Airco kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 12.397 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben.
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:03
Hey iedereen,

Ik hoop dat er iemand is die verstand van zaken heeft, want op internet kan ik er maar weinig op vinden.

Ik woon sinds kort in een nieuw huis, en heb daarin een slaapkamer met 1 muur die helemaal van glas is. Als de zon hier 's middags op staat is het niet te harden, zeker als de temperatuur buiten ook oploopt. Omdat ik totaal niet tegen hitte kan, wil ik eigenlijk een airco aanschaffen. Nu heb ik in mijn vorige huis een mobiele airco gehad, maar daar heb ik eigenlijk niet zoveel goeds over te vertellen. Hij maakte relatief veel geluid, stonk en maakte de ruimte totaal niet koel. Nu was dat een zolderkamer met een puntdak en meerdere ramen waar heel de dag de zon op stond. Dus ik kan me voorstellen dat een mobiele airco niet zo geschikt was.

Mijn nieuwe kamer is ongeveer 10m2 en dus (ruim genomen) 30m3. Ik heb me, voor zover mogelijk, zitten verdiepen in airco's, en ik denk dat een split unit gewoon het beste koelt. Nu ben ik een student, en ik wil eigenlijk voor 4 a 500 euro (max) wel klaar zijn.

Nu is de vraag aan iemand die er verstand van heeft? Wat is handig om te doen? Kan ik toch beter een (goede) mobiele airco aanschaffen en de buis dan via m'n balkondeur naar buiten leiden. Of moet ik een goedkoop merk split airco kopen bij de bouwmarkt (of ergens anders) en die door een handig iemand laten installeren? Of is het ook een optie om op marktplaats een gedemonteerde airco te kopen voor een prikkie, en die weer te laten installeren door een koeltechnicus?

Ik weet het, een erg lang verhaal, maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik sta al doodsangsten uit als ik de weervoorspelling zie :X

Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Split unit koelt inderdaad 100x beter als een mobiele airco en is ook nog eens een stuk stiller, het installeren (leidingen enz) kost alleen meer tijd. Maar als je toch moet investeren... pak maar split unit. Ga je veel meer plezier van hebben!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wellicht heb je iets aan Het grote airconditioning topic? :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben.
Ik had al zitten zoeken op airco. Maar ik snap waarom ik het niet gevonden heb:
Je hebt geen toegang tot dit forum

Je hebt geen toegang tot de Tweakers Lounge (TL). Toegang tot de Tweakers Lounge krijg je automatisch wanneer je meer dan 100 posts hebt gemaakt op het forum in het afgelopen jaar.
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Daar heb je nu inderaad weinig aan. Eens zien of we dat topic hier kunnen laten incarneren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ramen beplakken met warmte werende folie en de ramen dichthouden op warme dagen. Want zoals het nu klinkt probeer je een plantekas te koelen met een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nadeel van een split unit is dat die gevuld moeten worden met koelmiddel. Volgens mij is dat wel een klusje voor een koelmonteur, ik denk niet dat je zoiets zelf kunt doen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:16

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik kwam deze vandaag tegen, echt iets voor de Tweakers onder ons :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:26

Winkiller

De Mopperpot

Voor 10m2 zou ik geen split unit airco kopen, kijk naar een goede mobiele 12.000 Btu/u koeler. Ik weet dat het dweilen met de kraan open is maar ik krijg mijn slaapkamer ook op 21/22 graden met een 10 jaar oude luchtkoeler airco als het warm is. Kijk vooral of de unit ook voldoende ontvochtigd tijdens koelen, dat zorgt ook dat het koeler aanvoelt.

Tegenwoordig gebruiken ze ook water om te koelen, als het water op is gaat hij weer via lucht koelen en volgens mij meer stroom gebruiken.

http://www.delonghi.com/nl-nl/producten/comfort/airconditioning/mobiele-airco

[ Voor 31% gewijzigd door Winkiller op 30-06-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:15

MBV

arie_papa schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:21:
Ik denk niet dat dat heel veel lucht zal koelen, en dat je gek wordt van de stroomrekening. En waar gaat de warmte heen? Juist, naar de ruimte die gekoeld moet worden... Misschien nuttig als je hem buiten zet en de koude lucht naar binnen laat blazen, maar ongetwijfeld kost dat veel meer stroom dan zo'n goedkope airco van de bouwmarkt.
u_nix_we_all schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:21:
Nadeel van een split unit is dat die gevuld moeten worden met koelmiddel. Volgens mij is dat wel een klusje voor een koelmonteur, ik denk niet dat je zoiets zelf kunt doen.
Volgens mij zit dat bij de bouwmarkt-units al goed. De slang tussen binnen- en buiten-unit zit al vast, of klik je vast met een speciale koppeling.

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 30-06-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:00
BTW.. als je mobiele airco begon te stinken dan ben je wat vergeten..
Die dingen moeten schoongemaakt worden net als vaste airco's in auto's en gebouwen (nee een natte doek eroverheen is niet voldoende ;))

[ Voor 15% gewijzigd door Gadgeteer op 30-06-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
...

[ Voor 123% gewijzigd door Ernemmer op 30-06-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben.
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:14:
Ramen beplakken met warmte werende folie en de ramen dichthouden op warme dagen. Want zoals het nu klinkt probeer je een plantekas te koelen met een airco.
Dat valt ook wel mee. Het gaat me ook meer om het 's avonds koelen, als ik ga slapen.
Winkiller schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:22:
Voor 10m2 zou ik geen split unit airco kopen, kijk naar een goede mobiele 12.000 Btu/u koeler. Ik weet dat het dweilen met de kraan open is maar ik krijg mijn slaapkamer ook op 21/22 graden met een 10 jaar oude luchtkoeler airco als het warm is. Kijk vooral of de unit ook voldoende ontvochtigd tijdens koelen, dat zorgt ook dat het koeler aanvoelt.

Tegenwoordig gebruiken ze ook water om te koelen, als het water op is gaat hij weer via lucht koelen en volgens mij meer stroom gebruiken.

http://www.delonghi.com/nl-nl/producten/comfort/airconditioning/mobiele-airco
Mag ik vragen hoe je die buis afvoert dan? Want bij mij zou ik dan heel de nacht de balkondeur open moeten laten staan met die buis er uit. Dan komt er ook weer veel warmte naar binnen en vraag ik me af of het wel goed werkt. En ik kan wel gaan boren in de muur, maar dan lijkt het me dat ik net zo goed een split unit kan kopen.
Ernemmer schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:04:
Ik ben nu erg blij met mijn lekker goedkope split-airco, hij houdt de temperatuur zeer behaaglijk hier binnen.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Voor 289 euro heb je een doe-het-zelf pakket wat al voorgevuld is, dus aansluiten en koelen :D

Grote voordeel van een split-unit is dat die veel minder geluid maakt dan een mobiele unit.

Ernemmer in "Het grote airconditioning topic"
Kijk, voor dat soort prijzen wordt een split unit aantrekkelijk. Heb jij zelf dit ding? En heb je dat zelf geinstalleerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ruben. schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:09:
[...]

Mag ik vragen hoe je die buis afvoert dan? Want bij mij zou ik dan heel de nacht de balkondeur open moeten laten staan met die buis er uit. Dan komt er ook weer veel warmte naar binnen en vraag ik me af of het wel goed werkt. En ik kan wel gaan boren in de muur, maar dan lijkt het me dat ik net zo goed een split unit kan kopen.
Ik heb dat heel simpel opgelost. Pak een oud stuk multiplex van 30cm breed, maak daar een gat in ter grootte van de afvoerslang, en zet dat tussen de deur en de sponning. De rest dicht ik af met plastic zakken vastgeplakt op de sponning.

Verschil: bij mij heb ik geen mogelijkheid om de warmte naar buiten af te voeren, dus ik heb die constructie tussen de gang en de slaapkamer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ruben. schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:09:
[...]

Bij mij gaat de slang door een op maat gezaagde hardboard plaat naar buiten. Die plaat zit dan klem in een raam dat openstaat. Voor mij op de 1e verdieping dus kan eventueel 's nachts open blijven als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 22:57
je zegt dat je geen kas hebt die je probeert te koelen, maar dat lijkt me eigenlijk wel zo. Je kunt namelijk het beste de opwarming gedurende de dag zoveel mogelijk stoppen, dat is veel effectiever.

het meest geschikt is buitenzonwering, als dat niet wil kun je bijv. van de vloerisolatiefolie op het raam plakken aan de binnenkant (

zoiets Afbeeldingslocatie: http://www.ondervloer-laminaat.com/wp-content/uploads/2012/08/rol.jpg ).

dan de witte kant naar buiten toe. Wel beetje ghetto maar in zo'n warme week als nu zou ik dat gewoon doen.

