Vervanging grafische kaart (Radeon HD5800 Series)

Pagina: 1
Acties:

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
Ik zoek een?
Upgrade voor mijn huidige grafische kaart. Momenteel serieuze framerate drops en lange laadtijden in Call of Duty: Advanced Warfare, Wolfenstein. The new order etc. (zelfs op low) Deze generatie van games zou ik graag vloeiend spelen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidig systeem is een i7 860 @2.8GHz met 8GB ram. Moederbord is een ASUS P7P55D LE. Stroomvoorziening is een Cooler Master M620.

Huidige grafische kaart is een Sapphire Radeon HD 5870 (1GB) met AMD Catalyst 14.12 drivers. (Waarschijnlijk niet exacte de gelinkte kaart, Sapphire heeft ze al niet meer op haar website staan. Het was wel een versie met CoD:MW2 erbij. Specs uit de Catalyst control center onderaan.

Probleem voor de nieuwe grafische kaart is dat het moederbord maar tot PCIe 2.0 16x ondersteund. Dus ik op zoek naar een moderne kaart met die aansluiting. Gezocht op ATI omdat dat het makkelijkste lijkt met de drivers. Gevonden nieuwste kaart is volgens mij een R7, maar ik vind het vreemd dat ik op de site van ATI enkel R7's tegenkom met PCIe 3.0 16x. Foutje of is dit een specialleke? (Azerty spreekt het trouwens tegen) Lijkt me ook niet de allernieuwste kaart, geen idee of hij nog leverbaar is.

Zijn er nog andere opties? Kan ik eventueel 2 kaarten in crossfire draaien. Zou ik best overschakelen naar nvidia? Koop ik beter gewoon een nieuwe pc?

Edit: Bij eventuele upgrade van de grafische kaart hoort indien mogelijk ook een upgrade van de hoeveelheid ram.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mcDKVMo.png

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-02 11:55
Lange laadtijden liggen niet aan je GPU maar aan je HDD/SSD. Dat zal je iig niet veranderen met het upgraden van je GPU.

That said: PCI-E 3.0 GPU's werken prima op een PCI-E 2.0 moederbord, aangezien de standaarden ontwikkeld zijn om backwards compatable te zijn. Dat is geen 100% garantie though.

Voor je nieuwe GPU raadt ik je in ieder geval niets sterkers aan dan een r7 370, aangezien je CPU dan een te grote bottleneck gaat worden in je systeem.

Verwijderd

PCI Express is backward and forwards compatible. Enige probleem wat je kan krijgen is dat nieuwe videokaarten soms met een UEFI firmware worden geleverd en dat het bios van het moederbord daar niet mee om kan gaan.

Iets snellers als een R7 370 kan overigens wel prima, vooral als je de CPU gaat overklokken dan doet die niet eens zo heel veel ander voor een moderne Intel i5 Haswell CPU.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Zoals Ardjee zegt, PCIe 3.0 is backwards compatible met PCIe 2.0. Waar je wel op moet letten is dat de videokaart nog werkt met BIOS en geen UEFI vereist, maar voor zover ik weet zijn er nog geen videokaarten die dat doen.

Wat betreft maximaal een R7 370, dat is onzin. Ik heb ook een i7 860, wel OC naar 3,4GHz, en ondervind daarvan helemaal geen bottleneck met een R9 290. Ik heb wel een 1440p scherm waardoor mijn videokaart relatief zwaarder belast wordt. Meeste games die ik speel kom ik niet aan 100% CPU load. Dat die CPU ondertussen 6 jaar oud is, maakt weinig uit. Tot nu toe ondervond ik eigenlijk alleen in Assassin's Creed games een CPU bottleneck, maar ik ga mijn pc niet upgraden voor een crap console port.

Voor een stock i7 860 met 1080p scherm zou een R9 280 of R9 380 geen probleem mogen zijn, voor een 290 of 390 overklok je volgens mij beter wat. Een 620W voeding zou voldoende moeten zijn.

Die lange laadtijden hebben wel niets te maken met de videokaart, een SSD zou helpen en controleer anders dat je HDD niet teveel in de achtergrond werkt.

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
MacPoedel schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:15:
Wat betreft maximaal een R7 370, dat is onzin. Ik heb ook een i7 860, wel OC naar 3,4GHz, en ondervind daarvan helemaal geen bottleneck met een R9 290. Ik heb wel een 1440p scherm waardoor mijn videokaart relatief zwaarder belast wordt. Meeste games die ik speel kom ik niet aan 100% CPU load. Dat die CPU ondertussen 6 jaar oud is, maakt weinig uit. Tot nu toe ondervond ik eigenlijk alleen in Assassin's Creed games een CPU bottleneck, maar ik ga mijn pc niet upgraden voor een crap console port.

