Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Trage upload bij VPN vanaf laptop

Pagina: 1
Acties:

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11 11:04
Op mijn werk heb ik op mijn laptop eigenlijk standaard een VPN verbinding naar thuis open staan, en het was me al wel vaker opgevallen dat de upload redelijk traag was.

Nu is gisteren mijn glasvezel verbinding thuis overgezet naar een 500/500Mbit lijn en was ik dus vanmorgen benieuwd toen ik de VPN weer opzette hoe die snelheden via VPN waren. Tot mijn verbazing zag ik toen een download binnen de verwachtingswaarde (30 a 35Mbit), maar een upload die daar ver bij achterbleef...(0,20 a 0,30Mbit)

Op het werk hebben we ook glasvezel liggen, maar dan met een 50/50 verbinding. Via VPN zou ik dus nooit hoger dan dat kunnen komen, en 30 a 35 Mbit vond ik dus ook redelijk acceptabel voor de download. Als ik op dezelfde laptop een speedtest doe zonder VPN verbinding, en dus een test op de lijn op het werk dan kom ik op 47/48 uit voor zowel up als down. Ook in de verwachtingswaarde van de verbinding dus.

Ik gebruik mijn Synology 1513+ als VPN server via PPTP, port 1723 op de Fritz!Box staat daarvoor forwarded naar mijn NAS. Omdat ik eerst die Synology als boosdoener verwachtte deed ik op een gegeven moment een speedtest via mijn iPhone vanaf het Wifi op het werk (en ook via de VPN). Deze gaf toen een up/down verbinding van zo'n 20Mbit, dus die had wel een nette upload. Toen heb ik op mijn vaste pc een VPN verbinding naar thuis geconfigureerd, en ook deze gaf een speedtest resultaat van om en nabij de 35Mbit via VPN.

Zowel mijn vaste pc als laptop zijn bedraad aangesloten via een Gbit lan, en hebben dezelfde domainpolicy's. Het is dus enkel mijn laptop die een dramatisch VPN upload performance geeft.
Deze laptop is een Dell Latitude met Core i7 en 6GB Ram, draaiend op Win 8.1 Enterprise in 64bit. Iemand enig idee wat de slechte upload performance via VPN kan verklaren?