Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Iemand de netwerktoegang ontzeggen

Pagina: 1
Acties:

• Octobersveryown
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04-2024
Hallo tweakers,

Ik heb een vraag en kon het antwoord niet 1,2.3 vinden op het forum. Het volgende, ik beheer het netwerk voor ons studentenhuis. Ik betaal de rekening en iedereen maakt naar mij geld over per maand. Nu heb ik 1 wanbetaler die al 5 maanden achterloopt en ook na confrontatie niet betaald.

Is er een simpele mogelijkheid om deze persoon de toegang tot internet te ontzeggen? Vanwege het grote aantal gebruikers is even het wachtwoord veranderen een grote klus en er hoeft maar iemand hem te matsen en ik kan weer opnieuw beginnen.

Nu zit er op onze router (die als AC dienen) een optie tot netwerktoegang ontzeggen. Maar iedere keer als ik zijn pc aan vink om te blokkeren, herlaat het scherm zich en is de blokkade alweer ongedaan.

Onze apparatuur is: Technicolor tc72000 als modem/router, dan een netgear wdr4500 v2 als ac, nog een netgear wdr4500 v2 als ac en als laatste een netgear wdr4300.

Alvast bedankt voor de tips!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Blokkeren op MAC-adres.

The devil is in the details.

• denekamp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 13:51
Of wireless key wijzigen en niet aan de wanbetaler niet doorgeven. Blokkeren op mac kan maar als hij een ander apparaat gebruikt zit je weer.

[ Voor 3% gewijzigd door denekamp op 29-06-2015 16:56 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het ligt eraan hoe handig die user is. Whitelisten op MAC lijkt inderdaad een optie, maar als hij een handige Harry is, cloont hij het MAC adres van een maatje.

Bottom line is dat een technische oplossing zelden op een efficiënte manier een sociaal probleem oplost.

[ Voor 25% gewijzigd door Henk007 op 29-06-2015 16:59 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:46
Hem een waarshuwing sturen dat hij wordt afgesloten en dat je anders iedereen een mail gaat sturen dat het maandbedrag omhoog omdat hij niet mee betaald.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-11 12:57
Octobersveryown schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:53:

Onze apparatuur is: Technicolor tc72000 als modem/router, dan een netgear wdr4500 v2 als ac, nog een netgear wdr4500 v2 als ac en als laatste een netgear wdr4300.
Macadress kan je gewoon blokeren. Maar bij sommige routers moet eerst de pc selecteren. knopje add to exceptionlist en daarna pas saven.

https://www.kabeldeutschl...ng-Technicolor-TC7200.pdf
pagina 28.
Henk007 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:56:
Het ligt eraan hoe handig die user is. Whitelisten op MAC lijkt inderdaad een optie, maar als hij een handige Harry is, cloont hij het MAC adres van een maatje.
Hij zou met die router volgens mij ook moeten kunnen whitelisten. (hoewel dat super irritant is)

[ Voor 25% gewijzigd door Biersteker op 29-06-2015 16:58 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Octobersveryown
1. De key veranderen is niet ideaal, omdat we met veel apparaten er van gebruik maken.
2. Mac blokkeren heb ik geprobeerd, maar ook dan herlaad het scherm en is de blokkering weer weg? Of moet ik dit per se op de technicolor doen? Het is geen technische harry qua computers en netwerk.

• denekamp
  • Laatst online: 10-07 13:51
Waarschijnlijk moet je op alle AP's het mac adres blokkeren om verbinding te maken.

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 12:03
Of is dit verversen misschien een browser issue? Al een andere browser geprobeerd?

• Octobersveryown
denekamp schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:07:
Waarschijnlijk moet je op alle AP's het mac adres blokkeren om verbinding te maken.
Ik heb het tot nu toe alleen vanaf 1 van de Netgear geprobeerd en nog niet in een andere browser. Andere instellingen accepteert hij wel gewoon.

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 12:03
denekamp schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:07:
Volgens de handleiding blokkeert deze MAC filtering alleen de toegang tot WAN/Internet. Dus beperkt het geen verkeer op het interne LAN. Maar het internet verkeer zal ook het belangrijkste zijn voor deze persoon lijkt me.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 06:42
Octobersveryown schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:59:
2. Mac blokkeren heb ik geprobeerd, maar ook dan herlaad het scherm en is de blokkering weer weg? Of moet ik dit per se op de technicolor doen?
Ja. Tenzij je dit op iedere AP individueel wilt bijhouden (niet handig). Je kunt op je technicolor, die het internetverkeer routert, bepaalde MAC adressen blokkeren.

