• TacoB
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20-10 19:46
Hallo!

Omdat een vriend van mij zijn pc heeft upgrade, kan ik zijn Club3d HD 7950 RoyalKing overnemen. Vandaag heb ik de kaart flink getest zonder veel succes.Met enige regelmaat loopt de kaart vast en geeft hij statisch beeld met twee of drie kleuren (verdeeld in strepen over het scherm).

De PC zelf loopt nog wel door, want audio e.d. is gewoon nog te horen.

Mijn set-up:

Intel Core i5 2500 (3,30GHz)
Corsair Vengeance DDR3,1600-8GB KIT
OCZ ModXStream Pro 500WATT
Samsung 850 EVO 250GB
Samsung HD103SJ
Gigabyte GA-Z68AP-D3

Ik heb zowel de meegeleverde driver, als de nieuwste officiële driver als de laatste bèta-driver gebruikt. Allemaal met hetzelfde resultaat.

Een paar gegevens uit de AMD Overdrive van het Control Center:

GPU-klok: 500MHz
Geheugenklok: 1375MHz
Energielimietinstellingen: 0%
GPU-klokinstellingen: 975 MHz
Geheugenkloekinstellingen voor hoge prestaties: 1375 MHz

Voor zover ik weet dus de fabrieksinstellingen.

Ik heb vandaag onder andere probleemloos een battle kunnen spellen in Total War: Atilla. Temperatuur van GPU kwam niet boven de 70 graden uit.

Voor de HD 7950 draaide mijn pc probleemloos op een HD 6850.

Weet iemand een fix?

• Frozen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:43

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Het voltage iets verhogen op de kaart, soms zijn ze out of the box instabiel namelijk.
Drivers verwijderd met het programma DDU? Dat hielp bij mij namelijk toen ik overstapte van 2x 5850 naar 7950.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• SeaFish
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19-04-2020
De kaart is waarschijnlijk te ver overgeklokt waardoor hij instabiel is (met deze voltages). Die geheugenclock lijkt me vooral hoog, zet die eens terug naar 1250Mhz, en de GPU-clock naar 950. Gaat alles dan goed?

Voordat je allerlei voltages gaat verhogen, kijk eens met een tool als TechPowerUp GPU-Z naar je VRM temperaturen terwijl je flink aan het gamen bent. De VRMs worden bij 7950-series al snel heel heet.

Trouwens, de officiele specs (zie onderstaande pdf) zijn 880Mhz / Boost 930Mhz. Waar heb je gelezen dat jou instellingen de fabrieksinstellingen zijn?

http://web.archive.org/we.../cgax-7957o2-e55a08bd.pdf

[Voor 5% gewijzigd door SeaFish op 30-06-2015 02:58]

• TacoB
Ik kwam met DDU inderdaad nog een verdwaalde oude driver (voor mijn 6850) tegen. Verwijderd en opnieuw de nieuwste AMD-driver geïnstalleerd. Echter zonder veel succes; ik krijg nog steeds met regelmaat een vastgelopen videokaart die geen beeld meer uitstuurt.

Daarnaast heb ik de geheugenklok op 1200Mhz gezet en de GPU op 880Mhz. Dat verhielp wel wat grafische problemen in oa Chrome, maar bijvoorbeeld Spotify bleef apart doen (bepaalde delen van het programma vergroten, zwarte vlakken tonen, etc.).

Ik heb nog even gecheckt bij de vriend van wie ik de kaart mag kopen en hij zegt dat hij nooit heeft gesleuteld aan het voltage van de kaart. Momenteel kom ik er ook niet aan toe om het voltage te tweaken, omdat de kaart al crasht voordat ik bijvoorbeeld MSI Afterburner kan downloaden..

• SeaFish
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19-04-2020
Ok, je kaart heeft een tweede bios. Hopelijk zijn die instellingen wat stabieler.
Om naar het andere bios te schakelen onderstaande swich omzetten:

http://web.archive.org/we...s%20cards/7000/7000_4.png

• TacoB
SeaFish schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:11:
Ok, je kaart heeft een tweede bios. Hopelijk zijn die instellingen wat stabieler.
Om naar het andere bios te schakelen onderstaande swich omzetten:

http://web.archive.org/we...s%20cards/7000/7000_4.png
Ik wilde zojuist een update plaatsen dat ik die switch ook heb geprobeerd. Geen verandering helaas. Ik neem vrijdag mijn computer mee naar een vriend zodat we alles nogmaals kunnen testen (ook met andere voeding e.d.).

Andere tips zijn nog steeds welkom :)

• Bullus
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17:38
Voedingskabel op de kaart wel goed aangedrukt?

Ff alle kabels nachecken en of de kaart aangedrukt is op de pci-e slot evt andere slot testen.

|2600k|Asus 290|

• TacoB
Bullus schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:19:
Voedingskabel op de kaart wel goed aangedrukt?

Ff alle kabels nachecken en of de kaart aangedrukt is op de pci-e slot evt andere slot testen.
Alle kabels een aantal keer gecheckt en ook verwisseld. Ik ga het nog op een ander pci-e-slot testen maar dan moet ik eerst wat creatiever omgaan met een aantal SATA-kabels die in de weg zitten 8)7

Verwacht niet veel anders alleen omdat mijn oude videokaart het nu prima doet op hetzelfde slot..

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:32

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heeft je moederbord de laatste bios? Vaak moet je bij nieuwe kaarten je moederbord bios een update geven zodat ze correct werken.

Battle.net tag

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

En als je hem een poosje onderklokt? Kijken of hij dan wel stabiel blijft?

De mijne heeft juist idle wat issues soms omdat de idle clock fabrieksaf wat laag ligt. Wel wordt die van mij veel te heet, maar dat is een euvel met alle XFX varianten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• TacoB
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:19:
Heeft je moederbord de laatste bios? Vaak moet je bij nieuwe kaarten je moederbord bios een update geven zodat ze correct werken.
BIOS zojuist geupdate en het heeft inderdaad een aantal problemen verholpen. Ik heb nu plus minus een uur geen crash meer gehad (idle gedraaid en een battle in TW Atilla gespeeld).

Krijg nog wel veel grafische bugs in games die ik nu probeer te verhelpen door het een en ander te tweaken in CCC. Ook bijvoorbeeld Spotify heeft nog moeite met de kaart merk ik:

http://i.imgur.com/1Qc0UGP.jpg
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee