SSD installeren

Pagina: 1
Acties:

• teddysleep
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-12-2025
Hallo iedereen,

Ik heb een zenbook laptop die voorlopig nog een gewone HDD heeft. Ik heb nu juist een SSD aangekocht en sta op het punt deze te installeren. Ik heb een MX200 SSD aangekocht en zal nu windows 8.1 installeren.
Kan er iemand mij vertellen wat ik allemaal moet installeren / op moet letten bij de installatie.
Ik moet zeker mijn bios op AHCI mode zetten?
Moet ik speciale drivers installeren in windows?
Moet ik iets van defragmenteren afzetten ofzo?

Alvast bedankt.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
teddysleep schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:55:
Hallo iedereen,

Ik heb een zenbook laptop die voorlopig nog een gewone HDD heeft. Ik heb nu juist een SSD aangekocht en sta op het punt deze te installeren. Ik heb een MX200 SSD aangekocht en zal nu windows 8.1 installeren.
Kan er iemand mij vertellen wat ik allemaal moet installeren / op moet letten bij de installatie.
1. Ik moet zeker mijn bios op AHCI mode zetten?
2. Moet ik speciale drivers installeren in windows?
3. Moet ik iets van defragmenteren afzetten ofzo?

Alvast bedankt.
1. Als dat kan, zeker doen
2. Niet nodig, behoudens reguliere storage controller drivers maar die heb je ook nodig voor een HDD en zitten vaak al in Windows (maar niet altijd de laatste versies)
3. Nee, Windows detecteert zelf wanneer een disk een SSD is en optimaliseert zichzelf volledig hierop. Windows XP kon dit nog niet, daarna vrijwel elk ander Microsoft OS.

https://discord.com/invite/tweakers

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-01 22:15
Wat zegt Google? Er zijn online echt talloze handleidingen / tutorials te vinden.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Windows 8 herkent SSD's gewoon. Indexing en Defragmentatie worden automatisch uigeschakeld. (er wordt alleen TRIM uitgevoerd, wich is good)

SATA mode moet je altijd op AHCI zetten met een modern besturingssysteem. Er is geen enkele reden om het niet te doen voor een dagelijks gebruik machine.
Het is sneller, ondersteunt allerlei extra features die je het leven prettiger maken, etc.

En nee, drivers zijn niet nodig voor de SSD (afgezien van wat je normaliter verder installeert voor andere hardware, that is)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:23

MsG

Forumzwerver

En check even of je SSD nog firmware-upgrades heeft voordat je hem inzet. Het is nog regelmatig voorgekomen dat er bepaalde serieuze bugs of performance-verlies gefixt werd in een firmware-update, waarbij je dan wel alle data kwijt was, dus als je het nu voor installatie doet scheelt dat weer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• teddysleep
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-12-2025
Okay bedankt allemaal, Ik zal zeker eens nagaan of er software updates zijn.

EDIT:er zijn blijkbaar (nog) geen firmware updates voor de mx200

[ Voor 30% gewijzigd door teddysleep op 01-07-2015 12:19 ]

Pagina: 1