Mocht je hier onverhoopt niet uitkomen, is het theoretisch mogelijk om een MitM uit te voeren en zijn verkeer te nullrouten. Ik weet niet of dit legaal is.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:56
Dat laatste lijkt me vrij simpel als de internetaansluiting op jouw naam staat (en daarmee ook de bijbehorende modemrouter). Disassociation frames sturen lijkt me overigens nog een stukje vriendelijker dan verkeer herrouteren dmv. spoofing.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 12:38
Gewoon zijn kabel doorknippen.makkelijkste oplossing.en de rest zoekt ie zelf maar uit

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

vincedd schreef op maandag 29 juni 2015 @ 23:38:
Gewoon zijn kabel doorknippen.makkelijkste oplossing.en de rest zoekt ie zelf maar uit
Gaat 'n beetje lastig op wireless lijkt me ;)

Zoals hierboven genoemd is een technische oplossing zelden de goede voor een sociaal probleem.

Weten je andere huisgenoten hiervan?
Ik zou gewoon zeggen dat als hij niet betaald, voor de rest de prijs omhoog gaat..

Dan krijgt hij vanzelf last van de rest

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan het volgende proberen:
1. DHCP Scope tot 0 beperken waardoor geen enkel device een IP adres krijgt.
2. Daarna met static leases werken voor bekende apparaten op MAC adres. Iedereen krijgt dus een zogenaamd vast IP adres.
3. Internet toegang toestaan voor alleen die IP adressen.

Wat hij kan doen, MAC adres spoofen. Dan kan een ander niet werken. Niet jouw probleem.
IP adres spoofen, dubbel IP kan een ander en hij niet werken. Niet jouw probleem.

De beste oplossing is. Gewoon iedereen afsluiten. Gewoon bij de mensen langs en zeggen hoe het zit, dat je er mee stopt om Internet aan te bieden omdat 1 persoon niet wil betalen. Desnoods het bedrag voor de rest verhogen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je hebt toch van die softwarepaketten waarmee je moet inloggen met een browser op een open wifi-netwerk?
Ik weet de naam niet meer, maar dan hoef je niet mac-adressen te blokkeren.
Captive Portal is de term. Moet je wel een servertje opzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Soldaatje op 30-06-2015 00:33 ]

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-11 19:56
Octobersveryown schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:59:
1. De key veranderen is niet ideaal, omdat we met veel apparaten er van gebruik maken.
Dit is toch de algemene manier om iemand toegang te geven.
Dat 'we veel apparaten' hebben is niet relevant, iedereen moest de eerste keer toch ook de key instellen. Ze gaan niet dood door dat nog eens te doen, zolang het maar niet dagelijks hoeft.

TIP: laat iedereen steeds voor een half jaar vooruit betalen,degene die betaald heeft krijgt de key. Verander elk half jaar de key.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• jongetje
  • Laatst online: 09:46
Kalief schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 03:16:
[...]
TIP: laat iedereen steeds voor een half jaar vooruit betalen,degene die betaald heeft krijgt de key. Verander elk half jaar de key.
En dan krijg je van die gasten die samen 1 key gaan kopen. Ik blijf nog steeds bij mijn initiële post (en zie dat er meer mensen zo over denken).

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
Beste manier is inderdaad om de andere te melden dat er één iemand niet betaald en dat hierom een prijs verhoging nodig is.

Verder adviseer ik je om met white listing te gaan werken, dus default iedereen blokkeren tenzij jij het MAC adres op je whitelist hebt, dit zal de eerste keer behoorlijk wat werk zijn, echter wisselen mensen niet zo vaak van device en heb je dus relatief weinig onderhoud.

• francoski
  • Niet online
Is het geen idee om iedereen een eigen WiFi netwerk te geven met Open-WRT ofzo?

Dan krijgen ze een eigen key, en dan zorg je ervoor dat ze allemaal in een ander subnet zitten. Is gelijk je systeem veilig voor onderling afluisteren. Vervolgens geef je iedereen standaard 3 IP-adressen in de lease. Als mensen dan echt meer apparaten hebben (en dat weet je meestal wel) geef je ze wat meer. Maar dat voorkomt uitlenen van hun wachtwoord, want dan kunnen zij op een gegeven moment er niet meer op! En jij gooit gewoon iemand z'n WiFi netwerk plat zodra hij of zij niet betaald heeft.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je medebewoners op de hoogte stellen lijkt me de 1e stap, gezien jullie delen.
Daarna key veranderen.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hoe zit het met gasten die langskomen? Heb je daar een guest netwerk voor of krijgen die allemaal gewoon de key?

