Toon posts:

CPU Upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dames/Heren,

Ik wil mijn PC'tje wat opkrikken maar wil daar niet al te veel zaken aan wijzigen. Eigenlijk wil ik alleen een nieuwe CPU. Omdat ik al gemerkt heb bij kennissen die dat doen dat er vaak ook allerlei andere zaken vervangen moeten worden vraag ik jullie advies. Wat heb ik nu:

Een Dell Dimension XPS 500

CPU: P3-500
Mobo: geen idee, gebaseerd op een Intel BX-440 chipset meen ik
HDD: 27.4 GB 7200 plus 60 GB 7200 (ik weet niet wat voor ATA)
RAM: 128 MB SDRAM (ik weet niet hoeveel Mhz)

DVD-rom (meen Hitachi)
CD-brander: HP 8100

Diamond Viper v770 ultra AGP 32 Mb
Mpeg-2 kaart (iets met hardware-dvd decoding of zo)

Soundblaster Live 1024 plus altec lansing speakerset

Wat zou ik willen: een beetje vlotte CPU maar niet het nieuwste van het nieuwste, ik wil er niet meer dan zo'n 600,= aan uitgeven. Ik dacht zelf aan een P3-933 of zo. Ik heb niets tegen een AMD maar ik weet door schade en schande dat dit vaak gevolgen heeft voor je voeding en je coolers, ze vreten stroom. Ik vind het geen bezwaar er nog 128 MB geheugen bij te kopen.

Kan een P3-933 (of zoiets) erin? Ik heb gezien dat er een slot-1 versie bestaat maar ook andere versies. Wat is het verschil en wat heb ik nodig?

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden maar ik wist niet wat jullie aan gegevens nodig hebben om mijn vraag te kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt voor de moeite,

Svalan.
:?

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:22
Ik denk dat je mobo een 100 mhz fsb heeft en een slot 1.

Voor die 933 heb je een 133 mhz fsb nodig en een socket 370 mobo.

Je moet dus een nieuwe processor en nieuwe mobo hebben minimaal.

Conclusie: je redt het niet met 600 piek.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat je idd een slot 1 100mhz CPU nodig hebt, kijk eens bij vraag en aanbod.
Het kan zijn dat die ook 133mhz accepteerd.
Het is wel handig als je weet welke jumpurs je moet zetten voor een nieuwe CPU.
Probeer bij Dell eens info over je mobo te vinden.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 00:10

HeatWave

Back to my tweakersroots!

ja kan een slot 1 100MhzFSB PIII 1000Mhz erop zetten met alleen een bios update.

Heb ik ook gedaan met mijn XPS550 geen centje pijn.

Zal ff de links zoeken voor je als je twijfelt

Dellforum

Op deze site zal je 100'en verhalen lezen van tevreden upgraders.

Dell Upgrade Guru

Hier staat ook nog heeeel veel info.

Die 1000Mhz PIII is wel zo'n 750-piek, maar je kan ook een minder snelle nemen, als je maar een 100Mhz FSB slot 1 PIII neemt.

edit:
ff de link doorgelinkt tot aan het juiste forum

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Hartelijk bedankt voor jullie zeer snelle reactie. Ik heb het Dell-forum bezocht en ik ben er denk wel uit. Ik twijfel nog effe over de CPU maar ik weet nu tenminste welk Mobootje het is en welke CPU ik nodig heb. Die 1000 Mhz is 759,= de 850 Mhz versie is 608. Van dat verschil kan ik mooi wat RAM kopen. Ik denk zelf dat de 850 CPU met 256 MB ram zeker zo snel draait als de 1000 Mhz met 128 Mb ram of zie ik dat verkeerd?

Oh ja, ik neem aan dat als de CPU perse 100 Mhz fsb moet zijn het geheugen dan ook 100 Mhz moet zijn. Dat kost maar 100 piek dus dat doen we dan gelijk maar.

Nogmaals bedankt,

Greetz Svalan.
*D

• HeatWave

HeatWave

Graag gedaan en succes ermee.

