Bijna 2 jaar terug heb ik mijn huidige pc samen gesteld.
Deze bestaat uit een Gigabyte Z87-HD3 mobo + Intel I7 4770 cpu.
Hier heb ik destijds 1 setje geheugen in geprikt van Corsair, CMV16GX3M2A1600C11.
2 bankjes van 8Gb per stuk.
1 jaar later is dit uitgebreid naar 32Gb door een zelfde setje erbij te prikken.
Alles draaide prima tot een maandje terug.
Wazige BSOD, foutmeldingen enzovoort.
Uit testen bleek een geheugen module defect te zijn.
Deze is keurig vervangen onder garantie en ik heb een nieuw setje toegestuurd gekregen.
Helaas begint hier de ellende.
Na het plaatsen van het geheugen ging Windows 8.1 direct naar automatic recovery tijdens het booten.
Dit was niet te omzeilen.
Een herinstallatie van Windows levert telkens weer een corrupte niet startende installatie op. ntoskrnl.exe zou corrupt zijn.
Echter wanneer ik 1 setje geheugen plaats start het systeem prima op.
Defecte Windows componenten verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Uit testen blijkt dat de de pc niet wil starten zodra er van beide setjes een bankje is geplaatst.
Ondanks dat de artikelnummers en alle andere specs overeen komen lijkt het er dus op dat er toch een verschil zit tussen het "oude" setje uit 2013 en het nieuwe setje van dit jaar.
In de BIOS zijn de timings allemaal identiek.
Nu heb ik al contact opgenomen met Azerty om te kijken of ze nog een nieuw setje kunnen regelen zodat het uitgesloten kan worden.
Alleen vroeg ik mij af of men hier een dergelijk probleem kent?
Wellicht dat er een work-around is.
Bios updates zijn niet mogelijk, deze heeft al de laatste versie.
Deze bestaat uit een Gigabyte Z87-HD3 mobo + Intel I7 4770 cpu.
Hier heb ik destijds 1 setje geheugen in geprikt van Corsair, CMV16GX3M2A1600C11.
2 bankjes van 8Gb per stuk.
1 jaar later is dit uitgebreid naar 32Gb door een zelfde setje erbij te prikken.
Alles draaide prima tot een maandje terug.
Wazige BSOD, foutmeldingen enzovoort.
Uit testen bleek een geheugen module defect te zijn.
Deze is keurig vervangen onder garantie en ik heb een nieuw setje toegestuurd gekregen.
Helaas begint hier de ellende.
Na het plaatsen van het geheugen ging Windows 8.1 direct naar automatic recovery tijdens het booten.
Dit was niet te omzeilen.
Een herinstallatie van Windows levert telkens weer een corrupte niet startende installatie op. ntoskrnl.exe zou corrupt zijn.
Echter wanneer ik 1 setje geheugen plaats start het systeem prima op.
Defecte Windows componenten verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Uit testen blijkt dat de de pc niet wil starten zodra er van beide setjes een bankje is geplaatst.
Ondanks dat de artikelnummers en alle andere specs overeen komen lijkt het er dus op dat er toch een verschil zit tussen het "oude" setje uit 2013 en het nieuwe setje van dit jaar.
In de BIOS zijn de timings allemaal identiek.
Nu heb ik al contact opgenomen met Azerty om te kijken of ze nog een nieuw setje kunnen regelen zodat het uitgesloten kan worden.
Alleen vroeg ik mij af of men hier een dergelijk probleem kent?
Wellicht dat er een work-around is.
Bios updates zijn niet mogelijk, deze heeft al de laatste versie.