Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burdieb
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-08 14:58
Beste Allemaal,

Ten eerste: Ik realiseer me dat hierover een gelijkend topic is, maar omdat de arbeidsmarkt constant verandert, en omdat er verschillen zijn tussen mij en de andere topicstarter vond ik het een nieuw topic waard.

Mijn werkgever is failliet, en ik heb mezelf voorgenomen om te gaan doen wat ik écht leuk vind.
De rollen die ik momenteel op het oog heb zijn tester, UX'er, of webdesign. Een andere optie die ik overweeg, is om mezelf Java aan te leren. Ik kan me echter voorstellen dat er nog andere banen in de ICT zijn, waar ik me ontzettend in kan vinden.

Mijn gegevens:
- 32 jaar
- 8 jaar werkzaam geweest als account manager binnendienst
- Hoogst behaalde opleiding: HAVO
- 90% van mijn vrije tijd besteed ik aan ICT: van het repareren van telefoons, tot het uitbouwen van mijn Mediacenter, tot casemods aan toe

Ik ben "per ongeluk" in mijn vorige baan gerold en omdat ik daarin ben gerold, is het er nooit van gekomen om na het behalen van mijn HAVO ook het HBO te volgen.

Het probleem waar ik echter tegenaan loop, is dat voor ieder traineeship of junior-functie een afgeronde bachelor een absolute vereiste is. Ik heb inmiddels een HBO-toelatingstoets (gehaald, 37 van 40 punten) en een IQ-test (140 ) gedaan om mijn denkniveau bij te zetten, maar dat wil werkgevers maar niet over de streep trekken.

Ik Google me suf naar bedrijven die een "wat lagere entree" hebben, maar loop hier niet tegenaan.
Tijd en geld (voor bv. een opleiding of cursus) zijn niet het probleem.

Vragen aan jullie:
- Is tester, UX'er of webdesigner een té hoog gegrepen rol als IT starter? Zo ja, wat is toegankelijker?
- Denken jullie dat het aanzienlijk veel uitmaakt, als ik mijn Tmap Next en/of ISTQB-certificering haal (maar dus geen werkervaring heb!) (dit uiteraard mbt de functie als tester)?
- Kennen jullie bedrijven die die HBO-eis niet hebben, of er minder strikt in zijn, en meer naar de capaciteiten van een persoon kijken?
- Kennen jullie misschien cursussen, waarmee ik mijn HBO-niveau kan "kickstarten" in een kortere periode?

Als jullie andere tips, tricks of goeie ideëen hebben hoor dat graag, alvast bedankt!

Groeten,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat het goed is om een focusgebied te kiezen. Het zijn van "IT-er" is best vaag. Er zit een wereld van verschil tussen het repareren van mobieltjes en een serieus project uitvoeren. Ik denk als je aanklopt bij een bedrijf en een duidelijke ambitie uitspreekt én in staat bent een route daarna toe te definiëren, en voorafgaand al wel wat ervaring, dat dat al een stuk beter overkomt met "Ik wil iets in de IT, wie wil me helpen".

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burdieb
Beste Datafeest,

Ik snap je punt en realiseer me dat het bijna is als "ik wil iets doen met computers" en dat het daarnaast nogal desperate overkomt. Zo is het echter niet; ik zou het alleen zonde van tijd en geld vinden als ik certificaten zou halen, en vervolgens geen baan kan vinden.

Omdat ik me realiseer dat ik geen ervaring én geen opleiding heb, probeer ik mijn opties open te houden; wat ik bedoel, is dat ik liever iets in de ICT doe wat me minder ligt als mijn "droombaan" daarbinnen, als dat ik mijn oude functie weer oppak...

Een vriend (Business Consultant) raadde me aan om te proberen als tester aan de slag te kunnen.
Zijn motivatie hiervoor is, dat veel afgestudeerden liever ontwikkelen en dus liever niet testen, met als gevolg dat daar banen "over zijn" terwijl testers wel altijd nodig zijn. Ik heb vervolgens met hem doorgesproken wat de baan inhoud, en dat trekt me absoluut aan; ik ben een perfectionist, dus zorgen dat een systeem foutloos functioneert is iets waar ik me goed in kan vinden. Daarnaast ben ik iemand die vrij sociaal is; duidelijke communicatie met mijn teamleden zie ik dus ook geen probleem worden.

