Buitenboordmotor wil niet meer volgas

Pagina: 1
Acties:
  • 52.253 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 17:17
Beste Tweakers,

Aangezien ik geen direct antwoord op mijn vraag kan vinden wend ik mij tot jullie.

Ik heb een 5meter (speed-)boot met daarachter een Yamaha 55AE buitenboordmotor (2-takt 55PK uit '79 oid?). Nu heb ik dit setje 5jr geleden gekocht en de eerste 3 zomers met veel plezier mee gevaren. Nu heb ik de laatste 2jr de boot een beetje verwaarloosd en heeft hij 2jr achter mijn huis in het water gelegen.

Nu het toch een beetje zomer geworden is heb ik de boot weer opgepoetst en wilde ik de motor weer eens proberen te starten. Dat lukte wonder boven wonder ook nog al sloeg hij in stagionair wel na enkele seconden weer af. Na een beetje afstellen van de pilot schroef en luchtklep wilde hij toch wel stagionair blijven draaien.

Vervolgens ben ik een eindje gaan varen maar als ik verder dan een kwart gas gaf ging de motor sputteren en inhouden. De motor had 2jr stil gestaan met benzine/olie er in dus waarschijnlijk aankoeking van de olie in de carburateur. Toch maar even de lage snelheid voor lief genomen en heb dagelijks wat gevaren. Na 2wk hield het sputteren op en wilde de motor toch sneller gaan draaien. Mooi dacht ik. Dus langzaam maar zeker meer gas gegeven maar na de gashendel op ongeveer halverwege ging de motor niet meer sneller maar de hendel wel verder (tot 100%) maar geen snelheidswinst meer.

Toch vandaag maar even de carburateurs er af gehaald en helemaal doorgespoten met carburateur reiniger. Alle gaatjes zijn weer goed open en de carburateur ziet er weer brandschoon uit van binnen. Vervolgens weer het water op gegaan maar de motor wil nog steeds niet sneller na 50% gas. Ik haal denk ik iets van 20-25km/h waar ik de eerste drie jaar 50+km/h haalde.

Ik zie verder geen benzine lekages en de bougies zien er ook nog prima uit. Ook het benzinefilter in de motor ziet er ook nog goed uit.

Wellicht de pomp? In neutraal gaat de motor wel in hoge toeren maar dit schijnt weinig te zeggen over prestatie onder belasting heb ik gelezen.

Heeft iemand een idee wat dit nog zou kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Al nieuwe benzine erin gedaan? Waarschijnlijk is de A/F ratio niet juist, deze al afgesteld?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38
Krijgt het motortje voldoende (schone) lucht ? Die heb je ook nodig voor een goeie verbranding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
Ik heb nu +/-3wk gevaren en de tank (22L) al 5keer vol gegooid. Ook heb ik juiste 2takt olie die 1:100 gemengd moet worden (de eerste 3jr gebruikte ik dezelfde olie).

De stelschroef (boven-)op de carburateurs zou op 1 3/4 moeten staan en staat nu op 2 slagen dus dat zou wel aardig moeten zijn. Verder de andere stelschroef voor de luchtklep gedraaid totdat hij stagionair wil blijven lopen. Deze wordt verder open getrokken door de gashendel maar ik zie wel dat na 50% gas dit klepje mechanisch nooit verder zal kunnen openen. Wordt de motor na 50% gas anders geregeld dan door dit klepje?

De carburateur heeft verder geen luchtfilter en een hele grote luchtinlaat. Deze wordt echter wel gelimiteerd door het gaatje van de luchtinlaat van de kap maar dit is "by design" en altijd zo geweest dus zou niet de prestaties ineens moeten hinderen.

[ Voor 14% gewijzigd door MarcoNTweaked op 29-06-2015 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 12:07

doc

Het klinkt eigenlijk alsof een cilinder niet lekker meedraait, maar dan zou je ook een vette bougie moeten krijgen en dat is niet het geval zeg je?

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
Ik heb de bougies alleen bekeken toen hij nog niet lekker stagionair liep maar zag er niet bepaald vet of nat uit. Ik zal morgen nog eens kijken en eventueel een fototje nemen bij twijfel. Mochten ze vet zijn dan zou er slechte ontsteking zijn door slechte de bougie(kabel) of bobine?

Nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MarcoNTweaked schreef op maandag 29 juni 2015 @ 23:06:
Ik heb nu +/-3wk gevaren en de tank (22L) al 5keer vol gegooid. Ook heb ik juiste 2takt olie die 1:100 gemengd moet worden (de eerste 3jr gebruikte ik dezelfde olie).

De stelschroef (boven-)op de carburateurs zou op 1 3/4 moeten staan en staat nu op 2 slagen dus dat zou wel aardig moeten zijn. Verder de andere stelschroef voor de luchtklep gedraaid totdat hij stagionair wil blijven lopen. Deze wordt verder open getrokken door de gashendel maar ik zie wel dat na 50% gas dit klepje mechanisch nooit verder zal kunnen openen. Wordt de motor na 50% gas anders geregeld dan door dit klepje?

De carburateur heeft verder geen luchtfilter en een hele grote luchtinlaat. Deze wordt echter wel gelimiteerd door het gaatje van de luchtinlaat van de kap maar dit is "by design" en altijd zo geweest dus zou niet de prestaties ineens moeten hinderen.
Als motorrijder die in het verleden (veel) met 2-takt machines gecrossed heeft: Ik vind het persoonlijk al een gevaarlijke aanname om te stellen dat een stelschroef op 1¾ moet staan volgens......??

Misschien moet je eens gaan kijken hóe een 2-takt machientje werkt en hoe de werking daarvan verschilt ten opzichte van een 4-takt machine. Een luchtfilter is op het water (waarschijnlijk) niet écht een gemis/noodzaak maar om een blokje niet onnodig te belasten is een luchtfilter (al is 't maar een "TwinAir" of open filter) wel aan te raden.

Je hebt je carburateur nou mooi (optisch) schoongemaakt, maar hoe zit het met de sproeiers / gasnaalden? Benzine laat daar een gomaanslag op achter en als een blokje lang stil ligt dan hecht die rommel daar goed op.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
beste wimmel,

Deze instelling had ik ergens op het internet gevonden, heb helaas de link niet meer.

Ik heb de carburateur dus volledig uit elkaar gehad en alle gaatjes/sproeiers optisch en met licht bekeken en laten weken in reiniger waarna ze er glimmend en mooi rond uitzaken van binnen. Bij de onderste carb zat een (van de 2) gaatje(s) achter de luchtklep dicht en deze is nu weer mooi open. Zitten er verder achter de carburateurs nog meer naalden/sproeiers die gereinigd moet worden? Ik zie ze in ieder geval niet in het yamaha boekje.

Verder beweegt de vlotter+naald ook goed.

Voor de carburateur reiniging heb ik ook nog een tank met Barhdal Fuel Injector Cleaner gedraaid.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcoNTweaked op 30-06-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Schijnbaar beweegt de naald van je vlotter toch niet zo goed als je denkt als het blokje bij de vraag naar vermogen (en dus brandstof met olie) begint te stotteren én je bougies niet vét zijn na controle.

Mengsel is dus "arm" :P

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 30-06-2015 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:39
Ah dat zijn wel bekende problemen met de oudere 2 takt buitenboordmotoren hoor ;)

Inderdaad even de carb écht goed schoonmaken, en de bougies vervangen
Als je hem zelf niet goed kan afstellen, laat dat dan door een monteur doen

@wimmel_1:
2 takt buitenboordmotoren hebben geen luchtfilters, de inlaat zit achter de kap dus echt veel zooi kan er niet inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:18
Vergeet de sproeierbuis niet te demonteren en door te prikken/blazen, ik vermoed dat er nog remluchtgaatjes verstopt zitten.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
Allen bedankt voor het meedenken!

Ik denk niet dat mijn mengsel arm is. Ik doe altijd wat ruimer dan 1:100.

Vandaag toch maar even nieuwe bougies geprobeerd, ze kosten tenslotte niks. Maar de motor wilde totaal niet starten met deze nieuwe bougies. Vervolgens de oude bougies terug gezet en na 2min doorstarten sloeg de motor weer aan. Na even warmdraaien weer de nieuwe bougies er in gezet en de motor wilde wel starten maar liep erg slecht stagionair. Als ik met de hand het luchtklepje een kleinbeetje meer open duwde dan liep hij wel lekker maar de afstelschroef voor deze klep kan niet zover worden afgesteld. Blijkbaar krijgt de motor te weinig lucht? Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ook met de nieuwe bougies stond de motor wat meer overduidelijk te knikken/schudden.