Nadat ja kamer minder opwarmt overdag kun je hem ook makkelijker koelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTV DNA
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 16:09
Cool! padum tss

Vraag me wel af hoe lang het duurt om zo'n groot blok ijs te laten vriezen, ik betwijfel of dat binnen een dag lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben.
Fr33z schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:25:
je zegt dat je geen kas hebt die je probeert te koelen, maar dat lijkt me eigenlijk wel zo. Je kunt namelijk het beste de opwarming gedurende de dag zoveel mogelijk stoppen, dat is veel effectiever.

het meest geschikt is buitenzonwering, als dat niet wil kun je bijv. van de vloerisolatiefolie op het raam plakken aan de binnenkant (

zoiets [afbeelding] ).

dan de witte kant naar buiten toe. Wel beetje ghetto maar in zo'n warme week als nu zou ik dat gewoon doen.

Dat snap ik ook wel, en ik ga ook iets van zonwering aan de buiten kant regelen. Maar als ik om 11/12 uur wil gaan slapen dan is de zon al lang onder. Als het dan heel de dag 30+ graden is geweest, dan kan je de kamer nog zo goed afgeschermd hebben tegen de zon, maar aan het eind van de dag is die kamer echt wel opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zou zeker voor split unit gaan. Er zijn modellen met voorgevulde leidingen die je er zo aan klikt.
Zo'n mobiele unit maakt veel meer lawaai en is heel inefficiënt. Naast het feit dat er een raam of deur open staat, blaast hij continu warme lucht naar buiten door die dikke buis. Aangezien je kamer niet vacuüm trekt, komt er dus continu lucht naar binnen, warme lucht dus.
Daarom zou ik als het even kan zeker voor split unit gaan.
Let bij split unit ook op de condensafvoer, dat is een slangetje dat aan de binnen unit zit en afwaterend naar buiten of naar een afvoer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ruben. schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:27:
[...]

Dat snap ik ook wel, en ik ga ook iets van zonwering aan de buiten kant regelen. Maar als ik om 11/12 uur wil gaan slapen dan is de zon al lang onder. Als het dan heel de dag 30+ graden is geweest, dan kan je de kamer nog zo goed afgeschermd hebben tegen de zon, maar aan het eind van de dag is die kamer echt wel opgewarmd.
Het is heel simpel: als overdag, wanneer de zon erop staat, je kamer een graad of 35 wordt door de instraling van de zon, dan kost het veel meer energie en/of tijd om dat kwijt te raken. Als je ervoor zorgt dat overdag de warmte niet binnen komt, en het dus maar 25 graden binnen wordt, raak je die warmte veel makkelijker kwijt, met of zonder airco.
Warmte-isolatie werkt in Nederland vaak best goed (als in: wanneer het buiten 35 graden is geven de muren dat niet direct door naar binnen, is 's winters ook erg fijn voor de gasrekening), dan blijft de instraling van de zon dus over. En daar kan je eenvoudig wat aan doen door ramen aan de buitenkant te bedekken, aan de binnenkant witte gordijnen op te hangen, folie op de ramen te plakken, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eewokney
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-06 14:13
Ik heb net als de andere aangeven bij mij thuis eerst voor zonwering aan de buitekant gezorgd.
Dit scheelt mij 7 graden binnen (heb zonlicht op 2 van mijn kamers van 13:00 tot 20:00) en is kwa stroom een stuk goedkoper alleen eenmaal investeren.

een electrisch zonnescherm kan je met een Pi ook nog automatischeren dat die vanzelf naar beneden gaat bij de juiste weersomstandigheden(zon\regen\wind\temp\tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 11:40
Heb op de ramen zuid en zuid-west ook screens, van onder tot boven en dat maakt echt een wereld van verschil uit. zonwering werkt echt veel beter als het aan de buitenkant zit, onze HR++ ramen zijn veel te goed in het binnenhouden van warmte, dus zelfs als je iets aan de binnenkant voor de zon hangt dan komt een groot deel van de warmte toch nog binnen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-06 23:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat werkt natuurlijk voor geen meter. Het enige wat je daarmee doet is warmte binnen je huis verplaatsen; van je slaapkamer (waar je het ding neerzet) naar de plek waar je het water invriest. Wat je wilt is warmte je huis uit verplaatsen.

Daarnaast gok ik dat de duty nogal laag zal zijn. Dus nee, ik denk niet dat het wat is.

zoiets [afbeelding] ).

Second that. Ik plak in de zomer aluminiumfolie op het raam van mijn slaapkamer. Inderdaad erg ghetto maar het maakt een wereld van verschil.

Ik zou eigenlijk een wat betere oplossing willen hebben in de vorm van screens, maar helaas zijn die slecht te vinden: meestal gaat het om schermen die het licht absorberen in plaats van reflecteren en daar heb je natuurlijk helemaal niks aan als je ze aan de binnenkant hangt.

NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:08:
zonwering werkt echt veel beter als het aan de buitenkant zit, onze HR++ ramen zijn veel te goed in het binnenhouden van warmte, dus zelfs als je iets aan de binnenkant voor de zon hangt dan komt een groot deel van de warmte toch nog binnen.
Dat lijkt me niet... HR++-ramen reflecteren licht (voornamelijk infrarood en langer), ze absorberen het niet. Het maakt dus niet zoveel uit of je zonnewering binnen of buiten hangt.

[ Voor 95% gewijzigd door Compizfox op 30-06-2015 15:22 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

MTV DNA schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:26:
[...]

Cool! padum tss

Vraag me wel af hoe lang het duurt om zo'n groot blok ijs te laten vriezen, ik betwijfel of dat binnen een dag lukt...
Ja, en hoeveel energie dat kost. Lekker zuinige ventilator... Ja, maar je vriezer heeft als weer 1kWh aan warmte je huis in gepompt om dit blok ijs te maken... |:(

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ATS schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:22:
[...]

Ja, en hoeveel energie dat kost. Lekker zuinige ventilator... Ja, maar je vriezer heeft als weer 1kWh aan warmte je huis in gepompt om dit blok ijs te maken... |:(
Maar dat doe je in de winter, heb je meteen verwarming... Of je trekt een blok uit een sloot, mocht het ooit nog zo hard gaan vriezen.

Beetje creatief zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:55

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Splitunit is absoluut een aanrader. Als je de mogelijkheid hebt, ga dan voor een merk (Mitsubishi, Daikin, LG, Panasonic, etc.).

Nadeel: (veel) duurder en kun (mag) je niet zelf installeren.
Voordelen: werkt bijzonder goed, stil en als je in de toekomst eens een probleem ermee hebt, zal iedere koelmonteur hem willen repareren. Met nadruk "willen", spul van de bouwmarkt wordt door de vakman vrijwel altijd geweigerd.

Koeltechniek is een vak en daar moet je kennis en gereedschap voor hebben. Voorgevulde leidingen of " zet het kraantje precies x seconden open dan dicht en dan direct aansluiten", is niet bepaald de manier om vele jaren plezier van je aanschaf te hebben.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Joepla schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 17:40:
Nadeel: (veel) duurder en kun (mag) je niet zelf installeren.
Van wie zou dat dan niet mogen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 17:49:
[...]

Van wie zou dat dan niet mogen? :?
Volgens mij heb je een erkend installateur nodig om het ding af te vullen met koelmiddel. Hierboven wordt wel gesproken over split-units die al voorgevuld zijn, maar ik kan me er niet zoveel bij voorstellen.
Bij de marktplaats link die hierboven ergens staat lees ik bij de beschrijving: Advies: plaatsen door een Stek erkende installateur.
Bij de gamma is ook een soort handleidinkje voor airco's: https://www.gamma.nl/airconditioning-monteren , en daar staat zelfs:
het in bedrijfstellen van dit airconditioning systeem valt onder de zogenaamde F-gassen verordening, hetgeen betekent dat de inbedrijfstelling dient te worden uitgevoerd door een F-gassen gecertificeerd bedrijf.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er zijn ook airco's te koop waar dat niet bij hoeft, die kun je zelf (volgens mij 1 keer) aansluiten. Deze bijvoorbeeld.

Maar de meeste kun je inderdaad wel zelf installeren. Alles is dan al klaar behalve het koppelen van de leidingen. Koelgas zit al in de airco. Maar deze horen inderdaad (bij voorkeur) aangesloten te worden door iemand die weet waar ie me bezig is. Al is het alleen maar voor de garantie die vaak vervalt als er geen bewijs is dat het is gedaan door een gecertificeerd monteur/bedrijf.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

zoiets [afbeelding] ).

Met dubbelglas link want door de warmte die zich ophoopt kan je ruit springen. Je zult aan de buitenkant moeten werken zodat de warmte buiten blijft. Beste en op lange termijn goedkoopste oplossing: screens of rolluiken.

Edit: ik heb een serre op zuid en het is nu maar 24 graden in mijn woonkamer. Zonwering er boven en helaas op de verticale ramen alleen een wit gordijn binnen. Screens kan ik niet mooi bevestigen hierop.Haal ik de zonwering nu overdag op wordt het 40 graden in mijn woonkamer.

