Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nieuwe auto voor werk

Pagina: 1
Acties:

• diederick89
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-12-2021
Een beetje advies kan nooit kwaad dacht ik zo en daarom hier maar even een nieuw topic aangemaakt.

Momenteel rijdt ik in een Skoda Fabia 1.4 comfort uit 2003 (benzine).
Het beestje heeft inmiddels 180.000 km op de teller staan en begint de nodige kuren te krijgen.
Opzoek naar een andere auto is mijn mening, dus druk aan het rond kijken.

Rijdt 50 km per dag voor mijn werk en het grootste gedeelte is over de snelweg.
Totaal zal dit per jaar met een aantal km buitenom werk op circa 14000 komen.

Weet niet of bij deze km's ik beter een benzine,lpg of diesel kan nemen?

Zoek een auto die goedkoop in belasting is en niet al te groot (zit er alleen in).

Budget +/- 1500 euro

Kan iemand mij helpen?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Omslagpunt moet je altijd uitrekenen. Er is niet zoiets als een vast omslagpunt namelijk.
Voor mij ligt het omslagpunt, voor dezelfde auto (benzine vs dieselversie that is), tussen de 25 en 30dkm per jaar. Precies wat ik zo'n beetje rijdt.
Maja, dat is een klein gebakje met een ienieminie benzineblokje. De dieselvariant is nauwelijks/niet zwaarder en het verbruik van de diesel is wel ietsjes beter maar niet opzienbarend.

Als je voor een grotere auto gaat kijken, gaat het omslagpunt vrij snel omlaag.
Maar waar die precies ligt? Dat zal je even moeten uitrekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 01-07-2015 11:54 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Is het geen optie om die 1500 euro in je huidige auto te steken? Voor dat geld kun je nog behoorlijk wat laten fixen. Daarnaast is het in dit prijssegment altijd maar de vraag wat je er voor terugkoopt

Wat kilometers betreft kan dit nog prima met benzine

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2015 11:58 ]

• diederick89
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-12-2021
Een klein gebakje vindt ik prima!
Nee in deze auto nog 1500,- steken is het echt niet meer waard. Ook wil ik graag qua maandelijkse kosten naar beneden ivm 2 van die grote kostenposten bij de deur.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Naja, dan is het een kwestie van bekijken welke auto's in aanmerking komen en dan uitrekenen wat ze op jaarbasis kosten bij jouw kilometrage. Vergeet niet om je prive kilometers mee te nemen.
Motorrijtuigenbelasting, verzekering en '(kilomters/zuinigheid)*gemiddeldebrandstofprijs' bij elkaar op tellen en dan vergelijken welke het goedkoopste is.

Onderhoud kan je vooraf weinig over zeggen, dus dat kan je het beste buite beschouwing laten. Sowieso zit dat aan elke auto wel.

Zuinigheidscijfers kan je prima van spritmonitor.de halen voor je berekening.

En sja, b.v. een Aygo valt waarschijnlijk al buiten budget, maar als die significant goedkoper is om te rijden, dan zou je kunnen overwegen om je budget toch een beetje op te rekken omdat je dat geld dan weer in X tijd terugverdient.

En mocht je kilometervergoeding krijgen van je werkgever, dan is het ook wel interessant om de prijs per kilometer uit te rekenen, want dan kan je dat afzetten tegen je vergoeding per kilometer.
Misschien kan je wel zo zuinig zijn dat je er op verdient.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 01-07-2015 12:43 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Als je een auto koopt voor € 1500,- dan is de kans vrij groot dat je een probleembak koopt. Ten minste een auto die jaarlijks ook weer het nodige aan reparatiekosten met zich mee brengt

[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 01-07-2015 12:43 ]

Verwijderd

diederick89 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:33:
Een klein gebakje vindt ik prima!
Nee in deze auto nog 1500,- steken is het echt niet meer waard. Ook wil ik graag qua maandelijkse kosten naar beneden ivm 2 van die grote kostenposten bij de deur.
Wat moet er zoal aan je huidige auto worden vervangen?

