Zelfbouw pc geeft allemaal foutmeldingen en crashes

Pagina: 1
Acties:

• nouwnouw
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 06:35
Hallo mede tweakers,

Na mijn eigen pc in elkaar gezet te hebben, kreeg ik nogal wat fouten. Toen ik win7 wilde installeren kreeg ik rare kleuren, een beetje dos achtig, terwijl mijn boot logotje normaal was. Daarna kreeg ik een bsod. Via resetbutton gereset en kreeg toen windows 7 er zonder al teveel moeite erop.

Nu wilde ik in windows 7 mijn videokaartdrivers installeren maar internet blijft crashen. Ik heb de drivers kunnen downloaden, maar die crasht ook. Ook windows update crasht. Na verloop van de tijd krijgt de pc soms een bsod. Mijn bios staat op standaard, dus niet overgeklockt.

Is er iemand die hulp kan bieden aan deze kwestie? Alvast bedankt.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Het zou handig zijn om eens te beginnen met het opsommen van de hardware die je nou hebt, nadat je dat gedaan hebt raad ik je aan om deze even door te nemen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:06
En begin eens met een memtest, dit klinkt als verrot cq incompatible geheugen

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Metest86 bootable cd, daar je pc mee testen, 12 uur lang.

• nouwnouw
Mijn pc configuratie is als volgt:
Asus maximus vii formula
16gb ddr3 1600mhz
I7 4790k
Gtx 970
Corsair rm 850
Samsung evo 500gb ssd

Zou het niet iets met de versie van mijn bios te maken hebben? Ook zaten er veel krassen op mijn windows 7 cd, misschien niet alles juist geinstalleerd?

Mvgr,

• nouwnouw
Ook zijn de foutmeldingen die ik vaak krijg, stackhash en ntdll.dll. Misschien weet daarvoor iemand wat het probleem is

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-12-2025
Zou kunnen dat het geheugen of processor niet helemaal compatible is met je huidige bios versie. Je kan kijken op de website of er al een nieuwe bios-versie beschikbaar is en wat de veranderingen zijn. Let wel op dat je altijd een BIOS update uit moet voeren in het BIOS zelf! En ik zou gewoon Windows 8.1 licentie aanschaffen en een clean instal doen. En dan opnieuw alle drivers (chipset/netwerk/geluid/beeld etc) van de website installeren. Dan heb je gelijk de laatste versies van alles te pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Lootbox op 01-07-2015 09:44 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Bios lijkt me raar aangezien het gewoon een z97 bord is...welk merk en type geheugen heb je en staat het op de lijst met 100% compatibel geheugen??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• nouwnouw
Het type geheugen wat ik heb is corsair vengeance ddr3 1600mhz

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Probeer eerst eens alle drivers van de meegeleverde moederbord installatie CD te installeren. Als dat lukt, alle drivers updaten. En daarna windows helemaal updaten. Misschien is er ook een update voor je SSD. Zo ja, die ook even doen.

Misschien kan je ook alle drivers en/of updates op een USB stickie/ CD/ DVD zetten op een andere PC en vervolgens dat allemaal op de nieuwe (?) PC zetten/ installeren.

[ Voor 53% gewijzigd door Format-C op 01-07-2015 11:56 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• nouwnouw
bedankt! ik zal straks alles eens gaan proberen!
ik ben van plan om eerst de bios de gaan flashen naar de nieuwste versie. daarna alle ram reepjes eruit en 1 er steeds inlaten om te kijken of die daarop reageert. Helaas staan op de cd van het meoderbord niet heel veel drivers die er toe doen, maar ik zal er straks nog eens naar gaan kijken.

Mvgr, Rick

[ Voor 70% gewijzigd door nouwnouw op 01-07-2015 11:56 ]

• Format-C
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Je kan ok even bij apparaatbeheer kijken welke drivers missen, en die installeren dmv "zoeken op de installatie CD".

En bij apparaatbeheer kan je ook direct zien óf er nog drivers missen.