[ Voor 12% gewijzigd door 445033 op 30-06-2015 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BounceMeister schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 13:19:
Ik zou zeker voor split unit gaan. Er zijn modellen met voorgevulde leidingen die je er zo aan klikt.
Zo'n mobiele unit maakt veel meer lawaai en is heel inefficiënt. Naast het feit dat er een raam of deur open staat, blaast hij continu warme lucht naar buiten door die dikke buis. Aangezien je kamer niet vacuüm trekt, komt er dus continu lucht naar binnen, warme lucht dus.
Daarom zou ik als het even kan zeker voor split unit gaan.
Let bij split unit ook op de condensafvoer, dat is een slangetje dat aan de binnen unit zit en afwaterend naar buiten of naar een afvoer moet.
Een mobile unit is zo inefficiënt als je hem zelf maakt natuurlijk. Als je terwijl het buiten 30 graden is een raam open gaat zetten kan het natuurlijk niet efficiënt zijn. Ik heb zelf ook een mobiele airco maar sluit de outflow op een actieve afzuigpijp aan.

Als je geen mogelijkheid hebt buiten een raam/deur zou ik zo een oplossing aanschaffen ipv. in oude bananendozen te gaan snijden 8)7 http://www.amazon.de/Comfee-Fensterabdichtung-Klimageräte-Abluft-Wäschetrockner-10000209/dp/B00J2ABW3I/ref=pd_sim_60_5?ie=UTF8&refRID=0J8MRX3W67X4SBXR0A7H

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

u_nix_we_all schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:20:
[...]

Volgens mij heb je een erkend installateur nodig om het ding af te vullen met koelmiddel. Hierboven wordt wel gesproken over split-units die al voorgevuld zijn, maar ik kan me er niet zoveel bij voorstellen.
Bij de marktplaats link die hierboven ergens staat lees ik bij de beschrijving: Advies: plaatsen door een Stek erkende installateur.
Bij de gamma is ook een soort handleidinkje voor airco's: https://www.gamma.nl/airconditioning-monteren , en daar staat zelfs:

[...]
Inderdaad, vroeger heette dat Stek, nu F gassen regeling:

http://www.stek.nl/Certif...rijf/Fgassenregeling.aspx

Zelf stoor ik me niet zo aan regels, maar in dit geval is het gewoon niet handig om zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

445033 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:56:
[...]

Met dubbelglas link want door de warmte die zich ophoopt kan je ruit springen. Je zult aan de buitenkant moeten werken zodat de warmte buiten blijft. Beste en op lange termijn goedkoopste oplossing: screens of rolluiken.
Het idee is dat je zonnewering neemt die straling reflecteert in plaats van absorbeert, en in dat geval maakt het geen biet uit aan welke kant van het raam je het plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Compizfox schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 19:10:
[...]

Het idee is dat je zonnewering neemt die straling reflecteert in plaats van absorbeert, en in dat geval maakt het geen biet uit aan welke kant van het raam je het plaatst.
Er bestaat ook warmtewerende folie. Ook die wordt buiten geplakt ivm warmteophoping.

http://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie

Zonwerende folie geeft direct resultaat!

Eenmaal aangebracht merkt u direct het verschil in warmte-opbouw. De zonwerende folie zorgt al snel voor een verlaging in temperatuur die rond 6 tot 8 graden is. De glasfolie of plakfolie is op alle ramen aan de binnenzijde aan te brengen met uitzondering van HR++ glas. Daar moet de folie aan de buitenzijde worden aangebracht.

Maar ga je gang. Edit: http://www.ifoha.com/nl/z...lassoort-controleren.html

[ Voor 5% gewijzigd door 445033 op 30-06-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tja sorry, ik zie het probleem totaal niet. Er staat verder ook niets uitgelegd waarom dat dan zou moeten.

Ik heb zelf de "ghetto-oplossing" van die zonwerende folie, namelijk aluminiumfolie aan de binnenzijde van mijn HR++-ruiten geplakt op mijn slaapkamer. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightmanone1984
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-05 15:51
Beste Ruben.

Hetzelfde probleem had ik vorig jaar ook. Er is inderdaad bar weinig te vinden op internet over airco's. En als je dan al iets vind, is het best onduidelijk.

Ik heb naar beide gekeken: Split Unit en Mobiele airco. Zelf heb ik een schuin dak en wonen we in een huur huis. Het was mogelijk, maar de kosten daarvoor zouden zo hoog zijn geweest.
Ik woon op zolder, en in de zomer is het er NIET te harden.. Mijn raam staat op het oosten, maar mijn dak krijgt de hele dag de zon op zich. Heb voor het raam een zonnewering gekocht, en dat scheelt al heel wat hitte. Het is betrekkelijk goedkoop. Dus dat raad ik ook al aan.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een mobiele airco unit gewoon vanwege het feit dat een split airco unit alleen echt handig zou zijn voor een kamer die groter is dan 50m2 (ja, niet m3.. ik heb het over oppervlak hier). Dit vanwege de hoge kosten van een split airco unit en het feit voor installatie kosten.
Split airco is goed als je een grote ruimte goed wilt koelen.
Mobiele airco unit is goed te doen met een ruimte onder de 30m2. (mijn kamer is 18m2.)
Nadeel: Raam moet open om de slang naar buiten te doen. Voordeel: het is relatief klein en je kunt m verzetten in een hoek als je m niet nodig hebt.

Ik heb een flinke tijd gezocht naar 1 niet teveel lawaai maakt, niet teveel stroom verbruikt, en toch SNEL kan koelen (geen zin om te wachten)

UIteindelijk kwam ik op deze keuze:

Sharp CV-P10PR 4-in-1 Airco

Sharp wordt keer op keer gezien als 1 van de top mobiele airco's, die LANG meegaan. Een groot bijkomend voordeel is dat deze unit ook een nog een keer water uit de lucht haalt, dus hij blaast droge koele lucht. Dat voelt echt zeer fijn.

Maximaal verbruikt: 1KWh, en dit is als ie op 18c zit te koelen (dit doe ik vaak omdat dat het snelste koelt)

Hoe goed koelt ie dan?
Voorbeeldje van ergste scenario van vorig jaar: 37 graden buiten, 50 op mn dak, unit heeft vrijwel hele dag aangestaan en raam moest dus stukkie open. De temperatuur is niet boven de 28 graden uitgekomen. En dat was MET mijn PC aan (mn PC kan aardig wat warmte uitstralen. In de winter doet ie deels mee als heater :P )
Normaal heb ik m in de zomer met temperaturen van rond de 30 ongeveer 6 uur op een dag aan.. dat is al genoeg om de temperatuur rond de 26,27 te houden in mn kamer.. (tis goed te doen hoor)

Hoe duur is de unit? Rond de 600 euro.

Natuurlijk moet je dit allemaal voor jezelf beslissen? Hoeveel is de koele lucht je waard?

In mijn opinie is dit een van mn beste aankopen gedaan waar ik zoveel plezier van heb.. en reken daar ook zeer op voor deze week.

Ik hoop echt dat je wat aan dit advies hebt. Heb je nog vragen over deze unit, je weet me te vinden~ 8) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 19-06 19:05

JdM

Humbled

Ik heb hier 5 jaar geleden een split unit opgehangen van Tristar (gekocht bij Praxis). Ding kostte me 350 euro en is vooraf met gas gevuld (dus je hebt geen installateur nodig). Er zat een handleiding bij hoe je zelf de leidingen kon leggen en dat was hier niet al te lastig te realiseren. Ding draait al 4 jaar probleemloos en we koelen er over het algemeen alleen de slaapkamer mee. Is dus voor die kamer overkill, maar daarmee kan 'snachts de ventilator op de laagste stand en het hele apparaat op eco stand. Ben zwaar tevreden. (En er is geen verbod op zelf aansluiten, tenzij je het aan een installateur vraagt; onder het mom "wij van wc-eend... etc")

[ Voor 10% gewijzigd door JdM op 30-06-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112755

JdM, bedankt voor die tip.
Mobiele airco werken gewoon niet goed.
Profi airco kost gemakkelijk €2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:56:
[...]

Een mobile unit is zo inefficiënt als je hem zelf maakt natuurlijk. Als je terwijl het buiten 30 graden is een raam open gaat zetten kan het natuurlijk niet efficiënt zijn. Ik heb zelf ook een mobiele airco maar sluit de outflow op een actieve afzuigpijp aan.

Als je geen mogelijkheid hebt buiten een raam/deur zou ik zo een oplossing aanschaffen ipv. in oude bananendozen te gaan snijden 8)7 http://www.amazon.de/Comfee-Fensterabdichtung-Klimageräte-Abluft-Wäschetrockner-10000209/dp/B00J2ABW3I/ref=pd_sim_60_5?ie=UTF8&refRID=0J8MRX3W67X4SBXR0A7H
Dan heb je het open raam/deur probleem inderdaad opgelost. Maar de unit blaast nog steeds veel lucht naar buiten om de "warme kant" van het systeem te koelen. Die lucht komt ergens anders je huis weer in (anders creëer je een vacuüm), daardoor is het systeem nog steeds erg inefficiënt.
Bij een split unit staat het hele deel dat warm wordt buiten, dus heb je dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 19-06 19:05

JdM

Humbled

Je kunt denken aan het volgende apparaat (denk dat deze wel nog door een installateur gevuld moet worden) : http://link.marktplaats.nl/m935884306
Als je tot 500 euro wil gaan dan zou hij voor 150 euro gevuld moeten kunnen worden, ik denk dat dat geen uit te sluiten mogelijkheid is. Even prijs opvragen bij een koeltechnisch bedrijf en dan weet je het.
Misschien bij even verder zoeken dat je zo'n apparaat kunt vinden als ik gekocht heb, dus een vooraf gevulde.

