Verbouwing; deadline niet gehaald, 01 juli & 6% BTW tarief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hmmm... geen idee of het topic hier niet thuis hoort, maar ik voel nattigheid aankomen bij onze huidige verbouwing van ons huis en kan wel wat advies gebruiken. Ons huis was voorzien van een half rond dak, bedekt met een soort PVC. Nu is dit PVC na 20 jaar helemaal op, met name door de zon. De weekmaker die in het PVC zaten zijn opgelost en het dak kon je vergelijken met een poreus, uitgedroogd postbode-elastiek. We hebben diverse lekkages gehad en het dak is hier en daar gerepareerd, maar het is pappen en nat houden wat dat betreft.

ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://www.singleply.nl/klanten/crh2/media/afbeeldingen/SPS/Rhenofol/Rhenofol%20CV%20groen%20met%20roeven.jpg

Na jaren dubben om het huidige dak te vervangen en welk material wij in plaats van het huidige PVC zouden gaan kiezen, zijn we terecht gekomen bij zink. Oersterk, mooi, etc. etc. Het enige nadeel van zink is dat de constructie van het dak moet worden aangepast (van een warmdak constructie naar een kouddak constructie).. Het komt er dan als volgt uit te zien;

Afbeeldingslocatie: http://static.nbd-online.nl/pictures/nedzinknoir-5.jpg

Op 12 juni hebben wij een offerte besproken met een lokale aanbieder. De offerte sprak ons zeer aan en het bedrijf heeft een uitstekende reputatie. Tijdens het gesprek liet de eigenaar van het dakdekkersbedrijf weten dat hij op verzoek van de opdrachtgever een klus heeft moeten uitstellen deze maand. Hierdoor zou het mogelijk zijn de week er op direct te beginnen en zodoende de werkzaamheden eind deze maand klaar te hebben. Hierdoor konden wij nog gebruik maken van de gunstige 6% BTW regeling over de arbeidsuren. Aangezien het aanbrengen van een zinken dak echt vakmanschap is en veel manuren kost, scheelde dit aanzienlijk ten opzichte van het 21% BTW tarief, welke weer vanaf 01 juli van kracht gaat.

In de offerte was ook meegenomen dat alle uitbouwen van het huis, inclusief de overige dakranden zouden worden vervangen door het zelfde zinkwerk. De liggende daken zouden worden voorzien van nieuw bitumen en enkele loodslabben zouden ook worden vervangen. Die zelfde vrijdag direct akkoord gegeven en aan het eind van de middag per e-mail een bevestiging gekregen over de prijs en de opgedragen werkzaamheden.

Echter de week er op geen werklui. Op woensdag telefonisch contact opgenomen met het bedrijf, met de vraag wanneer zij zouden gaan beginnen. Het antwoord was dat op vrijdag 19 juni de steigers rondom de woning zouden worden geplaatst en de weken daarop elke dag fulltime gewerkt zou worden. Alle materialen waren al besteld, dus vanaf maandag 22 juni konden ze in één ruk door.

Die vrijdag 19 juni zijn er twee werkers geweest om de steigers op te bouwen, echter slechts tot 12:00 uur vanwege onvoldoende materialen. De maandag er op, 22 juni, zijn ze de hele dag druk geweest om de stellages verder af te bouwen. De dagen daarop zijn ze begonnen met het verwijderen van de oude dakbedekking en het aanbrengen van de nieuwe contructie, met als afsluiting wederom een halve vrijdag werken. Tussendoor heeft het vorige week 1,5 dag geregend, waardoor ze niet fulltime bezig konden. Toen afgelopen vrijdag de werklui vertrokken werd ons medegedeeld dat de zinken kappen op maandag de 29e (vandaag) zouden worden geplaatst. Echter vandaag geen werklui gezien, helemaal stil.

Als klap op de vuurpijl hebben we afgelopen zaterdag een 1e termijn factuur ontvangen van ruim 70% van de totaalprijs. Heel vreemd, hier is nooit wat over besproken en de bouw is nog lang niet op 70% van het totaal uit te voeren werkzaamheden.