Daarnaast zijn er veel junior tester-trajecten, maar daar kom ik dus niet in, door het ontbreken van die bachelor, terwijl ik dat niveau (al zeg ik t zelf) wel heb.

Ik heb me dus afgevraagd of het zin zou hebben als ik zélf mijn Tmap Next en ISTQB-certificering zou halen. Maar dat ik een recruiter (van Ordina, die me heeft afgewezen voor het junior traject) dat voorlegde, gaf hij aan dat hij nog steeds niet met me in gesprek zou gaan, puur vanwege de "HBO-policy" van Ordina....

Wat denk jij (jullie ;-)? Zou ik een (goede) kans op een baan vinden, als ik die beide certificeringen zou halen, maar dan dus nog geen werkervaring zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Ordina is niet de enige met een HBO policy. Dat hebben de andere grote softwarehuizen ook. Een paar certificaten is net even te weinig bagage. Certificaten zijn een toepassingsgerichte aanvulling op een formele opleiding, geen vervanging.

Met je huidige CV plus wat certificaten zou je misschien wel in de IT terecht kunnen, maar ik vrees dat je dan op MBO startniveau zou terechtkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Waar woon je eigenlijk?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
t_captain schreef op maandag 29 juni 2015 @ 22:43:
Ordina is niet de enige met een HBO policy. Dat hebben de andere grote softwarehuizen ook. Een paar certificaten is net even te weinig bagage. Certificaten zijn een toepassingsgerichte aanvulling op een formele opleiding, geen vervanging.

Met je huidige CV plus wat certificaten zou je misschien wel in de IT terecht kunnen, maar ik vrees dat je dan op MBO startniveau zou terechtkomen.
Klopt, volgens mij Sogeti één van de weinigen die ook MBO-ers wil aannemen (hoewel HBO ook eigenlijk standaard is). Misschien dat TS daar even kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torisuta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-02 14:51
Wat Datafeest al vroeg. Wat is uw huidige woonplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:55
Volgens mij is er voor beide functies voldoende werk.
Ik zou me in ieder geval niet laten afschrikken door het "vereiste" van een HBO diploma of hoger.
Ook moet je bereid zijn onderaan de ladder te beginnen ben ik bang en dit kon weleens (financieel) een flinke stap terug zijn.
Met een goede mindset, gedrevenheid en plezier met de nodige certificeringstrajecten in de toekomst moet je er wel kunnnen komen denk ik.

Vooral interesse en plezier in het werk wat je gaat doen zijn belangrijk om stappen te kunnen maken denk ik.
Ik ben zelf zeker niet hoog geschoold (MBO) maar tot nog toe geen klussen gehad waarop ik ben afgewezen wegens een te lage opleiding. Uiteindelijk zal je werkervaring met certificeringen en referenties je positie verstevigen.

Mocht je tijd (en vooral zin) hebben in toch een HBO opleiding dan zal dit zeker op een kortere termijn in je voordeel werken. Ikzelf heb echter de zin nooit gehad.

Een voorstel dat je "laag" begint met een tijdelijk contract om je te bewijzen werken ze ook niet aan mee?
Dat is volgens mij toch het beste van beide werelden, je bent niet duur, direct inzetbaar en als je kan bewijzen wat je in je mars hebt kan dit (nadat dit succesvol blijkt) met de tijd omgezet worden naar betere voorwaarden en een vast contract? Wat heeft de beste Ordina man te verliezen als de funcites nu ook niet vervuld kunnen worden?

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 30-06-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24
investeer tijd in een (verkort) HBO traject. Ik merkte dat ik met mijn MBO-wtb niet verder kwam in de ICT. Ik heb een deeltijdstudie HIO in utrecht gevolgd, en na het behalen van dat diploma gingen de deuren voor mij open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burdieb
Beste allemaal,

Excuses voor het niet-replyen; kennelijk krijg je geen updates over je thread, en ik dacht dus dat de thread "dood was"... Bedankt voor jullie reacties!

