Poort openen via smartphone app (domotica?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 21:38
Beste Tweakers,

Ik woon op een bedrijf, wij hebben ons bedrijf afgeschermd middels een poort die elke ochtend om 06:30 handmatig wordt geopend middels een zendertje op batterij (net zoals je auto van afstand open kan) en wordt iedere avond rond 18:00 weer dicht gedaan als alle werknemers naar huis zijn.

Wij hebben thuis een gelimiteerd aantal zenders voor in de auto's aanwezig. Dit betekend dat er zo nu en dan als er bezoek is, of als ik bijv. met mijn vriendin mee rijdt en wij weer naar mijn huis gaan, wij de poort niet kunnen openen.

Ook is het nog eens zo dat de zenders nog wel eens kwijt raken omdat iemand ze op andere plekken neerlegt, what so ever. Het is dus vrij problematisch dat de poort alleen op deze manier kan worden geopend. Wij zijn op dit moment afhankelijk van de beschikbare zenders. Voor degene die nog niet weten wat ik met 'zender' bedoel: Klik me!

Hoe wil ik dit oplossen?

Zoals de titel al doet vermoeden, wil ik graag naar een smartphone app toe waarmee ik de poort via internet kan openen (If This Than That). Uiteraard met inlog gegevens, zodat niet menig persoon zomaar die poort kan openen. Ik zoek hiervoor geschikte hardware! Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Mocht er iemand ook nog kennis van de software hebben en deze willen delen dan zou ik dit ook heel prettig vinden. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken!

Voordat men begint met spammen houdt hier aub rekening mee:
- De poort is aangesloten op het stroomnet
- Ik kan gemakkelijk iets in de bestaande poortmotorkast inbouwen
- Transfer van het signaal KAN draadloos, maar het liefst bedraad
- Ik wil graag de input van het 'normale' zendertje imiteren, zodat de poort zich precies gedraagt zoals altijd
- Trekken van een nieuwe kabel is uit den boze (anders moet ik 10 meter beton gaan hakken en 40 meter klinkers opnieuw straten)

Ik had al gekeken naar het Z-Wave gebeuren, hier zie ik wel potentie in, het is echter wel draadloos.. Ik weet niet hoe veilig dit is en of ik de afstand wel kan overbruggen? Afstand poort - werkplaats is wel iets van 50 meter.

Digitalstrom had mijn aandacht ook al getrokken, helaas heb ik hiervoor meterkast aanpassingen nodig (wat dus echt niet gaat gebeuren) in een 3x 80 ampere meterkast. No way dat dit gaat gebeuren. (Hier zitten een hoop zware houtbewerking machines aan vast)

Een raspberry pi in combinatie met internet via het stroomnetwerk o.i.d. kwam ook nog in mij op, ik weet alleen niet goed hoe of wat in dit gebied.

Al met al, I need your advice!! Please help :) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je hebt 2 opties.. protocol zien te achterhalen of de aansturing vervangen door bijv. een zwave ontvanger.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:24
Ik wil graag de input van het 'normale' zendertje imiteren, zodat de poort zich precies gedraagt zoals altijd
Aangezien je waarschijnlijk niet zo 123 de zender imiteert, zou ik zeggen:

- Plak een originele zender ergens in de motorkast.
- Soldeer digitale bedienbare switches op de knopjes van de zender
- verbind aan deze je domoticasysteem naar keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:21
Misschien is dit iets voor je http://www.elektrastunter...Android-Smartphone-Tablet of zelf zoeken op ip video intercom. Misschien zijn er inmiddels meer aanbieders want het is al een tijdje geleden dat ik zelf zocht. Zelf gebruik ik al jaren een Alphatech gsm key

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
DukeBox schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 19:05:
Je hebt 2 opties.. protocol zien te achterhalen of de aansturing vervangen door bijv. een zwave ontvanger.
Ik weet het protocol niet precies, maar ik kan het draadloze signaal denk ik niet imiteren. Zelfs al zou ik de frequentie weten dan moet ik nog via één of andere manier precies deze frequentie weten te versturen via smartphone.