Een uur geleden heb ik contact opgenomen met de eigenaar van het dakdekkersbedrijf, met de vraag waar de werklui zijn vandaag en waarom de zinken gedeelten nog niet worden geplaatst, zoals werd aangegeven. Het antwoord was dat de zinken delen nog niet waren geleverd. Hierop heb ik direct de vraag gesteld of de deadline van 01 juli überhaupt nog haalbaar is. Het antwoord was nee. Hij vroeg of hij morgen langs kon komen om het een en ander te bespreken, aangezien na woensdag de BTW hoger zal worden. Hij zou diverse berekeningen laten uitvoeren vanmiddag en deze morgen met mij bespreken.

Nu de hamvraag; ik heb een offerte en prijsbevestiging van de opdracht. Hierin is het gunstige BTW tarief van 6% opgenomen aangezien de insteek was dat het geheel voor 01 juli klaar zou zijn. Kan ik mijn poot stijf houden? Wat is acceptabel in dit verhaal?

Tot nu toe is alleen de oude dakbedekking verwijderd en is er een nieuwe constructie gemaakt die geschikt is voor een zinken daklaag. De overige werkzaamheden zijn nog niet uitgevoerd, zoals het vervangen van enkele loodslabben, het verwijderen van de oude boeien (dakranden) van de uitbouw, het vervangen van het bitumen op de liggende daken. Zoals ik het nu kan inschatten gaat de gehele klus nog zeker een week langer duren. Dus geen overschrijding van één of twee dagen, al dan niet door ongeziene omstandigheden.

De dagen die in de eerste week niet zijn benut, inclusief de twee vrijdagmiddagen is in totaal vijf werkdagen. Wanneer die dagen waren benut voor de overige werkzaamheden dan waren ze al een heel stuk verder geweest en had het geheel deze week klaar kunnen zijn. Ik voel me behoorlijk voor het blok gezet. Wie heeft er advies voor mij?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Han schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:36:
Nu de hamvraag; ik heb een offerte en prijsbevestiging van de opdracht. Hierin is het gunstige BTW tarief van 6% opgenomen aangezien de insteek was dat het geheel voor 01 juli klaar zou zijn. Kan ik mijn poot stijf houden? Wat is acceptabel in dit verhaal?
De overheid zegt het volgende:
U betaalt 21% btw voor arbeidskosten bij renovatie en herstelwerk dat na 30 juni 2015 wordt afgerond. Ook als u hiervoor vóór 1 juli al vooruitbetalingen heeft gedaan.
Oftewel: voor al het werk dat vanaf woensdag gedaan wordt, is de aannemer verplicht om 21% te rekenen. Wellicht kan hij wat schuiven met de verdeling 6%/21%, maar volledig 6% gaat je niet meer lukken aangezien het werk morgen niet af is. Wat je zou kunnen proberen, is om een korting op de prijs zonder BTW te bedingen, omdat je door zijn schuld nu duurder uit bent.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Han schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:36:

Hierboven staat de relevante info van de overheid, maar gevoelsmatig klopt het ook gewoon. Je krijgt immers een offerte van de bouwer voor zijn tarieven. Daarbovenop komt dan nog BTW, en die wordt niet door de aannemer vastgesteld. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Is die oplevering van 1 juli ook vastgelegd in het contract?
Anders komt de aannemer de afspraken niet na en zou ik hem in gebreke stellen...
Jouw schade dan vaststellen op 'toevallig' 21-6 = 15% BTW...

Rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

Dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar laat het een les zijn dat je deadlines en afspraken altijd zwart op wit hebt, en beide ondertekent..

Verder zou je het op een akkoord kunnen gooien met de aannemer dat jij 21% btw betaalt en hij jou korting toekent, zodat het verschil zo minimaal mogelijk wordt.

edit: wat JBplap zegt dus..

[ Voor 4% gewijzigd door ScSi op 29-06-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In zijn voorwaarden zal ongetwijfeld ook staan dat verhoging/verlaging van BTW ook wordt doorberekend op deze manier, BTW grondslag is immers prestatie-levering (dus daadwerkelijk het werken eraan).

