Oud besturingsysteem verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers

Ik heb net een laptop gekocht zonder windows op, met als OS freedos. Ik heb net windows geinstalleerd op de SSD, maar nu zit ik met en probleem dat er nog steeds FREEDOS staat op mijn 2de harde schijf. als ik op format drukt geeft hij een error. Hoe kan ik het best af geraken van freedos om deze harde schijf te gebruiken voor men windows bestanden?

screenshot http://gyazo.com/63825ba8447a96f036009db7a12c2bd7

Groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:41

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Was wellicht handig geweest om aan te geven wat voor error je krijgt. Die partitie formatteren is het enige wat je hoeft te doen. Ik gok dat Windows je die schijf niet laat formatteren omdat het gemerkt staat als "System" partitie. Windows beperkt je hier door dit te weigeren.

Wat je kunt doen: formatteer deze disk vanuit de Windows installatie omgeving, wellicht kun je het dan wel.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Windows opnieuw installeren, maar deze keer tijdens de installatie alle partities verwijderen. De installer zal zelf wel de nodige partities aanmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Big Womly op 30-06-2015 14:01 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Yup, vanwege "System" partition gezeur.

Makkelijkste voor jou is denk ik het vanuit de Windows installatie omgeving doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ultraman, wat bedoel je percies vanuit de windows installatie omgeving?

@big, bij het installeren kon ik kiezen uit de de ssd en de hdd(waar freedos op stond), ik heb gewoon gekozen voor de ssd aangezien ik hier windows op wil, ik heb nergens partities kunnen verwijderen. Of heb het percies niet zien staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:03:

@big, bij het installeren kon ik kiezen uit de de ssd en de hdd(waar freedos op stond), ik heb gewoon gekozen voor de ssd aangezien ik hier windows op wil, ik heb nergens partities kunnen verwijderen. Of heb het percies niet zien staan
Dit dus, waar je het installatie medium moet kiezen(SSD of HDD in jou geval) heb je ook de format/partitie etc. opties.
Afbeeldingslocatie: http://www.sevenforums.com/attachments/tutorials/45431d1262556182-partition-hard-drive-windows-7-install-partition_08.png?s=5455539deb1a3fcda2baaf4e51c54abe Of in het Nederlands.

[ Voor 15% gewijzigd door garriej op 30-06-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Tijdens de installatie van Windows.
In dat menu kun je, althans bij Windows 7, ook kiezen om partities te verwijderen. Dat zit wellicht onder een menutje verstopt.

Wat Croga hieronder aangeeft over de boot volgorde in het BIOS nakijken is een goed idee. Windows wil namelijk op het eerste boot device staan en weigert te installeren als het daar geen controle over heeft.

[ Voor 103% gewijzigd door Ultraman op 30-06-2015 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Dan zul je in de BIOS eerst aan moeten geven dat de SSD de primaire opstart schijf is.

De FREEDOS partitie bevat nu alle opstart informatie. Die kun je dus niet verwijderen want dan start Windows niet meer. Door in de BIOS aan te geven dat de SSD de primaire opstartschijf is, kan de Windows installatie deze informatie gewoon op de SSD kwijt in plaats van op de FREEDOS partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fuck :/ dus windows helemaal opniew installeren?

Dus wat ik veronderstel dat ik moet doen:

Heb usb installatie gedaan dus gewoon usb als primaire boot instellen, eerst de andere harde schijfen formatteren en dan windows installeren op men ssd? Dit zou moeten werken right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

SSD als primaire boot instellen.
Booten van USB stick kan meestal door tijdens de POST op een toets te drukken waarmee je een keuze menu krijgt. Anders kun je waarschijnlijk vanuit de UEFI/BIOS kiezen om van een ander device te booten. Zorg wel dat de stick er dan in zit op het moment dat je het UEFI/BIOS in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:57
Hier heeft windows toch diskpart voor?
A Description of the Diskpart Command-Line Utility
let op, misschien wil je de drivers partitie behouden

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 30-06-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje voor de zekerheid

Ik heb in bios de ssd als primaire driver insgesteld en bij de windows installatie de freedos drive geformatteerd. Kan het zijn dat er nog steeds "systeem" staat rechts van station 0 (hdd).
http://gyazo.com/344a0b3d3cc25c2daf44318678e8e954
Kan iemand bevestigen dat het nu zou moeten werken