Het is hierboven al gezegd, je moet geen technische oplossing bedenken voor een sociaal probleem. Je haalt je heel veel werk op de hals om alles anders in te richten waarbij het de vraag is of dat gaat helpen.

Het advies van Jongetje (iedereen mailen dat het bedrag omhoog gaat omdat X niet betaalt) maakt het niet langer jouw probleem maar jullie probleem. Als dat het niet oplost dan moet je er gewoon mee stoppen.

Je zet toch ook geen slot op de koelkast omdat een huisgenoot te cheap is om voor z'n eigen bier te betalen.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-11 21:41
francoski schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:27:
Is het geen idee om iedereen een eigen WiFi netwerk te geven met Open-WRT ofzo?
...
gooit gewoon iemand z'n WiFi netwerk plat zodra hij of zij niet betaald heeft.
Dit is een interessante optie, heb je hierdoor een slechtere kwaliteit van het netwerk (als het SSID constant hopt) of gebruik je per netwerk een antenne of is dit enkel virtueel en is er een verwaarloosbare reductie in netwerk kwaliteit?

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Basilange schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:36:
[...]

Dit is een interessante optie, heb je hierdoor een slechtere kwaliteit van het netwerk (als het SSID constant hopt) of gebruik je per netwerk een antenne of is dit enkel virtueel en is er een verwaarloosbare reductie in netwerk kwaliteit?
Dat laatste, er komt natuurlijk meer werk voor je router, maar daar zul je in de praktijk niet heel veel van merken.

• francoski
  • Niet online
garriej schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:44:
[...]

Dat laatste, er komt natuurlijk meer werk voor je router, maar daar zul je in de praktijk niet heel veel van merken.
Ik vermoed dat het netwerk enkel voor een ADLS-aansluiting wordt gebruikt. In dat geval is het netwerk gewoon snel zat, en is je internetverbinding de bottle-neck. Als het netwerk dan ietsje trager wordt doet dat er niet echt toe.

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik woon zelf ook in een studentenhuis. Als mensen bij ons komen wonen ondertekenen ze een contract waarin staat dat ze mee moeten betalen aan internet, gwl en andere onvoorziene uitgaven.
In dit contract staat ook heel duidelijk dat ze het huis uitgezet worden als ze niet op tijd betalen.
Werkt als een goede stok achter de deur. Misschien nu niet meer mogelijk maar handig voor de toekomst.
En in een studentenhuis kan je natuurlijk altijd gebruik maken van sociale druk.
Meldt gewoon aan al je huisgenoten dat deze man/vrouw weigert te betalen en dat daarom de prijzen omhoog moeten. Let maar eens op hoe snel dat soort figuren dan weer gaan betalen alleen maar om van het gezeik van de rest af te zijn.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 19:19
MAC whitelisten of DHCP uitzetten en IP's uitgeven lijkt me niet handig. Dan heb je steeds gezeur als er gasten komen.

Zoals hierboven gemeld wordt, gewoon aan de rest laten weten dat de prijs omhoog gaat vanwege de wanbetaler. Als je 30 gebruikers hebt, is dat prijsverschil misschien niet zo groot, maar met 8 gebruikers is het een aardig verschil.
Dan gaan je huisgenoten de wanbetaler wel zodanig pesten dat ie betaalt.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 18:55

donny007

Try the Nether!

Geef iedere huurder een eigen SSID met eigen wachtwoord, dan hoef je bij wanbetaling (of als er iemand vertrekt) alleen die SSID uit te schakelen.

Met een alternatieve firmware (zoals DD-WRT of OpenWRT) op die Netgears moet dat wel te regelen zijn, dat kost je alleen een middagje prutsen.

/dev/null

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 07:40
Of je geeft iedereen toegang op MAC (DHCP reservering) en wil iemand een nieuw device koppelen kan diegene dat melden bij jou zodat je een reservering aanmaakt.

Niet betalen is dan eenvoudig blokkeren (moderne routers hebben daarvoor makkeljike apps voor op je telefoon)

Neemt niet weg dat dit wellicht beter gewoon bespreekbaar kan worden gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Gadgeteer op 30-06-2015 11:19 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

donny007 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:37:
Geef iedere huurder een eigen SSID met eigen wachtwoord, dan hoef je bij wanbetaling (of als er iemand vertrekt) alleen die SSID uit te schakelen.

Met een alternatieve firmware (zoals DD-WRT of OpenWRT) op die Netgears moet dat wel te regelen zijn, dat kost je alleen een middagje prutsen.
Als je het jezelf makkelijk wilt maken doe je dit. Dat is wat ik hier ook doe: Elke woonruimte heeft zijn eigen VLAN met eigen kabel naar de woonruimte en eigen SSID.

Als je dat niet wilt of niet kunt met huidige apparatuur, dan zou ik zeker de huisgenoten op de hoogte brengen en dat dit een kostenverhoding tot gevolg heeft. En ik zou per direct een nieuwe wireless key aanleveren nadat je iedereen op de hoogte hebt gebracht. Die key wijzig je dan nadat je iedere betaler op de hoogte hebt gesteld.

MAC whitelisting is leuk als concept, maar meer werk om te administreren en brengt frustratie met zich mee wanneer iemand een keer een studiegenoot met laptop meebrengt of wanneer er een nieuw apparaat wordt aangeschaft. Kan wel, maar ik vraag mij af of je dat moet willen. En dan is het voor een iemand met verstand van zaken nog te omzeilen ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 30-06-2015 11:26 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 06:59
Je kan ook nog kijken naar een radius server en voor iedere gebruiker een eigen eigen wachtwoord instellen.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 17:13
Maar jongens, dit is toch gewoon een sociaal probleem en geen technisch? Je kan het beter oplossen door met hem te praten. betalen moet ie!

Sociaal aan de schandpaal nagelen.

• Soldaatje
  • Niet online
Captive portal niet dan?
Raspberry2 moet dat wel kunnen.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 20:56
Gerwin486741 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:39:
Maar jongens, dit is toch gewoon een sociaal probleem en geen technisch? Je kan het beter oplossen door met hem te praten. betalen moet ie!

Sociaal aan de schandpaal nagelen.
ja lekker groepsdruk opvoeren. Gewoon heel internet dicht zetten totdat die andere persoon betaald heeft :X

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Verwijderd

Al dat gejank altijd in die studentenhuizen :) Snap echt niet dat er zo moeilijk over gedaan word eerlijk gezegd. Mijn buren zitten ook op mijn wifi en ik loop me ook echt niet druk te maken.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 12:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:34:
Al dat gejank altijd in die studentenhuizen :) Snap echt niet dat er zo moeilijk over gedaan word eerlijk gezegd. Mijn buren zitten ook op mijn wifi en ik loop me ook echt niet druk te maken.
Als jij per maand 40 euro moet neer leggen en elke andere student krijgt vervolgens gratis van jou het internet? Het geld groeit niet bij iedereen op de rug.

[ Voor 5% gewijzigd door Lawwie op 30-06-2015 14:37 ]

Verwijderd

Lawwie schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:37:
[...]

Als jij per maand 40 euro moet neer leggen en elke andere student krijgt vervolgens gratis van jou het internet? Het geld groeit niet bij iedereen op de rug.
De OP zegt net dat ze de rekening met 4 man delen en een 5de niet betaald. Dus 40 delen door 4 is een tientje. Als je daar moeilijk over gaat doen tja.

En ja mijn buren betalen helemaal niks voor mijn internet verbinding. Mijn hele vriendenclub kan op mijn wifi trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2015 14:41 ]

• Lawwie

Lawwie

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:40:
[...]

De OP zegt net dat ze de rekening met 4 man delen en een 5de niet betaald. Dus 40 delen door 4 is een tientje. Als je daar moeilijk over gaat doen tja.

En ja mijn buren betalen helemaal niks voor mijn internet verbinding.
Maar waarom zou 1 iemand (en vooral studenten die het niet altijd breed hebben) de kosten moeten dekken voor een gezamenlijk goed?

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:40:
[...]

En ja mijn buren betalen helemaal niks voor mijn internet verbinding. Mijn hele vriendenclub kan op mijn wifi trouwens.
Als jij nu elke maand even geld naar TS over maakt dan is het probleem opgelost...

Verwijderd

Lawwie schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:42:
[...]