Als hij een duidelijke urenstaat heeft, is de uitsplitsing verder geen probleem als hij in termijnen werkt, 'afgerond' is redelijk breed inzetbaar :P

Enige waar je 'korting' uit kan halen is het feit dat hij 'te laat is', en opteren voor een korting op de offerte prijs voor eventueel verschil, zeker als je bv de oplevering/deadline van 29 juni op papier had gezet.

ze hebben dat natuurlijk zeer tactisch gedaan, de prijzen gingen na 21->6 zeker geen 15% omlaag, maar nu het 5->21% wordt, het wel zeker 15% omhoog :P

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 29-06-2015 16:57 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb de deadline zwart op wit staan... echter staat er in de kleine lettertjes dat door overziende omstandigheden kan worden overschreden (zoals weersomstandigheden).

Saignant detail: in de uiteindelijke offerte staat 6% BTW tarief. Pas in de 1e termijn factuur welke wij afgelopen zaterdag hebben ontvangen staat plots vermeld dat eventuele verhogingen van BTW worden doorberekend. Daar wordt in de offerte en opdracht niks over vermeld.

Maar waar het mij om gaat is dat ik van mening ben dat het bedrijf nalatig is geweest om de deadline te halen. Ze hadden het binnen de gestelde termijn kunnen afhebben. Nu moet ik betalen omdat zij de klus verkeerd hebben aangelopen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

Han schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:16:
Ik heb de deadline zwart op wit staan... echter staat er in de kleine lettertjes dat door overziende omstandigheden kan worden overschreden (zoals weersomstandigheden).

Saignant detail: in de uiteindelijke offerte staat 6% BTW tarief. Pas in de 1e termijn factuur welke wij afgelopen zaterdag hebben ontvangen staat plots vermeld dat eventuele verhogingen van BTW worden doorberekend. Daar wordt in de offerte en opdracht niks over vermeld.

Maar waar het mij om gaat is dat ik van mening ben dat het bedrijf nalatig is geweest om de deadline te halen. Ze hadden het binnen de gestelde termijn kunnen afhebben. Nu moet ik betalen omdat zij de klus verkeerd hebben aangelopen.
De deadline staat zwart op wit, dat is al iets. Heb je ook een aanvangsdatum en voorzien tijdstip van oplevering? Want anders smijt de aannemer het zeker op 'onvoorziene omstandigheden'..
Als je vervolgens kan aantonen dat een aantal dagen onder benut zijn, maak je volgens mij kans een (relatief groot) bedrag terug te krijgen.
Vergeet echter niet dat hij jou nog prestaties moet leveren, dus maak goed gebruik van het face-2-face gesprek wat er zit aan te komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 16:10
ScSi schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:21:
[...]

De deadline staat zwart op wit, dat is al iets. Heb je ook een aanvangsdatum en voorzien tijdstip van oplevering? Want anders smijt de aannemer het zeker op 'onvoorziene omstandigheden'..
Als je vervolgens kan aantonen dat een aantal dagen onder benut zijn, maak je volgens mij kans een (relatief groot) bedrag terug te krijgen.
Vergeet echter niet dat hij jou nog prestaties moet leveren, dus maak goed gebruik van het face-2-face gesprek wat er zit aan te komen..
Of je veel gaat kunnen terugkrijgen lijkt me twijfelachtig:
- zijn er boeteclausules omschreven?
=> nee? dan gaat de TS zijn schade moeten aantonen.

BTW is op dat vlak een lastig iets, gezien dat opgelegd wordt door de overheid zelf.

Komt erbij dat als je gaat rekenen op 1 a 2 dagen ... in iets in de bouw ... dat je dan al bij voorbaat kunt weten dat het spannend gaat worden.
(Ik vind het op zich al sterk dat ze na een week al begonnen zijn - in België moet je vaak maanden wachten voor men kan beginnen)

De voorschotfactuur is een mogelijke manier om toch zoveel mogelijk aan 6% gefactureerd te krijgen.

Ah - vergeet echter ook niet dat de TS zijn dak nu open ligt.
As in: het geheel op de spits gaan drijven gaat waarschijnlijk niet in zijn belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Veel aannemers voor dit soort kleine klussen willen wel meewerken om de factuurdatum voor 1 juli te zetten. Dat ze tot 6-7 juli aan het werk zijn zal niemand moeilijk om gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Railgunner schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:47:
[...]
De overheid zegt het volgende:
[...]