Alle drivers die je nodig hebt om de PC te kunnen draaien zouden op de moederbord CD moeten staan, behalve die van je VGA kaart. Die kan je het beste even van de site van nVidia plukken. Eventueel op een stickie zetten op een andere PC.

Succes. :)

PS; het is wel een legale Windows 7 neem ik aan?

[ Voor 74% gewijzigd door Format-C op 01-07-2015 12:13 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• nouwnouw
De nvidia installatie breekt die af net als de rest zegmaar. Na het uitpakken van de download en wanneer die gaat beginnen met installeren houdt die ermee op. Vandaar dat ik eerst eens dingen wil gaan proberen voordat die in zijn bureaublad komt

Ja het is een legale versie van windows 7.

Mvgr, rick

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Crashes krijg je niet om dat je BIOS niet de nieuwste is, of om dat je niet alle software geïnstalleerd hebt. Crashes krijg je door een defect.

Maak eens wat foto's van de binnenkant van je kast, dan kunnen we zien of er direct wat te spotten is.

Doe ook een memtest in plaats van meteen allemaal andere dingen aan te wijzen, als je te veel dingen tegelijk gaat veranderen weet je nooit waar het probleem precies zit.

• nouwnouw
ik heb alles gister in elkaar gezet, en toen dus ook alles gecontroleerd. er is niets te zien aan de componenten zelf. qua kabelmanagement zit het 1 en ander wat strakker maar niets ongewoons. vandaar dat het haast wel aan het ram geheugen moet liggen denk ik. Zeker omdat mijn vorige moederbord foutief was en is omgeruild door een nieuwe. (was wat doorgebrand maar bleek productiefout) en misschien heeft daarom mijn ramgeheugen wel een opdonder gekregen.

mvgr, Rick

• Format-C
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

nouwnouw schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 13:12:
misschien heeft daarom mijn ramgeheugen wel een opdonder gekregen.

mvgr, Rick
Dan kan je het beste even doen wat hier al gepost werd door jan99999:
jan99999 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 05:29:
Metest86 bootable cd, daar je pc mee testen, 12 uur lang.
Ps; en je hoeft niet telkens "mvgr" neer te zetten hoor. We gaan hier normaal gesproken allemaal vriendelijk met elkaar om. d:)b

[ Voor 44% gewijzigd door Format-C op 01-07-2015 14:03 ]

• nouwnouw
bedankt! ik ga het straks proberen :)

Ik houd jullie op de hoogte!

• nouwnouw
ik ben gister beziggeweest met het testen van mijn pc. Ik heb memtest86 gedraait en was allemaal in orde. daarna de meldingen van het lcd van mijn mobo gecheckt en was ook allemaal goed. met parted magic mijn ssd leeggemaakt en gechekt. was ook in orde. Toch denk ik dat mijn ssd niet meer helemaal juist is doordat mijn moederbord vorige keer foutief was en misschien wel een piekspanning oid naar de ssd heeft gestuurd. met andere woorden; een installatie van een besturingssysteem gaat vlekkeloos maar de ssd kan niet alles meer lezen denk ik. hierdoor krijg ik foutmeldingen. Ik ga dit vandaag controleren door er een hdd van 80gb in te doen en daar windows op te zetten.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Memtest86 of Memtest86+, en hoe lang heb je deze laten draaien?

Voordat je een herinstallatie doet, kijk even wat de S.M.A.R.T. waarden zijn van die SSD, gebruik hiervoor bijvoorbeeld CrystalDiskInfo. Ik raad je aan om deze link te pakken, de rest is namelijk met een aparte skin of met reclame.
johnkeates schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:23:
Crashes krijg je niet om dat je BIOS niet de nieuwste is, of om dat je niet alle software geïnstalleerd hebt. Crashes krijg je door een defect.
Bij een gloednieuws systeem is dit juist een veelvoorkomend probleem, unsupported CPU's omdat de BIOS nog geen update heeft gehad.

• nouwnouw
de bios is inmiddels de nieuwste versie. ook in het biosscreen is de processor juist weergeven.