Vooraf gevulde split-airco unit: 289 euro http://link.marktplaats.nl/m943337303

edit:
Zie nu bij nalezen van het topic dat ik niet de enige ben die zoiets aanraadt :+

[ Voor 16% gewijzigd door JdM op 30-06-2015 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Compizfox schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 19:25:
Tja sorry, ik zie het probleem totaal niet. Er staat verder ook niets uitgelegd waarom dat dan zou moeten.

Ik heb zelf de "ghetto-oplossing" van die zonwerende folie, namelijk aluminiumfolie aan de binnenzijde van mijn HR++-ruiten geplakt op mijn slaapkamer. Werkt perfect.
Eventuele overburen of langrijdende automobilisten zullen er alleen niet blij mee zijn als je de zon rechtstreeks in hun ogen reflecteert.

Toen ik op een zolderkamer woonde plakte ik gewoon vellen A3 papier tegen het raam: reflecteert diffuus, kost niks en laat nog wel licht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

sdk16420 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 20:00:
[...]

Eventuele overburen of langrijdende automobilisten zullen er alleen niet blij mee zijn als je de zon rechtstreeks in hun ogen reflecteert.
Dat valt wel mee. Mijn kamer zit op het westen, dus de zon schijnt er alleen fel op in de avond, wanneer de zon dus toch al niet al te hoog staat. Aangezien het gaat om een kamer op de eerste verdieping, kun je vanaf de straat geen last hebben van reflecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

BounceMeister schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 19:50:
[...]

Dan heb je het open raam/deur probleem inderdaad opgelost. Maar de unit blaast nog steeds veel lucht naar buiten om de "warme kant" van het systeem te koelen. Die lucht komt ergens anders je huis weer in (anders creëer je een vacuüm), daardoor is het systeem nog steeds erg inefficiënt.
Bij een split unit staat het hele deel dat warm wordt buiten, dus heb je dat probleem niet.
Dat is inderdaad het zwakke punt van een mobiele airco. Als je er recht voor zit, is het lekker koel. Maar per saldo koel je de ruimte er nauwelijks mee. Gelukkig voor de leveranciers is het lastig te meten (want hoe warm zou het zijn geweest als je het apparaat niet had aangezet?), dus ze gaan deze week weer als broodjes over de toonbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Over die mobiele airco's: dat er weer buitenlucht naar binnen komt wil nog niet zeggen dat die hele airco prut is. Dat gewoon onderdeel van het design.

Eigenlijk gebeurt er bij een split-unit hetzelfde: aan de buitenkant van je huis wordt het medium gecondenseerd en geeft het warmte af aan de buitenlucht. Als het medium een hogere temperatuur had dan de buitenlucht, zal het afkoelen tot de buitentemperatuur. Het medium, nu op buitentemperatuur, wordt daarna weer gecomprimeerd en vervolgens aan de binnenzijde verdampt om warmte op te nemen (waarbij de temperatuur van het medium misschien ook weer iets stijgt).

Een mobiele unit werkt iets anders: die begint niet met lucht op buitentemperatuur om af te koelen, maar met lucht op binnentemperatuur (die als het goed is lager is). Aan de warme zijde wordt ook weer warmte afgegeven en via een buis naar buiten gevoerd. En komt via een andere weg weer buitenlucht binnen, maar beide processen komen dus eigenlijk op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Compizfox: je vergelijking klopt helaas niet. Natuurlijk is het warmtepomp principe (verdampen / condenseren) gelijk, maar het grote verschil met een split is dat het condenseren in dezelfde ruimte gebeurt die je ook koelt (niet gesplitst dus :9 ) en de condensor wordt gekoeld met lucht uit weer diezelfde ruimte!

Dus je koelt lucht in de kamer en een deel daarvan zuig je eruit, over de condensor en zo (verwarmt) naar buiten. Zoals al eerder opgemerkt, wordt die lucht aangevuld met nieuwe lucht. Bv. afkomstig van de kamer ernaast. En die weer van buiten.

Het feit dat het design nu eenmaal zo is, maakt het niet ok. Zo redenerend kun je ook stellen dat een Fyratrein niet slecht is, het ding is nu eenmaal zo ontworpen...

[ Voor 13% gewijzigd door Joepla op 30-06-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:49
Ik heb zelf een mobiele split unit. Een vaste overweeg ik nog, maar wil dan meteen een duo-split en moet kijken of de vve het uberhaupt toestaat.

Vroeger had ik een mobiele unit met zo'n slang. Dat werkt wel, maar het rendement is laag. De slang geeft een hoop hitte af, en je creeert onderdruk waardoor warme lucht weer aangezogen wordt.

Mijn (mobiele) splitunit werkt een stuk beter. Geen hete leiding, alleen de deur (of raam) een klein kiertje open om de leidingen naar de buitenunit kwijt te kunnen. En hij koelt de ruimte zelf, ipv koude lucht erin te blazen en ondertussen overal warme lucht binnen te halen.

Ik heb 'm een paar jaar geleden gekocht (in de winter!) voor 25 eur :)

Als je een mobiele unit wilt, dan zou ik een mobiele split overwegen. Is zoveel beter dan eentje met een heteluchtslang...

Mijn woonkamer/keuken (ongeveer 25m2) is in een goede 2 uur van 24 naar 19.4 graden gezakt inmiddels...

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 30-06-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Joepla schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 20:22:
@Compizfox: je vergelijking klopt helaas niet. Natuurlijk is het warmtepomp principe (verdampen / condenseren) gelijk, maar het grote verschil met een split is dat het condenseren in dezelfde ruimte gebeurt die je ook koelt (niet gesplitst dus :9 ) en de condensor wordt gekoeld met lucht uit weer diezelfde ruimte!
Maar die warme lucht aan de condenser-kant wordt afgevoerd naar buiten.
Dus je koelt lucht in de kamer en een deel daarvan zuig je eruit, over de condensor en zo (verwarmt) naar buiten. Zoals al eerder opgemerkt, wordt die lucht aangevuld met nieuwe lucht. Bv. afkomstig van de kamer ernaast. En die weer van buiten.
Nee, volgens mij zijn beide processen gewoon gelijk. Wacht, ik ga het tekenen, zal m'n post editen als ik klaar ben ;)
Het feit dat het design nu eenmaal zo is, maakt het niet ok. Zo redenerend kun je ook stellen dat een Fyratrein niet slecht is, het ding is nu eenmaal zo ontworpen...
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel niet dat "het eenmaal nou zo is omdat het zo ontworpen is", maar ik bedoel dat dit ontwerp niet zorgt voor een lagere (theoretische) efficiëntie dan een split-unit.

EDIT:

Afbeeldingslocatie: https://host.tuxplace.nl/airco.png

We nemen even aan dat de binnentemperatuur 20 °C en de buitentemperatuur 30 °C is.

Bij de split-unit gebeurt het hele condensatieproces buiten. Over de heatexchanger stroomt buitenlucht van 30 °C. Als we nu even aannemen dat die heatexchanger supergoed werkt, is de gecondenseerde vloeistof die uit de condensor stroomt maar iets warmer dan 30 °C.

Bij de mobiele unit gebeurt het condensatieproces binnen. De lucht die over de heatexchanger stroomt is zo'n 20 °C, wat betekent dat de gecondenseerde vloeistof maar iets warmer zal zijn dan 20 °C. Dit heeft als effect dat het verdampingproces aan de andere kant van de airco beter gaat. Echter, een stroomt nu buitenlucht van 30 °C naar binnen die zich mengt met de binnenlucht van 20 °C. Dit volumedebiet is in theorie evengroot als het volumedebiet door de afvoerbuis. Dit effect heft de het eerdergenoemde effect weer precies op.

Om het wat simpeler te bekijken kun je ook even aannemen dat de buitenlucht die naar binnen stroomt zich niet mengt met binnenlucht, maar direct naar de heatexchanger op de condensor gaat. Door deze aanname verandert er niets aan het proces. Zoals je ziet, heb je dan precies hetzelfde proces als bij de split-unit.

Zie je nu dat het geen verschil maakt?

Dat betekent natuurlijk niet dat een mobiele unit in de praktijk even efficiënt is als een split-unit. Ik denk echter dat dat efficiëntieverschil ontstaat uit andere bronnen, zoals:
  • Warmtegeleiding tussen de buis die warme lucht naar buiten transporteert en de koele lucht binnen
  • Meer menging van buitenlucht met binnenlucht omdat mensen ramen openzetten voor die buis
  • De warme lucht die naar buiten wordt geblazen wordt meteen weer aangezogen naar binnen

[ Voor 52% gewijzigd door Compizfox op 30-06-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Dan stel ik je intussen een andere vraag: als het allebei even goed werkt, waarom dan zoveel moeite doen voor een split airco met bijbehorende extra kosten?

