Aansluiting zonwering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29
Ik ben nu ik er nog bij kan voordat mijn muren dicht gestuced worden voorbereidingen aan het treffen voor de elektrische aansluiting van een zonwering. De motor etc heb ik nog niet aangeschaft dus ik kan niet controleren hoe het precies zit. Maar ik vraag me het volgende af.

De kabel die naar een standaard motor gaat is 4 aderig.

Afbeeldingslocatie: http://www.werff-zonwering.nl/contents/media/standaard_motor-schakelaar-aansluiten.jpg

Nu schijn je dus ook 5 aderige motoren te hebben. Waar dient die 5e kabel voor en waar moet die naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:04
mischien heb je hier iets aan
http://www.klusidee.nl/Fo...-draads-motor-t58311.html
http://nl.becker-antriebe...ch_NL_4995_900_070_71.pdf

[ Voor 28% gewijzigd door blackwolf40 op 01-07-2015 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 20:56
3 fasen, een nul-draad en een aarde draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

LongBowNL schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:55:
3 fasen, een nul-draad en een aarde draad?
Voor een normale huisinstallatie dat op 1 fase werkt?

Zal wel 2 gescheiden motorspoelen zijn met een aarde terwijl de 4 draads ook 2 spoelen kent maar met een gezamelijke aansluiting.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29
3 fasen? Dat is een flinke zonwering dan en lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

Fase, nul voor op, Fase, nul voor neer en een aarde?

Andere optie is: Fase, geschakeld op (stuurstroom), geschakeld neer, nul, aarde. Dan zitten er in het zonnescherm nog eigen relais.

Post eens een foto met de draadkleuren, dan weten we misschien meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 01-07-2015 13:25 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:13
Stoney3K schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 13:25:
Andere optie is: Fase, geschakeld op (stuurstroom), geschakeld neer, nul, aarde. Dan zitten er in het zonnescherm nog eigen relais.
Dit is hem volgens mij. Zal wel worden gebruikt voor nog een losse RF remote of het laatste stukje zelf sluiten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:58

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat het precies andersom is, een extra relais/solenoid in de bediening zodat de bediening terug kan schieten als het zonnescherm zijn uiterste bereikt heeft.
Dan is de motor compleet spanningsloos is zodra het scherm uitgeschoven is.

Volgens mij is dat tegenwoordig verplicht, vandaar dat schakelaars niet meer blijven staan als je ze bedient, maar dat is ook zo op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier anderhalf jaar geleden nog een nieuw zonnescherm (somfy motor) laten plaatsen en zelf een inbouwschakelaar gemonteerd. Die inbouwschakelaar (Busch Jaeger) blijft keurig vastzitten als je hem op een bepaalde stand zet. Maar als het scherm helemaal in of uit is slaat de motor automatisch af.
Van het scherm af komen bij mij 4 draden: 2x schakel (op resp neer), een aarde en een (ik meen, haal ze altijd door de war :+) fase.

Als je 5 aders hebt zou ik een extra schakeldraad OP verwachten die je aansluit op een windsensor oid. Teveel wind en hij trekt zichzelf in.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

SA007 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:13:
Ik denk dat het precies andersom is, een extra relais/solenoid in de bediening zodat de bediening terug kan schieten als het zonnescherm zijn uiterste bereikt heeft.
Dan is de motor compleet spanningsloos is zodra het scherm uitgeschoven is.

Volgens mij is dat tegenwoordig verplicht, vandaar dat schakelaars niet meer blijven staan als je ze bedient, maar dat is ook zo op te lossen.
Dat kan ook met een 3-draads bediening, dan zit de stuurstroom van de solenoid verbonden met de solenoid zelf. De eindschakelaar van het zonnescherm schakelt dan de nul af en daardoor valt de solenoid af, waardoor de schakelaar ook weer terug springt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:13
Op andere fora komen ze niet veel verder dan dat de mysterieuze ader aan de nul geknoopt moet worden. Ik ben benieuwd hoe het nu in elkaar steekt. Schijnt dat 5aderig steeds gangbaarder wordt. Al is al mijn Somfy allemaal 4 aderig. (3draads)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
enige wat ik mij kan bedenken is dat de nul draad ook geschakeld wordt?

met 3 draads heb je 2x schakel en 1x nul.. en de fase wisselt dus over de 2 schakels..? zou de 4de ader dan niet de nul ook mee nemen?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim.djp2008
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 12:35
Is de aansluiting van een Somfy J4 RTS gelijk aan de afbeelding die Tristan gestuurd heeft.

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou verwachten van wel; dat spul is redelijk universeel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
is dit nou een puur theoretische vraag over de werking van zonneschermmotoren? Want het inleidende verhaal doet haast denken dat dit relevant zou zijn voor het instucen van een installatiebuis... maar dat lijkt me toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim.djp2008
Ik heb de installatie gedaan zoals in de begin tweet van Tristan. Helaas werkt de RTS motor hierop niet.
Welk aansluiting moet ik dan nemen voor een J4 RTS motor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34
google?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hWzMDI0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim.djp2008
Je schema had ik ergens gezien op google. Maar er is ook nog een ander schema voor deze motor te vinden.
Helaas mag ik dat nog niet bij deze post toevoegen.
Verschil is dat de bruine draad bij punt 3 niet meer aanwezig is in het schema van de 1TN.

Maar beide schakelingen heb ik geprobeerd en er komt geen beweging in de motor.

Nu heb ik vandaag bij een decoratie winkel geweest en daar wordt gezegd dat een J4 RTS motor alleen aangestuurd kan worden door een afstandsbediening.
Welk electrisch schema juist was, wist men niet te vertellen voor de Hirschmann stekker.

Weet iemand mij aan te geven wat nu juist is en welke afstandsbediening past bij de J4 RTS motor.

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoeveel draden heeft je motor dan? Alleen zwart, blauw en groen/geel?
Dan lijkt het mij niet mogelijk om hem met een schakelaar te bedienen inderdaad. Want daarvoor moet je dus een nul (blauw) hebben en 2 schakeldraden om de polariteit te kunnen wisselen.
Pagina: 1