• ladekan
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-01 12:49
Beste Tweakers,

Na meer als 1 jaar een YouTube kanaal te hebben met een paar vrienden willen we graag beginnen met het maken van eigen shorts.
Wat ik bedoel met shorts is eigenlijk een soort kleinere films maken (onder andere actie).
Hierna willen we ze editen met bijvoorbeeld special effect.

We zijn dus nog beginners maar willen het wel meteen goed aanpakken.
Ik heb al een aantal dingen uitgezocht in wat we willen.
We hebben al een go pro camera voor de POV van de (acteur).

Ons budget ligt rond de 500 euro.

Wat de camera moet kunnen is:
- Volledige handmatige brede instellingen. (leek ons handig in verband met het leren van de camera)
- Minimaal 60 FPS (in verband met slowmotion)
- 1080P goede kwaliteit (spreekt voor zich)
- Goede lens (indien er niet standaard bij, welke lens raden jullie aan)
- Eventueel aansluiting microfoon
- SD kaart

Ben ik iets vergeten wat belang is voor de info? dan pas ik het meteen aan

[ Voor 0% gewijzigd door ladekan op 29-06-2015 23:20 . Reden: SD ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:07
Ik zou binnen dit budget voor een Sony Alpha 5100 gaan. Goede APS-C sensor, uitstekende autofocus, kantelbaar touchscreen en zeer goede 1080p 60, 30 en 24fps video in de 50Mb/s XAVC-S codec. Enige wat ontbreekt is een microfoon aansluiting, als dit essentieel is dan moet je voor de duurdere Alpha 6000 gaan, hoewel binnen dat budget de Samsung NX500 en Panasonic G7 waarschijnlijk betere opties zijn.

• ladekan
Erg bedankt voor de snelle reactie!
aangezien de sony alpha 5100 erg dun en licht is, zou dit geen probleem kunnen worden met het rechthouden van de camera?

zelf had ik ook de Canon EOS 700D nog gevonden.
en een lens van 18-55mm is aan e raden?

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

ladekan schreef op maandag 29 juni 2015 @ 23:47:
Erg bedankt voor de snelle reactie!
aangezien de sony alpha 5100 erg dun en licht is, zou dit geen probleem kunnen worden met het rechthouden van de camera?

zelf had ik ook de Canon EOS 700D nog gevonden.
en een lens van 18-55mm is aan te raden?
Het probleem met goedkopere dslr's is de autofocus, die is meestal langzaam tijdens het filmen en kan dus best irritant zijn. Daarom is het in ieder geval handig, zou je de 700D nemen, om ook het handmatige focussen tijdens het filmen te oefenen. De Canon EF 50mm f/1.8 STM is dan misschien ook een goede 2e lens vanwege het lage diafragma en de prijs. :D

Verder lijkt mij de Sony Alpha 5100 op het eerste gezicht ook een prima oplossing. Voor het recht houden kun je een tripod gebruiken of voor extra gewicht de tripod er gewoon opgeklapt onder laten zitten en dan dus filmen als je bv. aan het bewegen bent met de camera. :>

[ Voor 16% gewijzigd door caesar1000 op 30-06-2015 00:00 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

• ladekan
de sony 5100 heeft 60fps op 1080, en volgens mij heeft de canon dat niet.
ook heeft de sony 5100 bijna 10 meer megapixels

• caesar1000

caesar1000

U want some?

ladekan schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 00:01:
de sony 5100 heeft 60fps op 1080, en volgens mij heeft de canon dat niet.
ook heeft de sony 5100 bijna 10 meer megapixels
Nou ja, ik zeg ook niet dat de Canon beter is, integendeel, ik geef gewoon wat info. :)

En nee, inderdaad, de Canon heeft helaas geen 60 fps Full HD. Qua megapixels maakt het in dit geval niet echt uit en ook over het algemeen zeggen megapixels niks. Een camera met 18 MP kan vele malen beter zijn dan eentje met 24 MP qua fotokwaliteit en het ligt ook aan de scherpte van de lens hoe scherp de foto's zijn en hoeveel je dus gebruik kunt maken van die pixels.

[ Voor 38% gewijzigd door caesar1000 op 30-06-2015 00:20 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

• ladekan
Erg bedankt voor de info!
Aangezien de 60FPS wel noodzakelijk, en de Sony nu goed bekeken hebben lijkt het ons een goed idee!
Er zit standaard een 16-50mm lens bij maar zijn er verder nog lenzen aanteraden?

• caesar1000

caesar1000

U want some?

ladekan schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 00:23:
Erg bedankt voor de info!
Aangezien de 60FPS wel noodzakelijk, en de Sony nu goed bekeken hebben lijkt het ons een goed idee!
Er zit standaard een 16-50mm lens bij maar zijn er verder nog lenzen aanteraden?
Ik ga nu slapen maar zal morgen is uitgebreid voor je kijken. Een prime (vaste brandpuntsafstand dus bv. 50mm) is goedkoop, heeft een lager diafragma en is over het algemeen ook wat sneller met focussen dus wellicht wat als 2e lens voor de Sony.

• ladekan
Alvast erg bedankt voor de moeite!
Aangezien onze plannen zijn om er veel mee te filmen is het zo te horen bijna onvermijdelijk om een goede lens te hebben.
Nou is het snellere focussen wel nodig maar de sony heeft al een 16-50mm er bij zitten.
Of is deze niet van goede kwaliteit?