Maar waarom zou 1 iemand (en vooral studenten die het niet altijd breed hebben) de kosten moeten dekken voor een gezamenlijk goed?
Leer eens begrijpend lezen. Ik zeg helemaal nergens dat dat moet. Maar dit is gewoon zielig lopen doen over een paar euro. Heb je t niet breed? Goedkoper internet aanschaffen.
Iemand van je netwerk weren omdat hij al 5 maanden achterloopt met betalen. Ik snap al die fuss niet, zo duur zijn normale internet abonnementen niet.

Daarbij durf ik te wedden dat zijn eigen vrienden wel gewoon gratis wifi mogen gebruiken als ze langskomen. Of moeten die per MB mee betalen?

En ja ik betaal hier in huis ook t internet en iedereen mag t gewoon gebruiken omdat ik er niet moeilijk over doe.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2015 14:48 ]

• Lawwie

Lawwie

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:47:
[...]
Iemand van je netwerk weren omdat hij al 5 maanden achterloopt met betalen. Ik snap al die fuss niet, zo duur zijn normale internet abonnementen niet.
Ik snap jouw insteek niet, het is gewoon sociaal om mee te betalen aan iets wat je dagelijks gebruikt. Ik zou ook hetzelfde gedaan hebben in de situatie van de OP.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 07:40
[...]

Leer eens begrijpend lezen. Ik zeg helemaal nergens dat dat moet. Maar dit is gewoon zielig lopen doen over een paar euro. Heb je t niet breed? Goedkoper internet aanschaffen.

Daarbij durf ik te wedden dat zijn eigen vrienden wel gewoon gratis wifi mogen gebruiken als ze langskomen. Of moeten die per MB mee betalen?

En ja ik betaal hier in huis ook t internet en iedereen mag t gewoon gebruiken omdat ik er niet moeilijk over doe.
Wel kort door de bocht. Zijn vrienden delen toch ook niet zijn huur voor de tijd dat ze op bezoek zijn?
Dat jij er geen moeite mee hebt is jouw keuze, bij TS is een afspraak gemaakt en daaraan moet men zich houden. Jij vindt het waarschijnlijk ook normaal dat jouw vrienden zich niet aan hun afspraken houden?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Maar dit is gewoon zielig lopen doen over een paar euro.
..
Als een internetabo pak hem beet 30 euro per maand kost en je deelt dat met 6 personen zou dat 5 euro per maand per persoon inhouden.

Voor de persoon die niet betaalt mag Octobersveryown dat deel voor zijn rekening nemen en zo dus 5 euro extra per maand betalen. 5 euro maal 12 = 60 euro.
60 euro is in mijn ogen niet "een paar euro". Een paar euro is het oud ijzer aan wisselgeld in mijn portemonnee. De teller staat in dit geval op 5 * 5 = 25 euro en counting.
Heb je t niet breed? Goedkoper internet aanschaffen.
Voor een student is 60 euro een significant bedrag.
Om even wat voorbeelden te geven: Van 60 euro kan ik een paar keer boodschappen doen, of twee avonden stappen, of er twee keer van uit eten, of 3 keer de motor vol tanken.
Ik verwacht niet dat daar een probleem van wordt gemaakt. Maar ik kan niet voor de TS spreken.

Ik vind het zelf geen probleem om vrienden gebruik te laten maken van mijn internetverbinding wanneer ze op bezoek zijn, dito voor vrienden van huisgenoten. Of mijn buren als die bijvoorbeeld tijdelijk zonder internet zitten.
Maar voor iemand die onder hetzelfde dak woont, mijn kind, geliefde, vriend of gast niet is en toch 24/7 gebruik wil maken van diensten waarvoor ik betaal, die mag meebetalen hoor. Zo vreemd is dat niet.
Het is super relaxed dat jij vrijgevig bent en ook de middelen hebt om dat te kunnen zijn. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. Jij kunt niet in de financiën van de TS kijken.

Denk er aan dat dit een dienst is waar gezamenlijk als huis gebruik van wordt gemaakt. Als jij internet voor jezelf aanschaft en vervolgens je buren ook toegang geeft is dat geheel jouw keuze. Hier is sprake van gezamenlijk de kosten voor een fatsoenlijk internetabonnement ophoesten zodat voor iedere gebruiker de kosten laag zijn. Wie daar aan mee wilt doen maakt 5 euro over naar de TS elke maand. Als je niet mee wilt doen hoef je ook niet te verwachten dat je gratis mag meeliften op de kosten van een anders.