De aansturing van het signaal wil ik niet vervangen maar juist aanvullen door aan dezelfde kroonsteentjes waar de antenne zit ingeplugt tevens een andere 'internet-input-machine-achtig-ding' te voeden. 2 kabeltjes in hetzelfde slot zegmaar.
sdk16420 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 19:05:
- Plak een originele zender ergens in de motorkast.
- Soldeer digitale bedienbare switches op de knopjes van de zender
- verbind aan deze je domoticasysteem naar keuze
Dus in plaats van opoffering van nóg een zender om de puls te genereren, gewoon direct pulsen in dezelfde kroonsteen gaatjes.

Ik zal een foto maken van het interieur van dit apparaat. Dan zal duidelijk worden dat de antenna gewoon zit aangesloten middels 2 draadjes in een kroonsteen. Als ik hier kan inpluggen dan zit ik goed. Ik moet dan nog even voltage+amperage meten maar dan DENK ik dat ik het signaal kan imiteren?
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 19:56:
Misschien is dit iets voor je http://www.elektrastunter...Android-Smartphone-Tablet of zelf zoeken op ip video intercom. Misschien zijn er inmiddels meer aanbieders want het is al een tijdje geleden dat ik zelf zocht. Zelf gebruik ik al jaren een Alphatech gsm key
Bedankt voor je input maar dit is bij lange na niet wat ik zoek. Ik zoek géén video bel materiaal, ik zoek zoals hierboven beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ruud033 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:07:
Ik weet het protocol niet precies, maar ik kan het draadloze signaal denk ik niet imiteren. Zelfs al zou ik de frequentie weten dan moet ik nog via één of andere manier precies deze frequentie weten te versturen via smartphone.
Dat bedoel ik ook niet. Als het geen key systeem bevat maar gewoon een 'open' signaal kun je dit met bijv. een rfxcom opvangen en dan kopieren. Hoe dan ook moet je weten welke frequentie het is.

m.b.t. aansluiten op je kroonsteentjes..parallel een schakeling maken kan meestal niet zonder meer. Wat uiteraard wel kan is het systeem vervangen en de oude schakeling daar weer op aansluiten. Met een RPi via de GPIO poorten (+ evt. een relais) als de oude en/op nieuwe setup niet met zwakstroom kan schakelen heb je dat zo voor elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 01-07-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

En als je dit eens probeert? Ik heb geen idee met welk signaal dat hek werkt, maar voor het geld zou je dit eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
DukeBox schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:30:
[...]

Dat bedoel ik ook niet. Als het geen key systeem bevat maar gewoon een 'open' signaal kun je dit met bijv. een rfxcom opvangen en dan kopieren. Hoe dan ook moet je weten welke frequentie het is.

m.b.t. aansluiten op je kroonsteentjes..parallel een schakeling maken kan meestal niet zonder meer. Wat uiteraard wel kan is het systeem vervangen en de oude schakeling daar weer op aansluiten. Met een RPi via de GPIO poorten (+ evt. een relais) als de oude en/op nieuwe setup niet met zwakstroom kan schakelen heb je dat zo voor elkaar.
Ja kan met een rfxcom deze bedoel je toch? Ziet er veelbelovend uit, ik kan inderdaad dan gewoon gebruik maken van mijn signaal die uit mijn zender komt en deze eigenlijk 'on demand' laten zenden via die RFXcom met mijn smartphone, LIJKT op de perfecte oplossing!

Ik zet echter vraagtekens bij het instellen van de frequentie.. Hoe ga ik dit na en hoe stel ik het in? Die link die ik je gegeven heb die zegt dat dit apparaat vooral bedoeld is voor domotica 443 Mhz producten, er staat verder geen hint bij dat de frequentie custom is in te stellen ofzo.

