Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:10
Even een korte situatieschets. April 2010 begonnen bij mijn huidige werkgever, vanaf oktober 2012 tijdelijk ingeschaald als senior op basis van review-werkzaamheden op collega’s. Oorspronkelijke schaal behouden, maar wel een extra waarnemingstoelage van 300 euro in de maand ontvangen vanwege extra verantwoordelijkheden. Half 2013 werden de senior functie en de toelage opeens ongedaan gemaakt, met daarbij vage verhalen over formatieplekken en budgettaire zaken. Wel werd gevraagd of ik de werkzaamheden die ik in de senior-rol vervulde wilde blijven uitvoeren. Ik stond hier eerst onwelwillend tegenover, maar ben het toch maar blijven doen daar ik hier zelf ook wel voldoening uit haalde. Dit doe ik dus sinds half 2013 voor mijn oorspronkelijke lagere salaris. Wel meermaals aangegeven bij mijn leidinggevende dat ik niet tevreden was over de salariëring t.o.v. de extra verantwoordelijkheden die ik heb. Hier zou volgens hem verandering in komen door middel van nieuwe rolprofielen. Dit heeft een tijd lang geduurd, maar nu is er juni 2015 een nieuwe verdeling van de rolprofielen afgesproken. Dit resulteerde in een functieopwaardering voor mij en een hogere inschaling (1 schaal hoger). Echter ga ik horizontaal over in de nieuwe schaal, per saldo dus geen enkele verbetering.

Nu vroeg ik me af, is de nieuwe functiewaardering en de hogere schaal voor het werk wat ik doe een bevestiging van twee jaar te laag ingeschaald zitten? En kan ik daarop met terugwerkende kracht nog de hogere schaal afdwingen voor de afgelopen twee jaar en gemist salaris opeisen proberen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat staat er hierover in je contract en op papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Je gebruikt het woord opeisen. Ik denk dat je met opeisen niks opschiet, maar een gesprek kan altijd. Dat jouw functie nu anders gewaardeerd wordt waardoor je nu wel ruimte hebt in je schaal, betekent niet dat je met terugwerkende kracht dat verschil kunt opeisen

Ik zou zwaarder vallen over die toelage van 300 euro die eenzijdig (??) geschrapt werd. Dat zou ik nooit accepteren. Iets soortgelijks is mij ook overkomen: paar maanden later stond ik op mijn afscheidsborrel te proosten op een nieuwe baan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
Opeisen is idd wat zwaar aangezet. ;)

Wat betreft die toelage, eerst dacht ik uiteraard ook, meer verantwoordelijkheid en veel meer werk tegen een lager salaris, laat maar. Maar goed, ik wilde de relatie ook wel goed houden en vond het extra werk dus ook wel uitdagend. Ik heb het CAO al nagekeken, maar kon hier niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
frankpaul1 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:37:
[...]Echter ga ik lineair over in de nieuwe schaal, per saldo dus geen enkele verbetering.

Nu vroeg ik me af, is de nieuwe functiewaardering en de hogere schaal voor het werk wat ik doe een bevestiging van twee jaar te laag ingeschaald zitten? En kan ik daarop met terugwerkende kracht nog de hogere schaal afdwingen voor de afgelopen twee jaar en gemist salaris opeisen proberen te krijgen?
Wat bedoel je met lineair overgaan in de nieuwe schaal? Bedoel je dat je maandsalaris gelijk blijft en dus eigenlijk alleen je maximumsalaris is gestegen? Je zou bij opnieuw inschaling hetzelfde aantal trede's moeten behouden - dat zijn je ervaringsjaren - tenzij je natuurlijk met wederzijds goedvinden met een ander voorstel akkoord gaat.

Terugwerkende kracht is iets wat niet bestaat in de salariswereld. Tenzij je baas daar natuurlijk akkoord mee gaat. Anders heb je geen enkele poot om op te staan. Al was je directeur en werd je betaald als junior interieurverzorger.