Oftewel: voor al het werk dat vanaf woensdag gedaan wordt, is de aannemer verplicht om 21% te rekenen. Wellicht kan hij wat schuiven met de verdeling 6%/21%, maar volledig 6% gaat je niet meer lukken aangezien het werk morgen niet af is. Wat je zou kunnen proberen, is om een korting op de prijs zonder BTW te bedingen, omdat je door zijn schuld nu duurder uit bent.
Voor zover ik begrepen heb klopt dit niet. Als het na 1 juli word afgerond, moet hij 21% rekenen op ALLE arbeid, ook die verricht is voor 1 juli.
Ook al zijn er eerder deelfacturen geweest, dan moeten deze ook alsnog met 21% worden belast.
Reikt u in de periode vanaf 1 maart 2013 tót 1 juli 2015 deelfacturen uit? Maar rondt u de dienst pas af ná deze periode? Dan berekent u over deze deelfacturen 21% btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ik zou er toch op aan proberen te sturen dat het totaalbedrag voor jou hetzelfde blijft. Jij bent particulier, je hebt weinig te maken met BTW. Dat is het probleem van de aannemer, niet van jou. Je bent een offerte aangegaan op basis van een totaalprijs en een opleverdatum. Prijsopgaves voor consumenten horen inclusief belastingen gedaan te worden. Ik denk dat je hem daaraan kan houden. Een beroep op overmacht snijdt natuurlijk geen hout: het is prima weer geweest om te werken de afgelopen weken. Ik zou zeker niet accoord gaan de factuur vooraf, en al helemaal niet met de clausule dat veranderingen in de BTW zullen worden doorberekend.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ik zou ook de offerte ( totaalbedrag ) aanhouden, als afgesproken prijs.

het dadelijk te factureren bedrag van de aannemer zal hij daarop moeten aanpassen, conform jullie prijsafspraak.

(moeten is een groot woord hier, gebasseerd op jullie samen gemaakte prijsafpraak, indien aanwezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:27
ATS schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:03:
Ik zou er toch op aan proberen te sturen dat het totaalbedrag voor jou hetzelfde blijft. Jij bent particulier, je hebt weinig te maken met BTW. Dat is het probleem van de aannemer, niet van jou. Je bent een offerte aangegaan op basis van een totaalprijs en een opleverdatum. Prijsopgaves voor consumenten horen inclusief belastingen gedaan te worden. Ik denk dat je hem daaraan kan houden. Een beroep op overmacht snijdt natuurlijk geen hout: het is prima weer geweest om te werken de afgelopen weken. Ik zou zeker niet accoord gaan de factuur vooraf, en al helemaal niet met de clausule dat veranderingen in de BTW zullen worden doorberekend.
Ben het met je eens.. immers elk bedrijf moet een prijs incl BTW opgeven als het gaat om consumenten. Dat de verkopende partij dan een deel moet geven aan de overheid heb jij geen boodschap aan.

Dat gezegd hebbende, het is de bouw en het is ineens erg druk. Je had aan je klompen kunnen aanvoelen dat het een moeilijke datum zou worden. Nu heeft de aannemer ook nog niet alles geleverd gekregen, is het dan zijn schuld of de schuld van zijn toeleverancier?

Al met al een moeilijke vraag maar mijn gevoel zegt dat je niet ontkomt aan de BTW verhogen en dat je eerder moet zoeken in boekhoudkundige oplossingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
chime schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 08:44:
[...]

Of je veel gaat kunnen terugkrijgen lijkt me twijfelachtig:
- zijn er boeteclausules omschreven?
=> nee? dan gaat de TS zijn schade moeten aantonen.