Die raspberry Pi modificatie kan idd ook nog.. alleen dat zou ik dan zelf moeten programmeren denk ik :( Helaas gaat dit mijn kennis te buiten, als dit de enige optie is dan huur ik iemand in / vind ik iemand die dit voor mij kan doen :)

Bedankt voor je super reactie! ik wist niet dat deze producten bestonden.
461943 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:36:
En als je dit eens probeert? Ik heb geen idee met welk signaal dat hek werkt, maar voor het geld zou je dit eens kunnen proberen.
Dat kan.. Maar dit verdoezelt eigenlijk het échte probleem, dat is namelijk de hoeveelheid zenders die contant kwijt raakt. Ik wil graag van deze manier van 'input'' af. Men vergeet de smartphone bijna niet meer tegenwoordig, dit lijkt mij dan ook de ideale manier van poort openen.

Hiernaast is het ook nog een leuke bijeenkomst dat ik via mijn smartwatch tasker kan aansturen, iets met 'Sesam open u' lijkt me wel baas om als commando in te geven, waarna die poort opengaat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ruud033 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:29:
Die raspberry Pi modificatie kan idd ook nog.. alleen dat zou ik dan zelf moeten programmeren denk ik :(
Kijk dan eens naar domoticz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
DukeBox schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:32:
[...]

Kijk dan eens naar domoticz..
Oke, nice.
Ruud033 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:29:
Ik zet echter vraagtekens bij het instellen van de frequentie.. Hoe ga ik dit na en hoe stel ik het in? Die link die ik je gegeven heb die zegt dat dit apparaat vooral bedoeld is voor domotica 443 Mhz producten, er staat verder geen hint bij dat de frequentie custom is in te stellen ofzo.
Heb je hier toevallig ook een aanwijzing voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Een poort heeft over het algemeen een controller ingebouwd waar dan los die draadloze ontvanger aan zit. Sla het hele ontvangstgedeelte over en je kan met een simpele puls openen en sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
johnkeates schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:58:
Een poort heeft over het algemeen een controller ingebouwd waar dan los die draadloze ontvanger aan zit. Sla het hele ontvangstgedeelte over en je kan met een simpele puls openen en sluiten.
Precies wat ik eerst ook dacht, alleen de vraag is dus:
Ruud033 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 19:01:
Ik zoek hiervoor geschikte hardware! Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Mocht er iemand ook nog kennis van de software hebben en deze willen delen dan zou ik dit ook heel prettig vinden. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ruud033 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:54:
Heb je hier toevallig ook een aanwijzing voor? :)
Welke chip zit er in de remote / ontvanger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
DukeBox schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:19:
[...]

Welke chip zit er in de remote / ontvanger ?
Zie foto's, die zwarte daar staat het volgende op:

12P635
I/SN1044
M06

Die andere staat een soort workgroup computer symbool op met een U ernaast, daar onder staat: 433K

https://www.dropbox.com/s/ak0rchtkocd6v6i/IMAG0262.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/3r5ajl4j3w53xqe/IMAG0263.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Leuk projectje. Misschien denk ik te simpel, maar kan de leverancier van de poort je geen module met netwerkaansluiting leveren?

Als je zelf wat gaat bouwen, zou ik ook de hele ontvanger niet willen gebruiken. Het is waarschijnlijk gewoon een contact dat heel even gesloten wordt waardoor een pulsje de motor-unit activeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 22:28:
Leuk projectje. Misschien denk ik te simpel, maar kan de leverancier van de poort je geen module met netwerkaansluiting leveren?

Als je zelf wat gaat bouwen, zou ik ook de hele ontvanger niet willen gebruiken. Het is waarschijnlijk gewoon een contact dat heel even gesloten wordt waardoor een pulsje de motor-unit activeert.
Weet ik niet, niet naar gevraagd, maar die plek waar wij hem vandaan hebben lijkt me niet de place to be als het op dat soort dingen aankomt!

