3 stuks aan 2560x1440 monitoren is zo'n 11MP: Meer, maar niet heel veel meer, dan de 8MP van een enkele 4K monitor. Het moet dan ook in theorie mogelijk zijn om met een extreme high-end setup games op een dergelijke resolutie te spelen op 60fps.
Zoek op 4K benchmarks van je games en favoriete kaarten en verwacht dat je ongeveer 60-70% van de genoemde framerates gaat halen. Ik verwacht dat je een 2e 980Ti mag gaan kopen om de monitoren aan te sturen in de buurt van 60fps.
Je koopt 144Hz G-Sync monitoren. Hoge framerates zijn tof, maar dit ga je met 3 monitoren nooit halen zonder de settings drastisch omlaag te schroeven. Ik ga er heel domweg van uit dat jij rond de 60fps zal gaan mikken. G-Sync voorkomt tearing of toegevoegde latency door V-sync: Leuk allemaal
Dan komt het volgende issue: Jij gaat zeker weten een SLi setup nodig hebben. De meest voorkomende SLi methode is, zover ik weet, iets dat "Alternate frame rendering" (AFR) heet. Normaal gesproken, met 1 videokaart op 60fps, heeft de videokaart 1/60e seconde (ongeveer ~16ms) de tijd om de frame te renderen voordat deze klaar moet staan voor de monitor. In het geval van SLi met AFR worden de te renderen frames verdeeld over alle videokaarten. Zo heeft iedere videokaart 2x zoveel tijd beschikbaar om dezelfde frame te renderen om dezelfde framerate te behouden: Videokaart A render't alle even frames, videokaart B render't alle oneven frames. Dit heeft wel een toegevoegd nadeel: Latency.
Omdat iedere videokaart meer tijd beschikbaar heeft (en waarschijnlijk nodig heeft), zal op 60fps iedere frame 2/60e van een seconde duren: zo'n 33ms: Omdat jij koos voor een grafisch intensieve setup waardoor je SLi nodig hebt, heb je dus opeens een dubbele latency op de render-fase. Is dit merkbaar? Geen idee, maar ik heb altijd het idee dat ik het wel merk met mijn crossfire setup.
Je hebt hier dus te maken met conflicterende wensen: Aan de ene kant koop je dure TN panelen op 144Hz met G-Sync, wat dus zou moeten zorgen voor een extreem lage response-tijd en hoge framerate. Aan de andere kant heb je niet de grafische kracht om dit op de ondersteunde framerates te draaien. Door de intensieve eisen aan rekenkracht, heb je ook nog eens extra latency.
Concluderende, je gaat naar mijn idee geen voordeel hebben aan de 144Hz TN G-Sync monitoren. Kies voor normale 27" monitoren op 1440p op 60fps als je veel pixels en veel "monitor" wil zien, hang er een leuk SLi setje achter.
Heb je liever extreme low-latency setup met hoge FPS? Kies voor een enkele 144Hz TN G-Sync monitor met wel of geen SLi setje erachter.
Tot slot, betreffende de keuze tussen 1440p en 1080p:
2560x1440x3 is zo'n 11MP, 1920x1080x3 is net iets meer dan de helft daarvan: 6MP. 1080p monitoren maakt het allemaal een stuk makkelijker voor je.
Alternatief: kijk eens naar 34" 3440x1440 monitoren, zoals de LG 34UM95-P. Met 1 zo'n monitor kan je een hele leuke game ervaring hebben, zonder dat je 1000en euro's kwijt bent aan videokaarten en monitoren.
ps.: Als je onze hulp moet vragen bij het maken van een keuze hierin, dan heb je blijkbaar niet de benodigde ervaring om te weten wat voor gebied je gaat betreden. Extreme high-end setups, iets waar jij je nu mee bezig gaat houden, gaan gepaard met veel micro-management, tuning, drivers die niet meewerken, micro-stuttering, bughunting, frustraties, enz. Het zou jammer zijn als je 1000en uitgeeft aan zo'n setup om er vervolgens achter te komen dat je het niet lekker draaiende krijgt.
Zie ook Linus' video, waarbij hij 3 3440x1440 monitoren probeert (15MP):
YouTube: Insane Eyefinity Surround Testing - 10320x1440 Resolution - Part 2
[
Voor 11% gewijzigd door
Gamebuster op 29-06-2015 20:53
]