Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dance58
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-11-2023
Ik ben benieuwd of iemand een antwoord op mijn vraag heeft. Ik kon iig niet een helder antwoord vinden op google. Ik ben van plan om de volgende laptop aan te schaffen: http://www.mycom.nl/lapto...-book-flip-tp500la-cj142h Nu wil ik de hdd vervangen door een SSD en zit in deze laptop nog 24 GB cache als chip op het moederboard (dus niet op de hdd). Nu lijkt het mij zinloos om een ssd cache op een ssd te zetten dus leek het mij geen gek idee om de chip als extra data schijf te configureren. Is dit mogelijk en wie kan mij vertellen hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:12
Die 24GB cache zit volgens mij niet op het moederbord maar is waarschijnlijk gewoon een onderdeel van je hybride harde schijf of SSHD.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/FCM_vs._SSHD_Design_SVG.svg/478px-FCM_vs._SSHD_Design_SVG.svg.png

Je kan trouwens gewoon prima de bestaande harde schijf vervangen door een SSD. Mooie upgrade en ook vrij makkelijk om te doen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dance58
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-11-2023
Hallo Sander, dank voor je snelle antwoord. De video die je bijvoegt is eigenlijk wat ik zou willen hebben hdd en losse SSD (ik was dus heel even blij), maar dit is de Q serie en die heeft extra ruimte door de optical drive op te offeren. Die ik op het oog heb heeft dat niet, elders deze halen is ivm een verzekeringskwestie geen optie. Waarom ik denk dat er een aparte chip op zit is vanwege deze video (+/- 00:04:10) YouTube: Upgrade ASUS Transformer Book Flip RAM, SSD and Hard drive TP500LA - TP500LN ik ben dus eigenlijk nog steeds benieuwd of die chip als dataschijf te configureren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:12
Achzo.

Waarschijnlijk zullen ze op die 24GB (wat gewoon een goedkope mSATA SSD is lijkt me) dan gewoon je OS plaatsen.

Indien je de mechanische 2.5" harde schijf vervangt door een SSD kan je er voor kiezen om Windows opnieuw te installeren op deze nieuwe SSD. Tijdens dit proces kan je de andere schijf (24GB) gewoon formatteren. Deze is dan gewoon bereikbaar in Windows. Enkele goede keuzes voor een SSD kan je trouwens in de Pricewatch vinden. Samsung of Crucial zijn beide uitstekende keuzes. De Crucial BX100 is bijvoorbeeld een mooie keuze.