@ Datafeest & Torisuta:
- Ik woon in een schilderachtig dorpje bij Alkmaar

@ _Vision:
- Bij Sogeti is mijn enthousiaste sollicitatie al 2x afgewezen (beide via achterdeur door "bekenden")

@ Geemoney:
- Ik heb recentelijk gesolliciteerd naar een support-functie. Dame belde me netjes terug.
Na een gezellig gesprek wees ze mij (als "starter") op het salaris: €1700,- bruto.
Ik ben best bereid een stapje terug te doen, maar ben €2700,- gewend. Met €1700,- kom ik gewoon niet weg...

Met betrekking tot (bijvoorbeeld) Ordina: ik ben het met je eens, maar ze beginnen daar niet aan.
Naar eigen zeggen, omdat de klanten waar ze hun personeel naartoe detacheren uitsluitend HBO'ers schijnen te willen hebben...

@107mb:
- Volledig HBO wordt waarschijnlijk lastig. Dat is minimaal 3 jaar leren buiten het feit dat ik alsnog zou moeten werken. Verkort traject is een optie, maar aangezien met het overal over "een volledig bachelor" heeft, vraag ik me af of dat écht bijdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
burdieb schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:16:

@107mb:
- Volledig HBO wordt waarschijnlijk lastig. Dat is minimaal 3 jaar leren buiten het feit dat ik alsnog zou moeten werken. Verkort traject is een optie, maar aangezien met het overal over "een volledig bachelor" heeft, vraag ik me af of dat écht bijdraagt.
En een deeltijd HBO? Dat is qua tijd wel ècht zwaar. En je moet een bedrijf hebben dat je daarin support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:38
Ik vind het een lastig verhaal. Want alhoewel je 15 jaar werkervaring hebt (althans, daar lijkt het op als je alleen HAVO hebt en niet aan HBO bent begonnen), lijkt dat geen ervaring te zijn waar je direct wat aan hebt als tester, UX'er of webdesigner. De hobby-matige zaken lijken ook niet echt aan te sluiten bij je baan-wensen.
Doe je al dingen die passen binnen je baanwensen, of zou je al die dingen nog moeten gaan leren?

Over UX en webdesign durf ik niet zoveel te zeggen, maar ik zit alweer een tijdje in de testwereld en daar lijken voldoende vacatures te zijn. Bij ons staan er ook een flink aantal vacatures open en blijkt het moeilijke geschikte (ervaren) kandidaten te krijgen. Als dan zelfs Sogeti je niet uitnodigt*, dan kan dat twee dingen betekeken: er is voldoende aanbod aan HBO starters of je sollicitatie is onvoldoende om je uit te nodigen. Dat eerste ga je niets aan kunnen veranderen op korte termijn, dat tweede wellicht wel.

Wat betreft salaris zou ik rekenen op maximaal 1900-2000 per maand. Zonder relevante ervaring of opleiding kan ik me niet voorstellen dat het veel meer wordt

* Ik ben in 2008 bij Sogeti gestart en in die tijd was IT affiniteit voldoende om in ieder geval een capaciteitentest te komen doen. Wellicht dat het sindsdien strikter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

Koppensneller

winterrrrrr

burdieb schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:16:
@ Geemoney:
- Ik heb recentelijk gesolliciteerd naar een support-functie. Dame belde me netjes terug.
Na een gezellig gesprek wees ze mij (als "starter") op het salaris: €1700,- bruto.
Ik ben best bereid een stapje terug te doen, maar ben €2700,- gewend. Met €1700,- kom ik gewoon niet weg...
Dat kon dan nog wel eens een probleem zijn: het salaris wat je is aangeboden is volgens mij vrij marktconform voor iemand met een relevante (en afgeronde) MBO ICT-opleiding. Dus tenzij je specifieke vaardigheden hebt waar een werkgever voor wil betalen verwacht ik niet dat je veel hoger uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 23:32
107mb schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:41:
investeer tijd in een (verkort) HBO traject. Ik merkte dat ik met mijn MBO-wtb niet verder kwam in de ICT. Ik heb een deeltijdstudie HIO in utrecht gevolgd, en na het behalen van dat diploma gingen de deuren voor mij open!
Dit dus, HBO denkniveau aantonen via een score van een toelatingsexamen is een groot verschil met het daadwerkelijk een bachelor hebben. Bij intakes ga je het dus altijd verliezen.

