Bouwkostendatabase

Pagina: 1
Acties:
  • 922 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
Op dit moment heb ik een fysieke kast met mappen vol offertes van projecten uit het verleden.
Per STABU-hoofdstuk is er een map welke weer onderverdeeld is in de verschillende onderdelen.

Nu zou ik deze kast graag digitaal willen maken, maar hoe kan ik dit het beste doen?
In principe hoeft dit niet online te staan, maar het mag wel mits dit beveiligd is.

Zelf heb ik al gekeken bij Acces, of een SQL database. Maar van beide heb ik niet heel veel verstand. Nu ben ik wel bereid hier in te duiken en dit te leren, maar voordat ik ergens aan begin wil ik graag weten wat het handigste is.

Voor alle verschillende producten moeten veel verschillende velden beschikbaar zijn. Bij de een is er meer informatie beschikbaar dan de andere. Ook zou ik graag elk product koppelen aan de offerte (PDF) om terug te kunnen zien wat de omvang het werk was aangezien dit enorm kan schelen op het werk.

Voorbeelden van velden zijn:
Stabu Code
Omschrijving
Aantal
Lengte
Breedte
Dikte
Oppervlak
Eenheidsprijs
Eenheid
Leveren en/of monteren
Kleur
Fabricaat
Type
Rc-waarde
Oppervlaktebehandeling
Projectomvang: tot 50m2 / tot 250m2 / tot 1000m2 / etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 14:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het lijkt alsof je op zoek bent naar een PIM-oplossing (Product Information Management). Hiervoor bestaan allerlei systemen. Ik zou niet beginnen met een enkel een relationele database zoals MS Access of MS SQL, maar met een systeem wat al specifiek voor het beheer van productinformatie is gebouwd en dat aan te passen naar je wensen. Dit soort systemen hebben vaak ondersteuning voor productsoorten en varianten met verschillende sets van specificaties.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik denk dat je inderdaad het beste naar eoa standaardoplossing kunt zoeken in eerste instantie. In de bouw is volgens mij alles al wel een keer geautomatiseerd door iemand ;)

Zelf aan de gang gaan is vaak een lang proces als je er geen kennis van hebt en dat kost ook een hoop geld (nog afgezien van het feit dat de uiteindelijke oplossing vaak niet voldoet door gebrek aan kennis/ervaring)

[ Voor 22% gewijzigd door Creepy op 01-07-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Theoretisch zou je met bijvoorbeeld FileMaker dit eenvoudig zelf kunnen maken als het voor lokaal en eigen gebruik is.

Als het meer een gedeelde applicatie zou moeten zijn en meer een serverachtige oplossing moet zijn, dan zou je met bijvoorbeeld PHP en MySql (WAMP ?)zelf een applicatie kunnen (laten) bouwen.

Voor een professioneel oplossing zou je ook een applicatie kunnen laten bouwen, echter de kosten voor maatwerk zijn erg hoog tov een standaard (hosted?) software pakket voor de bouw ?

[ Voor 23% gewijzigd door Breezers op 01-07-2015 12:15 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
Ik heb even via google gekeken naar PIM-software, dit is inderdaad wel iets wat ik zoek.
Ik ga hier even verder in duiken, bedankt tot zover :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Gait, via het zoeken op 'DUNCAN Software voor de bouw' (vanuit je eigen link in OP) kwam ik al gauw uit op http://www.bestekboek.nl/...U_licenties/Systeemhuizen. Dat zijn enkele leveranciers van softwarepakketten voor die STABU systematiek. Dat is misschien een goed startpunt, ook de prijzen staan daarbij vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 17:16

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Al eens naar SharePoint gekeken? Document sets icm content types en site kolommen.
Inclusief versiebeheer/security/....

Net deze tegen gekomen, gigantische overkill waarschijnlijk maar het gaat om het idee :)
MSDN: Product Information Management (PIM) As a Stepping Stone

[ Voor 48% gewijzigd door dj_vibri op 01-07-2015 13:55 ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gait schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:17:
Ik heb even via google gekeken naar PIM-software, dit is inderdaad wel iets wat ik zoek.
Ik ga hier even verder in duiken, bedankt tot zover :)!
Als ik je topic zo lees ben je niet echt van plan om zelf wat te maken, maar ben je vooral op zoek naar een product om dit in te maken.

In PRG is het de bedoeling dat het gaat over daadwerkelijk zelf software maken. Mocht je toch zelf aan de slag willen met het maken van een dergelijk product, dan is je topic hier natuurlijk wel welkom, echter verwachten we dan wel iets meer eigen voorwerk. Nu beschrijf je namelijk alleen wat je wil maken, maar nog totaal niet over wat voor problemen je daarbij tegen komt. We staan hier namelijk geen topics toe die puur vragen "Hoe moet ik X software maken", maar alleen concrete programmeerproblemen.

Dit topic ga ik in ieder geval sluiten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.