Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Degelijke" zakelijke laptop (maar geen ultrabook?)

Pagina: 1
Acties:

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:53

dwizzy

Weaponised confusion

Topicstarter
Eindelijk een stok achter de deur om een nieuwe laptop te kopen: van 5 jaar oude Fujitsu Lifebook naar een gedeeltelijk door werkgever betaalde alleskunner. Maar ik zit op mijn typische manier al twee weken te twijfelen en steeds méér ipv minder opties te overwegen.

Ik dacht een ultrabook te willen, maar dun is voor mij niet belangrijk; smal en degelijk wel. Ook houd ik meer van poorten dan van adapters meezeulen (VGA, grote HDMI, Ethernet, kan dat allemaal goed via USB 3?).
8GB werkgeheugen en SSD lijken me een must. Ik heb me laten wijsmaken dat Core M (5Y10) goed genoeg is, maar i5-5200U klinkt -vind ik- mooier. Ik heb vooral graag het nieuwste als het energiezuinig is.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik compileer niets en speel mijn spelletjes wel op mijn NES. Wel kan ik 4 spreadsheets openen en 3 browsers met elk 20 tabs, even GIMP er bij openen en in een virtual machine de meest vuige dingen te draaien. Ik denk dat ik wel aan Windows kan wennen (draai ik op werk ook) maar wil liefst de optie hebben om naar Debian te switchen. Af en toe een presentatie geven is ook prettig; ik twijfel of de kijkhoek belangrijk is voor als iemand mee wil kijken. Ik wil vooral niet wachten op het laden van dingen of opstarten.
Ik ga hem ook op de bank gebruiken, geen losse desktop.

Wat is je budget?
Ik zoek tussen de €700 en €900 ongeveer. Liefst een laptop die ik later nog kan uitbreiden; over een jaar extra werkgeheugen of (SSD) zodat ik me als herboren voel ;)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik vind 2.5kg nog prima te dragen. Omdat ik wel eens aantekeningen in een vergadering wil maken, zit ik te twijfelen of 15" niet te hoog is (of dunne lijst?)
In de trein en buiten heb ik al snel last van tegenlicht, een mat scherm vind ik dus belangrijk en touchscreen heb ik nooit gemist.
5 uur acculading is wel eens nodig.
Huidige laptop heeft een scheurtje bij de kaartlezer, mist wat voetjes en de R-toets is gammel. Mag ik concluderen dat ik een stevige laptop nodig heb?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Bij sommige laptops zijn er veel verschillende varianten en weet ik niet goed welke review bij welke laptop past. En reviewers zijn het ook niet allemaal met elkaar eens..
* Ik vond Thinkpad altijd stoer (degelijk, compatible met linux, hackertypes hebben ze ook) maar in praktijk vind ik Lenovo vaak te duur en de clit beroer ik toch nauwelijks. De Yoga 14 lijkt een redelijk formaat te hebben en dankzij omklappen kan ik hem nog redelijk subtiel neerzetten.
* De UX305 met 8GB geheugen kan ik alleen bij Amazon.de vinden. Lijkt degelijk, maar net te weinig schermoppervlak/te veel lijst, niet uitbreidbaar, geen VGA of ethernet
* Dell XPS 13 klinkt heel leuk vanwege de kleine schermrand - ook al had 'ie van mij dan best 14" of 15" met 13" uiterlijk mogen hebben 8)7. Nog best te betalen als ik 10% cachback en 10% korting zou weten te regelen.. maar de informatie daarover lijkt gedateerd, nog geen nu werkende cashbacksite gevonden en VIP korting schijnt niet meer gegeven te worden |:( Ook geen VGA of ethernet.
* Acer Aspire E5 heeft mooie prestaties voor zijn prijs, maar donker scherm en de grafische kaart heb ik, denk ik, niet nodig (dan liever SSD ipv SSHD). En met 15" wel aan de grote kant..
* Acer Aspire V3 (i5-5200U) of i7 lijken erg interessant. De 4GB kan ik later uitbreiden en ook de SSD en accu zijn makkelijk te vervangen. Wel ethernet, geen VGA, redelijk toetsenbord, helaas ook een (te?) donker scherm.
* HP Spectre 13 x360, die tabletmodus hoeft voor mij niet en ben bang voor glittering in de zon. Geen VGA en geen gigabit, wel aardige bouwkwaliteit.

Zie, nu is het alweer 3u 's nachts, help mij mijn nachtrust vinden! :F

[ Voor 7% gewijzigd door dwizzy op 30-06-2015 03:25 . Reden: HP spectre nog toegevoegd ]

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.