BTW is op dat vlak een lastig iets, gezien dat opgelegd wordt door de overheid zelf.
Het aantonen van schade is toch niet al te lastig in dit geval? Hij is opeens circa 15% meer kwijt als gevolg van de late oplevering. Dat het door de overheid wordt opgelegd is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb een soortgelijke situatie. Vervangen van kozijnen zou medio juni afgerond zijn. Ze zijn echter pas vandaag begonnen nadat alles 2x een week is uitgesteld.
Nu had de aannemer van te voren wel aangegeven dat hij niet kon garanderen dat er geen vertraging zou zijn (i.v.m. drukte) dus heb ik een maximumprijs afgesproken. Deze prijs was een paar honderd euro hoger dan de prijs bij andere aannemers maar op die manier heb ik wel de garantie dat ik geen gezeur rondom BTW verhoging heb.

Ik maak uit het verhaal op dat hier geen totaalprijs is afgesproken. Je zou kunnen overleggen dat je vandaag een nota krijgt voor zeg 70% van het totaal waarop 6% arbeid in rekening wordt gebracht. Na afronding van de werkzaamheden krijg je dan het restant met 21% arbeid in rekening gebracht.

10%, 75% en 15% is ook een mooie verdeling.
10% nu betalen (6%)
75% nu in rekening gebracht (6%) - voorbereiden en sloopwerkzaamheden
15% in rekening brengen na afronden werkzaamheden.

Met betalen wacht je natuurlijk gewoon totdat het nieuwe dak geplaatst is (maar dat zal waarschijnlijk wel binnen enkele weken gebeurd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tehh schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:00:
Ik heb een soortgelijke situatie. Vervangen van kozijnen zou medio juni afgerond zijn. Ze zijn echter pas vandaag begonnen nadat alles 2x een week is uitgesteld.
Nu had de aannemer van te voren wel aangegeven dat hij niet kon garanderen dat er geen vertraging zou zijn (i.v.m. drukte) dus heb ik een maximumprijs afgesproken. Deze prijs was een paar honderd euro hoger dan de prijs bij andere aannemers maar op die manier heb ik wel de garantie dat ik geen gezeur rondom BTW verhoging heb.

Ik maak uit het verhaal op dat hier geen totaalprijs is afgesproken. Je zou kunnen overleggen dat je vandaag een nota krijgt voor zeg 70% van het totaal waarop 6% arbeid in rekening wordt gebracht. Na afronding van de werkzaamheden krijg je dan het restant met 21% arbeid in rekening gebracht.

10%, 75% en 15% is ook een mooie verdeling.
10% nu betalen (6%)
75% nu in rekening gebracht (6%) - voorbereiden en sloopwerkzaamheden
15% in rekening brengen na afronden werkzaamheden.

Met betalen wacht je natuurlijk gewoon totdat het nieuwe dak geplaatst is (maar dat zal waarschijnlijk wel binnen enkele weken gebeurd zijn).
toon volledige bericht
Dat mag niet. De datum van afronding van het werk geldt als datum waarop het BTW-tarief bepaald moet worden (dus vóór of na 1 juli).
Overigens geldt het verlaagde tarief momenteel alleen op arbeid, dus in die zin valt de schade voor TS nog mee; de materialen zijn ook nu al 21% belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:04:
[...]
Dat mag niet. De datum van afronding van het werk geldt als datum waarop het BTW-tarief bepaald moet worden (dus vóór of na 1 juli).
Overigens geldt het verlaagde tarief momenteel alleen op arbeid, dus in die zin valt de schade voor TS nog mee; de materialen zijn ook nu al 21% belast.
Tussen niet mogen en niet mogen zit een wereld van verschil.
Je maakt er gewoon 2 (of 3) opdrachten van. Voorbereiden en slopen is dan 1 opdracht die onder 6% BTW valt. Plaatsen van een nieuw dak is dan een separate opdracht die onder 21% BTW valt. Ongetwijfeld een grijs gebied maar volgens mij niet incorrect. Dat je daarmee afwijkt van een offerte doet er niet toe - een offerte wordt immers vaak genoeg gewijzigd.

Wat betreft die schade, TS vertelde dat het een arbeidsintensieve klus was. Die schade kan dus al snel oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Tehh schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:09:
[...]