Vervolgens opent je bachelor weer allerlei andere groeipaden :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
celshof schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:11:
Ik vind het een lastig verhaal. Want alhoewel je 15 jaar werkervaring hebt (althans, daar lijkt het op als je alleen HAVO hebt en niet aan HBO bent begonnen), lijkt dat geen ervaring te zijn waar je direct wat aan hebt als tester, UX'er of webdesigner. De hobby-matige zaken lijken ook niet echt aan te sluiten bij je baan-wensen.
Dit lijkt me probleem 1: Je hobbymatige laat wel zien dat je interesse in techniek hebt, maar niet meer dan dat. Als je echt relevante ervaring had (bijvoorbeeld met programmeren als je die hoek in zoekt), dan kan je wat laten zien. Maar dat is niet het geval.
Wat betreft salaris zou ik rekenen op maximaal 1900-2000 per maand. Zonder relevante ervaring of opleiding kan ik me niet voorstellen dat het veel meer wordt
En dit is probleem 2, waarbij dit me al erg optimistisch lijkt. Je hebt wel natuurlijk meer levens en werkervaring dan een 22 jarige starter, maar zonder relevante opleiding, geen aanliggende opleiding (als je WO wiskunde had was het een ander verhaal al) en geen directe ervaring lijkt me richting de 2000 al erg optimistisch.

Ik denk dat je beste kans nog is iets zoeken meer in de richting van je huidige werk, en dan ergens waar mogelijk de optie is meer de IT richting op te schuiven. Als dat al te doen zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:38
Sissors schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:03:
[...]

En dit is probleem 2, waarbij dit me al erg optimistisch lijkt. Je hebt wel natuurlijk meer levens en werkervaring dan een 22 jarige starter, maar zonder relevante opleiding, geen aanliggende opleiding (als je WO wiskunde had was het een ander verhaal al) en geen directe ervaring lijkt me richting de 2000 al erg optimistisch.

Ik denk dat je beste kans nog is iets zoeken meer in de richting van je huidige werk, en dan ergens waar mogelijk de optie is meer de IT richting op te schuiven. Als dat al te doen zou zijn.
Ja, die €2000 was al vrij hoog geschat door mij. Ik denk dat het bij een detacheerder zelfs niet mogelijk is, maar wellicht wel bij een bedrijf dat ontwikkelt op het vlak van account management software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24
francoski schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:10:
[...]

En een deeltijd HBO? Dat is qua tijd wel ècht zwaar. En je moet een bedrijf hebben dat je daarin support.
ik heb inderdaad een deeltijdopleiding gevolgd. Dat betekent twee tot drie keer in de week van 18:15 tot 22:30 naar school. Vakken zoals Lichamelijke Opvoeding en maatschappijleerachtige vakken heb je daar natuurlijk niet.

Ik had de insteek om alleen doordeweeks met de studie bezig te zijn, zodat ik het weekend vrij had. Naast de schooldagen ben je dan de overige dagen kwijt aan huiswerk en opdrachten. Voorafgaand tentamenweken pak je dan de weekenden er ook bij. Vier jaar lang hakt er dan in. Ik ben met teamsporten gestopt, omdat ik doordeweeks niet meer kon trainen. Sociale leven staat ook op een lager pitje. Biertje op donderdagavond? Neuh, ik ga naar school.... Zaterdagavond feestje? Nee, maandag een tentamen.

Werk dient mee te werken. Ik kon op schooldagen om 16:00 vertrekken. Rustig naar Utrecht rijden, daar een licht diner, en dan aan de bak.

Het heeft veel gekost (tijd, geld, tijdens die periode minder sociale contacten), maar mij veel meer opgeleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
107mb schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:18:
[...]

ik heb inderdaad een deeltijdopleiding gevolgd. Dat betekent twee tot drie keer in de week van 18:15 tot 22:30 naar school. Vakken zoals Lichamelijke Opvoeding en maatschappijleerachtige vakken heb je daar natuurlijk niet.

Ik had de insteek om alleen doordeweeks met de studie bezig te zijn, zodat ik het weekend vrij had. Naast de schooldagen ben je dan de overige dagen kwijt aan huiswerk en opdrachten. Voorafgaand tentamenweken pak je dan de weekenden er ook bij. Vier jaar lang hakt er dan in. Ik ben met teamsporten gestopt, omdat ik doordeweeks niet meer kon trainen. Sociale leven staat ook op een lager pitje. Biertje op donderdagavond? Neuh, ik ga naar school.... Zaterdagavond feestje? Nee, maandag een tentamen.