Van Wiki: ...Vergelijkbare verliezen treden trouwens op bij een mobiele airco die de warmte afvoert door een luchtslang naar buiten: onvermijdelijk wordt hierbij (warme) buitenlucht van elders aangezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Je zou een split-unit zelf aan kunnen sluiten (los van het feit of het wettelijk gezien mag). Alleen afpersen (onder hoge druk stikstof in het systeem stoppen om op lekken te testen) en vacumeren (er mag absoluut geen vocht in het systeem zitten!) kunnen de meeste mensen niet zelf.

Laat je afpersen achterwege en er zit een lek in het systeem dan doet zomaar plotseling de airco het niet meer omdat het koelmiddel er uit is gelopen. Een lek kun je beter vooraf vinden ipv duur koelmiddel laten bijvullen.

Vacumeren is nodig om vocht uit het systeem te halen. Doe je dat niet, dan zal het vocht condenseren tot ijs en oa de compressor slopen. Is een kostbaar grapje om die te vervangen.

Laat je een erkend monteur de installatie doen, dan zal de fabrikant ook genegen zijn garantie te geven.

Heb je ruimte voor een split-unit dan absoluut doen. Werkt stukken beter als een mobiele airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik heb ervaring met diverse mobiele- en split airco's. Split is toch echt wel vele malen beter dan een mobiele...kan duurder zij in aanschaf (hoeft niet eens), maar is daarna ook wel makkelijker te gebruiken en vaak optisch ook mooier. Ik zou sterk een splitunit aanraden.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Joepla schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 20:32:
Dan stel ik je intussen een andere vraag: als het allebei even goed werkt, waarom dan zoveel moeite doen voor een split airco met bijbehorende extra kosten?

Van Wiki: ...Vergelijkbare verliezen treden trouwens op bij een mobiele airco die de warmte afvoert door een luchtslang naar buiten: onvermijdelijk wordt hierbij (warme) buitenlucht van elders aangezogen.
Ik zeg dat in theorie het proces van een mobiele unit hetzelfde is als een splitunit. Het feit dat er buitenlucht wordt aangezogen is dus niet de reden dat het minder efficiënt is; sterker nog, dat is een inherent onderdeel van het design en dat maakt het niet minder efficiënt dan een split-unit. Zie geëditte post hierboven voor uitleg.

Maar dat betekent niet dat het in praktijk ook even efficiënt is. Ik geloof best dat in de praktijk een split-unit veel efficiënter kan zijn, omdat het warmtetransport efficiënter optreedt dan bij een buis die warme lucht afvoert en vanwege het feit dat mensen geen extra openingen (zoals ramen op een kiertje) moeten hebben om te buis tussen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Compizfox: Interessant verhaal en erg goed uitgelegd!! Ik heb alleen het idee dat er iets mist...

Ik laat het even bezinken en probeer wat meer te weten te komen hierover (heb een koeltechnische/ontwerp achtergrond, maar dit is different cook ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 20:27:
[...]
Zie je nu dat het geen verschil maakt?

Dat betekent natuurlijk niet dat een mobiele unit in de praktijk even efficiënt is als een split-unit. Ik denk echter dat dat efficiëntieverschil ontstaat uit andere bronnen, zoals:
  • Warmtegeleiding tussen de buis die warme lucht naar buiten transporteert en de koele lucht binnen
  • Meer menging van buitenlucht met binnenlucht omdat mensen ramen openzetten voor die buis
  • De warme lucht die naar buiten wordt geblazen wordt meteen weer aangezogen naar binnen
Je maakt een simpele denkfout:

Welke koelkast is efficiënter:
De koelkast met de deur open of de deur dicht?
Ik denk dat de koelkast met de deur open systeemtechnisch efficiënter is, maar als ik mijn koelkast koel wil hebben doe ik toch de deur dicht.

Een splitunit is als een koelkast met de deur dicht, de warmte wordt buiten de koelkast gebracht en heeft daar 'geen effect' meer op de binnenkant. Hoe beter je huis is geïsoleerd, hoe beter het werkt.
Een mobiele airco is een ventilator in het raam (naar buiten) plus een airco. De airco probeert de ruimte te koelen, terwijl de ventilator probeert de lucht weer naar buiten brengt. Deze 'luchtverversing' zorgt ervoor dat verse lucht je huis in stroomt die waarschijnlijk warmer is dan huidige lucht in je kamer en daar gaat je rendement dus letterlijk het raam uit. Effectief is het een koelkast die je elke 5 minuten even wijd open zet en dan weer dicht.... het wordt wel iets koeler, maar het is niet te vergelijken met een koelkast die je dicht houdt en die niet telkens verse warme lucht moet afkoelen.

De airco zelf kan dus prima hetzelfde rendement halen, ongeacht of het ene split unit of mobiele unit is, maar je totale systeem rendement is dus TOTAAL anders.

Overigens is dat ook het probleem in sommige kantoren, met alleen airco krijg je een hele muffe lucht omdat je geen verse lucht van buiten haalt, dus je moet een combi hebben van frisse lucht en koeling (of verwarming). Een mobiele airco haalt 'iets teveel' frisse lucht binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

TheGhostInc schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:14:
[...]

Je maakt een simpele denkfout:

Welke koelkast is efficiënter:
De koelkast met de deur open of de deur dicht?
Ik denk dat de koelkast met de deur open systeemtechnisch efficiënter is, maar als ik mijn koelkast koel wil hebben doe ik toch de deur dicht.
Nope, systeemtechnisch is de koelkast met de deur open minder efficiënt.
Een splitunit is als een koelkast met de deur dicht, de warmte wordt buiten de koelkast gebracht en heeft daar 'geen effect' meer op de binnenkant. Hoe beter je huis is geïsoleerd, hoe beter het werkt.

Een mobiele airco is een ventilator in het raam (naar buiten) plus een airco. De airco probeert de ruimte te koelen, terwijl de ventilator probeert de lucht weer naar buiten brengt. Deze 'luchtverversing' zorgt ervoor dat verse lucht je huis in stroomt die waarschijnlijk warmer is dan huidige lucht in je kamer en daar gaat je rendement dus letterlijk het raam uit. Effectief is het een koelkast die je elke 5 minuten even wijd open zet en dan weer dicht.... het wordt wel iets koeler, maar het is niet te vergelijken met een koelkast die je dicht houdt en die niet telkens verse warme lucht moet afkoelen.
Nee, die vergelijking raakt kant nog wal.

Een koelkast is een warmtepomp die warmte uit de koelkast naar de omgeving pompt. Hierbij hangt de condensor uiteraard in de omgeving. Een koelkast is dus te vergelijken met een split-unit airco.

Een koelkast met de deur open is dus analoog aan een split-unit airco met het raam open, niet met een mobiele airco.

En een split-unit airco met een raam open (waarbij veel menging van buiten- en binnenlucht plaatsvindt) is weer totaal een ander geval dan een mobiele airco, waarbij in het ideale geval geen menging van lucht optreedt maar enkel de benodigde lucht van buiten wordt aangezogen, en de condensor binnen hangt.
De airco zelf kan dus prima hetzelfde rendement halen, ongeacht of het ene split unit of mobiele unit is, maar je totale systeem rendement is dus TOTAAL anders.
Nee, jij maakt hierbij een cruciale denkfout: je vergeet hierbij dat de condensor van de mobiele airco in de (koelere) binnenlucht hangt, terwijl die bij de split-unit in de (warmere) buitenlucht hangt.

Er stroomt inderdaad lucht naar binnen, maar zoals ik al uit heb gelegd (heb je m'n uitleg überhaupt gelezen?) is het volumedebiet van de instromende buitenlucht gelijk aan het volumedebiet van de warme lucht die door de buis naar buiten wordt afgevoerd.

Netto kun je dit zien als dat die buitenlucht die naar binnen wordt aangezogen, allemaal langs de condensor gaat (die binnen hangt), en daarna weer naar buiten wordt gegooid. En dat is weer precies hetzelfde als een split-unit...

[ Voor 44% gewijzigd door Compizfox op 01-07-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 13:24:
[...]
Nee, jij maakt hierbij een cruciale denkfout: je vergeet hierbij dat de condensor van de mobiele airco in de (koelere) binnenlucht hangt, terwijl die bij de split-unit in de (warmere) buitenlucht hangt.
Het verschil in COP is niet dusdanig dat DAT een significant verschil gaat maken. Natuurlijk is een airco buitenunit die in de schaduw hangt wat efficiënter dan een die in de zon hangt, maar dat soort verschillen vallen in het niet bij het verlies door allerlei andere ellende die later volgt.
Compizfox schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 13:24:
Er stroomt inderdaad lucht naar binnen, maar zoals ik al uit heb gelegd (heb je m'n uitleg überhaupt gelezen?) is het volumedebiet van de instromende buitenlucht gelijk aan het volumedebiet van de warme lucht die door de buis naar buiten wordt afgevoerd.