[ Voor 49% gewijzigd door Ultraman op 30-06-2015 15:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Plopeye
  • Laatst online: 13-08 07:00
Ik zou inderdaad een kleine Radius neerzetten, lekker ieder een eigen inlog met wachtwoord.

http://www.binaryheartbea...ed-freeradius-server.html

Kosten voor een PI zijn verwaarloosbaar...
Het genot in dit soort gevallen onbetaalbaar...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-11 12:57
[...]

Precies, daarom snap ik de TS. Die zit nu met een huisgenoot zit die te beroert is om 10 euro per maand te betalen. Daardoor stenis maakt, en de kosten maar overlaat aan de huisgenoten. (2.5 x 4 per maand x 5 maanden. aan extra kosten) (ik keer het even om voor je ;) )
[b]Vegettokai schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:47:
Daarbij durf ik te wedden dat zijn eigen vrienden wel gewoon gratis wifi mogen gebruiken als ze langskomen. Of moeten die per MB mee betalen? (beetje dubbel)
Als het gasten zijn van mensen die betalen voor hun internet, waarom zouden de gasten dan moeten betalen?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-11 12:33
[...]
Maar dit is gewoon zielig lopen doen over een paar euro.
Je zegt het eigenlijk zelf al: als het maar een paar euro is waar doet die huisgenoot dan moeilijk over? Schrale barries moeten gewoon dokken :Z

• rickboy333
  • Laatst online: 23-11 01:39
Maar kqn je ook child protection niet aanzetten en die user blocken daarmee ? Stel je geeft hem 1 min per dag rond 4:00 ofzo kan hij ook niet meer op internet. Ik weet niet of je router dat heeft

TIME TO UPGRADE !!!

• Octobersveryown
Iedereen bedankt voor de berichten en hulp!

Het is zeker een sociaal probleem, maar iedereen die in grote studentenhuizen woont heeft vast te maken gehad met dit probleem. 1 Bloedzuiger die geld zat heeft voor feestjes maar om € 5,25 per maand te betalen ho maar. Confrontatie persoonlijk helpt niet, altijd belofte dat het snel geregeld wordt. Andere huisgenoten weten het ook maar omdat het niet van hun rekening gaat maken die zich niet druk. Daarnaast heeft meneer al 2x via de whatsapp en mondeling gezegd betaald te hebben. Maar als ik de rekening check is dat dus onzin.

Vandaar dat ik dus gewoon een makkelijke manier zoek om z'n laptop en telefoon de toegang te ontzeggen. Dan kan ik dit gewoon iedere maand doen als iemand niet betaald. Het vreemde is dat als ik op de Netgear wndr4500 v2 of wndr4300 inlog er een toegangscontole is. Alleen deze ijkt niet te werken? Als ik dit niet aan de praat krijg zit er niks anders op dan zoals hierboven beschreven iedereen de toegang te ontzeggen tot er betaald is.

Ps. gasten mogen gewoon gebruikmaken van het netwerk. Dat is gewoon ingecalculeerd als de huisgenoten betalen. We hebben capaciteit zat dus daar doe ik niet moeilijk over. Maar als de buurman er ook op zou zitten is dat een ander verhaal.

• Gurd
  • Laatst online: 28-11 10:56
In een andere vorm heb ik zoiets zelf mee gemaakt. Zoals anderen al zeggen is het beter dit op een sociale dan op een technische manier op te lossen.

1) Die achterstand kan simpelweg te veel zijn voor hem of haar. Bied een manier om z'n schuld af te betalen. Zij het niet financieel dan misschien met klusjes in huis waar alle bewoners mee gediend zijn.

2) Maak het probleem bespreekbaar met de overige bewoners. Je hoef niet perse de wanbetaler z'n naam te noemen. Maar misschien hebben de overige bewoners nog ideeën.

Ik kan me ook voorstellen dat je zelf geen zin hebt in dit gedoe en/of financieel garant wil staan voor de overige bewoners. Het is een idee aan te geven dat als hier geen oplossing voor gevonden kan worden je genoodzaakt ben de stekker eruit te trekken. Dan moet iedereen maar voor z'n eigen internet zorgen.

• Octobersveryown
Oh ik sta ook best open voor het betalen in etappes hoor. Maar ik vind dat hij er zelf mee moet komen dat hij het niet kan betalen. Want stilletjes niet betalen iedere keer en dan net zo lang wachten totdat ik een opmerking er over maak is niet de manier.