De carburateur heb ik wel grondig gereinigd en alles wat los kon heb ik los gehaald. Ik wil best de carb nog laten ultrasoon-reinigen maar ik heb het gevoel dat het niet de carburateur is :/

@wimmel, het stotteren was dus al opgehouden bij het starten van het topic.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoNTweaked op 30-06-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
Zijn het dezelfde bougies als de oude? Heb je de elektroden afstand opgemeten en indien nodig afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
MarcoNTweaked schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:13:
Allen bedankt voor het meedenken!

Vandaag toch maar even nieuwe bougies geprobeerd, ze kosten tenslotte niks. Maar de motor wilde totaal niet starten met deze nieuwe bougies. Vervolgens de oude bougies terug gezet en na 2min doorstarten sloeg de motor weer aan. Na even warmdraaien weer de nieuwe bougies er in gezet en de motor wilde wel starten maar liep erg slecht stagionair. Als ik met de hand het luchtklepje een kleinbeetje meer open duwde dan liep hij wel lekker maar de afstelschroef voor deze klep kan niet zover worden afgesteld. Blijkbaar krijgt de motor te weinig lucht? Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ook met de nieuwe bougies stond de motor wat meer overduidelijk te knikken/schudden.

De carburateur heb ik wel grondig gereinigd en alles wat los kon heb ik los gehaald. Ik wil best de carb nog laten ultrasoon-reinigen maar ik heb het gevoel dat het niet de carburateur is :/

@wimmel, het stotteren was dus al opgehouden bij het starten van het topic.
Arm gaat niet over de mengverhouding met olie, maar over de A/F (lucht op brandstof) ratio. Waarschijnlijk wordt er nu te weinig brandstof met lucht vermengd eaardoor je een arm mengsel hebt. Dit kan komen door gom aanslag die je niet altijd goed ziet met het blote oog.

Aan te raden is om nieuwe bougies te gebruiken en je carb en naald te reinigen in een ultrasoon bad. Daarna doed afstellen en loopt hij hoogswaarschijnlijk weer als nieuw. 8)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
MarcoNTweaked schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:13:

Arm is niet hoe de verhouding tussen benzine en mengsmering is. maar te weinig brandstof bij te veel lucht..)

op scooter-freaks staat een uitgebreide how-to carbarateur afstellen

Dat zou je ook voor de boot onderweg moeten kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
De bougies zijn nagenoeg het zelfde. Er ontbreekt een R op in het typenr van de nieuwe maar volgens het yamaha service punt moeten ze goed zijn.

Ik persoonlijk zou het raar vinden als de brandstof ratio te laag is. Waarom gaat hij dan beter lopen als ik handmatig extra lucht toe dien, zou dit juist niet duiden op te veel brandstof in verhouding? Zo klinkt het logisch voor althans.

Ik denk dat ik er niet aan ontkom om mijn carb te laten reinigen en afstellen. Ik laat het jullie weten of dit uiteindelijk heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:18
Hij staat te rijk afgesteld. Je zegt dat je alles eruit hebt gehaald wat los kan, maar de sproeierbuis zit meestal vastgeklemd en moet je er voorzichtig van bovenuit uit tikken. In de sproeierbuis zitten remluchtgaatjes, die zorgen voor extra lucht bij grotere gasklepopeningen, zodat het mengsel niet te rijk wordt. Ik gok nog steeds dat het daar aan ligt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
doc schreef op maandag 29 juni 2015 @ 23:39:
Het klinkt eigenlijk alsof een cilinder niet lekker meedraait, maar dan zou je ook een vette bougie moeten krijgen en dat is niet het geval zeg je?
Hij heeft een hele cilinder... :D

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
Beste Peenutzz,
Thanks voor je suggestie, je eerdere reactie is nu duidelijker voor mij, ik heb die buisjes er niet uit gehad, wel de spuitstukjes... ik zit nu even te dubben om weer een fles reiniger te halen of toch maar te laten reinigen in een badje... Morgen maar even een belletje plegen voor de geschatte kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door MarcoNTweaked op 01-07-2015 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:28
Ik zeg misschien wat onzin omdat het alweer een paar jaar geleden is dat ik voor het laatst heb gevaren, maar de laatste keer dat ik voer (misschien was het daarom de laatste keer haha) had ik dat de motor het goed deed als ik normaal voer, maar volgas deed hij het niet. Je zag ook een heel benzinespoor in het water. Ik heb ook geen idee meer hoe het binnenwerk er uit zag maar ik kan me wel herinneren dat het kamertje in de motor waar benzine in zit altijd (te) vol stond met benzine. Dit was ook nadat hij een winter buiten heeft moeten overleven.