Dat van die puls denk ik ook.. Maar die oplossing met die domotica zender is misschien ook wel wat.. Ff afwachten wat de experts over de chip zeggen

Foto setup; https://www.dropbox.com/s/f7p40xfkfuh6ag6/IMAG0256.jpg?dl=0

Foto poort motor ; https://www.dropbox.com/s/r3tpdv0ayo95ni3/IMAG0254.jpg?dl=0

http://www.ultraaccesscon...ISHinstallationManual.pdf

Edit:
Ik heb me even verdiept in het toevoegen van een extra 'zender' in dit systeem, ik denk wel dat een RFXcom potentie heeft !! Echt heel veel. zie ook deze video waar in iemand een extra zender toevoegt.
https://www.youtube.com/watch?v=wfMSIiMKMIk

Ik weet alleen niet hoe ik een RFXcom dan zou kunnen toevoegen aan dit apparaat? Het heeft immers geen 'hidden button' .. iemand hier ervaring mee / ideeën? :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Ruud033 op 04-07-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Iemand? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Ik ga deze week een raspberry Pi bestellen model B en eens zien of ik met een Rfxcom dit voor elkaar krijg:

YouTube: Code a BFT Mitto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 21:56
Zou je hiervoor niet liever Z-wave gebruiken, zodat je ook terugkoppeling krijgt of de poort daadwerkelijk geopend / gesloten is?

En dat je een afstandsbediening kan koppelen wil niet meteen zeggen dat een RFXCom ook gaat werken.
Je moet o.a. uitzoeken of beide apparaten (RFXCom en BFT) op hetzelfde kanaal en via hetzelfde protocol communiceren.

[ Voor 46% gewijzigd door BluRay op 07-07-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 15:12
van welk merk is de poort opener?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:58
Vaak hebben die poorten ook een sleutelschakelaar met een open/close contactje naar de besturing.
Dit kan je overnemen via een relaymodule bestuurd via Internet of GSM/SMS.
Kun je zelfs het foutcontact teruglezen.

Of je koopt een geheel nieuwe besturingskit met ethernet en alamsysteem koppeling.
Beetje hekkenfabrikant moet zoiets hebben om mee te kunnen in de markt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
Over de bestaande afstandsbediening, de linker op het plaatje is een apache 4all en universele AB welke elke Fixed code 433 MHz kan in leren.
Als je afzonderlijk open en dicht werkt sturen heb je 2 contacten nodig, bij aansturen via 1 contract moet het via het pp contact en moet automatisch dichtlopen uit staan. Via app zijn er talloze oplossingen maar eerste filter zou zijn tussen wifi en ethernet

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

BluRay schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:07:
Zou je hiervoor niet liever Z-wave gebruiken, zodat je ook terugkoppeling krijgt of de poort daadwerkelijk geopend / gesloten is?
Buiten dat je dat wel ziet als je er voor staat is dat nu ook niet het geval.. dus lijkt me niet direct nodig.
Enige reden om het wel te doen is omdat het secure is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Die besturing kit is er niet.. Het is een samengestelde poort, de motor is er later bij gekomen omdat de vorige bliksem schade had.

Ik denk dat ik het beste af ben met eerst proberen een bestaande zender te koppelen aan een Pi (druk schakelaar elektronisch maken) dmv solderen. Als dat al lukt moet ik even zien of ik 1,5V kan krijgen ergens vandaan de Pi zodat ik geen batterij hoef te gebruiken als voeding voor de zender. Lekker goedkoop en effectief.

Als dat niet wil ga ik 100 euro uitgeven aan een Rfx..

