• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 19:01
Ik hoorde vandaag weer op de radio dat de 'nieuwe economie' veel vaker failliet gaat dan de 'oude economie'. De 'nieuwe economie' zou geen verstand hebben van ondernemen en het geld verbrassen.

1. Wat is toch die 'nieuwe economie' ? Zijn dat ALLE ict bedrijven? (telefonie is al meer dan 100 jaar oud, informatica meer dan 30). Of zijn dat alleen de internetbedrijfjes? Ik ben zelf namelijk IT-er in wording dus wil ik graag weten of ik dan ook automatisch hoor bij die nieuwe econ.

2. Vergis ik me nou of hebben mensen van de 'oude economie' nou (veel)geld gegeven aan jonge springerige gozers (en meiden). Ik vind het niet zo vreemd dat dat fout gaat. Iedereen weet toch wat er mis is aan de 'nieuwe econ.'? (Geen opleiding, geen ervaring). Als de 'oude econ.' wat verstandiger met hun geld was omgegaan dan was het nooit zo fout gegaan (net als op de aandelenbeurs)

Ik wil graag weten hoe mede-ict'ers erover denken en wat jullie denken dat de toekomst van de ICT/nieuwe economie is.
}:O

Verwijderd

What about the new new economy... ;)

Je moet er hoe dan ook zelf iets van maken...

Verwijderd

Je moet je bedrijf langzaam opbouwen. Niet te snel heel erg groot willen worden. Want dat kost te veel investeringen en dat moet terug verdient worden.

• Lordy79
  • Laatst online: 07:59

Lordy79

Vastberaden

En je moet, zeker in het begin maar ook later, de VASTE kosten zo laag mogelijk houden. Als het dan even wat minder gaat, kun je het mes zetten in je variabele kosten en op die manier toch nog een aardig resultaat halen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Nieuwe Economie of Oude Economie. Het maakt niet uit. Economie is voor mij economie. Enkel het product is anders. Maar dat is bij de Oude Economie ook zo.

De ramp is met die nieuwe economie is dat er een hoop mensen iets in gaan doen zonder dat je weten wat ze doen. Niet omdat er geld met te verdienen is maar omdat "het moet". Als ze het nu niet doen dan missen ze de boot. Grote bullshit.

Veel van die bedrijfjes worden op gericht door zeg maar gerust nerds. Ze weten wel van de puter. Maar van de markt weten ze niets. En dan gaat het fout.
Andere bedrijven luisteren weer naar die blaatschapen als een M. De Hond (hij heeft zij achternaam wel mee >:) ). Zijn eigenbedrijf gaat het niet goed mee en dan gaat hij andere bedrijven zeggen hoe het moet??!! |:(

Een product kan je verkopen. Maar als je geen product hebt kan je niets verkopen.

• Lordy79
  • Laatst online: 07:59

Lordy79

Vastberaden

Xaran, ik ben het helemaal met je eens. Ik ken zelfs een voorbeeld in mijn familie die ook dacht 'even een automatiseringsbedrijfje te starten' maar zit nu met een grote schuld in zijn maag. Gelukkig is ie nu ergens aan de slag waar ie ruimschoots voldoende verdient om er weer bovenop te komen.

Een product/dienst is er wel, maar er is meer nodig om een onderneming te hebben dan alleen een product/dienst en/of vaardigheid om een product/dienst te kunnen produceren.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Volgens mij bedoeld men met "nieuwe" economie dat recessies door de flexibiliteit van die bedrijven tot het verleden zouden behoren (oude economie bedrijven volgen de recessie, en nieuwe economie bedrijven zouden de recessie voor kunnen blijven)

Klinkt allemaal leuk, maar slaat natuurlijk nergens op...

Oud of nieuwe, 't volgt allemaal de regels van de "oude" economie..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

De nieuwe economie was niets anders dan een groep lui die snel rijk wilden worden en dat deden door de domme investeerder veel te hoge verwachtingen van internet op een veel te korte termijn voor te hangen.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:16

Basszje

Reisvaap!]

Op maandag 18 juni 2001 19:44 schreef Apoc2 het volgende:
De nieuwe economie was niets anders dan een groep lui die snel rijk wilden worden en dat deden door de domme investeerder veel te hoge verwachtingen van internet op een veel te korte termijn voor te hangen.
Yupz mee eens.
Oftewel de nieuwe economie zoals dat dan genoemd word komt er wel, maar ze dachten vorig jaar nog dat je binnen 3 maanden even snel je investering zou kunnen vertienvoudigen .

Dat kan in de oude economie niet en in de nieuwe dus ook niet (dus hype ), want het blijven de wetten van de economie.

En daar zijn ze nu, vrij hardhandig, achter gekomen.
Nu word er dus gewoon weer alleen maar in bedrijven geinvesteerd die een deugdelijk plan hebben liggen en kans op een toekomst.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Dat kan in de oude economie niet en in de nieuwe dus ook niet (dus hype ), want het blijven de wetten van de economie.
De filosofie van de nieuwe economie was echt wel meer dan dat..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

De nieuwe economie is gebasseerd op de ICT. Door te weinig economische kennis gaan deze bedrijfjes de mist in.

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01-2025
Iedereen uit de Nieuwe economie is gefixeerd op snel veel geld verdienen. Zo werkt het natuurlijk niet. Echt het ondernemen moet je in de vingers hebben. Heleboel "jonge" bedrijfjes hebben wel genoeg kennis van zaken in huis, maar kunnen gewoon de boel niet goed runnen.

Verkeerde uitgaven (lease-auto's, telefoons etc.). De nieuwe economie was gewoon een hype en het is nu gewoon een normale bedrijfstak geworden zoals alle andere takken.

Verwijderd

Wat blauweKip meldde klopt inderdaad. De bedoeling was dat met de komst van de nieuwe economie er een voortdurende progressie in de conjunctuur zal plaatsvinden. Dit is dus niet helemaal waar. In theorie zou het dus wel kunnen.

Wat is er dan 'nieuw'? Door de technologische vooruitgang is er binnen de economie veel verandert. Zo zijn vele klassieke modellen aangepast enzo. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je nu (in principe) de hele wereld kan bereiken als je consumenten. De bedrijven die dus met de 'vernieuwde' modellen aan de slag gaan, en met gebruik daarvan dus hun business-strategie opstellen. Vallen onder de 'nieuwe' economie.
Oude gevestigde bedrijven hebben veelal oud kapitaal wat ze niet zomaar weg willen doen (in het verleden was het succesvol, dus waarom wegdoen?) wat ze dus op een positie zet waar ze veel kunnen verliezen, de nieuwkomers hebben dit nadeel niet en zijn dus stukken flexibeler. Deze bedrijven vallen dus onder de 'nieuwe economie'.

Ach er kan nog veel meer over verteld worden... :)

Ik weet niet of ik het helemaal juist heb, maar ik dacht dat het wel een goede gooi in de juiste richting is. Wellicht nog op- een aanmerkingen?

mijn 2 grijpstuivers
Pagina: 1