• zozamis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-11 13:20
Dag Tweakers, na nuttige adviezen in andere subfora in het verleden kom ik nu hier advies vragen!

Deze week wil ik graag een camera kopen voor o.a. volgende doeleinden.
  • Foto's van producten & prototypes (student Industrieel Ontwerpen)
  • Filmen + nabewerking (bijv. aftermovies), hiervoor wil ik aankomend jaar ook een steadycam / camera stabilizer maken.
  • Foto's op evenementen, portret/groepsfoto's
  • Vakantie/recreatiefotografie
Mijn budget hiervoor ligt rond de 400 euro.

Afgelopen maanden heb ik veel foto's gemaakt met een vrij oude Canon 1000D + 18-55mm lens - 0.28m/0.9ft (niet van mij), ik was vrij tevreden met de kwaliteit van de foto's maar video's kon ik er helaas niet mee maken.

dSLR of systeemcamera?
Ik heb even getwijfeld tussen een dSLR of een systeemcamera waarbij het grootste tegen argument voor een systeemcamera de digitale zoeker is, daarbuiten vind ik de grootte van een dSLR niet een groot bezwaar. Uit wat ik lees krijg ik het gevoel dat ik met mijn budget betere kwaliteit kan verwachten bij een dSLR (correct me if I'm wrong!)

nieuw of occasion
Vaak koop ik electronica tweedehands op Tweakers of Marktplaats, in het geval van een camera heb ik daar een minder goed gevoel bij. Tweedehands bij een winkel met garantie lijkt me wel prima, http://www.cameratools.nl/ werd mij laatst aangeraden.

Deze modellen trokken mijn aandacht;

CANON EOS 100D+ EF-S 18-55 IS STM 400 euro

Nikon d3300 + 18-55mm 470 euro (eigenlijk boven budget..)

Canon EOS 1200D + 18-55 300 euro

Hebben jullie suggesties of tips over deze modellen en waar ik in deze wellicht lage prijscategorie aan moet denken?

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:54
Heb je de camera's al eens in de hand gehad? De Canon 100D is een stukje kleiner dan de andere 2 modellen die je hebt aangegeven en houdt dat wel prettig beet?
Het is ook verstandig om de menu's en werking te bekijken van de Nikon en Canon. Je hebt nu natuurlijk al wat ervaring met hoe de Canon camera's werken.
Je geeft ook aan dat je video's wilt maken met de camera. Als ik het goed heb gezien hebben de Nikon en de Canon 100D beide autofocus voor het filmen.

Canon heeft op dit moment ook cashback acties. De Canon 1200D bij cameratools is 299 euro voor een open doos versie, maar via bijvoorbeeld cameranu heb je dezelfde camera + lens voor 324 euro waar de cashback van 25 euro nog af gaat en je kan er 5 jaar garantie bij krijgen op dit moment.

Het is niet veel info, maar misschien helpt het wat :)

PSN - 500px - Flickr

• zozamis
Dank! Ik heb ze in de hand gehouden maar vind het moeilijk om daar iets over te zeggen.. Het nadeel van de Canon modellen is dat de instapmodellen (100D/1200D/700d) 30fps filmen en de Nikon al snel tot 60fps gaat. Wanneer ik video wil gaan nabewerken zie ik 30fps toch als een beperking..

Mijn keuze ligt nu tussen de D3300 en de D5300, beide met een 18-55 VR-II lens.

[ Voor 11% gewijzigd door zozamis op 01-07-2015 10:18 ]

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Ik reageer even specifiek op het filmdeel:
Je noemt filmen als een van de dingen die je wilt doen en de digitale zoeker van een systeemcamera een nadeel. Even los van het feit dat de D3300 en D5300 prima camera's zijn, is een digitale zoeker voor filmen juist een enorm groot voordeel. Bij een spiegelreflex kun je tijdens het filmen immers de zoeker niet gebruiken en bij een systeemcamera wel. Als je handmatig wilt scherpstellen is een DSLR verder prima, maar mocht je ook gebruik willen maken van autofocus tijdens het filmen, dan ben je bij de meeste systeemcamera beter uit omdat de focus tijdens het filmen beduidend sneller werkt (nog los van het feit dat de AF van de 18-55 VR II tijdens het filmen hoorbaar is).