De Pi in de poort kast kan wel maar liever niet, dan moet ik kabels trekken

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud033 op 08-07-2015 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ruud033 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 07:14:
Als dat niet wil ga ik 100 euro uitgeven aan een Rfx..
Weet niet waar het hek staat (Beltrum?), maar even een keer een lenen om te kijken of het werkt is natuurlijk ook een optie. Er is vast wel een aardige tweaker die in de buurt van nou woont en er een heeft (ik woon niet in de buurt maar was anders geen probleem geweest).

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 08-07-2015 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
DukeBox schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 08:20:
[...]

Weet niet waar het hek staat (Beltrum?), maar even een keer een lenen om te kijken of het werkt is natuurlijk ook een optie. Er is vast wel een aardige tweaker die in de buurt van nou woont en er een heeft (ik woon niet in de buurt maar was anders geen probleem geweest).
Ja klopt, ik ken helaas niet veel mensen hier in de buurt die dit soort kennis ook voor handen hebben. Ik waardeer in ieder geval wel je aanbod( mocht je in de buurt hebben gewoond ;) )

Ik heb nu wel een compleet overzicht van verschillende technieken+processen welke ik kan gebruiken in ieder geval, dat is wel prettig. Ik ga lekker prutsen met de Pi model B. ff zien of ik ook nog 1,5 volt (als vervanging voor die batterij in de zender) er vanaf kan sturen, dan heb ik een mooi compleet pakketje.

Qua Rfxcom, ik zag dat (in die video die ik gepost heb over die Mitto zenders) het mogelijk was om van zender naar zender te programeren zonder tussenkomst van de poort (in andere woorden, signaal duplicatie)

Ik weet niet of iemand ervaring heeft met signaal duplicatie met de Rfxcom, maar dit kon wellicht een goed alternatief zijn (zoals ik al zei, dan gooi ik er 100 euro tegenaan) voor mijn eerste oplossing. Het instellen van een specifiek signaal in de Rfxcom is mij helaas nog onbekend terrein. Ik verdiep mij hier wel in wil ik dit werkende hebben maar dat komt met de tijd.

Eerst maar ff een Pi model B bestellen en eens kijken hoe ik die bestaande zenders ga aansturen via IfTTT of soortgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Een RFXcom is hoe dan ook nooit weg als je meer met domotica wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Vandaag Pi B+ besteld en een nieuwe zender welke ik ga verbouwen. Ik ga me verdiepen in hoe ik die schakeling moet maken alvast.. Ik sloop namelijk 1 van de bestaande drukknoppen eraf en ga deze elektronisch schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Zo ik heb alle spullen binnen!
Is er iemand hier die veel verstand heeft van elektronische schakelingen en Rpi programmeren?

Ik zou graag via een transistor of een relais (ik denk dat ik een relais nodig heb vanwege de aparte voedingsbron voor de zender) een zendertje aansturen als vervanging voor een druk knop met een Rpi B+

Ik weet op dit moment nog niet zo goed welke componenten ik hiervoor nodig heb. De stroom metingen die ik heb gedaan bij de button hebben de volgende waarden:

1,5 mV
555 uA

Link voor foto drukknop: https://www.dropbox.com/s/ak0rchtkocd6v6i/IMAG0262.jpg?dl=0
Batterij daar is 12V 27A (zo'n standaard garagedeur ding)

Ik heb zo'n vermoeden dat ik niet de transistor mag gebruiken (graag bevestiging hierover) omdat ik dan twee spanningsbronnen in mijn circuit heb (Rpi en batterij)

Ik hoor van jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 748171

Ik kan je wel helpen ik heb een intercom systeem waarmee je via mobile telefoon of tablet de deur kan openen

Nu werkt het met een LAN netwerk en of 3 maanden via de Cloud voor 3G en 4G.

Op deze intercom zitten potetiaal vrije contacten waarmee een hek poort zou kunnen worden aangestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
edit: zie nu dat het topic behoorlijk oud is :X

[ Voor 79% gewijzigd door The-Source op 13-03-2016 21:46 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Ik heb eenzelfde probleem: Is deze oplossing gelukt?
Pagina: 1