Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies CAT6 UTP of CAT5E FTP

Pagina: 1
Acties:

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 09:39
Beste mede tweakers,

Ik zit hier met een vraag.
Heb net een nieuw huis gescored ! :)
Maar ik wil alles bekabelen dus ik ga nu rol netwerkkabel kopen maar ik kan niet kiezen.
Ik ga de kabels onder het laminaat leggen en de langste kabel word ongeveer 20 meter.
Voor de rest zit er niks raars of aparts in de buurt en ik ga ook geen stroomkabels er direct naast leggen.

Wat zou dan beter zijn CAT6 UTP of CAT5E FTP ?

Al mijn netwerk apparatuur werkt op 1 gigabit. Heb een 16 port switch 1 router en 1 acces point.

Graag jullie meningen ! :)

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 15:14

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik zou kijken naar de prijs. Cat5e is met 20 meter nergens een beperking, maar als de prijs ongeveer gelijk is zou ik toch Cat6 nemen. Dus alleen als de prijs ongeveer gelijk is, want je gaat nergens verschil merken tussen Cat5e en Cat6 met 20 meter (met oog op toekomstige 10gbit verbinding)

Lekker op de bank

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
FTP zou ik zeker niet nemen, neem gewoon UTP.
Prijs verschillen tussen cat5e en cat6 zijn minimaal, maar als er verschillen zijn lijkt me dat op de totaal investering niet van belang.

Het belangrijkste verschil is dat CAT6 meer geschikt is voor de toekomst omdat die ook 10Gb ondersteund.
Roep nu niet dat heb ik niet nodig, want dat riep iedereen ook over 1Gb toen we nog allemaal op 100Mb zaten.

Het laatste en misschien wel belangrijkste punt is, welk soort diameter installatie buizen ligt er (ga gaan er komen) in je huis en hoevel kabels moeten er door elke buis.
Als je nog keus heb laat er 3/4 buizen in leggen en geen 5/8.
Verbied ook die geribbelde flexibele buizen want die zijn een ramp om daarden door te trekken.

Cat5e is dunner dan cat6 en dus kun je meer of gemakkelijker kabels trekken in een buis..

Als dat geen probleem is zou ik persoonlijk altijd voor cat6 UTP kiezen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 15:14

ZaZ

Tweakers abonnee

Ben(V) schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:40:
Het belangrijkste verschil is dat CAT6 meer geschikt is voor de toekomst omdat die ook 10Gb ondersteund.
Roep nu niet dat heb ik niet nodig, want dat riep iedereen ook over 1Gb toen we nog allemaal op 100Mb zaten.
10 Gbit wordt ook door Cat5e ondersteund hoor, alleen minder lengte. 45 meter voor Cat5e tegenover 55 meter voor Cat6 (10Gbit)
Op 1 Gbit is het voor beide 100 meter.
Maar goed, als het prijsverschil er niet is dan zou ik ook voor Cat6 gaan zoals ik al eerder zei.

Lekker op de bank

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Volgens mij wordt CAT5e officieel niet ondersteund voor 10 Gbit. CAT6 in ieder geval tot 45 meter.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ja en we hebben allemaal straks 10GB apparatuur in huis ! Kijk voor ook naar de manier van afmonteren en hoe je dat doet.Daar zitten wel verschillen in het moet wel lekker met elkaar werken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1