Volgens mij doet 133Mhz Mem. het ook wel, maar dat heb ik nog niet getest eerlijk gezegd.

Ik ben zelf ook naar 1000Mhz gegaan en dat draait wel top inderdaad. Maar als $$$ een rol speelt kan 850 een goede tussenoplossing zijn.

Ik heb voor de Ghz gekozen omdat het NU al lastig is om die proc te vinden en ik nu zeker weet dat ik hem toch niet meer sneller kan maken. Anders moet ik over een jaar weer alle beurzen af om em te vinden en had ik weer spijt gehad enzo..

Maar ja je moet er wel geld voor hebben he ?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, als je het zo bekijkt :)

Ik kan natuurlijk de 1000 Mhz kopen EN het geheugen. Als hij dan niet aardig draait weet ik het ook niet meer :D Ik gebruik hem ook wel om films te kijken (zowel DVD als DiVX), dat vraagt vrij veel capaciteit (op zich gaat dat prima, heb ik toch niet voor niks een MPEG2 kaart erin zitten).

Ik laat het je nog wel wten.

Svalan.

Verwijderd

ik heb ook een 440=bx chipset maar NO WAY dat ik daarop 1Gz 100mhz slot 1 proc erop kan draaien.
ook niet met de laatste bios-update.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm,

Dat is toch vreemd. Je hoort erg tegenstrijdige berichten :? . Volgens Intel kan het tot en met de 850 Mhz. Voor zover ik kan nagaan zit er geen fsb 100 Slot-1 CPU tussen de 850 en de 1000. Het kan zijn dat Intel achterloopt (ze geven zelf al aan dat het Mobootje niet meer gemaakt wordt) of het verklaart jouw verhaal. Wat ik dan nog niet begrijp is waarom het anderen blijkbaar wel lukt, misschien iets met jumpers of zo. Ik vertrouw die "Dell Upgrade Guru" en "HeatWave" wel, dus ik gok het er maar op. Ik neem aan dat je zo'n CPU terug kunt brengen als hij niet werkt, ik bedoel: ik leg aan de winkel uit wat ik ermee wil en als die dasn zeggen dat het kan dan moeten ze hem ook maar terugnemen als het toch niet werkt. Ik ga meestal naar Informatique in Bergschenhoek en daar heb ik goede ervaringen mee. Misschien kunnen die jou ook helpen met jouw bakkie ?

Svalan.

• HeatWave

HeatWave

Het zal ook wel niets met je bios te maken hebben.
Op je Dell OEM board (van Intel dus) kan het gewoon 100% zeker, anders had ik het risico ook nooit genomen.

Volgens Intel is het gegarandeerd tot 850Mhz volgens mij. Maar mijn Ghz zoemt al een paar weken feilloos thuis. In mijn Dell XPST550 :)
Ook het opstartscherm geeft heel netjes PIII 1000Mhz aan.
Alleen het Dell typenummer is vern**kt, die snapt de 4 cijfers niet, dus staat er iets van XPS@00 ofzo :)

Verwijderd

Ik zou gewoon voor de 850 gaan en 256 ram erbij, dan weet je tenminste zeker dat ie het doet :) En ga je voor het overige geld ff lekker bezatten >:)

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nieuwe processor, en wat ram erbij inderdaad.. Verder zou ik het geld verder bewaren om later een grote upgrade mee te financieren

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 09:51 schreef Escobar het volgende:
Ik denk dat je mobo een 100 mhz fsb heeft en een slot 1.

Voor die 933 heb je een 133 mhz fsb nodig en een socket 370 mobo.

Je moet dus een nieuwe processor en nieuwe mobo hebben minimaal.

Conclusie: je redt het niet met 600 piek.
Ja doe maar ff blaat-mode off |:(

1) De BX kan 133 onofficieel wèl aan! (ik had 150mhz FSB)

2) Er zijn slot1->socket370 converters zodat je een socket370 cpu op een slot 1 mobo kan zetten.

3) Er zijn slot 1 coppermines

4) Je redt het makkelijk met 650 piek dus...

