Nieuw moederbord en cpu

Pagina: 1
Acties:

• Neiltwo2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik zoek een?
Moederbord en cpu

Wat is je budget?
~150 voor mobo, ~250 voor cpu

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, liever intel voor cpu

Huidige setup
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 iZ68
Intel Core i5 2500K 3.30GHz (overclocked to 44x)
Kingston 2x4GB, DDR3, 1600 MHz, PC12800, CL9
Crucial Ballistix Sport 8GB (4GBx2) DDR3 1600MHz CL9
OCZ ModXStream Pro 600W
GTX 760 2gb

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik denk dat mijn cpu op dit moment de grootste bottleneck in mijn systeem is. Ik stream wel eens en zie dan dat mijn cpu op 100% gebruik zit. Het leek me tijd om dit maar eens te gaan upgraden. Aangezien mijn mobo al redelijk oud is, zal ik een nieuwe nodig hebben om de nieuwere cpu's te kunnen gebruiken. Is een mogelijke upgrade het geld op dit moment wel waard? Of zou een beter een ander onderdeel kunnen vervangen.

ik zat zelf te denken aan

Intel Core i5-4690K
MSI Z97 GAMING 5

Neil

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, of het nuttig is, hoe vaak stream je precies? En met streamen bedoel je gamebeelden? Heb je ook daadwerkelijk last van je cpu die op 100% loopt? Ook geprobeerd via de GPU te streamen of op een lagere resolutie?

Je huidige i5 is immers nog vrij capabel, het zou zonde zijn om niet eerst uit te sluiten of er niet wat anders aan de hand is.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-02 19:04
Welke stream programma gebruik je? En al eens shadow play geprobeerd? Die vergt erg weinig van je cpu.

• Neiltwo2
Ik stream bijna dagelijks, en ja dat zijn gamebeelden. Op het moment dat mijn cpu 100% aan tikt, gaat het programma waar ik mee stream haperen, dus iedereen die kijkt moet gaan bufferen. Voor zover ik weet neemt mijn gpu de beelden op, en verwerkt mijn cpu ze om vervolgende te uploaden/streamen.
Maar het is niet alleen voor streamen, het is ook gewoon qua update.

Ik vond het raar om te zien dat mijn 4 jaar oude cpu nog zo capabel is.

Neil

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Deels is dat omdat de ontwikkelingen op cpu niet bijzonder hard gaan, deels omdat games vooral GPU-bound zijn en als laatste omdat jouw cpu overklokt als een beest en daardoor eigenlijk nog moeiteloos mee kan.

• Neiltwo2
Ah ok. Ik heb hem inderdaad op 44x overclocked nu. Misschien maar eens kijken of dat niet hoger kan ipv een upgrade.
Bedankt voor de info!

even een voorbeeldje:
http://i.imgur.com/oPTYFNW.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Neiltwo2 op 01-07-2015 10:35 ]

Neil

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-02 19:04
Ja obs lust wel wat van je cpu. Probeer eens nvidia shadowplay. Die vraagt bijna niets extra's grote kans dat je het nog even kan volhouden.

• Neiltwo2
Het probleem van shadowplay is dat die niet werkt als een spel niet fullscreen draait. Ook is de output naar twitch/hitbox duidelijk slechter en is er geen mogelijkheid voor een overlay.
Shadowplay is dus niet echt een optie.

Neil

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Neiltwo2 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:09:
Het probleem van shadowplay is dat die niet werkt als een spel niet fullscreen draait. Ook is de output naar twitch/hitbox duidelijk slechter en is er geen mogelijkheid voor een overlay.
Shadowplay is dus niet echt een optie.
Als je de optie "Vastleggen van bureaublad toestaan" aanvinkt, kun je ook games opnemen/streamen die niet fullscreen draaien. Een overlay is inderdaad niet mogelijk, dit vind ik zelf ook jammer.

