GTX 960 en r9 280 op 4K benchen... seriously?
En dan nog leuk in procenten uitdrukken anders krijg je waarschijnlijk verschillen te zien als 3 FPS voor de r9 280 vs 2 voor de GTX 960. Dus r9 280 150% tov van de gtx 960.... grappig..
Ze nuanceren het natuurlijk wel door aan te geven dat niemand deze kaarten op 4K gaat gebruiken, maar concluderen uit deze resultaten wel even vrolijk dat je dus uiteindelijk op 1080p ook zeker tegen problemen zult aanlopen...
Anyway. Hoewel je gelijk hebt dat de r9 280 gewoon een voordeel heeft met z'n 3GB VRAM tov de 2GB van de gtx 960 is de link natuurlijk niet zo'n beste.
Je zou bv een goeie review kunnen laten zien zoals :
http://pclab.pl/art64398-24.html
Hier zie je meteen het probleem van de 2GB. Bij VRAM vreters zoals Shadows of mordor is 2GB niet genoeg voor de hoogste instellingen. Voor kaartjes met 2GB zul je dan de instellingen moeten aanpassen. Zoals je ziet draaien de kaarten met 3 en 4GB dan vrolijk verder.
De verwachting is dat toekomstig uitgebrachte spellen meer en meer VRAM gaan gebruiken waardoor 2GB steeds vaker tekort gaat schieten en je dus de instellingen wat terug zult moeten gaan zetten.
Als je daar niet om maalt en je blijft de komende jaren op 1080p gamen dan heb je aan de GTX 960 een stil, zuinig en koel kaartje (ik heb um zelf en voor mij was het dus de bewuste keuze voor die eigenschappen). Echter de 3GB van de r9 280 zal er wel voor zorgen dat je die instellingen dus langer hoger kunt aanhouden en dat de kaart eventueel beter kunt gebruiken voor een toekomstig 1440p scherm. Dat is even iets waar je over na moet denken.
De review die ik linkte laat meteen ook zien dat shadows of mordor (dat vaak aangehaald wordt als voorbeeld van potentieel VRAM gebruik door toekomstige games) iig niet de "problematische" 128 bit bus choked omdat de 4GB versie van de kaart (die nog te prijzig is) het spel wel prima op de hoogste instellingen draait..
[
Voor 25% gewijzigd door
Baloes op 05-07-2015 01:22
]