Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Google gaf geen antwoord dus mij hoop is dat jullie het weten; wat is sneller/beter voor een workload dat bestaat uit het draaien van VMs via VMware Workstation:
4x Samsung EVO 850 250GB in RAID0
of
1x Intel 750 SSD 400GB

userbenchmark.com laat zien dat de Intel 750 gemiddeld 1740MB/s leest en 910MB/s schrijft. De EVO 850 doet 487MB/s en 401MB/s. Wanneer we vier EVO`s in RAID0 doen komen we theoretisch uit op 1948MB/s lezen en 1640MB/s schrijven.

Als ik de overige maatstaven zoals random en sequential bekijk en dat van de EVO 850 keer vier do kom ik gelijk of hoger uit dan de Intel 750.

De link naar de vergelijking op userbenchmark.com

De kosten zijn vrijwel gelijk maar de 850 EVO optie heeft 1TB tegenover 400GB van de Intel 750.

Laat me weten wat jullie meningen en gedachten zijn :)

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:40
Interessant idee, en je bent zeker niet de eerste die begint te likkebaarden als je naar de theoretische snelheden kijkt. Bij 4 SSD's in RAID0 heb je echter een single point of failure. Als er ééntje van de vier de geest geeft ben je maw alle data kwijt.

Daarnaast blijft de theoretische snelheid..... theoretisch en neemt de winst die je haalt bij n+1 SSD's trouwens steeds af. Is ooit een keertje toegelicht door Linus (skip naar 1:38):

2 SSD's in RAID gooien is eigenlijk al prima en geeft je ook de grootste performance boost. Die NVMe SSD's zoals de Intel 750 zijn zeer zeker ook erg interessant, alleen is de prijs/GB niet erg aantrekkelijk. Ook is het afhankelijk van je gebruik. Lees voor wat verduidelijking zeker deze review eens.

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 30-06-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik zou een Intel 750 kiezen aangezien NVM-E een veel lagere latency heeft dan SATA.

NVM-E gaat veel directer naar het geheugen waar je met RAID te maken hebt met diverse lagen:
* RAID
* PCI-Express
* SATA

Bij NVM-E heb je met minder lager te maken en dus een lagere latency. Bandbreedte is niet zo boeiend meer, daar moet je ook niet op letten.

IOps, die doen er toe. Hoe lager de latency, hoe meer IOps je kan bereiken.

Mijn advies zou dus de Intel 750 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
@SanderH_, heel erg bedankt voor de YouTube video. Ik weet dat het vier SPoF zijn maar de data is ook niet veilig op een enkele Intel 750 SSD. De kans is inderdaad groter met vier losse SSDs.

Linus laat inderdaad zien dat (grofweg) een tweede SSD een 100% toevoegt, de derde "slechts" ~25% en de vierde vrijwel niets. PCMark laat zien dat er vrijwel geen verschil is.

@Snow_King, als ik naar userbencmark.com kijk en de twee vergelijk zie ik het volgende:
Test . . . . Samsung . . .Intel

Mixed . . . . 373 . . . . . . 1192 (220% verschil)
4K Mixed. . 32.6 . . . . . . 35.9 (10% verschil)
Read. . . . . 516 . . . . . . .2143 (315% verschil)
4K Read . . 46.7 . . . . . . 46 (-2%)
4K Write. . .107 . . . . . . .357 (234%)

Als ik nummers goed interpreteer is de Intel 750 tussen de twee en drie keer zo snel. Wanneer je de vier Samsungs samenvoeg komt het dan niet in de buurt?

Ik kon geen vergelijkbare test vinden tussen de Samsung en de Intel wat betreft IOPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21

Snow_King

Konijn is stoer!

Mentox schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 21:55:
@Snow_King, als ik naar userbencmark.com kijk en de twee vergelijk zie ik het volgende:
Test . . . . Samsung . . .Intel

Mixed . . . . 373 . . . . . . 1192 (220% verschil)
4K Mixed. . 32.6 . . . . . . 35.9 (10% verschil)
Read. . . . . 516 . . . . . . .2143 (315% verschil)
4K Read . . 46.7 . . . . . . 46 (-2%)
4K Write. . .107 . . . . . . .357 (234%)

Als ik nummers goed interpreteer is de Intel 750 tussen de twee en drie keer zo snel. Wanneer je de vier Samsungs samenvoeg komt het dan niet in de buurt?

Ik kon geen vergelijkbare test vinden tussen de Samsung en de Intel wat betreft IOPS.
Nee. Je bandbreedte neemt wel toe, maar je latency daalt niet.

Bandbreedte heb je niet echt behoefte aan, dus daar schiet je weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een keer wat EVO's in raid 0 getest en ik vond de performance erg wisselend. Hou er ook rekening mee dat als je de SLC turbowritebuffer van de EVO's vol hebt de snelheid inzakt. Ik zou het niet doen en die intel pakken. Of wat robuustere sdd's in raid 0. Ik heb een zootje 840 pro's op een lsi HBA en dat gaat prima.

Latency, iops, doorvoer, whatever het zegt niet heel veel op zichzelf. Het is een combinatie daarvan, en afhankelijk van wat je er op wilt doen. De lagere latency van de 750 is niet perse zaligmakend lijkt me.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Ok bedankt voor alle reacties! _/-\o_

Ik ga voor de Intel 750 d:)b

Ik heb nu twee Samsung EVO 840 250GB in RAID0 en dit is een bottleneck voor mij lab. De VMs zijn nu 202GB in totaal dus ik verwacht geen problemen met de 400GB Intel 750.

Pagina: 1