Wat ik bij de i5 altijd tricky vind, is dat veel mensen voor een overklokvariant kiezen en bijbehorend moederbord. Mensen vinden dat overklokken een leuke optie, maar het voegt niet erg veel toe behalve wat "fun". Hier kan een hoop op bespaard worden.
Zeker in jouw geval als streamer is het misschien de moeite waard om te kijken naar een goedkoper moederbord en dat te combineren met een i7, in plaats van een OC moederbord + OC i5 processor.
De pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed bijvoorbeeld is "slechts" 70 euro duurder dan de pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed. De volle 70 euro besparen op het moederbord gaat wel ver, maar toch kun je dan voor een niet al te groot verschil een mooie i7 kopen. Zeker bij streamen kan dat veel voordelen opleveren vanwege het dubbele aantal threads.

[ Voor 3% gewijzigd door TheTinusNL op 01-07-2015 14:20 . Reden: Typos :) ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Heb je in OBS de NVENC functie aangezet? Dit kan ook wat verlichting geven aan je CPU.

Of eventueel kun je ook QuickSync aanzetten. :)

[ Voor 22% gewijzigd door LongBowNL op 01-07-2015 14:27 ]

• Neiltwo2
@TheTinusNL
Ik heb ook naar i7's gekeken inderdaad. Misschien moet ik dat maar eens overwegen. Of het nu wel of niet overclockbaar is maakt mij in principe niets uit, maar ik heb deze 2500k altijd erg kunnen waarderen. Zeker na het overclocken heb ik er al een hele lang tijd mee kunnen doen zonder problemen.
Wat voor soort moederbord kom ik op uit als hij niet hoeft te kunnen overclocken? Ik zie bij de pricewatch niet echt staan of iets overclockbaar is. Zoals hier (En zou het niet beter zijn om toch maar een bord te pakken dat dat wel kan, voor in de toekomst).

@LongBowNL
Ik gebruik inderdaad NVENC al. Ik merk dat in snelle games (shooters etc) dit wel ten koste gaat van kwaliteit, maar so be it. Ik heb een tijd terug ook geprobeerd om met Quicksync te streamen, maar daar was de onboard GPU toch niet goed genoeg voor. Die bleef maar stotteren en haperen.

Neil

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:54
Zou een (veel goedkopere) upgrade naar een i7 3770(K) van V&A geen uitkomst bieden?

• Neiltwo2
@baloes
Dat zou me wel een nieuw moederbord schelen. Ik zie alleen dat er geen K's op V&A staan. Alleen eentje zonder bovenkant (Delid?) neem ik aan. Ik heb daar totaal geen ervaring mee.

Neil

• TheTinusNL
  • Niet online
Neiltwo2 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 17:21:
@TheTinusNL
Ik heb ook naar i7's gekeken inderdaad. Misschien moet ik dat maar eens overwegen. Of het nu wel of niet overclockbaar is maakt mij in principe niets uit, maar ik heb deze 2500k altijd erg kunnen waarderen. Zeker na het overclocken heb ik er al een hele lang tijd mee kunnen doen zonder problemen.
Wat voor soort moederbord kom ik op uit als hij niet hoeft te kunnen overclocken? Ik zie bij de pricewatch niet echt staan of iets overclockbaar is. Zoals hier (En zou het niet beter zijn om toch maar een bord te pakken dat dat wel kan, voor in de toekomst).

@LongBowNL
Ik gebruik inderdaad NVENC al. Ik merk dat in snelle games (shooters etc) dit wel ten koste gaat van kwaliteit, maar so be it. Ik heb een tijd terug ook geprobeerd om met Quicksync te streamen, maar daar was de onboard GPU toch niet goed genoeg voor. Die bleef maar stotteren en haperen.
Als je een Intel CPU wilt overklokken, moet je een chipset kiezen waar een Z voor staat. Ik zie dat je SLI wilt hebben. dan kom je automatisch al uit op een Z97 of Z87 bordje, de rest van de chipsets ondersteunt geen SLI + 1150 CPU.
Als overklokken geen must-have is, dan kun je alsnog gewoon een Zxx bordje kiezen, maar meestal is het voordeliger om een Hxx of Bxx bordje te kopen. Voor bij een i7-4790 zou een H97 bordje goed voldoen, maar aangezien je SLI wilt hebben is de keuze dan al gauw gemaakt: Z97.
De vraag die ik bij SLI heb is: heb je dit echt nodig? Volgend jaar komt Nvidia met zijn Pascal generatie, deze zullen de huidige high-end kaarten wegblazen tot mid-range kaarten. Voordat die aan vervanging toe zijn, zitten we, zo vermoed ik, al een paar jaar verder in is die nieuwe i5/i7 zeker wel outdated en heb je dan dus ook een nieuw moederbord nodig.