Voor een stock i7 860 met 1080p scherm zou een R9 280 of R9 380 geen probleem mogen zijn, voor een 290 of 390 overklok je volgens mij beter wat. Een 620W voeding zou voldoende moeten zijn.
Zit er dan zoveel verschil tussen een i7 920 en een 860 of is jouw definitie van bottleneck anders dan die van mij? Mijn 920 (van 2,6 naar 3,6GHz) was een aardige bottleneck in ieder geval voor mijn R9 290. Dat was op 1080p dus misschien dat je resolutie een deel van de verklaring is.

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
Dat backwards compatible zijn wist ik niet. Dat maakt de keuze inderdaad een heel stuk makkelijker.
[b][message=44507100,noline]Waar je wel op moet letten is dat de videokaart nog werkt met BIOS en geen UEFI vereist, maar voor zover ik weet zijn er nog geen videokaarten die dat doen.
Waar is dit best te controleren?

Wat betreft de laadtijden heb ik voorlopig nog geen SSD steken, maar alle steam games staan op hun dedicated schijf. Het is natuurlijk wel mogelijk dat toen ik die games probeerde er iets anders aan het downloaden was en de schijf dus inderdaad in gebruik was.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
DonnyL schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:10:
[...]

Zit er dan zoveel verschil tussen een i7 920 en een 860 of is jouw definitie van bottleneck anders dan die van mij? Mijn 920 (van 2,6 naar 3,6GHz) was een aardige bottleneck in ieder geval voor mijn R9 290. Dat was op 1080p dus misschien dat je resolutie een deel van de verklaring is.
Een i7 860 is bijna hetzelfde als een i7 920 maar dan met een wat aggressievere turbo (OC 3.4GHz betekent in mijn geval dat een enkele core tot 4GHz kan) en dual channel geheugen in plaats van triple channel.

Het hangt van de game af, in Assassin's Creed Black Flag heb ik wel een CPU bottleneck omdat die quasi singlecore werkt. Ik zal voor de rest niet echt CPU intensieve games spelen, laatste maanden speelde ik Shadow of Mordor en The Witcher 3, en de framerates die ik haal zijn dezelfde als die van benchmarks die ik van anderen zie met een R9 290. Daarnaast zitten mijn CPU cores ook nooit aan 100% belasting (eerder 50%) bij die games en de GPU wordt wel constant belast. Een bottleneck zou zijn dat de GPU niet 100% belast kan worden en de CPU cores naar de 100% neigen.

Ik kan me wel voorstellen dat voor multiplayer games mijn processor meer tekort komt, en mogelijk ook strategie games (als ik strategie speel, is het TBS en ik vind toch dat Civ de beurten vrij snel berekent..).

Behalve de games is de verklaring voor mij zoals ik al zei de hogere resolutie, daarmee belast je een GPU meer en voor de CPU maakt dat relatief weinig uit.

Ik raadde trouwens geen R9 290 aan, ik zei gewoon dat er wel wat beter gebruikt kan worden dan een R7 370, die is zelfs trager dan een HD7850, een R9 280/280X/380 moeten volgens mij wel een goede balans geven op 1080p.
qanar schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:18:
Dat backwards compatible zijn wist ik niet. Dat maakt de keuze inderdaad een heel stuk makkelijker.

[...]

Wat betreft de laadtijden heb ik voorlopig nog geen SSD steken, maar alle steam games staan op hun dedicated schijf. Het is natuurlijk wel mogelijk dat toen ik die games probeerde er iets anders aan het downloaden was en de schijf dus inderdaad in gebruik was.
Wel ik denk eerder er UEFI ready videokaarten zijn en niet UEFI exclusive, trek je er dus voorlopig weinig van aan. Als een videokaart dan al UEFI ready is, heeft die meestal twee BIOS'en (videokaarten hebben een eigen BIOS/UEFI) waar je tussen kunt schakelen met een knop. Bv Sapphire doet dit op sommige nieuwere kaarten.

[ Voor 19% gewijzigd door MacPoedel op 01-07-2015 16:27 ]

Verwijderd

MacPoedel schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:15:
[...]

Daarnaast zitten mijn CPU cores ook nooit aan 100% belasting (eerder 50%) bij die games en de GPU wordt wel constant belast. Een bottleneck zou zijn dat de GPU niet 100% belast kan worden en de CPU cores naar de 100% neigen.
HT aan zeker, dan heb je als nog de 4 cores op 100% aan het stampen. :p
Wel ik denk eerder er UEFI ready videokaarten zijn en niet UEFI exclusive
Ze zijn er wel degelijk en als je moederbord dat niet ondersteund dan heb je een probleem.
qanar schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:18:

Je kan zien of er een BIOS update beschikbaar is met iets over grafische kaart of uefi in de beschrijving.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2015 16:30 ]

Pagina: 1