Atom - editor van GitHub

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Gebruiken er hier al Atom? Na lang met Notepad++ en dan SublimeText te werken is dit best een verfrissing, en toch kan ik niet zeggen waarom. Ik heb Tweakers een tweet gestuurd over deze "nieuwe" editor die juist versie 1.0 heeft behaald (aangezien in de meuk ook Notepad++ af en toe voorkomt) maar heb geen reactie gehad. Dan maar op't forum delen dacht ik!

Het is nog een hele jonge editor, en er nog heel wat werk aan (voornamelijk optimalisaties en opties) maar ook heel wat fixes. Dus als je graag wat wil helpen, zie hun GitHub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wel voorbij zien komen maar nog niet getest. Staat wel op mijn To Do-lijstje!

Wat is er vooral verfrissend? Is het een IDE? En voor welke talen is ie het meest geschikt (c.q. waarvoor is ie ongeschikt)? Ik moet me nog verdiepen, zoals je ziet ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik gebruik het al een tijdje, en het bevalt me wel. Ik doe er voornamelijk kleine C projecten, kleine Java projecten, grotere Python en PHP projecten en shellscripts mee, maar het schijnt ook prettig met C# en .NET te werken.

SublimeText heb ik er nog wel bij om dat dat toch wel heel erg prettig met OS X integreert qua sessie en resume support. Daar ontbreekt het voor Atom soms nog wel eens bij.

Met plugins is wel heel veel gemak te halen, als je bijv. met YAML werkt en SaltStack kan je heel fijn gebruik maken van linter en specifieke salt plugins die goede controles voor je uitvoeren terwijl je werkt. Hoewel dat natuurlijk met elke editor zou moeten kunnen lijkt het met Atom toch wel vrij goed aan te slaan. Beter zelfs dan SublimeText's packages, en dat was al een hele verademing.

Voor het grotere werk zal je dan toch wel weer meer richting een full-blown IDE gaan. PHPStorm, VisualStudio, Xcode, netbeans enz. blijven toch wel erg goed in hun eigen domein qua werkbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Ik gebruik het dan weer voor middelgrote front-end projecten. De packages en themes zijn zoals hierboven gezegd uitermate handig. Die heb je in andere editors ook, maar om de een of andere reden (misschien de user face en het overzicht van de geïnstalleerde/te installeren packages?) voelt het veel aangenamer aan dan bv. Sublime.

M'n workspace is veel netter sinds ik met Atom werk. Dat kan ook liggen aan het feit dat ik Sublime of Notepad niet ten volle benutte, maar dat wil dan ook zeggen dat Atom out-of-the-box goed werkt zoals dat voor mij zou moeten. Ik heb als packages enkel een linter, beautifier en een color picker geïnstalleerd en het werkt netjes en snel.

Momenteel werk ik nog met XAMPP en Prepros maar ik ga eens bekijken of het nuttig is om Prepros achterwege te laten en het preprocessen door een package te laten doen. Met Prepros heb je wel lekker veel controle en kan je live previewen. Op het testlijstje dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 09:08
Ik heb hem een tijdje serieus gebruikt maar ben toch weer terug naar sublimetext gegaan.

Voornamelijk omdat ik de goto Symbol/Definition functie van sublime mis. Voor Atom is er geen die voor zowel JavaScript en Python goed werkt... voornamelijk omdat hij niet snapt dat variabelen ook functies kunnen zijn.

Wat ik een groot pluspunt vind is dat je de gebruikte atom packages kan koppelen aan je Github account. Zo kan je bij een reinstall zo al je favo packages weer installeren of syncen tussen je thuis en werk installatie. Dat mis ik dan weer in Sublimetext. :)

[ Voor 29% gewijzigd door robkorv op 08-07-2015 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
Ik gebruik Atom al een tijdje en het bevalt zeer goed. Hiervoor gewerkt een lange tijd gewerkt met Brackets.io.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:39

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Nadeel van Atom vind ik dat je battery in 3seconde leeg is op je macbook, blijkbaar komt dit omdat Chrome(?) als backend wordt gebruikt en die staat inderdaad ook bekend om het direct leegzuigen van je accu. Dus ben ik weer terug bij sublimetext, die editor heeft echt 0 impact op je battery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 10:57
Na 2 weken testen van Atom ben ik toch weer terug naar Sublime, de editor is vaak traag / loopt vast en helaas gaan er regelmatig packages kapot na updates (ik werk op Windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Atom geprobeerd, maar voelt aan alle kanten als een behoorlijke bak "net niet". Ik werk al ongeveer anderhalf jaar met Brackets, en hoewel gebaseerd op dezelfde technologie voelt Brackets veel meer volwassen. Alles is net even wat fijner afgeslepen. Dingen zitten niet op een rare plek, en zijn te bedienen zoals je verwacht (kan nu even geen voorbeelden noemen, want het is al uninstalled).

Ik vraag me wel af waarom vooral mensen Atom uitproberen die van Sublime af komen... Wat is daar dan zo bijzonder aan? $79 voor een text-editor moet wel een brilant ding zijn (zo duur als een OS heh!), dus overgaan op een gratis browsel van Github moet wel een gigantische charme hebben - maar wat is die charme dan? Waar raak je verliefd op bij het zien van Atom? Serieus, want voor mij was het de ene afknapper na de andere.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 10:57
Sublime2 is ook in "trial" te gebruiken, je krijgt dat om de x saves een nag dat je hem ook kunt kopen. Een gratis alternatief zou dus interessant zijn. Ik zal Brackets eens proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door FotW op 14-07-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:24
Atom geprobeerd maar voor mijn werk heb ik vooral xdebug integratie nodig en die is ronduit belabberd met de php-debug package van Atom. Keybindings zijn niet aan te passen, vreemde xdebug setup benodigd, Step Into opent bestanden in verkeerde panes, etc etc.

Helaas, want het ziet er wel gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb Atom getest een tijdje terug en het was het allemaal net niet, blijf toch liever bij mijn oude vertrouwde Sublime Text. Te meer omdat ik daar gewoon heel veel tools gebruik die er voor Atom nog niet waren of net niet lekker werkte. Misschien probeer ik het later wel weer een keer maar voorlopig even niet.

Welke dingen ik in Sublime gebruikt voornamelijk staan o.a. hier, misschien heeft iemand er nog iets aan en staan ook wat andere tools:
http://ischagast.nl/2015/06/02/front-end-tools.html
Pagina: 1