Alvast bedankt voor alle hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDD los koppelen voor de installatie zodat alleen de SSD bij de setup zichtbaar is. (weet je 100% zeker dat Windows niets op de HDD schrijft)
Na de installatie HDD aan koppelen en vanuit de Windows omgeving partitie(s) weg kiepen en opnieuw aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:57
De systeempartitie is de partitie waar de bootloader staat. Zonder bootloader kan je geen systeem starten.
Deze bootloader hoort op een kleine ~100 mb partitie naas C te staan. Maar windows heeft deze kennelijk samengevoegd met station 0, partitie 1.
Verwijder Station 0 partitie 1 en Station 1 partitie 1. En voltooi de setup opnieuw, dit keer op de SSD.
Dat zou het moeten fixen.

Je verlies ALLE data op de partities die je verwijdert. (daarom moet je station 0 partitie 2 ook niet verwijderen.)

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 30-06-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan na het verwijderen van de FreeDOS partitie nog altijd een boot repair proberen, uiteraard voor de zekerheid even de HDD los en alleen de SSD eraan houden. Kan een herinstallatie van Windows met alles wat erbij zit schelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
FreeDOS staat niet 'op de schijf' zoals Windows, maar in de eerste sectoren. Er zijn ook extra bestanden en een bestandssysteem aanwezig, maar dat is niet het OS zoals dat bij Windows is.

In plaats van aan te modderen met Windows z'n schijf tools (die daar gewoon niet mee om kunnen gaan) kan je het beste gewoon de eerste 10MB met nullen vullen, daarna wipefs er overheen en daarna een schone MBR aanmaken, en dan partitioneren naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kheb gedaan wat jeroen3 zij nu is het gelukt normaal :D

http://gyazo.com/d9f85474ca5a394979ca2007bac8d717

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

johnkeates schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:50:
FreeDOS staat niet 'op de schijf' zoals Windows, maar in de eerste sectoren. Er zijn ook extra bestanden en een bestandssysteem aanwezig, maar dat is niet het OS zoals dat bij Windows is.
Pardon? Wil je in het vervolg eerst gaan zoeken wat het is, voordat je dit soort onzin post. FreeDOS is gewoon een OS, net zoals Windows een OS is. Zie ook de website: http://www.freedos.org/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Windows bewaart hele kleine bestande ook niet "op de schijft" maar in de mft

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hero of Time schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 20:29:
[...]

Pardon? Wil je in het vervolg eerst gaan zoeken wat het is, voordat je dit soort onzin post. FreeDOS is gewoon een OS, net zoals Windows een OS is. Zie ook de website: http://www.freedos.org/.
Volgens mij is het je niet helemaal duidelijk wat ik bedoel. FreeDOS is een OS, maar niet een OS zoals Windows dat geheel in een bestandssysteem leeft. Windows heeft buiten het bestandssysteem een kleine stage 1 bootloader en de rest dus in FAT32 of NTFS. FreeDOS heeft dat niet, waardoor het 'formatteren' niet resulteert in 'geen systeem partitie', samen met het feit dat de boot flag nog aan staat en de partitie ID nog op een of andere antieke waarde staat.

FreeDOS heeft een kernel.sys en dat is dan ook alles. Als je iets zinvols wil doen heb je ook een bestandssysteem en command.com nodig, maar dat is dus optioneel. De bootsector van FreeDOS doet dan ook zo goed als niks, die JMP't voornamelijk en laat kernel.sys alles zelf uitzoeken om dat er niets te bootloaden valt.

Je kan je schijven dus in windows leeg maken, maar de OS detectie code vind dan nog steeds dat het een systeemschijf is, dat is wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

johnkeates schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 20:44:
Je kan je schijven dus in windows leeg maken, maar de OS detectie code vind dan nog steeds dat het een systeemschijf is, dat is wat ik bedoel.
Ik ga alleen even hier op in. De enige reden dat die FreeDOS partitie als 'Systeem' is gemarkeerd, is omdat het als primair boot station was ingesteld in het BIOS en Windows daar vrolijk z'n boot files op heeft gezet. Dat heeft geen klap te maken met het wel of niet aanwezig zijn van FreeDOS. Het was gewoon de eerste partitie die schrijfbaar was voor Windows.

Pagina: 1