Echter: "En zou het niet beter zijn om toch maar een bord te pakken dat dat wel kan, voor in de toekomst."
Nee, want Broadwell is de laatste generatie die op Socket 1150 wordt gemaakt. Vanaf de volgende generatie, Skylake, heb je een S1151 bordje nodig.
Voordat jouw i5-4690k of i7-4790 aan vervanging toe is, zijn we al een paar jaar verder en wie weet op wat voor Socket we dan zitten, maar in ieder geval geen 1150. :9

Nog een mooi overzichtje van Socket 1150 chipsets. :+
Neiltwo2 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 17:40:
@baloes
Dat zou me wel een nieuw moederbord schelen. Ik zie alleen dat er geen K's op V&A staan. Alleen eentje zonder bovenkant (Delid?) neem ik aan. Ik heb daar totaal geen ervaring mee.
Een overklokvariant is niet per se nodig hé. :9
Je kan ook gewoon een 3770 in jouw bordje zetten.
Een V&A i7 is zekerweten ook een goede mogelijkheid!
Voor onder de 200 euro kun je eigenlijk geen i7 3770(k) laten liggen. Voor die prijs heb je amper een Haswell i5. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door TheTinusNL op 01-07-2015 18:14 . Reden: V&A ]

• Neiltwo2
Nee SLI is geen vereiste, maar misschien kom ik ooit een goedkope gtx760 tegen dan zou ik in sli kunnen gooien.

Ik denk dat ik t maar gewoon hou zoals ik t nu heb en op V&A blijf kijken voor een mooie aanbieding. Als er dan iets voorbij komt wat er goed uit ziet sla ik toe haha!

@TheTinusNL
Dus ik zou die delid gewoon moeten kopen eigenlijk?

[ Voor 21% gewijzigd door Neiltwo2 op 01-07-2015 18:50 . Reden: aanvulling ]

Neil

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:41
TheTinusNL schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:08:
[...]

Een overklokvariant is niet per se nodig hé. :9
Je kan ook gewoon een 3770 in jouw bordje zetten.
Een V&A i7 is zekerweten ook een goede mogelijkheid!
Voor onder de 200 euro kun je eigenlijk geen i7 3770(k) laten liggen. Voor die prijs heb je amper een Haswell i5. 8)7
Het is alleen wel de vraag in hoeverre een i7 3770(non K) de 2500k op 4.4 GHz bijhoudt. De 3770 draait immers op 3.5, max 3.9 op agressieve turbo. Hij heeft wel meer threats, maar is wel 900 MHz verschil. Een 3770K of 2600K/2700K lijkt me een veiliger keuze. Het overclocken daarvan tot zeg 4.4 levert je dus de extra threats op zonder downgrade in MHz.

• TheTinusNL
  • Niet online
White Feather schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 19:36:
[...]

Het is alleen wel de vraag in hoeverre een i7 3770(non K) de 2500k op 4.4 GHz bijhoudt. De 3770 draait immers op 3.5, max 3.9 op agressieve turbo. Hij heeft wel meer threats, maar is wel 900 MHz verschil. Een 3770K of 2600K/2700K lijkt me een veiliger keuze. Het overclocken daarvan tot zeg 4.4 levert je dus de extra threats op zonder downgrade in MHz.
De 3770 tikt 3,4GHz. de 3770k standaard 3.5GHz.
Ik heb even wat benchmarks gezocht van de 3770k op 3,5GHz vs de 2500k (stock) bij onze buren van hardware.info en daaruit komt het volgende:
49% hogere score voor de 3770(k) in 3DMark Vantage CPU-score

Die (stevige) overklok van de 2500k gaat dat verschil in threads & performance echt niet dichten!