Tussen niet mogen en niet mogen zit een wereld van verschil.
Je maakt er gewoon 2 (of 3) opdrachten van. Voorbereiden en slopen is dan 1 opdracht die onder 6% BTW valt. Plaatsen van een nieuw dak is dan een separate opdracht die onder 21% BTW valt. Ongetwijfeld een grijs gebied maar volgens mij niet incorrect. Dat je daarmee afwijkt van een offerte doet er niet toe - een offerte wordt immers vaak genoeg gewijzigd.

Wat betreft die schade, TS vertelde dat het een arbeidsintensieve klus was. Die schade kan dus al snel oplopen.
Als jij een aannemer of klussenbedrijf in de arm hebt genomen die bereid is dit schimmige gebied op te zoeken, vraag ik me serieus af of je wel met zo iemand in zee moet gaan... |:(
De regels zijn duidelijk imho, het mag gewoon niet. De fiscus is ook niet gek hoor. Wat denk je dat die gaat doen als die ziet dat de omzet van een klussenbedrijf in juni ineens 300% is en na 1 juli ineens inelkaar dondert?

Overigens, ik ben ook van mening dat de aannemer in deze maar z'n verlies moet pakken. Hij heeft -op z'n minst- de sterke indruk gewekt dat het allemaal nog onder de 6% regeling kon, dus nu moet er ook boter bij de vis. Zelfs als er sprake is van overmacht, mag TS hier niet de dupe van worden; daarvoor heeft de aannemer als het goed is een bedrijfsrisicoverzekering afgesloten (hoewel ik betwijfel of dit daar onder valt, maar goed).

[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 30-06-2015 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:12:
[...]

Als jij een aannemer of klussenbedrijf in de arm hebt genomen die bereid is dit schimmige gebied op te zoeken, vraag ik me serieus af of je wel met zo iemand in zee moet gaan... |:(
De regels zijn duidelijk imho, het mag gewoon niet. De fiscus is ook niet gek hoor. Wat denk je dat die gaat doen als die ziet dat de omzet van een klussenbedrijf in juni ineens 300% is en na 1 juli ineens inelkaar dondert?
Facturatie o.b.v. de werkelijkheid vind ik niet schimmig, maar daar zullen de meningen dan wel over verschillen.* Als blijkt dat voorbereiden en slopen van het oude dak 75% van de werkzaamheden bevat dan kan zelfs de fiscus daar weinig van vinden.
Ook veranderd er weinig aan de omzet van het klussenbedrijf, de werkzaamheden die vanaf 1 juli uitgevoerd worden worden immers gewoon met 21% in rekening gebracht.

Ik heb het overigens elke keer over het percentage arbeid wat in rekening wordt gebracht. De totale nota zal waarschijnlijk voor 50% uit materialen bestaan - die zullen dan ook bij de nota staan waarbij het plaatsen van een nieuw dak in rekening wordt gebracht.

Overigens zal de fiscus zien dat de omzet van alle klusbedrijven die met particulieren werken in elkaar dondert vanaf 1 juli. Dat is een effect wat hoe dan ook gaat gebeuren, het enige wat ze daar aan kunnen doen is BTW op arbeid laag laten - en dat doen ze niet.

* Als je mijn afspraak met de aannemer bedoeld ben ik het alsnog niet met je eens. Ik heb een totaalprijs voor de opdracht afgesproken, risico is dan voor de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 21:04
Nogmaals, van rijksoverheid.nl:
U betaalt 21% btw voor arbeidskosten bij renovatie en herstelwerk dat na 30 juni 2015 wordt afgerond. Ook als u hiervoor vóór 1 juli al vooruitbetalingen heeft gedaan.
Aangezien het een grote klus is, kan je niet de offerte laten aanpassen naar een x-aantal kleinere offertes/klussen waardoor een groot(?) gedeelte al voor de deadline van 1 juli afgerond is en dus nog onder de 6% BTW vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Logico schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:20:
Nogmaals, van rijksoverheid.nl:

[...]