Een ander autotje kopen voor 1500 euro en daar misschien 40 euro per maand mee besparen is niet moeilijk. Echter mocht het kleine gebakje achteraf vol met gebreken zitten dan kan het alsnog een lastige return on investment worden ;)
(ik neem tenminste aan dat er geen garantie zit op een auto van 1500 euro)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

FastFred schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:41:
Als je een auto koopt voor € 1500,- dan is de kans vrij groot dat je een probleembak koopt. Ten minste een auto die jaarlijks ook weer het nodige aan reparatiekosten met zich mee brengt
Die kans is er altijd, ook met dure auto's.
Het gaat niet om de prijs maar om de relatieve prijs van de beoogde auto versus andere aanboden.
Een duurder aangeboden model is vaak beter onderhouden en/of jonger en daarom vaak minder snel een probleemwagen.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:09

Grvy

Bot

FastFred schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:41:
Ik heb ooit gezegd dat ik never nooit meer een auto voor meer als 2.000 aanschaf, en tot nu toe waren ze vrijwel allemaal probleemloos (behalve apk dingentjes) als je dan een grote zeg (600+ uitgave moet doen) verlies je omdat je al zolang met plezier rijd (meestal 3 tot 4 jaar) relatief weinig. en dan koop je gewoon een nieuwe. :)

Dit is een account.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Misschien is iets meer informatie wat makkelijker, het is wel een beetje magertjes zo

Wat versta je zelf onder een kleine auto, is een Polo al klein of zie je jezelf ook nog wel in een Lupo zitten
Het mag duidelijk zijn dat een auto voor jou geen verwachtingen hoeven te hebben aan je laatste post te zien, een stuur en 4 wielen maken je al tevreden?

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
probeer de franse markt en de vag groep te vermijden ivm problemen / afgetrapt door de jeugd.

kijk eens bij iets japans (en geen honda civic) bv uit de toyota familie.
de eerste generatie ford focus (vanaf 1998) moet ook nog prima kunnen voor dat geld

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:13
Mensen met jouw eisenpakket raad ik altijd een Suzuki Swift aan van een jaar of 15 tot 20 oud. Waarom? Onverwoestbaar (zo lang er geen roest aanwezig is, dat dan weer wel :P), goedkoop in belasting en verzekering, zuinig met benzine, onderdelen kosten geen drol en onderhoud (wat bij zo'n ding heel eenvoudig zelf te doen is als je een beetje handig bent) blijft beperkt tot olie/filter verversen en het vervangen van slijtagedelen als remmen en banden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Mja, een 2003 auto met nog geen 2 ton op de teller inruilen voor iets dat ouder is met waarschijnlijk meer kilometers... Ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen.
Wat is er mis met die fabia dat je er geen geld meer in wilt steken?

• Desmoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11 14:15
Hou er bij diesel rekening mee dat die echt wel duurder zijn in wegenbelasting.
Dat rekent niet altijd op tegenover de brandstof kosten besparing.
Ik zelf rij een fabia 1.2 greenline diesel uit 2011 met nu 155000 op de teller en het is de meest betrouwbare bak die ik ooit gereden heb.
Het enige nadeel voor mij: 90,- pm wegenbelasting. Das niet niks. Tel daarbij de all-risk op en auw.

Maar reken het eens uit.

benzine kosten: 1,70 per liter.
Verbruik gemiddeld: 1op12 (gok ik)
Kilometers: 15000 (dus 2300 brandstof ruim genomen).
Wegenbelasting: 35pm (gokje)

dus dat is dan voor een jaar een geschatte kostenpost van: 2716 zonder verzekering en onderhoud.

Voor diesel (op basis van een 2005 diesel).

diesel kosten: 1.35 per liter
verbruik gemiddeld: 1 op 20
kilometers: 15000 (1200 ruim genomen).
wegenbelasting: 90pm (gokje)

per jaar: 2280

Dat verschilt een geschatte 500,- wat je ook in onderhoud voor de benzine bak kan stoppen per jaar (grote beurt).
Rendabel is het in ieder geval niet echt en als de reparatie kosten van de benzine niet te hoog zijn dan zou ik die zeker repareren.

Je weet niet wat je koopt voor een bedrag van 1500,- maar waarschijnlijk niet de betrouwbaarheid en lage kosten die jij zoekt.

[ Voor 21% gewijzigd door Desmoos op 02-07-2015 08:31 ]

• Knul
  • Laatst online: 19:26
Ik vraag me uberhaubt af of voor je voor 1500 euro dezelfde auto weer kan kopen. Ik zou het geld gewoon in die Fabia steken en daarmee door blijven kachelen.

Wat is er mis mee eigenlijk? Hoog olieverbruik? Daar willen die VAG 1.4'tjes nog wel eens last van hebben ja..

* Knul rijdt zelf een VAG 1.4 16v, maar dan in een Golf IV

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maar op zich... Als de TS nou gewoon een Aygo \ C1 \ 107 koopt dan is het probleem toch opgelost? Heb je een recentere auto, voor niet teveel geld, met lage vaste lasten en lage variabele lasten.

Waarde van de huidige auto is misschien een €1500 \ € 2000 en daarbij de € 1500 die de TS heeft moet een auto uit die categorie kunnen opleveren. € 1000 extra levert dan overigens wel meteen een auto op die een stuk jonger is, completer is en met veel minder kilometers.