[ Voor 0% gewijzigd door TheTinusNL op 01-07-2015 20:44 . Reden: Typos :) ]

• White Feather
TheTinusNL schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 20:42:
[...]

Ik heb even wat benchmarks gezocht van de 3770k op 3,5GHz vs de 2500k (stock) bij onze buren van hardware.info en daaruit komt het volgende:
49% hogere score voor de 3770(k) in 3DMark Vantage CPU-score

Die (stevige) overklok van de 2500k gaat dat verschil in threads & performance echt niet dichten!
Je hebt even wat benchmarks gevonden en neemt dan één, volledig synthetische benchmark waar je je conclusies aan verbind.

Dat heet cherrypicking.

In Cinebench, ook een benchmark die heel goed is geoptimaliseerd, is het verschil 25% tussen een 3570k en een 3770k. Pov-ray 25% verschil Winrar 15%.

In Cinebench en pov-ray zal een 2500k @4.4, dus ongeveer gelijk zijn aan een 3770. In Winrar zal die 2500k gewoon sneller zijn.

Ik zou niet al mijn centen op een 3770 non K zetten. Het zou nog wel eens niet kunnen geven wat je ervan verwacht.

• Neiltwo2
Dan wacht ik toch maar even. Bedankt allemaal, erg hulpvol!

Neil

• TheTinusNL
  • Niet online
White Feather schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:29:
[...]

Je hebt even wat benchmarks gevonden en neemt dan één, volledig synthetische benchmark waar je je conclusies aan verbind.

Dat heet cherrypicking.

In Cinebench, ook een benchmark die heel goed is geoptimaliseerd, is het verschil 25% tussen een 3570k en een 3770k. Pov-ray 25% verschil Winrar 15%.

In Cinebench en pov-ray zal een 2500k @4.4, dus ongeveer gelijk zijn aan een 3770. In Winrar zal die 2500k gewoon sneller zijn.

Ik zou niet al mijn centen op een 3770 non K zetten. Het zou nog wel eens niet kunnen geven wat je ervan verwacht.
Waarom de 3570k gebruiken?

Ik heb de meest relevante uitgekozen, namelijk CPU prestaties. En dat van, wat mij betreft, toch wel de bekendste benchmarkingsite: 3DMark. Op GPU gebied wint de 3770 natuurlijk met twee vingers in de neus vanwege zijn betere iGPU. Aangezien dit eigenlijk de enige benchmark van HWI was die ik nuttig vond, is dit dus ook de enige die ik heb gebruikt.
Een eventuele andere was Cinebench 11,5, 38-40% winst voor de 3770(k), maar hier komt ook weer wat GPU kracht van te pas.

Het grootste voordel van een i7 is sowieso het dubbele aantal threads, deze komen goed van pas tijdens het streamen.

• White Feather
TheTinusNL schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:42:
[...]

Waarom de 3570k gebruiken?

Ik heb de meest relevante uitgekozen, namelijk CPU prestaties. En dat van, wat mij betreft, toch wel de bekendste benchmarkingsite: 3DMark. Op GPU gebied wint de 3770 natuurlijk met twee vingers in de neus vanwege zijn betere iGPU. Aangezien dit eigenlijk de enige benchmark van HWI was die ik nuttig vond, is dit dus ook de enige die ik heb gebruikt.
Een eventuele andere was Cinebench 11,5, 38-40% winst voor de 3770(k), maar hier komt ook weer wat GPU kracht van te pas.

Het grootste voordel van een i7 is sowieso het dubbele aantal threads, deze komen goed van pas tijdens het streamen.
Theorie (3D mark) en praktijk (echte games) liggen bijzonder ver uit elkaar.
Dus er zo van uitgaan dat het verschil hetzelfde is bij een synthetische benchmark?
Voordeel van een normale i5 vs i7 is qua threats natuurlijk duidelijk.
Pagina: 1