Aangezien het een grote klus is, kan je niet de offerte laten aanpassen naar een x-aantal kleinere offertes/klussen waardoor een groot(?) gedeelte al voor de deadline van 1 juli afgerond is en dus nog onder de 6% BTW vallen.
Waarom niet? Ik mag als particulier toch immers zelf weten in hoeveel opdrachten ik mijn klus laat uitvoeren? Er bestaat voor particulieren geen wet die zegt dat je een grote opdracht als één opdracht moet zien.
Ik mag ook zelf beslissen om in juni mijn 1e verdieping te laten schilderen om vervolgens in augustus mijn 2e verdieping te laten schilderen.
Dat op een offerte één opdracht staat doet er niet toe - een offerte is altijd wijzigbaar (na wederzijds goedvinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Tehh schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:19:
[...]

Facturatie o.b.v. de werkelijkheid vind ik niet schimmig, maar daar zullen de meningen dan wel over verschillen.* Als blijkt dat voorbereiden en slopen van het oude dak 75% van de werkzaamheden bevat dan kan zelfs de fiscus daar weinig van vinden.
Ook veranderd er weinig aan de omzet van het klussenbedrijf, de werkzaamheden die vanaf 1 juli uitgevoerd worden worden immers gewoon met 21% in rekening gebracht.

Ik heb het overigens elke keer over het percentage arbeid wat in rekening wordt gebracht. De totale nota zal waarschijnlijk voor 50% uit materialen bestaan - die zullen dan ook bij de nota staan waarbij het plaatsen van een nieuw dak in rekening wordt gebracht.

Overigens zal de fiscus zien dat de omzet van alle klusbedrijven die met particulieren werken in elkaar dondert vanaf 1 juli. Dat is een effect wat hoe dan ook gaat gebeuren, het enige wat ze daar aan kunnen doen is BTW op arbeid laag laten - en dat doen ze niet.

* Als je mijn afspraak met de aannemer bedoeld ben ik het alsnog niet met je eens. Ik heb een totaalprijs voor de opdracht afgesproken, risico is dan voor de aannemer.
toon volledige bericht
O.b.v. de werkelijkheid? De werkelijkheid is nou juist dat de klus níet is afgerond! En natuurlijk verandert de omzet wel, de werkzaamheden die ze normaliter aan het eind van de klus als omzet verantwoordden (let op: tussentijdse/voorlopige facturatie is géén omzet volgens het voorzichtigheidsbeginsel!!) nemen ze nu tijdens of voorafgaand aan de klus. Bij de volgende klus zal het weer achteraf zijn, "zoals gebruikelijk". Die is echter pas over 2 maanden klaar (augustus in dit geval), dus geen omzet in juli. Daar zou ik als fiscus dus écht wel op gaan letten he!

Overigens bepaalt de fiscus niet het BTW-tarief, dat doet de wetgever. En juist om ervoor te zorgen dat de omzet van klusbedrijven níet in elkaar dondert, hebben ze de regel over het 'afronden van het werk' bedacht. Anders blíjf je aan de gang met 2 BTWregimes door elkaar heen...

Uit de "Bijlage bij het besluit BLKB/2014/123M (verlaagd BTW tarief op arbeidskosten bij renovatie en herstel van woningen":
§ 3.2.4 In beginsel afzonderlijk beschouwen tenzij economisch sprake is van één geheel

Elke prestatie (levering of dienst) moet normaliter als onderscheiden en zelfstandig worden beschouwd. Dat geldt in beginsel ook voor de afzonderlijke prestaties die deel uitmaken van een samengestelde prestatie. Als echter economisch gesproken, bezien vanuit de positie van de modale consument (objectief) één prestatie wordt verricht, moet deze niet kunstmatig uit elkaar worden gehaald. Van één prestatie is sprake als de samenstellende onderdelen van de prestatie zeer nauw met elkaar zijn verbonden en die elementen afzonderlijk niet het vereiste praktische nut hebben.

§ 3.2.5 Eén vergoeding is niet doorslaggevend

Voor de beoordeling of sprake is van één of meer prestaties is het feit dat door de leverancier van de goederen of diensten één prijs in rekening wordt gebracht niet van doorslaggevende betekenis. Het gaat om de zienswijze van de modale consument. Het berekenen van één prijs kan wel een aanwijzing zijn. De omstandigheid dat één vaste prijs wordt berekend ongeacht of naast de hoofdprestatie ook andere prestaties worden afgenomen, zal er sneller toe leiden dat die andere prestaties als bijkomende prestaties worden aangemerkt (zie paragraaf 3.2.7).
Je mag dus niet 'zomaar' je prestaties splitsen; voorbereiding hoort 'in de ogen van de modale consument' gewoon bij het werk en mag dus formeel niet apart.