Werk dient mee te werken. Ik kon op schooldagen om 16:00 vertrekken. Rustig naar Utrecht rijden, daar een licht diner, en dan aan de bak.

Het heeft veel gekost (tijd, geld, tijdens die periode minder sociale contacten), maar mij veel meer opgeleverd!
Ik zit er middenin, en het klopt precies wat je zegt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 19:34
Jammer om te horen dat het niet lukt. Zelf ben ik ook van een Sales achtergrond naar IT gegaan, en ondanks dat ik wel een HBO diploma in de juiste richting had kreeg ik nog vaak te horen dat men te weinig aanknopingspunten met de IT zag. Ik solliciteerde ook op MBO-functies zoals supportdesk om die affiniteit met de IT te krijgen, maar je moet je afvragen of je dat wil. Gezien de leeftijd en de grote stap terug die je zou moeten doen voor een starterssalaris is een baan vinden in de IT misschien niet de beste optie. Ik heb het idee dat de IT-sector steeds minder verlegen zit om mensen en dus de eisen die ze aan kandidaten stellen steeds hoger worden. Dit is wel snel gegaan overigens, een jaartje geleden had je de PABO nog kunnen doen en bij een detacheerder binnen kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:36:
...Ik heb het idee dat de IT-sector steeds minder verlegen zit om mensen en dus de eisen die ze aan kandidaten stellen steeds hoger worden. Dit is wel snel gegaan overigens, een jaartje geleden had je de PABO nog kunnen doen en bij een detacheerder binnen kunnen komen.
Niet helemaal maar de markt ligt, in mijn vakgebied, wel in tweeen. OF je komt op een standaard telefonische servicedesk en dan moet je er flink aan trekken om hogerop te komen OF je komt op een medior/senior functie binnen met bijbehorende verantwoording & salaris.

Het directe resultaat is een halvering van salaris; ik denk dat je bij veel instap-functies al in je handen mag knijpen met 1700 bruto (zoals een PEAK, QMagic etc durven te bieden) of dat je begint met 2700+extra's als medior systeembeheerder (Windows) met al een paar jaar hands-on ervaring. Mijn huidige werkgever is wel op zoek naar mensen maar door de snelle markt, moet je toch minstens 2 volledige trajecten aan certificaten hebben en aantoonbare ervaring, zoals Citrix CCEE/CCAA en MCSA/MCSE 2012. En zelfs dan heb je kans dat alsnog onderin de organisatie begint en niet de leukste projecten/klussen krijgt.

Er zijn voldoende bedrijven die wel HBO vragen in een vacature maar als je ze belt en kan aantonen dat je 14 jaar Windows-beheerder bent en alleen ITIL gecertificeerd bent, wordt je alsnog aangemoedigd (in een aantal gevallen) om te komen solliciteren. Uitzonderingen hierop zijn vaak de overheid, advocaten, banken en sommige zorg-instellingen. Verzekeraars, detacheerders, "algemene bedrijven" en landbouw zijn hier een stuk flexibeler in.

Het is maar net wat je wil; de startpost en de bijdragen van anderen in dit topic, geven mij nou niet echt een solide beeld van wat je daadwerkelijk kan, wat je daadwerkelijk heeeeeel graag zou willen en hoeveel inzet (tijd & geld) je daaraan eerst zelf zou willen besteden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Je hebt eigenlijk twee opties. Beiden vereisen dat je goed weet wat je wil doen. Een beetje casemodden is compleet niet relevant voor het meeste 'IT' werk.

De eerste optie is gewoon een echte opleiding: dat papiertje is veruit de makkelijkste manier om aan een baan te komen.

De tweede optie is VEEL tijd investeren in een 'portfolio'. Voor een UXer of webdesigner is dat dus UX/grafisch werk. Voor een developer is dat dus werkende applicaties. Dat je zelfs bij Sogeti afgewezen wordt is niet meer dan logisch; je hebt nul relevante ervaring.

Voor beiden geldt dus dat je wel moet weten wat je wil; de route naar het desbetreffende eindpunt is gewoon compleet anders.

https://niels.nu

Pagina: 1