Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nieuw netwerk maken(graag advies)

Pagina: 1
Acties:

• dentiwan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-06-2024
Beste tweakers,

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en daar wil ik een goed en betrouwbaar netwerk maken.
En nou is mijn vraag aan jullie tweakers of het mogelijk is om tussen 2 routers een switch te plaatsen zonder dat er nadelige gevolgen zijn.
Ik wil vanaf elk apparaat toegang tot mijn NAT krijgen. En met mijn smartphone mijn smart-tv besturen vanaf elke router.
Ik heb een schema gemaakt van het bedraad netwerk zoals ik dat bedacht had.

rood=woonkamer
blauw=hobbykamer
groen=meterkast
geel=slaapkamer

Graag advies en wat voor merk/type router en switch het beste is.

Alvast bedankt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-11 21:21
Ja dat kan op die manier. Mits "router 2" als AccessPoint is ingesteld. (Geen DHCP/NAT)
En je zeker weet dat de Decoder het lust. Anders moet je misschien een extra layer 2 switch toevoegen.

• GBCHEATER
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Waarom wil je twee routers gebruiken? Zover ik weet is het handiger om maar 1 router te gebruiken. Eventueel een repeater voor groter wireless bereik.

• dentiwan
GBCHEATER schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:23:
Waarom wil je twee routers gebruiken? Zover ik weet is het handiger om maar 1 router te gebruiken. Eventueel een repeater voor groter wireless bereik.
Ik wil twee routers gebruiken zodat ik wifi heb in mijn hele huis.
Dus wifi repeater is ook mogelijk als ik met mijn smartphone op mijn NAS wil?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:05
Je moet router 2 als AP instellen. Dus DHCP/Nat uit. En (uplink) LAN kabel in het switch gedeelte en niet in de WAN poort.

[ Voor 3% gewijzigd door lowfi op 29-06-2015 18:32 ]

• dentiwan
jeroen3 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:23:
Ja dat kan op die manier. Mits "router 2" als AccessPoint is ingesteld. (Geen DHCP/NAT)
En je zeker weet dat de Decoder het lust. Anders moet je misschien een extra layer 2 switch toevoegen.
lowfi schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:32:
Je moet router 2 als AP instellen. Dus DHCP/Nat uit. En (uplink) LAN kabel in het switch gedeelte en niet in de WAN poort.
Bedankt voor jullie reactie.
Hebben jullie misschien ook een idee wat voor merk of type router/switch ik het beste kan kopen?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
GBCHEATER schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:23:
Ga sowieso GEEN repeater gebruiken,deze halveert per definitie je snelheid.
Dan kan je beter kijken naar een accespoint of een router instellen als accespoint.

Een accespoint moet per definitie wel aan een kabel hangen, en deze zet dan je bekabelde signaal om in wireless.

Als aankoop advies kijk naar de iets betere merken en loop met een grote boog om Sitecom heen. Kijk bijv naar netgear, tp-link , asus, d-link of linksys (als consumenten merken).
zorg er wel voor dat zowel je hoofdrouter als je (2e router als) accespoint de 5GHz band ondersteunt
Bijvoorbeeld:

[ Voor 25% gewijzigd door Annuk op 29-06-2015 19:43 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:21
Werk met 1 router.

Zet je andere router gewoon in passthrough of transparent, zodat die jou WIFI signaal kan doorgeven via een LAN uplink naar de rest van je netwerk. Op je router naar het internet toe pas je dan je NAT toe. Als je deze regel manueel moet toevoegen: Voeg dan je volledige LAN subnet erin, moet je later geen aanpassingen doen als je eens een nieuw device koppelt.

Qua aanbevelingen. Ik werk graag met devices die managable zijn, Cisco Small Business bv, of wat Linksys. Die Cisco's zijn echter wel niet de goedkoopste, maar ze bieden wel heel veel, vooral als router kan je daar wat mee prullen en toffe dingen meedoen. Misschien moet je ook geen nieuwe dingen kopen, speur eens de 2dehands markt af voor wat spul. Zo heb ik een geheel labo netwerk gebouwd voor onder de 400 euro voor al mij Cisco certificaties op te oefenen. Moet er wel tijd voor hebben

Een wifi repeater kan ook, het doet wat het zegt: Het repeat je signaal, maar het kost je wel bandbreedte(helft). Dus je signaal is er wel, maar minder snel natuurlijk. Wees ook op de hoogte dat de goedkope repeaters echt nog wel dieper in snelheid kunnen zakken dan helft. De goeie zijn wel redelijk duur, in principe kan je zelf een router pakken en deze flashen met DD WRT en er een repeater van maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Lyca op 29-06-2015 19:38 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Misschien nog een enigzins loze toevoeging, maar de TS wil alles (als ik het goed begrijp en de tekening goed uitlees) alles bedraad aansluiten.
Dan ga je m.i. toch geen repeaters aanraden maar AP's of een router geconfigureerd als AP?
hier de: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point hij is onderhand wel al wat ouder maar de basis klopt nog steeds.
Je hebt ook kans dat je in de firmware van de router die je aanschaft als AP een optie zit om dit zo te gebruiken, je hebt dan kans dat je de WAN poort als LAN poort kunt gebruiken.
Als ik je tekening zo zie TS dan wil je als laatste switch een 5 poorts hebben, reken wel altijd al 1 poort af voor de uplink kabel hé (de kabel die je van je "hoofdsignaal" voorziet) je hebt dan nog effectief 4 poorten over, misschien beter een 8 poorts kopen, of als je dus een router als AP gebruikt, heb je daarop (als de WAN niet als LAN geconfigd kan worden) 3 poorten over, -1 voor de uplink naar je laatste switch dus dan heb je nog 2 poorten over om evt. andere apparaten op aan te sluiten.
Hoop dat je zo genoeg info hebt. :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-11 21:21
Waarschijnlijk is de "hoofdrouter" het apparaat van de provider omdat er een decoder in het netwerk zit.

• dentiwan
Annuk schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:44:
Misschien nog een enigzins loze toevoeging, maar de TS wil alles (als ik het goed begrijp en de tekening goed uitlees) alles bedraad aansluiten.
Dan ga je m.i. toch geen repeaters aanraden maar AP's of een router geconfigureerd als AP?
hier de: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point hij is onderhand wel al wat ouder maar de basis klopt nog steeds.
Je hebt ook kans dat je in de firmware van de router die je aanschaft als AP een optie zit om dit zo te gebruiken, je hebt dan kans dat je de WAN poort als LAN poort kunt gebruiken.
Als ik je tekening zo zie TS dan wil je als laatste switch een 5 poorts hebben, reken wel altijd al 1 poort af voor de uplink kabel hé (de kabel die je van je "hoofdsignaal" voorziet) je hebt dan nog effectief 4 poorten over, misschien beter een 8 poorts kopen, of als je dus een router als AP gebruikt, heb je daarop (als de WAN niet als LAN geconfigd kan worden) 3 poorten over, -1 voor de uplink naar je laatste switch dus dan heb je nog 2 poorten over om evt. andere apparaten op aan te sluiten.
Hoop dat je zo genoeg info hebt. :+
hartstikke bedankt voor je tips. die 5 poorts switch naar 8 is een goeie! Dat de laatste router een uplink nodig heeft wist ik niet. Thanks!
Pagina: 1