Even een korte situatieschets. April 2010 begonnen bij mijn huidige werkgever, vanaf oktober 2012 tijdelijk ingeschaald als senior op basis van review-werkzaamheden op collega’s. Oorspronkelijke schaal behouden, maar wel een extra waarnemingstoelage van 300 euro in de maand ontvangen vanwege extra verantwoordelijkheden. Half 2013 werden de senior functie en de toelage opeens ongedaan gemaakt, met daarbij vage verhalen over formatieplekken en budgettaire zaken. Wel werd gevraagd of ik de werkzaamheden die ik in de senior-rol vervulde wilde blijven uitvoeren. Ik stond hier eerst onwelwillend tegenover, maar ben het toch maar blijven doen daar ik hier zelf ook wel voldoening uit haalde. Dit doe ik dus sinds half 2013 voor mijn oorspronkelijke lagere salaris. Wel meermaals aangegeven bij mijn leidinggevende dat ik niet tevreden was over de salariëring t.o.v. de extra verantwoordelijkheden die ik heb. Hier zou volgens hem verandering in komen door middel van nieuwe rolprofielen. Dit heeft een tijd lang geduurd, maar nu is er juni 2015 een nieuwe verdeling van de rolprofielen afgesproken. Dit resulteerde in een functieopwaardering voor mij en een hogere inschaling (1 schaal hoger). Echter ga ik horizontaal over in de nieuwe schaal, per saldo dus geen enkele verbetering.
Nu vroeg ik me af, is de nieuwe functiewaardering en de hogere schaal voor het werk wat ik doe een bevestiging van twee jaar te laag ingeschaald zitten? En kan ik daarop met terugwerkende kracht nog de hogere schaal afdwingen voor de afgelopen twee jaar en gemist salaris opeisen proberen te krijgen?
Nu vroeg ik me af, is de nieuwe functiewaardering en de hogere schaal voor het werk wat ik doe een bevestiging van twee jaar te laag ingeschaald zitten? En kan ik daarop met terugwerkende kracht nog de hogere schaal afdwingen voor de afgelopen twee jaar en gemist salaris opeisen proberen te krijgen?