Simpele HTPC

Pagina: 1
Acties:

• nodog
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-08 20:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Film kijken en browsen op TV

Wat mag het systeem gaan kosten?
Lekker goedkoop

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al HD's en SSD en Kingston
2 x 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Simpel moederbord, CPU, voeding, kast + een stille koeler, audio en video integrated

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel heeft bij mij altijd de voorkeur maar iets anders is ook geen probleem

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, redelijk zuinig en moet soepel de grootste films kunnen afspelen. HDMI en optische audio out (5.1) vereist

Ga je overklokken?
Nee

Mijn Shuttle HTPC barebones geeft momenteel de geest dus ik zoek een vervanger. Volgens mij kun je tegenwoordig met de goedkoopste/langzaamste pc's al doen wat ik wil dus ik ben niet van plan veel geld uit te geven.
Waar ik momenteel aan denk als basis is:

pricewatch: ASRock B85 Anniversary
pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed
pricewatch: Supermicro SNK-P0046P

Voeding en kast heb ik nog niet uitgezocht, er moeten minstens 3 HD's in de kast passen.

Vraagje: is de koeler goed genoeg? Heb gewoon de goedkoopste passieve uitgezocht maar weet verder niet waar ik op moet letten.

Ook hoor ik graag verdere op en aanmerkingen. Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door nodog op 30-06-2015 09:51 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

pricewatch: ASRock QC5000-ITX/PH misschien een optie? ik vind het moederbord namelijk nogal duur. waarom wil je eigenlijk Optical audio? je hebt immers al geluid via HDMI wat wel naar je receiver kan? anders is een AM1 setup eigenlijk wel prettig icm een kleine SSD

die koeler is gebouwd voor Servers, waar een hoge airflow van voor naar achteren gaat, aangezien jouw kast vermoedelijk weinig airflow heeft (want je wilt 't relatief stil), zou ik gewoon kiezen voor een CPU-koeler met een ventilator op lage toeren, en evt. een in/outtake in de kast zelf op lage toeren.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• nodog
NLBUURMAN schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:01:
pricewatch: ASRock QC5000-ITX/PH misschien een optie? ik vind het moederbord namelijk nogal duur. waarom wil je eigenlijk Optical audio? je hebt immers al geluid via HDMI wat wel naar je receiver kan? anders is een AM1 setup eigenlijk wel prettig icm een kleine SSD

die koeler is gebouwd voor Servers, waar een hoge airflow van voor naar achteren gaat, aangezien jouw kast vermoedelijk weinig airflow heeft (want je wilt 't relatief stil), zou ik gewoon kiezen voor een CPU-koeler met een ventilator op lage toeren, en evt. een in/outtake in de kast zelf op lage toeren.
Bedankt voor de koeler info, ik vond het al een beetje vreemd qua prijs. Liefst heb ik helemaal geen fan want na verloop van tijd ga je die altijd horen (in mijn ervaring dan). Ik wil dus wel iets goedkoops qua PC power maar vind het aan de andere kant geen probleem 80 euro voor een koeler uit te geven waar ik de komende 5 jaar geen omkijken naar heb.

Wat betreft je moederbord aanrader, die is duurder dan degene die ik heb uitgekozen. Misschien een foutje?
ik wil graag een optische out omdat m'n receiver maar een beperkt aantal HDMI poorten aankan. Momenteel heb ik m'n HDMI direct op m'n TV aangesloten en m'n optische out op m'n receiver en het lijkt me het simpelste om dat zo te houden.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

nodog schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:10:
[...]

Bedankt voor de koeler info, ik vond het al een beetje vreemd qua prijs. Liefst heb ik helemaal geen fan want na verloop van tijd ga je die altijd horen (in mijn ervaring dan). Ik wil dus wel iets goedkoops qua PC power maar vind het aan de andere kant geen probleem 80 euro voor een koeler uit te geven waar ik de komende 5 jaar geen omkijken naar heb.