• nouwnouw
Ik heb inmiddels meerdere testen gedaan: laatste bios, geheugen getest met memtest86, ssd vervangen voor normale hdd en daarop instaleren. De processor heeft meerdere stresstesten erop zitten en haalde daarbij een maximale temp van 70 graden. Ook heb ik, om gewoon te testen, een versie van windows gedownload op een usb, welliswaar niet legaal maar puur om te testen of mijn originele cd misschien niet goed meer was. Niets heeft helaas geholpen. De winkel heeft aangeboden dat ik mijn pc opstuur zodat ze ernaar kunnen kijken, maar aangezien mijn pc tegen de 50kg weegt, verstuur ik dan slecht het moederbord, ram, en processor. Mocht het daadwerkelijk weer het dure moederbord zijn, dan vind ik dat echt enorm slecht voor zo'n duur bord van asus.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:53

thof

FP ProMod
Heb je het systeem al eens getest zonder de videokaart? Is deze wel correct aangesloten, inclusief de extra power pins?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het systeem weegt 50KG? w0t..

De meest grote lompe kasten wegen nog geen 15KG. Waar heb je dat systeem inzitten?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kun je in je BIOS (UEFI eigenlijk) niet voor een optie "load fail-safe defaults" kiezen?

Verder kun je proberen om de RAM modules er even kort uit te halen en de slots even zachtjes schoon blazen.
Met mijn vorige systeem heb ik in 4 jaar slechts 1 keer problemen gehad. Daar heb ik een maand lang op lopen troubleshooten, totdat ik erachter kwam dat ik geen BSOD kreeg als ik eerst kort het RAM even eruit haalde. Na dat 5x te hebben gedaan, toch maar eens voorzichtig in het slot gekeken. Daar zat echt een miniscuul stukje stof tussen 2 pinnetjes. Even geblazen, stofje eruit, RAM erin, en die machine heeft NOOIT meer problemen gegeven. Soms zit ongeluk echt in een klein hoekje.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• nouwnouw
Ik heb nog niet heel goed in de bios gekeken of er zo'n optie is. De videokaart is juist aangesloten. Ook al met een kleinere low profile kaart geprobeerd. Op dit moment staat parted magic mijn harddisk compleet schoon te maken en zou naar verwachting 5 uur duren... Dit doe ik op een andere pc omdat ik mijn pc niet eens aankreeg (geen beeld) nadat ik de harddisk uit sleep haalde ( wat nodig is om disk eraser te gebruiken)

Alles zit in een cosmos 2, die deuren wegen al bijna 7 kilo per stuk :p

[ Voor 8% gewijzigd door nouwnouw op 03-07-2015 22:59 ]

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Geef nou eens antwoord op deze vraag..
D4NG3R schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:03:
Memtest86 of Memtest86+, en hoe lang heb je deze laten draaien?
Als je het maar 5 minuten test geeft dat namelijk echt geen nuttig resultaat.

En heb je geen ander ram geheugen waar je mee kunt testen? Of van iemand iets lenen. (Het liefst ook voor je proc.) Kun je al weer een paar dingen uitsluiten.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• nouwnouw
Ik denk dat ik dat ben vergeten te zeggen. Ik heb mijn geheugen vervangen voor 2x2gb ddr3 1333mhz van een andere pc. Hielp helaas niets.