[ Voor 27% gewijzigd door Icephase op 30-06-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Icephase schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:27:
[...]
Je mag dus niet 'zomaar' je prestaties splitsen; voorbereiding hoort 'in de ogen van de modale consument' gewoon bij het werk en mag dus formeel niet apart.
Dat is in dit geval heel spijtig, zou een mooie tussenoplossing geweest zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:36:
[...]

Dat is in dit geval heel spijtig, zou een mooie tussenoplossing geweest zijn.
Inderdaad.
Icephase schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:27:
[...]
O.b.v. de werkelijkheid? De werkelijkheid is nou juist dat de klus níet is afgerond! En natuurlijk verandert de omzet wel, de werkzaamheden die ze normaliter aan het eind van de klus als omzet verantwoordden (let op: tussentijdse/voorlopige facturatie is géén omzet volgens het voorzichtigheidsbeginsel!!) nemen ze nu tijdens of voorafgaand aan de klus. Bij de volgende klus zal het weer achteraf zijn, "zoals gebruikelijk". Die is echter pas over 2 maanden klaar (augustus in dit geval), dus geen omzet in juli. Daar zou ik als fiscus dus écht wel op gaan letten he!

Overigens bepaalt de fiscus niet het BTW-tarief, dat doet de wetgever. En juist om ervoor te zorgen dat de omzet van klusbedrijven níet in elkaar dondert, hebben ze de regel over het 'afronden van het werk' bedacht. Anders blíjf je aan de gang met 2 BTWregimes door elkaar heen...

Uit de "Bijlage bij het besluit BLKB/2014/123M (verlaagd BTW tarief op arbeidskosten bij renovatie en herstel van woningen":

[...]

toon volledige bericht
Tjonge, jij weet wel van wanten ;-). Ik ben meer van de 'redelijkheid en billijkheid' dan van de precieze paragrafen... Laat ik het dan zo stellen: op basis van mijn argumentatie zou je wel met de aannemer in gesprek kunnen gaan om op die manier een korting over dit project te krijgen.

Dat de volgende klus pas in augustus klaar is en de invloed die dat heeft op de omzet van het bedrijf is allemaal aanname en voor de consument ook niet relevant. Of het voor de fiscus relevant is betwijfel ik, dat zou alleen relevant zijn als elke klus precies even lang duurt en even groot is. Terwijl bij deze klus al duidelijk is dat het weer een grote invloed speelt. Dat je dus per maand wisselende omzet hebt lijkt me niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43

klown

geek

Je gaat van een warm-dak naar een kouddak-constructie, klinkt mij in de oren dat dit iets met isolatie van doen heeft en dat is ook na 1 juli onder het goedkope tarief...
Wellicht kan de aannemer (een groter deel van) het totale bedrag toch onder het 6% btw-tarief houden?
http://www.rijksoverheid....n-vervalt-per-1-juli.html

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Goede suggestie!
Plus dat sommige gemeentes en/of provincies een subsidie kennen voor isolerende maatregelen! Zou ik ook even naar informeren als ik TS was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 21:04
Tehh schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:25:
[...]

Waarom niet? Ik mag als particulier toch immers zelf weten in hoeveel opdrachten ik mijn klus laat uitvoeren? Er bestaat voor particulieren geen wet die zegt dat je een grote opdracht als één opdracht moet zien.
Ik mag ook zelf beslissen om in juni mijn 1e verdieping te laten schilderen om vervolgens in augustus mijn 2e verdieping te laten schilderen.
Dat op een offerte één opdracht staat doet er niet toe - een offerte is altijd wijzigbaar (na wederzijds goedvinden).
Het was een suggestie, geen constatering dat het niet mogelijk is. Slechts het vraagteken achter de zin vergeten.

Anyway, helaas geen realistische suggestie vanwege het hierboven genoemde artikel.
Pagina: 1