Ik wil een ssd inbouwen in een laptop en daarop 2 partities zetten. Een voor windows en de andere partitie voor overige bestanden. Wat ik graag wil weten is of een extra partitie het opslagmedium (hdd / ssd) vertraagd.
Waarom wil je je bestanden scheiden van je OS? Bij een defect is toch alle data verdwenen en moet je net zo goed een restore van je data uitvoeren.
Een herinstallatie op een netjes ingedeelde schijf of SSD is een stuk prettiger dan eentje die je eerst kaal moet plukken. OS partitie leegmaken en weer herinstalleren.
Maar om de vraag van de TS te beantwoorden: het verschil in prestaties is zo minimaal dat je dit kan negeren. Hooguit dat er tussen de 2 partities op een HDD enig verschil zit, de ene zit namelijk verder naar de buitenrand toe; en daar is een HDD het traagst. Dit verschil zal echter <1% zijn.
Maar om de vraag van de TS te beantwoorden: het verschil in prestaties is zo minimaal dat je dit kan negeren. Hooguit dat er tussen de 2 partities op een HDD enig verschil zit, de ene zit namelijk verder naar de buitenrand toe; en daar is een HDD het traagst. Dit verschil zal echter <1% zijn.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Bij een HDD is dat verschil anders wel groter dan 1% hoor.

Als je kijkt dan zie je dat de snelheid verder op de disk toch afneemt, waarbij het verschil tussen begin en eind gewoon 50% is.
En dit is een vrij normale curve voor de gemiddelde HDD.

Als je kijkt dan zie je dat de snelheid verder op de disk toch afneemt, waarbij het verschil tussen begin en eind gewoon 50% is.
Wat bedoel je met netjes indelen en kaalplukken? De reden waarom ik 2 partities wil is dat ik geen backup hoef te maken wanneer ik het besturingssysteem opnieuw wil installeren omdat de documenten dan toch op de partitie staan.D4NG3R schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:29:
Een herinstallatie op een netjes ingedeelde schijf of SSD is een stuk prettiger dan eentje die je eerst kaal moet plukken. OS partitie leegmaken en weer herinstalleren.
Dat is exact wat D4NG3R bedoeld. Hij verdedigde het argument om twee partities te gebruiken. Als je het OS en de data scheidt, kun je het OS makkelijker opnieuw installeren.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:34:
[...]
Wat bedoel je met netjes indelen en kaalplukken? De reden waarom ik 2 partities wil is dat ik geen backup hoef te maken wanneer ik het besturingssysteem opnieuw wil installeren omdat de documenten dan toch op de partitie staan.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ja maar dat heeft niets met het partitioneren te maken, maar met de plek van de te lezen data op de schijf.TERW_DAN schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:34:
[afbeelding]
Een backup moet je sowieso hebben, want slechts je data op één schijf danwel SSD is gewoon niet handig.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:34:
[...]
Wat bedoel je met netjes indelen en kaalplukken? De reden waarom ik 2 partities wil is dat ik geen backup hoef te maken wanneer ik het besturingssysteem opnieuw wil installeren omdat de documenten dan toch op de partitie staan.
[ Voor 29% gewijzigd door Ramon op 01-07-2015 00:40 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
TERW_DAN schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:34:
[afbeelding]

Exact wat je hier zegt.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:34:
[...]
[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 01-07-2015 00:40 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Helemaal mee eens, maar je 2e partitie zal dus wel trager zijn dan de tweede. Het maakt inderdaad de schijf niet trager, maar er zal wel verschil zijn.Ramon schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:39:
[...]
Ja maar dat heeft niets met het partitioneren te maken, maar met de plek van de te lezen data op de schijf.
Pagina: 1