Wat heb je nu aan mijn verhaal? Waarschijnlijk niet veel, maar misschien moet je het ook in de hoek zoeken dat hij misschien wel teveel brandstof krijgt (en dus heb je automatisch te weinig lucht om goed te verbranden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

maarud schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:18:
Ik zeg misschien wat onzin omdat het alweer een paar jaar geleden is dat ik voor het laatst heb gevaren, maar de laatste keer dat ik voer (misschien was het daarom de laatste keer haha) had ik dat de motor het goed deed als ik normaal voer, maar volgas deed hij het niet. Je zag ook een heel benzinespoor in het water. Ik heb ook geen idee meer hoe het binnenwerk er uit zag maar ik kan me wel herinneren dat het kamertje in de motor waar benzine in zit altijd (te) vol stond met benzine. Dit was ook nadat hij een winter buiten heeft moeten overleven.

Wat heb je nu aan mijn verhaal? Waarschijnlijk niet veel, maar misschien moet je het ook in de hoek zoeken dat hij misschien wel teveel brandstof krijgt (en dus heb je automatisch te weinig lucht om goed te verbranden).
Waarschijnlijk het zelfde als aan het verhaal wat ik al duidelijk probeerde te maken..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
Tsja zou zomaar kunnen. Ik ga zo langs een outboard service punt en eens kijken of zij een idee hebben en het eventueel kunnen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 689164

hallo,

ik heb daar ook problemen mee.
maar als ik hem in de vrij heb, kan ik vol gas geven.
maar als ik hem dan in zijn vooruit of acteruit zet.
dan wil hij niet verder dan stationair varen en dan heb ik de hendel op vol gas.
en de schroef steekt 20cm onder de speedboot uit.

ik snap er niks hopelijk kunnen jullie mij hulp aanbieden met goede raad..

mvg marinus

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:29
en het kan niet zo zijn dat je schroef (dat ding onder water) vol zit met allemaal zooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 952407

hey, ik heb exact hetzelfde probleem, zoals hier wordt omschreven.

iemand al een oplossing gevonden? of iemand die tegen betaling mijn motor (evinrude 65pk 1973) wil afstellen als dit het mogelijke probleem is?

groetjes ricardo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Voor wat het waard is, oud topic,ik weet het.
Dit aapje heeft ooit eens gesleuteld aan een sparta-met. De carb. met benzine schoongemaakt en het beest deed het nog niet. De sproeiers en de rest van de carb. in een ultrasoon-reiniger gegooid en het werkte.
Moet je wel net zo'n ding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb mijn carbs helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ik weet zeker dat ze helemaal schoon zijn.

Ik denk eerder dat het aan de afstelling brandstof/lucht verhouding ligt.

Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet afstellen, iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:26

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

nachtnet schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:35:
[...]

Arm is niet hoe de verhouding tussen benzine en mengsmering is. maar te weinig brandstof bij te veel lucht..)

op scooter-freaks staat een uitgebreide how-to carbarateur afstellen

Dat zou je ook voor de boot onderweg moeten kunnen helpen.
Zie de link die Nachtnet hier gegeven heeft. Werkt perfect om je carb goed af te stellen. Let er goed op de je eerst je A/F afstelt en daarna pas je stationair ;)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ken mijn carbs niet zo makkelijk afstellen met schroeven, behalve de schroeven waar de gas handels aan verbonden zijn. Maar deze zijn niet verandert, de ene avond was ik aan het varen, de dag daarna in de ochtend starten en problemen, zonder enig aanleiding.

Het is echt uit het niets gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobspek2004
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-04-2022
ik heb een yamaha 6pk 2takt,
als ik heb start met de choke aan dan loopt hij 1 tot 3 sec.
als ik hem zonder choke start dan dan gaat hij gelijk vol gas. dan heb ik hem gewoon nog in de start modus staan. dus dan moet ik de gas terug zetten en dan loopt hij zoals hij stationair zou moeten lopen.
en als ik hem dan weer terug breng naar de stationair stand dan trekt hij weer vol gas.

Iemand enig idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Het is niet de bedoeling in een oud topic je eigen vraag te stellen (topickaping) wat al meerdere jaren dood is. Beter een eigen topic aan te maken met je vraag en eventueel te verwijzen naar dit topic.

Ik sluit dit topic daarom.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.