Netto kun je dit zien als dat die buitenlucht die naar binnen wordt aangezogen, allemaal langs de condensor gaat (die binnen hangt), en daarna weer naar buiten wordt gegooid. En dat is weer precies hetzelfde als een split-unit...
Ik heb hem gelezen, vandaar mijn vergelijking met een koelkast. Die open of dicht staat,

Natuurlijk is het volumedebiet gelijk, je trekt de ruimte namelijk niet vacuum. Maar wat je niet lijkt te begrijpen is dat er lucht de kamer instroomt die WARMER is dan de huidige lucht in de kamer. (In de normale situatie in de zomer)
In het geval van een split-unit heb je stilstaande lucht, dus laten we even een rekenvoorbeeld nemen:
50m3 van 25C, koel je af naar 20C in 1 uur
Bij een portable airco van dezelfde capaciteit krijg je zoiets:
50m3 van 25C, maar tijdens 1 uur pomp je 50m3 lucht uit je kamer en vervang je weer door lucht van 25C van buiten. Dus in plaats van naar 20C kom je dan maar op 22,5C (effectief koel je dus 100m3) en dan komt jouw mooie verhaal over meer rendement, dus laten we het afronden naar 22C.
De splitunit kan gewoon verder koelen en kan (als er geen warmte binnenkomt) gewoon een uur later op 15C uitkomen.
Jouw portable airco staat nu in de kamer van 22C, maar elk uur stroomt er nog steeds 50m3 van 25C naar binnen. Dus dat 2de uur kom je amper richting de 20C, want je moet niet alleen de huidige 50m3 koelen, maar je trekt ook weer 50m3 van 25C binnen.
Je evenwicht in mijn voorbeeld zou uitkomen op ongeveer 20C, aangezien je dan elk uur 50m3 (die je van buiten krijgt) van 25C naar 20C koelt.

Als je hier nog bij optelt dat een Airco ook ontvochtigd, dan is een split unit hier ook veel efficiënter, aangezien je dan alleen je 50m3 hoeft te ontvochtigen en niet ook nog de instromende lucht weer moet ontvochtigen (je blaast juist je droge lucht weer naar buiten met een portable airco).

Het efficiency probleem zit dus niet in het apparaat (COP), maar in dat je de lucht aan het vervangen bent door buitenlucht. En aangezien je een Airco normaal hebt aanstaan als het buiten warmer is dan binnen trek je dus DIE warmte naar binnen. Dit heeft dus niks met de warmte te maken die je airco produceert, maar met de reden waarom je een airco aan hebt staan: het is warm buiten.

Overigens kan een mobiele airco dus 's-avonds wel wat verlichting geven, als het binnen warmer is dan buiten kun je vrij snel je kamer afkoelen, aangezien de lucht die je aanzuigt ook koeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

TheGhostInc schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:37:
Natuurlijk is het volumedebiet gelijk, je trekt de ruimte namelijk niet vacuum. Maar wat je niet lijkt te begrijpen is dat er lucht de kamer instroomt die WARMER is dan de huidige lucht in de kamer. (In de normale situatie in de zomer)
Dat begrijp ik prima, maar volgens mij heft dat het andere effect dat er optreedt (namelijk dat de condensor in koudere binnenlucht staat in plaats van in de warmere buitenlucht) weer precies op.

Ik snap dat de (warme) buitenlucht die wordt aangezogen zich mengt met de binnenlucht, maar stel je nou eens even voor dat dat niet gebeurt, en dat de aangezogen buitenlucht direct naar de condensor gaat. Ben je het in zo'n geval wel met me eens dat dat precies hetzelfde systeem is als een split-unit?
Als je hier nog bij optelt dat een Airco ook ontvochtigd, dan is een split unit hier ook veel efficiënter, aangezien je dan alleen je 50m3 hoeft te ontvochtigen en niet ook nog de instromende lucht weer moet ontvochtigen (je blaast juist je droge lucht weer naar buiten met een portable airco).
Dat is uiteraard wel een valide punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 17:02:
[...]

Dat begrijp ik prima, maar volgens mij heft dat het andere effect dat er optreedt (namelijk dat de condensor in koudere binnenlucht staat in plaats van in de warmere buitenlucht) weer precies op.
Het verschil in COP tussen 20C en 30C voor een airco unit is misschien een paar procent, een airco moet het niet hebben van temperatuur verschil, maar van druk verschil. Dus zolang de temperaturen van je condenser/compressor niet te extreem worden is de werking redelijk efficiënt. Een paar graden warmer of kouder gaat echt niet dat verschil maken.
Daarnaast denk ik dat je te optimistisch bent, een mobiele airco unit is veel compacter dan een buitenunit, dus misschien dat de aangevoerde lucht misschien wel koeler is, dan moet ik nog zien dat het koelmiddel ook daadwerkelijk koeler is bij een mobiele unit dan bij een buitenunit. Een buitenunit is veel luchtiger gemaakt.

Ga je echter kijken naar hoeveel lucht je airco naar buiten blaast, dan weet je ook meteen hoeveel lucht er weer naar binnen komt. En dan denk ik dat je met mijn rekenvoorbeeldje in de juiste orde van grote zit.

Dus jouw paar procent moeten opboksen tegen mijn 50% verlies door alleen al de warmte, nog los van het water & de warmte die afkomt van de buis.

En dan kom je redelijk terug op de ervaringen hier, een splitunit verslaat een mobiele airco zo bij een factor 3. Niks theoretisch, gewoon 'hoe koel kun je het maken' in de praktijk.
Compizfox schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 17:02:

Ik snap dat de (warme) buitenlucht die wordt aangezogen zich mengt met de binnenlucht, maar stel je nou eens even voor dat dat niet gebeurt, en dat de aangezogen buitenlucht direct naar de condensor gaat. Ben je het in zo'n geval wel met me eens dat dat precies hetzelfde systeem is als een split-unit?
Een split-unit en een mobiele airco zijn technisch natuurlijk gewoon exact hetzelfde, dus als je een mobiele airco dusdanig verklust dat hij effectief een split-unit wordt dan heb je hetzelfde resultaat. Het voordeel van een split-unit is dat je dan niet zelf hoeft te hobby-en.

Dus als je iets wilt wat niet hoeft te worden ingebouwd: mobiele split-unit.
Maar een gewone mobiele unit is letterlijk geld het raam uit gooien, voor een uurtje 's-avonds de slaapkamer afkoelen is nog wel te doen, maar daarna:
Goedkoop is dus ook echt duurkoop in dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

TheGhostInc schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 17:56:
[...]

Een split-unit en een mobiele airco zijn technisch natuurlijk gewoon exact hetzelfde, dus als je een mobiele airco dusdanig verklust dat hij effectief een split-unit wordt dan heb je hetzelfde resultaat. Het voordeel van een split-unit is dat je dan niet zelf hoeft te hobby-en.
Nou, hehe.

Je bent het dus met mij eens dat als je aanneemt dat alle aangezogen buitenlucht direct naar de condensor zou gaan, dat het systeem dan equivalent is aan een split-unit.

Dan gaan we even weer een stap terug: de aangezogen buitenlucht mengt zich natuurlijk wél met de binnenlucht. Maar maakt dat een verschil? Nee, het systeem is nog steeds gelijk aan een splitunit en de efficiëntie van hele systeem daarmee ook. Als dat zo is, moet je dus concluderen dat het effect van de warme buitenlucht die naar binnen wordt gezogen, precies het effect van de hogere CoP van de airco opheft.

Thereotisch gezien is een mobiele airco dus niet minder efficiënt dan een split-unit. Dat is alles wat ik probeer uit te leggen.
Daarnaast denk ik dat je te optimistisch bent, een mobiele airco unit is veel compacter dan een buitenunit, dus misschien dat de aangevoerde lucht misschien wel koeler is, dan moet ik nog zien dat het koelmiddel ook daadwerkelijk koeler is bij een mobiele unit dan bij een buitenunit. Een buitenunit is veel luchtiger gemaakt.
Dat zijn dan weer allemaal praktische overwegingen; ik had het alleen over het theoretische systeem.
En dan kom je redelijk terug op de ervaringen hier, een splitunit verslaat een mobiele airco zo bij een factor 3. Niks theoretisch, gewoon 'hoe koel kun je het maken' in de praktijk.
Ik geloof best wel dat een split-unit in de praktijk veel beter is; los van dat het in de praktijk wat efficiënter is (mogelijke redenen daarvoor heb ik al eerder genoemd) hebben ze (lijkt me) ook een groter koelvermogen en dergelijke waardoor het economisch gezien een veel beter idee is om een split-unit te nemen dan een mobiele unit.

Dat is echter niet waar de discussie over ging; ik probeerde alleen uit te leggen waarom het aanzuigen van buitenlucht geen reden is dat een mobiele airco minder efficiënt moet zijn (zelf in het theoretische geval) dan een split-unit. Ik heb nooit beweerd dat er geen andere dingen zijn die een mobiele airco, in de praktijk dan, minder efficiënt maken dan een split-unit.

