Gisteravond haalde ik m'n Mac mini (Late 2012) met Fusion Drive uit de standbystand, waarna ik op het lockscreen kwam en m'n wachtwoord wilde invoeren. Alleen reageerde het systeem niet op toetsenbordinvoer. De muiscursor stond op beachball en reageerde nog wel op beweging, maar hier bleef het bij.
Heb het apparaat helemaal uitgezet, daarna weer aangezet en toen begonnen de problemen: ik kreeg een tijdje een zwart scherm, daarna aan Apple-logo met progressbar eronder. Na een minuutje kwam een wit 'verbodsbord', maar kwam niet verder.
Na een paar boots kwam zelfs het gevreesde knipperende mapje met vraagteken.
Wat heb ik gedaan:
Voor de volledigheid: heb er El Capitan bèta opstaan, al verwacht ik niet dat het iets met deze problemen van doen heeft.
Heb m'n Mac mini aan het begin van 2013 gekocht, dus ik maak weinig kans op garantie bij Apple. Heb geen AppleCare oid.
Ik ben nu m'n opties op een rijtje aan het zetten. Dit heb ik zelf al bedacht:
Heb het apparaat helemaal uitgezet, daarna weer aangezet en toen begonnen de problemen: ik kreeg een tijdje een zwart scherm, daarna aan Apple-logo met progressbar eronder. Na een minuutje kwam een wit 'verbodsbord', maar kwam niet verder.
Na een paar boots kwam zelfs het gevreesde knipperende mapje met vraagteken.
Wat heb ik gedaan:
- Heb Recovery Mode (Cmd-R) opgestart, hieruit bleek dat de SSD niet meer herkend werd. Alleen de 1 TB HDD, maar die zou ongepartitioneerd zijn (ik werk er al jaren mee, dus lijkt me ook niet in orde). De optie Schijf-ehbo gaf aan dat de schijfvolume 'incomplete' was (klopt: SSD ontbreekt). Kon verder niets voor me doen.
- Heb het systeem uitgezet, de onderklep opengemaakt en even al het stof er uit gehaald. Ook met een spuitbusje perslucht de ventilator schoongemaakt. Geen effect.
- Apple Diagnostics opstarten ('D' ingedrukt houden bij booten), maar startte niet op. Knipperend mapje met vraagteken kwam.
- Heb het een nachtje rust gegeven (apparaat was erg warm). Vanochtend zelfde situatie.
- Alle randapparatuur er afgehaald, alleen stroom en display aangesloten. Geen verschil.
- Heb de SMC gereset. Geen verschil.
Voor de volledigheid: heb er El Capitan bèta opstaan, al verwacht ik niet dat het iets met deze problemen van doen heeft.
Heb m'n Mac mini aan het begin van 2013 gekocht, dus ik maak weinig kans op garantie bij Apple. Heb geen AppleCare oid.
Ik ben nu m'n opties op een rijtje aan het zetten. Dit heb ik zelf al bedacht:
- Ik zag dat Apple voor $29 telefonische support voor een incident aanbiedt (https://getsupport.apple.com/ServiceOptionAction.action). Dat overweeg ik, maar alleen als ik er ook verder mee kom.
- Op iFixit staan diverse handleidingen om zelf de schijf te vervangen. Ondanks dat ik denk dat het niet de schijven zijn, dan nog vind ik het een risico om zelf aan de gang te gaan met zo'n handleiding. Ik ben van nature niet echt secuur en las dat het best een karwei is om in een Mac mini een schijf te vervangen.