• zozamis
Yero schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:39:
Je noemt filmen als een van de dingen die je wilt doen en de digitale zoeker van een systeemcamera een nadeel. Even los van het feit dat de D3300 en D5300 prima camera's zijn, is een digitale zoeker voor filmen juist een enorm groot voordeel. Bij een spiegelreflex kun je tijdens het filmen immers de zoeker niet gebruiken en bij een systeemcamera wel. Als je handmatig wilt scherpstellen is een DSLR verder prima, maar mocht je ook gebruik willen maken van autofocus tijdens het filmen, dan ben je bij de meeste systeemcamera beter uit omdat de focus tijdens het filmen beduidend sneller werkt (nog los van het feit dat de AF van de 18-55 VR II tijdens het filmen hoorbaar is).
Oke dank voor je feedback! Ik vind het alleen wel moeilijk om een systeemcamera te vinden in mijn prijsklasse met vergelijkbare specs, welke zou jij passend vinden?

Mijn keuze ligt nu vooral tussen de Canon 700D met de 18-55 IS STM lens, de Nikon D3300 en de Nikon D5300, in eerste instantie beide met een 18-55 VR-II lens.

Voor het filmen krijg ik het idee dat de STM lens een groot voordeel biedt bij de Canon maar dat de Nikon's wel een hogere framerate hebben (60 ipv 30) waardoor vertragingen wat mooier te maken zijn bij de nabewerking..

• Blue_Guy
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik kan alleen feedback geven over de 100D aangezien ik die op moment zelf heb en ook vanaf een 1000D geupgrade heb. En ik denk dat de 100D een gigantisch nadeel voor jou heeft, en dat is dat de geheugenkaartjes onder het klepje van de accu verstopt zitten, wat mij ontzettend stoort als ik met een statief werk en wat jij ook zult doen gok ik zo als je er producten mee wilt fotograferen.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Yero schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:39:
Daar gebruik je bij een DSLR gewoon het schermpje achterop voor en wil je echt een zoeker hebben dan pak je gewoon zo'n zoeker die je op je LCD scherm kan plakken. De zoeker van de instap camera's die hier genoemd worden zijn veel te klein en te donker om fijn doorheen te kijken tijdens het filmen en hebben vaak ook nog niet eens 100% dekking.

Qua AF hebben sommige systeemcamera's een voordeel maar of dat ook bij de gene is in de prijsklasse van de DSLR's die hier genoemd worden is durf ik niet te zeggen. Wil je een DSLR met dat soort mogelijkheden zou je moeten kijken naar bijv. een 70D welke ook fase detectie pixels in de sensor heeft in combinatie met een STM (kit)lens.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• zozamis
Ventieldopje schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 13:27:
[...]

Daar gebruik je bij een DSLR gewoon het schermpje achterop voor en wil je echt een zoeker hebben dan pak je gewoon zo'n zoeker die je op je LCD scherm kan plakken. De zoeker van de instap camera's die hier genoemd worden zijn veel te klein en te donker om fijn doorheen te kijken tijdens het filmen en hebben vaak ook nog niet eens 100% dekking.

Qua AF hebben sommige systeemcamera's een voordeel maar of dat ook bij de gene is in de prijsklasse van de DSLR's die hier genoemd worden is durf ik niet te zeggen. Wil je een DSLR met dat soort mogelijkheden zou je moeten kijken naar bijv. een 70D welke ook fase detectie pixels in de sensor heeft in combinatie met een STM (kit)lens.
Een ander voordeel van de 700D was het touchscreen waarmee je tijdens het filmen kan scherpstellen, dat ontbreekt bij de D5300, in hoeverre verwacht je dat dit beperkend is tijdens het filmen?
Pagina: 1