[ Voor 26% gewijzigd door Compizfox op 01-07-2015 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat werkt is de monu block IN je raam te hangen. Ik heb dat wel eens gedaan en dan zuigt ie inderdaad lucht van buiten, scheelt een hoop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:07:
[...]

Nou, hehe.

Je bent het dus met mij eens dat als je aanneemt dat alle aangezogen buitenlucht direct naar de condensor zou gaan, dat het systeem dan equivalent is aan een split-unit.

Dan gaan we even weer een stap terug: de aangezogen buitenlucht mengt zich natuurlijk wél met de binnenlucht. Maar maakt dat een verschil? Nee, het systeem is nog steeds gelijk aan een splitunit en de efficiëntie van hele systeem daarmee ook. Als dat zo is, moet je dus concluderen dat het effect van de warme buitenlucht die naar binnen wordt gezogen, precies het effect van de hogere CoP van de airco opheft.

Thereotisch gezien is een mobiele airco dus niet minder efficiënt dan een split-unit. Dat is alles wat ik probeer uit te leggen.
[...]
Je begeeft je op een hellend vlak ;)

Natuurlijk maakt het verschil. De airco is bedoelt om het temperatuurverschil te verhogen tussen 2 ruimtes (binnen & buiten). In jouw theoretische geval van geen menging krijg je dus geen verbinding tussen binnen en buiten, maar zodra er WEL menging ontstaat van warm & koud krijg je dus een verschil en verandert je systeem en wordt het minder efficiënt. Iets met entropie enzo.

De vergelijking die jij maakt is ook prima (en nuttig), maar die gaat over de technische componenten van een airco, zoals de efficiëntie/werking van de compressor.
In een split-unit en mobiele airco kan dezelfde compressor zitten, dus kan daar ook prima een vergelijkbaar aantal BTU uitkomen en even efficiënt zijn. Maar als je het systeem assembleert kun je daarna niet meer zeggen dat ze gelijk presteren omdat 1 component hetzelfde presteert.

Anders had ik ook wel zo'n dikke spoiler op mijn auto zitten, F1 prestaties voor de prijs van een koekblik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 20:09
JdM schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 19:45: (En er is geen verbod op zelf aansluiten, tenzij je het aan een installateur vraagt; onder het mom "wij van wc-eend... etc")
Waar haal je dat vandaan? Dat hele ding is illegaal onder F gassen regeling maar los van dat moet je hem ontluchten door koudemiddel vrij te laten. Dit is dus wederom illegaal moet allemaal opgevangen worden in een gasfles. Enige systeem wat naar mijn weten legaal is is met die speciale koppeling van Zibro. Hierbij komt ook geen gas vrij en is het systeem al gevacumeerd.
franssie schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:21:
Wat werkt is de monu block IN je raam te hangen. Ik heb dat wel eens gedaan en dan zuigt ie inderdaad lucht van buiten, scheelt een hoop.
Vroeger oude van Amcor gehad. Ding trok gehele benedenverdieping naar 17 graden op de heetste dagen. Daarna mobiele airco, dat was een flinke achteruitgang.

[ Voor 25% gewijzigd door Jim423 op 02-07-2015 00:59 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

over split-unit versus mobiel mono-block: volgens mij zijn er 2 aspecten die hier door elkaar worden gehaald:
1. mono-block heeft koudere lucht om de condensor mee te koelen
2. mono-block moet de warme lucht afvoeren, waardoor warme buitenlucht de ruimte in wordt gezogen via kieren etc
3. mono-block heeft nogal wat onderdelen die warmte uitstralen (pomp, condensor, etc), de mijne gebruikt 650W, dat wordt allemaal omgezet in warmte.
4. het lawaaierige ding zit in de buiten-unit van een split-unit, zeker voor de slaapkamer een belangrijk verschil ;)

Het eerste deel zou in theorie iets efficienter kunnen zijn, maar maakt volgens mij niet uit zolang de buitentemperatuur onder het kookpunt van de koelvloeistof zit. Het tweede deel zorgt ervoor dat er veel meer lucht gekoeld moet worden: de koude lucht van binnen wordt door de condensor gebruikt als koeling en dan naar buiten geblazen, wat weer gecompenseerd moet worden.
Het derde punt is het simpelste: een split-unit gebruikt zijn stroom vooral bij de pomp buiten, een mono-block doet dat binnen. Via stralingswarmte wordt dat vooral binnen gedumpt (zal ook wel gedeeltelijk naar buiten worden geblazen), wat je moet compenseren.

Helaas kan je niet altijd een split-unit gebruiken, of zo'n mono-block wat je in het raam hangt (zie je nooit in Nederland, is in andere landen bijna standaard). Ik heb me rot gezocht naar een tweedehands mobiele split-unit (buitenunit in de logeerkamer is goed genoeg), maar dat is me toen niet gelukt. En het prijsverschil tussen een goede tweedehands monoblock en een nieuwe split-unit vond ik toen te groot. Had ik het maar anders gedaan, vooral voor de herrie van de pomp :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixion
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Ixion

[DPC]TeamGrazzie + KletsCows

Suffe vraag misschien, maar slang van een mobiele airco vast duct-tapen aan de afzuig installatie boven het gasfornuis. Gaat dat werken?

Is wel de ultieme ghetto oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik betwijfel of je afzuiginstallatie dat heel fijn gaat vinden, die enorm hete (en vochtige!) damp continu erin... ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben.
Ik heb even 2 dagen geen computer en het topic is veranderd in een hevige discussie :X

Oke, ik ben toch voor een split-unit gegaan. Ik hoor hier ook positieve verhalen over die mobiele units, maar ik ben er toch echt van overtuigd dat zo'n split-unit "the way to go" is. Ik heb die van 289 euro besteld op marktplaats en ga er al vanuit dat het geen topkwaliteit is, maar als hij mijn kamer de komende 3 jaar koelt dan ben ik helemaal tevreden. In de loop van volgende week laat ik hem installeren door een handig iemand die ik ken, en ik zal dan laten weten of het wat is.

Sommige simpele oplossingen als aluminiumfolie en A3 vellen aan de binnenkant plakken ga ik ook zeker proberen (eerder papier gewoon, omdat het wat licht doorlaat). Eens kijken hoe dat werkt, denk dat het zeker scheelt.
Ixion schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:36:
Suffe vraag misschien, maar slang van een mobiele airco vast duct-tapen aan de afzuig installatie boven het gasfornuis. Gaat dat werken?

Ik heb nu geleerd dat je die slang niet omhoog moet laten lopen. Dat is ook 1 van de dingen die ik fout heb gedaan bij een oude mobiele unit die ik had. Buiten het feit dat ik geen afzuiger op m'n kamer heb, denk ik dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

wildhagen schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:41:
Ik betwijfel of je afzuiginstallatie dat heel fijn gaat vinden, die enorm hete (en vochtige!) damp continu erin... ;)
Daar zou hij prima tegen moeten kunnen. Als je staat te koken komt er ook constant hete, vochtige damp of zelfs vette walm in. Daar is hij voor ontworpen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ixion schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:36:

Het afzuigsysteem zal zeker tegen de vochtige warmte bestand zijn maar de vraag is of het voldoende lucht kan afvoeren. Een mobiele airco verplaatst nog al veel lucht tijdens zijn werkzaamheden, eerlijk gezegd denk ik niet dat het goed gaat werken. Ik denk niet dat je dan voldoende rendement uit de mobiele airco haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-06 11:23
Ik heb momenteel een Honeywell mobiele airco in m'n slaapkamer staan, die ik voor 50 euro heb overgenomen van een vriend.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/473/19166227928_e57040f615_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/470/19166201310_9613eb88a8_z.jpg
Zoals je ziet heeft deze 2 slangen, hij gebruikt dus ook lucht van buiten om de condensor te koelen ipv dat er lucht uit de ruimte wordt afgezogen naar buiten. De fleece deken zit om de afvoer slang om warmte afgifte zo veel mogelijk te beperken. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar hij koelt m'n slaapkamer met dit weer wel lekker snel af voor het slapen. Hij maakt helaas wel te veel lawaai om te laten draaien 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Edit: zal het topic niet gaan kapen :)

[ Voor 94% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 02-07-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb nu exact 5 jaar geleden een split unit gekocht bij een aanbieding van de bouwmarkt.
beste 300 euro die ik ooit besteed heb!

Had er niet veel van verwacht en het was stiekem bedoeld als lapmiddel om dan snel een goed merk aan te schaffen. Maar het ding werkt nog steeds als een tierelier.

Nu is onze slaapkamer daar ook er geschikt voor omdat ik de buitenunit heel makkelijk op het lager gelegen dak van de badkamer kon neerzetten.

