Toon posts:

Nieuwe videokaart nodig, oude kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een tijdje geleden is mijn videokaart kapot gegaan. De laptop maakt erg veel herrie bij het opstarten van een DVD en gamen gaat zeer houterig. De drivers van de kaart zijn up-to-date, maar dat mag niet baten. Na wat research op het internet kwam ik er achter dat het probleem bij de kaart ligt, vandaar dat ik opzoek ben naar een nieuwe.

Ik zag de videokaarten een bak met geld kosten, daarom ben ik opzoek naar een goed advies op deze website. Alle info en eisen van de nieuwe kaart vinden jullie hieronder. Ik hoop dat jullie me helpen kunnen!

Ik zoek een?
- Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart. De vorige was een Nvidia Geforce 650M GT (Laptopversie).
- De kaart moet normale programma's aankunnen. De kaart hoeft geen GTA 5 of andere zware games draaien, maar zo leuk meegenomen zijn.
- Photoshop moet wel stabiel kunnen draaien ivm opleiding.

Wat is je budget?
Een specief budget heb ik niet. Het gaat erom dat de kaart goed draait binnen de laptop en het langer dan 1,5 jaar uithoudt. De max ligt wel op de €300, anders kan ik beter een nieuwe laptop aanschaffen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

- Processor: Intel Core i5-3210M CPU @ 2,50 Ghz
- RAM: 8 GB
- Type systeem: 64 bits, x64 processor
- Windows 8
- Laptop: Lenovo IdeaPad Y500. Model name: 9541
- Beeldscherm: 15,6 FHD LED
- HHD: 500 GB

Ik heb hevig mijn best gedaan om zoveel mogelijk info op te zoeken en in het topic te zetten. Ik hoop op een goed advies van een Tweaker, de verkopers praten altijd maar wat aan ;). Mocht er nog meer info nodig zijn, dan hoor ik dat graag van jullie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is je videokaart überhaupt te vervangen? De 650M GT is er wel in MXM uitvoering, maar zit die ook in je notebook?

Verwijderd

Veel herrie bij het opstarten lijkt me niet echt door de grafische kaart komen of de fan lagers liggen er uit maar dat verklaard het houterige gedrag niet.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:07:
Is je videokaart überhaupt te vervangen? De 650M GT is er wel in MXM uitvoering, maar zit die ook in je notebook?
Het is een laptop en kan achter open gemaakt worden. Ik durf hierop geen antwoord te geven, daarvoor is mijn kennis niet groot genoeg. Worden jullie er wijzer van als ik hem open schroef en een foto van het binnen gedeelte maak?

Stel, hij is niet te vervangen. Moet er dan een nieuwe laptop aangeschaft worden?

"Veel herrie bij het opstarten lijkt me niet echt door de grafische kaart komen of de fan lagers liggen er uit maar dat verklaard het houterige gedrag niet."

Ik bedoel dan voornamelijk herie bij het opstarten van DVD's en zware programma's. Momenteel draai ik een zeer licht DVD'tje voor mijn auto-theorie. Bij elke klik naar de volgende pagina gaat er een windkracht 10 vanaf, maar dat kan ook met het weer te maken hebben natuurlijk

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09-2025
TERW_DAN schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:07:
Dat was ook mijn eerste reactie tot ik deze afbeelding tegen kwam
Afbeeldingslocatie: http://assets.hardwarezone.com/img/2013/03/gpuswapout.jpg

Er lijkt dus een speciale upgrade slot waarvan ik niet weet of het mogelijk is dat de videokaart te upgraden is met een kit oid.. Lijkt me een zeer zeldzaam product waarvan ik niet kan zeggen of er een markt voor is (zelfs bij lenovo).

Mocht dit niet zo zijn. Dan denk ik dat je pech hebt want dan is het naar mijn weten praktisch onmogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door ignition_mp op 01-07-2015 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
ignition_mp schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:17:
[...]

Dat was ook mijn eerste reactie tot ik deze afbeelding tegen kwam
[afbeelding]

Er lijkt dus een speciale upgrade slot waarvan ik niet weet of het mogelijk is dat de videokaart te upgraden is met een kit oid.. Lijkt me een zeer zeldzaam product waarvan ik niet kan zeggen of er een markt voor is (zelfs bij lenovo).

Mocht dit niet zo zijn. Dan denk ik dat je pech hebt want dan is het naar mijn weten praktisch onmogelijk.
Dit is exact dezelfde latop (Zelfde kleuren en zelfde sloten aan de zijkant) alleen zit er bij mij aan die kant een DVD-speler.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Ik zou eerst eens proberen uit te zoeken of je gpu echt het probleem is. Ik denk dat dit makkelijk te zien is door eens naar de igpu van je processor te switchen, en je Nvidia kaart dus uit te zetten. Hier staat hoe dat moet als je dat niet weet.

Edit: Het klinkt meer als een koelprobleem. Ik heb al vaker meegemaakt dat laptops hard beginnen te blazen en te stotteren, en dan zit hij bijvoorbeeld vol met stof waardoor hij geen warmte meer kwijt komt.

[ Voor 20% gewijzigd door JoepD op 01-07-2015 12:24 ]

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09-2025
Dan heb je dus je grafische kaart direct op je moderbord zitten ipv in een slot als dit.. Dan ben ik bang dat ik je iig moet teleurstellen qua kennis want naar mijn weten is het dan zo goed als onmogelijk. Maar wie weet heeft iemand anders een oplossing.

Herrie komt er altijd wel iets van af, hoewel jouw windkracht 10 (buiten het weer om) niet helemaal de bedoeling is.. Heb je hem al gecheckt op stof of een blokkering van de uitgang van warme lucht?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:17:
Het is een laptop en kan achter open gemaakt worden. Ik durf hierop geen antwoord te geven, daarvoor is mijn kennis niet groot genoeg. Worden jullie er wijzer van als ik hem open schroef en een foto van het binnen gedeelte maak?
Het is wel bijzonder essentiele info, je kunt niet zomaar van alles erin prakken.
Stel, hij is niet te vervangen. Moet er dan een nieuwe laptop aangeschaft worden?
Je kunt dan evt nog je mobo reflowen, maar het is waarschijnlijk verstandig dat over te laten aan mensen die wat meer ervaring hebben.
Pagina: 1