Hoeveel ampere voor iPhone/TomTom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:52
Sorry voor de wat vage titel, kon geen betere verzinnen :$

Ik heb in de auto helaas geen sigarettenaansteker, dus geen mogelijkheid om toestellen op te kunnen laden in de auto. Dat heb ik opgelost door een 12V -> 5V converter te kopen. Deze heb ik vanuit de zekeringkastje getrokken en gezekerd op 5A bij 12V.

De converter heeft aan de 5V kant een USB aansluiting.

Wanneer ik mijn iPhone er op aansluit werkt het gewoon goed, telefoon wordt opgeladen.
Wanneer ik de TomTom aansluit, lijkt het ook allemaal gewon goed te gaan.

Maar ik wil ze beide tegelijk opladen (door een USB splitter aan te sluiten), echter hoe weet ik hoeveel A de 2 toestellen samen trekken? Helaas zal het meten lastig zijn, alles is zo een beetje afgedekt met krimpkousen.

Gaat om een iPhone 5 en een TomTom Go 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449

kan je ook via de usb poort meten, met zo'n dingetje
- http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item5d4f6d82d0

uiteindelijk gaat het erom hoeveel je converter continue kan leveren, de auto accu zit wel goed, maar je gaf aan deze op 5A gezekerd te hebben, dat is een flinke converter.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 01-07-2015 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Uitgaan van het maximale ameperage van de USB standaard?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:41
Een TomTom zal hooguit 2A gebruiken en de iPhone ook. Dus 4A in totaal. De zekering zegt niks over het vermogen van de omvormer. Ik zou eens kijken hoeveel ampère de omvormer kan leveren op de output.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Anoniem: 187449 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 07:59:
kan je ook via de usb poort meten, met zo'n dingetje
- http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item5d4f6d82d0

uiteindelijk gaat het erom hoeveel je converter continue kan leveren, de auto accu zit wel goed, maar je gaf aan deze op 5A gezekerd te hebben, dat is een flinke converter.
Uit mijn hoofd is de converter een 12V -> 5V3A, moet ik even nakijken. Als ik uit ga van 2A voor beide toestellen, gaat het dus niet werken.

Wat zal er gebeuren? Toestellen zullen langzaam opladen of converter zal doorfikken? Ik heb er namelijk geen moeite mee met langzaam laden.

Ik heb trouwens het product uit je link besteld :) Thanks d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 01-07-2015 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449

met 3A verwacht ik geen probleem om beide apparaten tegelijk te laden.
maar wat staat er op de originele adapters ? dat is ook een indicatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Anoniem: 187449 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:56:
met 3A verwacht ik geen probleem om beide apparaten tegelijk te laden.
maar wat staat er op de originele adapters ? dat is ook een indicatie
De meegeleverde sigarettenaansteker-USB van de TomTom is volgens mij 1.2A, maar er zijn originele TomTom laders te verkrijgen, deze zijn 2.1A. Dus ik neem aan dat de TomTom minimaal 2.1A zal trekken.

Idem voor een iPhone, standaard 1.2A, met een iPad lader 2.1A.

Maar dat zijn de maximale waardes van de laders, misschien kunnen de toestellen wel meer dan dat.

Nou ja, ik heb dat ding besteld van eBay. Meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:41
Een USB poort van de computer brand ook niet door en deze kan "maar" 0.5A leveren. Ik denk dat het vooral van de kwaliteit van de oplader ligt of deze over zijn eigen maximale belasting heen gaat en doorbrand.

Mocht de lader zichzelf begrenzen dan laadt de apparatuur gewoon wat langzamer op.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Door middel van een weerstandsnetwerkje op de USB datalijnen kan je de stroom bepalen.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tps2514.pdf

Op pag 10 en 11 staat daar iets over.

Of dat voor de TomTom werkt weet ik niet maar voor een telefoon moet dat werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@memphis
Zou voor beide apparaten moeten werken, het is namelijk een onderdeel van de USB-standaard. Zou één van beiden dat niet respecteren, zou je direct een probleem hebben zodra je ze aan een pc hangt ;)

Het enige wat wel op kan spelen, is dat een iPhone notoir is wat betreft opladers. Een iPhone 5 is nog redelijk vergevingsgezind, maar nieuwere modellen weigeren domweg op te laden als ze de lader niet kunnen identificeren als "officieel" Apple.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1