Lightroom systeem + scherm (700 euro max)

Pagina: 1
Acties:

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 19:42
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Als vervanging voor mijn 6 jaar oude laptop wil ik een systeem waarmee ik degelijk foto's kan bewerken. Grotendeels zal dit Lightroom zijn, maar daarnaast gebruik ik ook nog wel Photoshop, Illustrator, Indesign en wat videobewerking software (hier hoeft het systeem uiteraard niet op aangepast te worden).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Onder de 700 euro, voor de hardware en het scherm. Toetsenbord, muis en software heb ik al.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Samsung 205BW die ik wil aansluiten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende systeem uitgezocht voor mezelf:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 228,-€ 228,-
1ASRock B85M Pro4€ 64,51€ 64,51
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,-€ 32,-
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 184,50€ 184,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,-€ 53,-
1Antec VP350P€ 38,70€ 38,70
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 97,77€ 97,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,48
  • CPU: Voor Lightroom heb ik een CPU gekozen met de hoogst mogelijke kloksnelheid.
  • Mobo: Goedkoop bordje uitgezocht.
  • Behuizing: Goedkoop, zwart en simpel.
  • Monitor: Gekozen vanwege goede reviews en een MVA paneel wat een goede kleur en contrastweergave zou moeten leveren. Ik heb ook gekeken naar Dell schermen, maar daar las ik veel negatieve dingen over backlight bleeding/etc.
  • Geheugen: Uit een ander aankoopadvies topic. Voorlopig lijkt me 8GB voldoende, mocht ik meer nodig hebben kan ik altijd nog bijkopen/prikken.
  • Voeding: Ook uit een ander aankoopadvies topic. Geen dikke grafische kaart dus geen hoog wattage nodig.
  • SSD: Niet gekozen voor de BX100 vanwege beveiliging bij uitvallen van stroom, de MX100 zou schijnbaar slecht leverbaar/EOL zijn en voor dezelfde prijs was deze MX200 te halen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se, ik hou van een simpel/strak/zwart uiterlijk voor de kast en het scherm.
Opslag wordt extern op een NAS gedaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Prijs zo laag mogelijk.
Eventueel nog ruimte in de prijs maken voor een stille koeler erbij.

Ga je overklokken?
Zou me leuk lijken, maar dan zou de processor en moederbord anders moeten en heb ik een andere koeler nodig. Meer kosten dus, en de sprong in performance zal waarschijnlijk niet zo heel groot zal zijn.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Denk je dat je geen videokaart nodig hebt?
Of zijn alle gebruikte programma's vooral CPU afhankelijk?

-

• ImmortalSoul
PAHvandam schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:23:
Denk je dat je geen videokaart nodig hebt?
Of zijn alle gebruikte programma's vooral CPU afhankelijk?
Vooral CPU afhankelijk, Lightroom heeft sinds kort wel GPU acceleration maar het gaat meer dan prima zonder.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:20

Esumontere

Floep, banaan.

Is Lightroom niet goed multithreaded, waardoor een FX8xxx CPU wellicht interessant is?

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Lightroom is inderdaad wel multithreaded maar het voordeel van extra cores houdt een heel eind op bij vier cores. Daar staat tegenover dat de prestaties per core van een Intel processor een stuk hoger liggen dus vandaar dat Intel de beste processor is voor deze applicatie. Zie ook Adobe Lightroom CC/6 CPU Multi-threading Performance.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• ImmortalSoul
Inderdaad, en daarom heb ik voor de snelste i5 gekozen.

Heeft iemand anders nog op of aanmerkingen?

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:58
Neem de K-variant van de processor en klok 'm een beetje over. Een wat goedkoper moederbord moet ook wel kunnen. Neem er wel één die compatibel is met je processor.

• ImmortalSoul
Ik zie nog niet echt het hele grote voordeel van overclocken in. Ik wil onder de 700 euro blijven, en als ik wil overclocken dan moet ik weer op andere dingen gaan inleveren.

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 22:19
Ik volg dit even mee omdat ik ook graag een sneller LR systeem wil. LR CC is bij 35MB RAW-files gewoon niet vooruit te branden. Waarom zeg ik dat: mijn huidige systeem lijkt _heel_ veel op dat wat jij nu aan het maken bent :)

Mijn processor is ietsje trager en ik heb een 128GB SSD, maar ik heb 16GB mem.

Ik vraag me nu af of je een sneller systeem krijgt voor ongeveer hetzelfde geld als je 2x128GB SSD's pakt waarbij je op 1 SSD je OS + de database van LR zet, en op de andere je foto's.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
SSD's zijn juist (synthetisch) sneller als ze groter zijn. Neem daarbij dat 2x128GB een stuk duurder is, dan is dat bijna nooit een goed idee.

• ImmortalSoul
Stranger__NL schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:07:
Ik volg dit even mee omdat ik ook graag een sneller LR systeem wil. LR CC is bij 35MB RAW-files gewoon niet vooruit te branden. Waarom zeg ik dat: mijn huidige systeem lijkt _heel_ veel op dat wat jij nu aan het maken bent :)

Mijn processor is ietsje trager en ik heb een 128GB SSD, maar ik heb 16GB mem.

Ik vraag me nu af of je een sneller systeem krijgt voor ongeveer hetzelfde geld als je 2x128GB SSD's pakt waarbij je op 1 SSD je OS + de database van LR zet, en op de andere je foto's.
Mijn RAW files zitten gemiddeld op 15 a 20mb, maar hoe kan het uberhaupt dat Lightroom bij jou niet vooruit te branden is?