Wat betreft je moederbord aanrader, die is duurder dan degene die ik heb uitgekozen. Misschien een foutje?
ik wil graag een optische out omdat m'n receiver maar een beperkt aantal HDMI poorten aankan. Momenteel heb ik m'n HDMI direct op m'n TV aangesloten en m'n optische out op m'n receiver en het lijkt me het simpelste om dat zo te houden.
het moederbord wat ik daar heb staan heeft al een processor erop zitten, ja het is wat trager; maar al wel passief gekoeld ;)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• nodog
NLBUURMAN schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:14:
[...]

het moederbord wat ik daar heb staan heeft al een processor erop zitten, ja het is wat trager; maar al wel passief gekoeld ;)
Ah, top man! goede tip!

• nodog
Ah, dat ziet er ook netjes uit. Dit board schijnt wat complicaties op te leveren met meer dan 2 SATA schijven maar ik ga straks eens rustig kijken naar hoe en wat.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hier niet, draait prima:
1 SSD en 3 disks

• nodog
KillerAce_NL schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 13:46:
Hier niet, draait prima:
1 SSD en 3 disks
Ah mooi, ik las iets over probleempjes om meer dan 2 HD's van voeding te voorzien. heb je daar een speciale oplossing voor gebruikt? En over voeding gesproken. Welke gebruik jij?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb een standaard ATX in een node 304 kastje. Ik wilde ruimte voor disks en daar kunnen er evt 6 in.

• nodog
Ik zit nou eens te kijken en misschien is een combinatie van deze 2 voorstellen wel het handigst voor mij; het pricewatch: ASRock QC5000-ITX/PH moederbord in de pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart behuizing.

• nodog
Over beide genoemde moederborden wordt hier en daar geschreven dat ze last hebben met het afspelen van Youtube video's op 1080p. Altijd lastig om te duiden hoeveel hier van waar is maar het baart me wel zorgen. Weet iemand daar nog iets nuttigs over te melden?
Overigens ben ik van plan windows te gaan draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door nodog op 30-06-2015 20:13 ]

• nodog
Okee, voorlopig heb ik dit even bij elkaar gezocht. Om eventuele problemen met youtube afspelen te voorkomen toch maar een ietwat sneller systeempje uitgezocht dan ik eerst dacht nodig te hebben.

pricewatch: ASRock AM1H-ITX
pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed
pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
pricewatch: Arctic Cooling Alpine M1-Passive

Alleen de kast ben ik nog niet over uit. Die Node 304 is erg mooi maar heeft geen plek voor een dvd/BR speler. Niet dat ik die nog vaak gebruik, maar toch. Misschien is deze iets?

pricewatch: Cooler Master Elite 130

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Kijk anders eens bij de node 804. Die heeft ruimte voor een (slimdrive)dvdspeler.
En als ie echt mooi moet zijn zou ik ook kijken naar de node 605

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Arctic cooler is leuk, maar het is de vraag of die voldoende gaat koelen in een kast zonder airflow. De TDP van de 5350 is 25 watt en dat is toch vrij veel om passief te koelen. Verder zijn al die processortjes quad cores met een vrij lage single core performance. Wellicht komen daar de problemen vandaan met afspelen van bepaald 1080p materiaal. De G1820 is een dual core met (minimaal) de dubbele prestaties per core, maar zal je wel moeten koelen met een fan.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De 5350 heeft geen problemen met youtube, alles is hardware accelerated. Ik heb de boxed cooler er nog op, omdat ik deze toch niet hoor. De 304 heeft voldoende airflow om het kastje lekker koel te houden. Ik heb de Node 304 in mijn tv kast staan, ik hoor hem niet en hij blijft koel. Ik heb een bequiet 300w voeding erbij genomen.

XBMC full-hd draait de pc met 2 vingers in de neus.

Lol wel veel "ik" zinnetjes zie ik ;)

Ter info:
Tijdens file copy en film afspelen geeft de verbruiksmeter die ik eraan had nog geen 30w weer voor het hele systeem (incl hdd's).

[ Voor 19% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-07-2015 08:11 ]

• nodog
Die andere Nodes zijn wel mooi maar mij iets te prijzig. Toch bedankt voor het meedenken.

Goede tip wat betreft de koeler. Ik denk toch dat ik voor een AM1 systeempje ga. Dan maar met de stock koeler.

Edit: zoals KillerAce net schrijft dus. :-)

[ Voor 10% gewijzigd door nodog op 01-07-2015 08:14 ]

Pagina: 1