*update*

Het lijkt er op dat als ik op de AC van de desbetreffende verdieping van deze persoon inlog en daar een blokkade aanzet dit wel lukt. Ondanks dat alle AC bedraad zijn aan elkaar is een blokkade op 1 AC niet voldoende maar kan dit alleen op de AC waar de desbetreffende pc op dat moment mee verboden is.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Octobersveryown schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 19:19:
[...]

Oh ik sta ook best open voor het betalen in etappes hoor. Maar ik vind dat hij er zelf mee moet komen dat hij het niet kan betalen. Want stilletjes niet betalen iedere keer en dan net zo lang wachten totdat ik een opmerking er over maak is niet de manier.

*update*

Het lijkt er op dat als ik op de AC van de desbetreffende verdieping van deze persoon inlog en daar een blokkade aanzet dit wel lukt. Ondanks dat alle AC bedraad zijn aan elkaar is een blokkade op 1 AC niet voldoende maar kan dit alleen op de AC waar de desbetreffende pc op dat moment mee verboden is.
Dan moet je de wijziging natuurlijk wel op alle 2 de APs dorovoeren.

En zoals al genoemd is: Groepsdruk opvoeren, reken de kosten maar door naar de anderen zolang hij niet betaald. En als de rest dan bij jou komt klagen dat ze meer moeten betalen, dan wijs je toch lekker met je vinger naar hem?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Als je de druk echt wil opvoeren verander je gewoon de key. Vervolgens zeg je tegen iedereen dat je de key weer vrijgeeft als iedereen betaald heeft 😈.

• Gurd
  • Laatst online: 28-11 10:56
Dets schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 20:28:
Als je de druk echt wil opvoeren verander je gewoon de key. Vervolgens zeg je tegen iedereen dat je de key weer vrijgeeft als iedereen betaald heeft 😈.
Dat komt neer op wat ik toen deed. Niet aan te raden. Je straft dan de gene die wel eerlijk zijn en zet ze tegen je op. Zij hebben je immers niks aangedaan maar jij hun wel. Trust me, niet aan te raden.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
je probleem in 2 delen:
* achterstallige betaling nog ontvangen
* per maand op tijd zijn deel betalen

voor het eerste, "ik krijg nog x euro van je, voor de 15e van de maand stort je dit op rekening yyyyyy.
voor het tweede, "als je toch aan het overmaken bent, stel even een automatische maandelijkse betaling in voor zz, graag op elke 25e van de maand.

stok om mee te slaan pas gebruiken als hij z'n deadline mist (ban that ass, gewoon op MAC niveau in je router)

helder en duidelijk communiceren, geef aan wát je wánneer wilt hebben, desnoods met een papiertje met jouw rekeningnummer erbij; blijkbaar is elke stap waarbij je huisgenoot zelf initiatief moet tonen eentje teveel, dan kauw je het maar even voor toch..

• Soldaatje
  • Niet online
Je kan dit hele verhaal toch tegen de eigenaar van het pand vertellen/schrijven?
Ik neem aan dat die ook zeggenschap heeft over wie er wel of niet mag verblijven?
Vijf maanden niet betalen en er over liegen is niet zo best.

En als de beheerder niets wil doen, kan je ook nog zo spelen; alle gebruikers melden dat er een toeslag op de prijs komt om nieuwe hardware te kunnen kopen om fraude/wanbetalers tegen te gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Soldaatje op 30-06-2015 22:38 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Los van het (duidelijke) sociale probleem, structureel wil je technisch zoals al een paar keer genoemd is naar een WPA2-Enterprise oplossing met Radius-server en individuele logins. Iedereen krijgt z'n eigen password, ieders toegang is met een druk op de knop te regelen. Gasten kunnen tijdelijke passwords krijgen die beperkte toegang hebben (alleen internet, geen LAN bijv) en vanzelf x-uur na eerste login verlopen.

Klinkt complex? Valt heel goed mee. De genoemde Raspberry Pi is niet eens nodig, Voor OpenWRT (en vast ook DD-WRT) kun je een Radius-module vinden zodat je dit gewoon via bestaande hardware kunt regelen. Het is de eerste keer bij het opzetten even wat werk, maar daarna heb je gewoon een professioneel setup die passend is bij het gebruik dat je nu hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1