Trouwens, ik zoek nog steeds op of aanmerkingen. Ik twijfel nog over de monitor en de SSD keuze.

• Stranger__NL
Traagheid LR: Bij JPG bestanden is het nog wel te doen, maar bij RAW heb ik standaard lenscorrectie, en enkele zwartwaarden/kleurcorrectie aanstaan. Schakelen van foto1 naar foto2 duurt 7 tot 12 seconden voordat ik 'm scherp zie (1:1 voorbeeld, dual monitor). Ik heb de gehele LR database al leeg gemaakt maar dat leverde slechts een klein beetje winst op. Ik weet het niet meer en geef LR maar de schuld :)

Om flitsend snel RAW's te bekijken gebruik ik het gratis programma Honeyview: http://www.bandisoft.com/honeyview/nl/

SSD: de crucial heeft 100.000 IOPS voor een nette prijs. dus ik zou daar niet zoveel over twijfelen. Voor dit budget is dit de juiste grootte en performance.

Qua monitor: In de BBG zie je er verschillende, maar die gaan ver boven je budget.
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015

Ik heb een vergelijkbare: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
En ik kan je zeggen dat die grote schermresolutie echt wel een geweldige uitkomst is. Het geld wel waard.
Dus misschien even doorgaan op je oude monitor en later deze proberen te halen in een aanbieding?

• ImmortalSoul
Stranger__NL schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 09:12:
Traagheid LR: Bij JPG bestanden is het nog wel te doen, maar bij RAW heb ik standaard lenscorrectie, en enkele zwartwaarden/kleurcorrectie aanstaan. Schakelen van foto1 naar foto2 duurt 7 tot 12 seconden voordat ik 'm scherp zie (1:1 voorbeeld, dual monitor). Ik heb de gehele LR database al leeg gemaakt maar dat leverde slechts een klein beetje winst op. Ik weet het niet meer en geef LR maar de schuld :)

Om flitsend snel RAW's te bekijken gebruik ik het gratis programma Honeyview: http://www.bandisoft.com/honeyview/nl/

SSD: de crucial heeft 100.000 IOPS voor een nette prijs. dus ik zou daar niet zoveel over twijfelen. Voor dit budget is dit de juiste grootte en performance.

Qua monitor: In de BBG zie je er verschillende, maar die gaan ver boven je budget.
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015

Ik heb een vergelijkbare: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
En ik kan je zeggen dat die grote schermresolutie echt wel een geweldige uitkomst is. Het geld wel waard.
Dus misschien even doorgaan op je oude monitor en later deze proberen te halen in een aanbieding?
Vreemd, dat het 7 a 12 seconden duurt voordat een foto scherp is heb ik nu dus ook met mijn crappy 6 jaar oude laptop (met 15mb RAW files dus).

Ik twijfelde eigenlijk meer tussen de BX100 en de MX200 serie. De BX100 heeft schijnbaar geen bescherming bij het uitvallen van stroom, maar aan de andere kant wordt ie wel op praktisch alle systemen aangeraden.

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-12 22:08
ImmortalSoul schreef op maandag 29 juni 2015 @ 21:50:
Inderdaad, en daarom heb ik voor de snelste i5 gekozen.

Heeft iemand anders nog op of aanmerkingen?
Ja, doe jezelf een lol en geef 5 tientjes meer uit voor een videokaart welke lightroom ondersteund voor gpu acceleratie. Dit is een wereld van verschil namelijk.

• ImmortalSoul
netvista schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:15:
[...]

Ja, doe jezelf een lol en geef 5 tientjes meer uit voor een videokaart welke lightroom ondersteund voor gpu acceleratie. Dit is een wereld van verschil namelijk.
Heb je daar zelf ervaring mee? Volgens meerdere bronnen (bijv. http://petapixel.com/2015...the-new-gpu-acceleration/) zorgt het voornamelijk bij een snelheidswinst bij resoluties boven 1920x1080 (En ik ga daar waarschijnlijk niet overheen). Bij kleinere resoluties zou het zelfs trager zijn.

• Stranger__NL
Op mijn 1920x1200 scherm is het (veel) prettiger bij het gebruik van gradientfilters en aanpassingen van kleuren. Maar de repair-brush (die al langzaam was) lijk alleen maar langzamer te zijn. Ik heb er geen exacte testen op gedaan, maar dat deel voelt gewoon trager.

Ik denk dat je gewoon moet concluderen dat Lightroom gewoon geen Formule1 programma is. En je moet voor jouw budget er zo goed mogelijk uitkomen, dus start je zonder videokaart. Als je straks gespaard hebt kun je altijd nog eentje kopen en erbij prikken (mits moederbord en voeding het ondersteunt)... kijk daar dan even naar.

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-12 22:08
ImmortalSoul schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:49:
[...]

Heb je daar zelf ervaring mee? Volgens meerdere bronnen (bijv. http://petapixel.com/2015...the-new-gpu-acceleration/) zorgt het voornamelijk bij een snelheidswinst bij resoluties boven 1920x1080 (En ik ga daar waarschijnlijk niet overheen). Bij kleinere resoluties zou het zelfs trager zijn.
Ik heb daar zelf ervaring mee idd. Zowel op mijn 2011 Macbook Pro ( 1440x900 ) als op mijn iMac 5K ( 5120 x 2880 ) heeft de gpu acceleratie voor een forse snelheidswinst gezorgd.
Pagina: 1