dat maakt het verschil fors meer, hiervoor moet ze 15 maandagen terugkomen. Op die maandagen kan ze niet gewoon "werken", want er is geen werk op maandag. Ze kan echter wel terugkomen om werkzaamheden te verrichten?!

Er is nog een beroerdere situatie, namelijk een collega van haar die 4,5 dagen werkte (dus de om de week op vrijdag vrij). Zij had een FTE factor van 0,975 ongeveer en moet nu met de 40-urige werkweek 33 dagen terugkomen. Dus effectief gaat ze van om de week op vrijdag vrij naar fulltime werken. Maatgoed, dat is hier niet van toepassing gelukkig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 14:03
Uit je laatste voorbeeld: Hoe is het mogelijk dat iemand die 97,5% van een volledig dienstverband moet werken 1 dag in de 2 weken vrij is?
Dan lijkt het mij niet zo vreemd dat je dan maar eens in de 8 weken een dag extra vrij bent t.o.v. 100%.

Zou je vriendin niet kunnen afspreken om wat extra uren te maken op woensdag en vrijdag om zo toch op het gevraagde aantal uren te komen? Het lijkt mij voor de planning ook niet ideaal om iemand 1 maal in de drie weken voor de klas te laten staan.

Mijn vriendin zit ook in het onderwijs en ik zie haar structureel meer uren maken dan volgens haar contract, met name buitenschoolse activiteiten vragen regelmatig tijd. Als dit wat strikter wordt gehanteerd zou dat voor de meeste docenten niet zo slecht uit pakken. En ook bij het oude systeem was het altijd weer een hoop gedoe rond de grote vakantie om alle uren, klassen en roosters goed in elkaar te schuiven.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Pagina: 1