Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 17:21

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Gisteravond haalde ik m'n Mac mini (Late 2012) met Fusion Drive uit de standbystand, waarna ik op het lockscreen kwam en m'n wachtwoord wilde invoeren. Alleen reageerde het systeem niet op toetsenbordinvoer. De muiscursor stond op beachball en reageerde nog wel op beweging, maar hier bleef het bij.

Heb het apparaat helemaal uitgezet, daarna weer aangezet en toen begonnen de problemen: ik kreeg een tijdje een zwart scherm, daarna aan Apple-logo met progressbar eronder. Na een minuutje kwam een wit 'verbodsbord', maar kwam niet verder.

Na een paar boots kwam zelfs het gevreesde knipperende mapje met vraagteken.

Wat heb ik gedaan:
  • Heb Recovery Mode (Cmd-R) opgestart, hieruit bleek dat de SSD niet meer herkend werd. Alleen de 1 TB HDD, maar die zou ongepartitioneerd zijn (ik werk er al jaren mee, dus lijkt me ook niet in orde). De optie Schijf-ehbo gaf aan dat de schijfvolume 'incomplete' was (klopt: SSD ontbreekt). Kon verder niets voor me doen.
  • Heb het systeem uitgezet, de onderklep opengemaakt en even al het stof er uit gehaald. Ook met een spuitbusje perslucht de ventilator schoongemaakt. Geen effect.
  • Apple Diagnostics opstarten ('D' ingedrukt houden bij booten), maar startte niet op. Knipperend mapje met vraagteken kwam.
  • Heb het een nachtje rust gegeven (apparaat was erg warm). Vanochtend zelfde situatie.
  • Alle randapparatuur er afgehaald, alleen stroom en display aangesloten. Geen verschil.
  • Heb de SMC gereset. Geen verschil.
Ik vind het moeilijk te geloven dat beide schijven kort na elkaar de geest geven, dus ik verwacht iets in de richting van een kapotte schijfcontroller.

Voor de volledigheid: heb er El Capitan bèta opstaan, al verwacht ik niet dat het iets met deze problemen van doen heeft.

Heb m'n Mac mini aan het begin van 2013 gekocht, dus ik maak weinig kans op garantie bij Apple. Heb geen AppleCare oid.

Ik ben nu m'n opties op een rijtje aan het zetten. Dit heb ik zelf al bedacht:
  • Ik zag dat Apple voor $29 telefonische support voor een incident aanbiedt (https://getsupport.apple.com/ServiceOptionAction.action). Dat overweeg ik, maar alleen als ik er ook verder mee kom.
  • Op iFixit staan diverse handleidingen om zelf de schijf te vervangen. Ondanks dat ik denk dat het niet de schijven zijn, dan nog vind ik het een risico om zelf aan de gang te gaan met zo'n handleiding. Ik ben van nature niet echt secuur en las dat het best een karwei is om in een Mac mini een schijf te vervangen.
Alvast heel erg bedankt voor meedenken, ik ben nu echt m'n opties aan het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:16
Wat betreft garantie: als Apple moeilijk doet, kan je je beroepen op consumentenrecht. Vraag dan om het Consumer Law-formulier als je contact met Apple hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Volkan1984 op 30-06-2015 10:58 . Reden: Verhaal verkeerd begrepen.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Volkan1984 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:57:
[...]

Wat betreft garantie: als Apple moeilijk doet, kan je je beroepen op consumentenrecht. Vraag dan om het Consumer Law-formulier als je contact met Apple hebt.
Meende dat het alleen voor het tweede jaar was? Ik heb de Mac nu 2,5 jaar zoiets, zou dat dan kans maken?

Heb trouwens de Mac mini via de online Apple Store gekocht.

Ik ga ze straks even bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door dennisvz op 30-06-2015 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:16
dennisvz schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:38:
[...]

Meende dat het alleen voor het tweede jaar was? Ik heb de Mac nu 2,5 jaar zoiets, zou dat dan kans maken?

Heb trouwens de Mac mini via de online Apple Store gekocht.

Ik ga ze straks even bellen.
Ja je hebt zeker een kans. Een computer, zeker van de waarde van een Mac, moet zeker langer dan twee jaar mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 14:14
Probeer hem eens op te starten met je SSD in een externe behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
mobby1971 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 17:36:
Probeer hem eens op te starten met je SSD in een externe behuizing.
Dan zou ik de SSD eerst uit de Mac mini-behuizing moeten halen. Als ik bij Apple nog kans wil maken, dan kan ik beter niet het ding uit elkaar schroeven, denk ik.

Ik schrijf het wel op, want ik kan dit nog proberen nadat bij Apple het niet gelukt is. Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:46
Er vanuit gaande dat de data die je op de Fusion schijf hebt staan ook ergens een backup van hebt:

Probeer eens op te starten met CMD+R, Disk Utility, de 1TB schijf formateren en OSX hierop installeren. Ik maak nu nog nergens uit op dat je HDD defect is of dat de controller defect is, het lijkt er enkel op dat de SSD het heeft begeven.

Verder is het een klusje van nog geen half uur om SSD/HDD te vervangen in deze Mac ook als je twee linker handen hebt. Gewoon een handleiding er bij pakken, de tijd er voor nemen en schroeven maar.

Persoonlijk zou ik het niet op garantie gooien na meer dan 2 jaar, ik vind dat echt zo'n zielig consumenten-standpunt (MENING), het blijft iets mechanisch en het is gevoelige apparatuur het kan gewoon gebeuren dat er iets stuk gaat ongeacht de prijs. Doet niet af aan bouwkwaliteit waar de fabrikant af-fabriek rekening mee kon houden. Daarnaast is dit gewoon te vervangen en zitten we hier op tweakers, niet op consumentenbond/viva-forum waar om de haverklap wordt geschreeuwd "rechten, consumentenwet, recht hier recht daar, kan toch niet, gister deed ie het nog"

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Het probleem is gevonden. Hem 'em wel naar een Apple-ASP gestuurd. Wat blijkt: zowel van de hdd als de ssd zat de interfacekabel niet meer op het logic board aangesloten.

De schijven waren in beide in orde, wel was te zien dat ze al wat een tijdje in bedrijf zijn (logisch natuurlijk).

Achteraf gezien had ik het zelf ook hier naar kunnen kijken. Bij een Windows-desktop had ik het ook zo gedaan, maar bij een Apple-device heb ik er ergens toch lichtelijk vrees voor.

Bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1