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-01 14:14
Ik heb ook naar de Sony 5100 gekeken. De berichten op internet dat de camera zich afsluit na een paar minuten vanwege warmte ontwikkeling tijdens het filmen heeft mij hier van weerhouden.

Er is een draadje op het dpreview forum hierover.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomas_ op 30-06-2015 10:42 ]

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-01 18:19
Als de camera hoofdzakelijk voor filmen wordt gebruikt zou ik niet te veel nadruk leggen op de autofocus snelheid. Wanneer je alleen werkt en bijvoorbeeld verslag doet van nieuws of een documentaire maakt kun je de shots vaak niet over doen en kan het handig zijn om autofocus te hebben. Bij het werken in een groep zou ik gewoon gebruik maken van handmatige focus, ook omdat je bij short films zelf de regie in handen hebt en shots over kunt doen. Autofocus is vaak niet precies genoeg en je kunt handmatig veel beter bepalen waar jij de focus op wilt leggen in een bepaald shot.

Je zou ook naar een Sony A58 kunnen kijken die is met 18-55 kitlens al voor 370 euro te krijgen. De A58 kan Full HD filmen met 60fps en heeft i.t.t. de A5100 wél een aansluiting voor een externe microfoon. Ook is de A58 voorzien van een kantelbaar scherm en een elektronische zoeker (EVF) waarmee je tijdens het filmen ook door de zoeker kunt kijken (kan handig zijn bij fel zonlicht).

Een andere optie is de GH3 van Panasonic, die staat bekend om z'n uitgebreide videomogelijkheden.
Ook de GH3 heeft een kantelbaar scherm, full HD met 60fps en een EVF. Daarnaast heb je bij de GH3 meer instelmogelijkheden, onder andere meer controle over de audiolevels en hogere bitrate voor de video (hogere bitrate = meer beeldinformatie). Daarnaast heeft de GH3 niet alleen een microfoon ingang maar ook een koptelefoon ingang zodat je het opgenomen geluid kunt monitoren.
De nieuwprijs van de GH3 zit nog wel boven je budget maar tweedehands is deze camera wel binnen je budget te krijgen. Een ander voordeel van de GH3 is dat je door middel van adapters (oude) objectieven die een andere mount hebben kunt aansluiten, hierdoor kun je voor relatief weinig geld oude (handmatige focus) objectieven op je camera schroeven.

~edit: Als je liever niet tweedehands koopt is de G6 ook nog een optie. Dat is een soort van GH3 "lite". De G6 heeft ook Full HD 60fps, kantelbaar scherm, EVF en een microfoon ingang maar mist de weathersealing, hoofdtelefooningang en een aantal instelmogelijkheden van de GH3.

[ Voor 8% gewijzigd door AdmiralSnipe op 30-06-2015 11:14 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Heb naar reviews van de 5100 gekregen en overall een goede camera voor de prijs die snel focust, met een hogere bitrate dan normaal kan filmen en dit ook met een goede kwaliteit doet. Niks vergeet gelezen over het te warm worden trouwens naar zou me daar als ik jou was wel even in verdiepen.

Verder zijn de A58 en GH3 ook goede opties alleen is de keus natuurlijk ook aan jou of jij perse een nieuwe camera met nog alle garantie of eentje die al gebruikt is maar wel beter. Het is trouwens niet zo dat je perse een externe microfoon in de camera moet doen. Soms is het ook handig om een microfoon op een pole te hebben zodat je, als de camera wat verder weg staar, nog steeds goed geluid hebt.

Hier een review over de 5100:

http://zoom.nl/artikel/re...view-sony-alpha-5100.html

En wat standaard info over de camera:

http://m.dpreview.com/previews/sony-alpha-a5100

http://www.theverge.com/2...ounced-price-release-date

De kit lens (de lens die je dus samen met de body koopt in een kit) is trouwens een beetje doorsnee. De meeste zijn zoiets als 18-55 3.5-5.6 en ook hier is het niet anders. Als eerste lens denk ik voldoende voor wat je zou willen gaan doen.

pricewatch: Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart

Hij zit met €525 incl. verzendkosten, net boven het budget, maar het is het zeker waard ten opzichte van de point en shoot camera's die zich daaronder bevinden. Deze hebben bijna nooit features zoals 60 fps 1080p (meestal gewoon 30 fps), xavc codec (meestal mp4 en dus een lagere bitrate), zebra (overexposed gedeeltes van het shot komen in beeld zodat je het opmerkt en kan aanpassen), hele snelle autofocus enz. }:O

[ Voor 33% gewijzigd door caesar1000 op 30-06-2015 12:38 ]

• caesar1000

caesar1000

U want some?

En al een beslissing kunnen nemen? :P

• ladekan
We hebben de Sony 5100 in huis! we zijn er zeer tevreden met de kwaliteit en de uitgebreide opties!
Na ongeveer een half uur te filmen achter elkaar in een kamer, valt hij wel uit I.V.M de warmte ontwikkeling.
Maar dit is verder niet heel erg.

Bedankt voor alle Adviezen!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-01 20:12
ladekan schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:00:
We hebben de Sony 5100 in huis! we zijn er zeer tevreden met de kwaliteit en de uitgebreide opties!
Na ongeveer een half uur te filmen achter elkaar in een kamer, valt hij wel uit I.V.M de warmte ontwikkeling.
Maar dit is verder niet heel erg.

Bedankt voor alle Adviezen!
Dat lijkt mij niet echt goed...., dat een camera uitvalt vanwege hitte...
Pagina: 1