's Ochtends gekocht en een paar uur later werd het heerlijk koel! Redelijk stil. Als het weer warmer wordt in de slaapkamer wil ik hem 's nachts nog wel eens aanklikken met de afstandsbediening. Wordt niemand wakker van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
Ik wil zelf eigenlijk ook wel een split unit installeren, woon op de bovenste etage van een grote flat, dus wordt vrij snel warm. Probleem is dat ik geen muren naar buiten heb, alleen een houten pui/kozijn naar het balkon over de volledige breedte van mijn slaapkamer. Ik ben nog aan het nadenken over een nette oplossing zonder het kozijn te slopen. Waarschijnlijk ga ik het luikje boven de deur ( zie foto's hierboven) iets korter maken en dan een extra vast gedeelte hierin maken waar de leidingen doorheen kunnen lopen. De buitenunit ophangen is dan weer geen probleem, die kan aan een bakstenen muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:08

_Arthur

blub

Guusz schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 17:03:
alleen een houten pui/kozijn naar het balkon
Gewoon een gat in die pui maken? Of is het geheel glas allemaal? Zeg maar; ter grote van een katteluik. Buitenunit op je balkon en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ruben. schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:47:
[...]

Ik heb nu geleerd dat je die slang niet omhoog moet laten lopen. Dat is ook 1 van de dingen die ik fout heb gedaan bij een oude mobiele unit die ik had. Buiten het feit dat ik geen afzuiger op m'n kamer heb, denk ik dat het niet werkt.
Waarom is dat?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
_Arthur schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:06:
[...]

Gewoon een gat in die pui maken? Of is het geheel glas allemaal? Zeg maar; ter grote van een katteluik. Buitenunit op je balkon en klaar.
Wil zo min mogelijk permanente wijzigingen aan het kozijn maken... Het is een koopappartement, dus het zou wel kunnen, maar ik vind het zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:08

_Arthur

blub

Guusz schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:38:
Wil zo min mogelijk permanente wijzigingen aan het kozijn maken... Het is een koopappartement, dus het zou wel kunnen, maar ik vind het zonde.
Lijkt me netter dan de leidingen door een bovenlicht te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
Al aan zonwering gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

Ik had in het vorig huis enkel warmptepompen om te koelen en verwarmen. 2x raden wat er bovenaan de lijst staat om hier deze winter te laten verbouwen :P (al zal het nu enkel bij koelen blijven)

Mijn tip voor split units: als je de buitenunit aan de muur bevestigt, laat de buizen dan niet recht op recht de binnenunit ingaan. Hang de buitenunit een paar meter verder. Anders loop je kans dat het geluid van de wind zo je slaapkamer binnensluipt. Als je het laat plaatsen overleg dit punt dan met je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Guusz schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 17:03:
Ik wil zelf eigenlijk ook wel een split unit installeren, woon op de bovenste etage van een grote flat, dus wordt vrij snel warm. Probleem is dat ik geen muren naar buiten heb, alleen een houten pui/kozijn naar het balkon over de volledige breedte van mijn slaapkamer. Ik ben nog aan het nadenken over een nette oplossing zonder het kozijn te slopen. Waarschijnlijk ga ik het luikje boven de deur ( zie foto's hierboven) iets korter maken en dan een extra vast gedeelte hierin maken waar de leidingen doorheen kunnen lopen. De buitenunit ophangen is dan weer geen probleem, die kan aan een bakstenen muur.
Voordat je eraan gaat beginnen: Mag dat ook van de VVE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
Ja, dat is geen probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:45

Typhone

Who Dares Wins

Geen onzin vertellen he. Als er met R410A koudemiddel of andere F-gassen gewerkt wordt dan ben je in geval van problemen (lekkage, brand) niet gedekt. Daarvoor dien je STEK-gecertificeerd te zijn. Wij hebben ook zitten kijken naar de mogelijke opties m.b.t. airco's.
De normale split units (die van 399 tot 799 euro ongeveer) worden inmiddels niet meer officieel toegestaan en zijn via grijze import her en der wel leverbaar. Zit geen serviceventiel op in de meeste gevallen dus foutje is einde oefening. Just saying voordat je dadelijk op verkeerde voet verder gaat. Kans op fouten is vrijwel nihil maar je zou toch maar eens het risico lopen.

Kwam ik ook achter toen ik onze Mitsubishi's wilde gaan installeren. Die draaien inmiddels maar zijn wel professioneel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
Ik had het over het ophangen van het apparaat zelf, niet door wie hij in bedrijf wordt gesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dan de vraag: mag je de airco wel aan de stenen muur ophangen? Bij ons in het appartementencomplex namelijk niet. Een airco op het balkon neerzetten is geen probleem maar je mag niets aan het algemene deel (dus ook de buitengevel) bevestigen of neerzetten. Dus kijk daar even goed je splitsingsakte, juiste modelreglement en HR op na en/of vraag het aan het bestuur of de eventuele beheerder. Zou zonde zijn als ze je dwingen het ding weer weg te halen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
Komt goed... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 682347

Alles dicht houden, ventilators bij de deuren zetten als het afkoelt, en je hebt het binnen zo koel als maar kan.

Gewoon iets voor mensen die geen geld hebben voor een airco, hoop dat het helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Anoniem: 682347 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:26:
Alles dicht houden, ventilators bij de deuren zetten als het afkoelt, en je hebt het binnen zo koel als maar kan. Gewoon iets voor mensen die geen geld hebben voor een airco, hoop dat het helpt!
Gaat echt niet werken voor de korte termijn, zeker niet als de luchtvochtigheid ook hoog is. En dan al helemaal niet als het tijdens de nacht ook 20+ graden blijft met een luchtvochtigheid van meer dan 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06-2018
Wie weet waar ik een goedkope split met plug en play kan kopen?
Ze zijn overal nogal prijzig.

Een voorgevulde unit vind ik wel listig om te monteren omdat je dan zelf de slangen moet ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

bert888 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 00:38:
Wie weet waar ik een goedkope split met plug en play kan kopen?
Ze zijn overal nogal prijzig.

Een voorgevulde unit vind ik wel listig om te monteren omdat je dan zelf de slangen moet ontluchten.
Ja en ze worden nog duurder als het warmer wordt, reken er dan 100/200 euro bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mijn vorige spliunit aircon was zo een bouwmarkt ding, heeft het slechts twee jaar volgehouden. Maar was toen 300 euro (ex energie want zuinig was ie niet :( ) maar heeft me wel geleerd dat een aircon in de slaapkamer met een plat dak in houtbouw heerlijk is. Dus nu hangt er een Mitchubichi inverter, ding gebrukt net zoveel als een zonnepaneel op een zonnige dag opwerkt dus dat is niet veel. Deze is ook veel stiller, binnen hoor je de ventilatie ietsje suizen maar dat is heel weinig. Buiten maakt ie als ie niet veel te doen heeft (de kamer op temp houden is niet zo zwaar) bijna geen geluid, je moet er dan naast gaan staan. Bij volle belasting (sterk terugkoelen van de slaapkamer) hoor je ook de buitenunit suizen, maar geen gebrom of irritante geluiden die de oude aircons wel hadden. Dus als je al weet dat je het wilt, investeer die 1200 euro inclusief montage - alleen al vwb energie verdien je dat terug. (ik heb de mijne van aircovoordeel, ook na een melding uit dit topic dacht ik maar er zijn er meerdere).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
Ik wil de Qlima SC 3425 kopen.

740euro

Is dit een goede.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
Wat is de beste keuze voor 20m2 slaapkamer?
Ze hebben beide snelkoppelingen .

Qlima SC 3425 of de Eurom AC12Qi. ?

Ik neig meer naar de Qlima (Zibro) omdat dit toch al een oud en bekend merk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
bert888 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:57:
Wat is de beste keuze voor 20m2 slaapkamer?
Ze hebben beide snelkoppelingen .

Qlima SC 3425 of de Eurom AC12Qi. ?

Ik neig meer naar de Qlima (Zibro) omdat dit toch al een oud en bekend merk is.
Het hebben van snelkoppelingen maakt (imho) niet zoveel uit. Een simpele flaringtool kost je 30 eur, dus dat zijn de kosten niet. Met dat spul kun je relatief makkelijk leidingen koppelen of inkorten of whatever.

Solderen is mooier, maar dat is ook meteen een klap duurder (stikstof, brander, hardsoldeer). Voor een enkele keer kun je net zo goed flare koppelingen gebruiken.

Ik zou 'm wel vacumeeren. Dom 'doorspuiten' tot je de koelvloeistof ziet is niet echt de beste optie, zelfs niet voor een budgetding.
Dan kun je nog beter een vacuumpompje van Amazon halen (60 eur ofzo) en daarna weer doorverkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
Nu weet ik nog steeds niet welke beter is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Schelen elkaar niet veel. Enige grootste verschil wat ik zo snel zie is dat die Eurom alleen koelen is en de Qlima ook als verwarming kan functioneren.

Zeker als je zonnepanelen oid hebt kan het interessant zijn om ook te verwarmen met dat ding. Afhankelijk van je huidige verwarming kan een inverter zuiniger zijn, en het is handig om een eventueel overschot van panelen 'af te fikken' ipv terug te leveren.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.