• Knul
Je hebt voor 3000 net een Aygo uit 2006, maar die is dan ook compleet kaal. Een Fabia uit 2003 is veel meer auto dan een Aygo. Ik zou het zelf wel weten, maar het is natuurlijk aan de TS.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

fredkroket schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:34:
Maar op zich... Als de TS nou gewoon een Aygo \ C1 \ 107 koopt dan is het probleem toch opgelost? Heb je een recentere auto, voor niet teveel geld, met lage vaste lasten en lage variabele lasten.

Waarde van de huidige auto is misschien een €1500 \ € 2000 en daarbij de € 1500 die de TS heeft moet een auto uit die categorie kunnen opleveren. € 1000 extra levert dan overigens wel meteen een auto op die een stuk jonger is, completer is en met veel minder kilometers.
Een Fabia is veel meer "auto' dan een Aygo/C1/107, vooral omdat TS voornamelijk zichzelf op de snelweg begeeft.

• fredkroket
  • Niet online
Knul schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:39:
Je hebt voor 3000 net een Aygo uit 2006, maar die is dan ook compleet kaal. Een Fabia uit 2003 is veel meer auto dan een Aygo. Ik zou het zelf wel weten, maar het is natuurlijk aan de TS.
TS heeft als eis goedkoper en het mag kleiner. Verder lees ik niets over luxe, zou bij een dergelijke auto alleen airco nemen. Het zijn ook geen cruisecontrol afstanden (uiteraard kan je jezelf dat aanpraten :)).
Brilsmurfffje schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:44:
[...]

Een Fabia is veel meer "auto' dan een Aygo/C1/107, vooral omdat TS voornamelijk zichzelf op de snelweg begeeft.
We hebben het hier over 20km snelweg (waarschijnlijk) en 25km totaal enkele reis... Bij een dergelijke afstand is een dergelijk auto meer dan prima om van A naar B te komen als dat de wens is.

Daarnaast als ik het goed lees staat er al een auto voor de deur, dus als 2e auto waar je niet teveel in hoeft te rijden meer dan prima (al zou het mijn persoonlijke keus ook niet zijn).

• Knul
fredkroket schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:51:
[...]

TS heeft als eis goedkoper en het mag kleiner. Verder lees ik niets over luxe, zou bij een dergelijke auto alleen airco nemen. Het zijn ook geen cruisecontrol afstanden (uiteraard kan je jezelf dat aanpraten :)).

[...]

We hebben het hier over 20km snelweg (waarschijnlijk) en 25km totaal enkele reis... Bij een dergelijke afstand is een dergelijk auto meer dan prima om van A naar B te komen als dat de wens is.

Daarnaast als ik het goed lees staat er al een auto voor de deur, dus als 2e auto waar je niet teveel in hoeft te rijden meer dan prima (al zou het mijn persoonlijke keus ook niet zijn).
Ik quote de ts:
Zoek een auto die goedkoop in belasting is en niet al te groot (zit er alleen in).
Fabia is 30 euro per maand in de belasting, een Aygo 20. Dat tientje per maand doet 't 'm ook niet. Meeste Aygo's die je tegenkomt voor rond de 3k hebben 250k+ gereden, dus daar zit ook wel het een en ander aan onderhoud aan.

Mijn advies voor TS is dan ook of om z'n budget omhoog te doen, of om het geld in deze auto te stoppen want je gaat niet veel beters vinden.

Verwijderd

Maar op een reis van 25 kilometer ga je toch niks besparen? Dat moet je eerst beseffen. En het budget voor vervanging van een Fabia uit 2003 zorgt ervoor dat je achteruit gaat. Koop dan een scooter en een goed regenpak.

• fredkroket
  • Niet online
Knul schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:57:
[...]

Ik quote de ts:

[...]

Fabia is 30 euro per maand in de belasting, een Aygo 20. Dat tientje per maand doet 't 'm ook niet. Meeste Aygo's die je tegenkomt voor rond de 3k hebben 250k+ gereden, dus daar zit ook wel het een en ander aan onderhoud aan.

Mijn advies voor TS is dan ook of om z'n budget omhoog te doen, of om het geld in deze auto te stoppen want je gaat niet veel beters vinden.
Feit blijft dat hij een andere wil wegens de hoge gebruikskosten (voornamelijk reparatie en onderhoud) en onbetrouwbaarheid. Dus dan toch maar voor die lagere lasten kiezen.

Budget is sowieso aan de lage kant inderdaad.

Verwijderd

Ik ben eigenlijk nog het meest benieuwd naar het antwoord op de vraag wat er mis is met de Fabia.
Maar aangezien TS al meer dan een dag niet heeft gereageerd maar wel online is geweest vraag ik me af of dat antwoord nog gaat komen ;)
Pagina: 1