Ik zou blij zijn met de hogere schaal en proberen je aantal tredes te houden - zodat je er ook daadwerkelijk direct iets op vooruit gaat. Tenzij je bereid bent te zoeken naar een andere baan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

frankpaul1 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:37:
Even een korte situatieschets. April 2010 begonnen bij mijn huidige werkgever, vanaf oktober 2012 tijdelijk ingeschaald als senior op basis van review-werkzaamheden op collega’s. Oorspronkelijke schaal behouden, maar wel een extra waarnemingstoelage van 300 euro in de maand ontvangen vanwege extra verantwoordelijkheden.
Tot hier is het leuk en aardig.
Half 2013 werden de senior functie en de toelage opeens ongedaan gemaakt, met daarbij vage verhalen over formatieplekken en budgettaire zaken.
Niet netjes, tijd om wat anders te zoeken.
Wel werd gevraagd of ik de werkzaamheden die ik in de senior-rol vervulde wilde blijven uitvoeren.
Als hij niet wil betalen, wil jij die extra verantwoordelijkheden niet dragen. Geen geld geen Zwitsers.
Ik stond hier eerst onwelwillend tegenover,
Correct.
maar ben het toch maar blijven doen daar ik hier zelf ook wel voldoening uit haalde.
Fout!
Dit doe ik dus sinds half 2013 voor mijn oorspronkelijke lagere salaris. Wel meermaals aangegeven bij mijn leidinggevende dat ik niet tevreden was over de salariëring t.o.v. de extra verantwoordelijkheden die ik heb.
Correct!
Hier zou volgens hem verandering in komen door middel van nieuwe rolprofielen. Dit heeft een tijd lang geduurd, maar nu is er juni 2015 een nieuwe verdeling van de rolprofielen afgesproken.
Dit had maximaal één of twee maanden mogen duren (als al).
Dit resulteerde in een functieopwaardering voor mij en een hogere inschaling (1 schaal hoger). Echter ga ik horizontaal over in de nieuwe schaal, per saldo dus geen enkele verbetering.
Weer fout!
Nu vroeg ik me af, is de nieuwe functiewaardering en de hogere schaal voor het werk wat ik doe een bevestiging van twee jaar te laag ingeschaald zitten?
Nee hoor, dit is de volgende belediging en (uitstekend geslaagde) poging jou als deurmat te gebruiken.
En kan ik daarop met terugwerkende kracht nog de hogere schaal afdwingen voor de afgelopen twee jaar en gemist salaris opeisen proberen te krijgen?
Geen schijn van kans. Wees verstandig, neem je verlies en vind nu alsnog zo snel mogelijk een andere baan. Moet je eens zien hoe snel je werkgever dan wel met die verhoging over de brug komt. En als je verstandig bent, vertel je je baas op dat moment dat het te weinig en te laat is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
Tehh schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:06:
[...]
Wat bedoel je met lineair overgaan in de nieuwe schaal? Bedoel je dat je maandsalaris gelijk blijft en dus eigenlijk alleen je maximumsalaris is gestegen?
Ja klopt, horizontaal over zonder extra trede enkel een hoger eindplafond. Terugwerkende kracht leek me ook al niet al te reëel, maar kon ook niet echt wat vinden wat het uitsloot.
Allemaal zeer terechte punten, denk zelf ook wel eens waar ben ik mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:32
Tehh schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:06:
Terugwerkende kracht is iets wat niet bestaat in de salariswereld. Tenzij je baas daar natuurlijk akkoord mee gaat. Anders heb je geen enkele poot om op te staan. Al was je directeur en werd je betaald als junior interieurverzorger.
Dit is niet per definitie correct. Als er sprake is van een CAO met functiewaarderingsmatrix en salarisschalen dan is een werkgever daar aan gehouden. De klacht is dan dat de uitvoering niet overeenkomstig die bindende afspraken is gebeurd.

In dit specifieke geval is het minder duidelijk omdat er sprake is van een overgangssituatie. Daarnaast is de 'schade' waarschijnlijk minimaal tenzij topicstarter bij een reguliere promotie wel een salarissprong zou hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 16:22:
[...]

Dit is niet per definitie correct. Als er sprake is van een CAO met functiewaarderingsmatrix en salarisschalen dan is een werkgever daar aan gehouden. De klacht is dan dat de uitvoering niet overeenkomstig die bindende afspraken is gebeurd.

[...]
Hoewel je uitspraak theoretisch correct is blijkt dit in de praktijk weerbarstig. De functie die iemand uitvoert komt zelden precies overeen met een functie uit de functiewaarderingsmatrix. En dan nog, als jij akkoord gaat met een lagere schaal... Tjah, dan ben je daarmee akkoord gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik denk dat dit niet het antwoord is wat je wilt horen, maar ik zou gewoon elders solliciteren en qua loon hoog inzetten. In mijn ervaring is het vaak makkelijker om aanzienlijke loonsverhogingen te krijgen door te "jobhoppen" in plaats van lang in een bedrijf te blijven zitten. Het lijkt er toch vaak op dat werkgevers passief worden mbt beloning van zittende krachten, maar wel financieel moeite willen doen voor nieuwe krachten.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Pagina: 1