[ Voor 8% gewijzigd door nouwnouw op 03-07-2015 23:15 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Klinkt als een half dode CPU of moederbord. De processor zit goed in het slot zonder verbogen pinnen?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• nouwnouw
Er zijn geen pinnen gebogen. Ik heb 30 minuuten 100% stresstest gedraait op de cpu, en nergens last van gehad. Wel zat de cpu in het foutieve eerste moederbord wat een optater kreeg bij het aanzetten. Hierbij was een deel doorgebrand op het moederbord (weerstandjes aan linkerzijde van processor op moederbord) maar bleek gelukkig niet door mij te komen maar door iets binnenin het moederbord wat sluiting maakte. Vandaar ook een andere gekregen van de winkel. Of de processor hieronder te leiden heeft gehad weet ik niet, omdat die goed door de strestest kwam. Mocht dit wel zo zijn, dan ga ik ervan uit dat dit valt onder garrantie.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:56
nouwnouw schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 23:50:
Er zijn geen pinnen gebogen. Ik heb 30 minuuten 100% stresstest gedraait op de cpu, en nergens last van gehad. Wel zat de cpu in het foutieve eerste moederbord wat een optater kreeg bij het aanzetten. Hierbij was een deel doorgebrand op het moederbord (weerstandjes aan linkerzijde van processor op moederbord) maar bleek gelukkig niet door mij te komen maar door iets binnenin het moederbord wat sluiting maakte. Vandaar ook een andere gekregen van de winkel. Of de processor hieronder te leiden heeft gehad weet ik niet, omdat die goed door de strestest kwam. Mocht dit wel zo zijn, dan ga ik ervan uit dat dit valt onder garrantie.
Da's dan coulance, geen garantie. Gevolgschade valt vaak niet onder garantie... stel dat je complete woning afbrandt door een kortsluiting in een 15-euro adapter, dan zal een winkel niet opdraaien voor de opbouw van woning en inhoud.

• nouwnouw
Waar slaat dat nou weer op. Dus wanneer ik hard voor iets spaar, (moederbord & processor) het daarna eindelijk kan kopen en moederbord blijkt foutief te zijn waardoor processor een opdonder krijgt, krijg ik niets vergoed net of dat het mijn schuld is? Dat wil ik nog wel eens zien. Ik heb lang voor deze setup moeten sparen en wanneer het stuk is/gaat terwijl ik er niets aan kan doen, eis ik een nieuwe. Simple as that.

Verwijderd

Ik ben bang dat het toch wel zo werkt inderdaad. Ik raad je aan contact te zoeken met de winkel waar je de PC (of in elk geval het mobo) hebt gekocht om aan te geven dat je PC niet functioneert en dat er, na alle tests die je uitgevoerd hebt, geen oorzaken zijn gevonden. Zij zullen dan inderdaad vragen je PC op te sturen en dat brengt je in elk geval in de richting van een vervolgstap. Wellicht constateren ze dat het mobo stuk is (dat kun jij haast niet testen) en lossen ze dat probleem voor je op. Mochten ze constateren dat een ander onderdeel het probleem veroorzaakt dan zou ik in elk geval aansturen op coulance voor gevolgschade. Hierbij heb je geluk dat in het eerste half jaar na aankoop de verkoper moet bewijzen dat het onderdeel niet functioneert en niet jij. Maar recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen.

Trouwens, weet je zeker dat je het mobo goed aangesloten hebt? De vorige maakte kortsluiting en ook deze lijkt niet goed te werken. Nu komt het zeker voor dat een mobo niet goed is, maar 2x achter elkaar is wel heel toevallig. Wellicht nog even alles nalopen?

• nouwnouw
Ik heb alles nagelopen. Ik heb direct nadat dat vorige moederbord kapot ging mijn oud 775 moederbord erin gehangen en die draaide als een zonnetje. Dit om uit te sluiten dat het niet door mezelf kwam. Gelukkig is de winkel de moeilijkste niet, want over het vorige moederbord deden ze ook niet moeilijk. Ik heb er wel vetrouwen in

• nouwnouw
Wat zou ik het best terug kunnen sturen naar de winkel volgens jullie? De gpu. Ook bijdoen? Ik wilde zoiezo het moederbord, ram en cpu doen maar twijfel nog een beetje over de gpu.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je betaald onderzoekskosten over elk component dat niet kapot blijkt te zijn (tenzij je het systeem door hun in elkaar hebt laten zetten). Wat trouwens eerder word geclaimed; als het mobo niet door je eigen fout kapot gaat en daarbij andere componenten meeneemt vallen deze gewoon onder garantie.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 04-07-2015 19:26 ]

• nouwnouw
De winkel vroeg zelf om de gehele pc terug te sturen, maar aangezien dat zo zwaar wordt, verstuurd ik onderdelen los zonder de kast. De videokaart meesturen maakt dus niet uit, zo heb ik telefonisch gehoord.
Pagina: 1