Zo... :P

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja maar om van 550 naar 850 te gaan is nou niet zo'n grote upgrade hoor. Ik zou lekker voor de 1000 MHz gaan en 256 MB erbij.

Trouwens jouw schijf is NIET een DiamondMAX 60 maar een Maxtor DiamondMax 6800 Plus. De 60 heeft nl 20 gieg per platter en dan krijg je nooit 27,3 GB totaal he? Ik heb die 6800 ook gehad en die komt dan op 27,3 GB uit. Het is een ATA66 schijf. Maar dat boeit niet aangezien je een BX-plank hebt.

• HeatWave

HeatWave

Op maandag 18 juni 2001 15:42 schreef Vo0 het volgende:

[..]

1) De BX kan 133 onofficieel wèl aan! (ik had 150mhz FSB)
Kan wel ja, maar zijn geheugen zal dat niet trekken denk ik. Ik beb het ook wel eens geprobeerd maar dat ging niet lekker.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor alle adviezen, ik heb besloten toch maar de 1000 Mhz te nemen en 128 Mb geheugen erbij. Dat ding doet het verder nog prima dus een grote upgrade kan nog een poosje achterwege blijven.

Nog even over de HDD's: ik heb een 27,3 HDD EN een 60. Die 60 is een Quantum Fireball plus 60. Totaal dus 87,3.

Svalan.

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 13:32 schreef Svalan het volgende:
Oh ja, ik neem aan dat als de CPU perse 100 Mhz fsb moet zijn het geheugen dan ook 100 Mhz moet zijn. Dat kost maar 100 piek dus dat doen we dan gelijk maar.
133 MHz FSB kan onofficieel vaak wel, maar als je geen risico wil lopen zou ik gewoon voor 100 MHz FSB gaan. Geheugen kun je gewoon 133 MHz geheugen voor kopen, dat werkt ook op 100 MHz, en is momenteel nog goedkoper ook.

• Frenkpie
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

ik d8 dat een p3 800 slot 1 pc100 nog wel op je mobo past

snellere cpu's zijn 133 mhz fsb

maar ik denk dat je beter een duron 800 kan kopen met een msi k7 t pro2-a?
ben je ongeveer 500 piek kwijt + 128 mb = iets van 600 piek

Verwijderd

IK HEB OOK een dell maar dan een xps t450.

Mobbo is een Seatle BX-2 met 440 BX chipset!!!

Ik heb dus een pent. III 450.

TIP: klok die processor over! die van mij draait op 556 mhz, zoder problemen.

Gebruik CPUFSB, klik op Intel Seatle BX-2 en overklokken maar!

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

De 1 Ghz werkt dus wel heb ik veel gehoord, nou ja nog niet gehoord dat het niet werkt.

ik heb hem zelf besteld voor 625 gulden en mijn oude 500 voor 200 verkocht :)

Probleem met die 440 Bx is dat hij gelocked is dus 133 wordt een probleem denk ik.

Heb exact dezelfde dell dus als hij het niet doet heb ik een probleem denk ik.

Bijna vergeten je moet wel bios 6a hebben uit mijn hoofd. Het is in ieder geval de laatste.

There is no art to find the minds construction in the face

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb zelf een Abit BE6 met een BX-chipset. Officieel kan de bx-chipset maximaal 100mhz fsb ondersteunen dus zouden er alleen PIII-E geschikt zijn. Aangezien die bx-set geen problemen heeft met 133fsb heb ik een PIII-EB 1ghz. gekocht. Deze loopt dus op 133fsb. Met mijn 133mhz geheugen loopt dit als een trein. Mij v7700 Deluxe heeft ook geen problemen met een agp-bus op 88mhz. Waarschijnlijk kan een TNT2 dit alleen niet aan.

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Kijk nou eens wat ik heb gevonden :)

Dell Upgrade Faq

En de processor die je moet hebben is de BX80526H1000256

Bios is versie A11 als het goed is heb je nu A06

Suc6

There is no art to find the minds construction in the face

Pagina: 1