Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Als vervanging voor mijn 6 jaar oude laptop wil ik een systeem waarmee ik degelijk foto's kan bewerken. Grotendeels zal dit Lightroom zijn, maar daarnaast gebruik ik ook nog wel Photoshop, Illustrator, Indesign en wat videobewerking software (hier hoeft het systeem uiteraard niet op aangepast te worden).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Onder de 700 euro, voor de hardware en het scherm. Toetsenbord, muis en software heb ik al.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Samsung 205BW die ik wil aansluiten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende systeem uitgezocht voor mezelf:
Niet per se, ik hou van een simpel/strak/zwart uiterlijk voor de kast en het scherm.
Opslag wordt extern op een NAS gedaan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Prijs zo laag mogelijk.
Eventueel nog ruimte in de prijs maken voor een stille koeler erbij.
Ga je overklokken?
Zou me leuk lijken, maar dan zou de processor en moederbord anders moeten en heb ik een andere koeler nodig. Meer kosten dus, en de sprong in performance zal waarschijnlijk niet zo heel groot zal zijn.
Als vervanging voor mijn 6 jaar oude laptop wil ik een systeem waarmee ik degelijk foto's kan bewerken. Grotendeels zal dit Lightroom zijn, maar daarnaast gebruik ik ook nog wel Photoshop, Illustrator, Indesign en wat videobewerking software (hier hoeft het systeem uiteraard niet op aangepast te worden).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Onder de 700 euro, voor de hardware en het scherm. Toetsenbord, muis en software heb ik al.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Samsung 205BW die ik wil aansluiten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende systeem uitgezocht voor mezelf:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690 Boxed | € 228,- | € 228,- |
| 1 | ASRock B85M Pro4 | € 64,51 | € 64,51 |
| 1 | Cooler Master N300 (KKN1, closed) | € 32,- | € 32,- |
| 1 | Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart | € 184,50 | € 184,50 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 53,- | € 53,- |
| 1 | Antec VP350P | € 38,70 | € 38,70 |
| 1 | Crucial MX200 2,5" 250GB | € 97,77 | € 97,77 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 698,48 | |
- CPU: Voor Lightroom heb ik een CPU gekozen met de hoogst mogelijke kloksnelheid.
- Mobo: Goedkoop bordje uitgezocht.
- Behuizing: Goedkoop, zwart en simpel.
- Monitor: Gekozen vanwege goede reviews en een MVA paneel wat een goede kleur en contrastweergave zou moeten leveren. Ik heb ook gekeken naar Dell schermen, maar daar las ik veel negatieve dingen over backlight bleeding/etc.
- Geheugen: Uit een ander aankoopadvies topic. Voorlopig lijkt me 8GB voldoende, mocht ik meer nodig hebben kan ik altijd nog bijkopen/prikken.
- Voeding: Ook uit een ander aankoopadvies topic. Geen dikke grafische kaart dus geen hoog wattage nodig.
- SSD: Niet gekozen voor de BX100 vanwege beveiliging bij uitvallen van stroom, de MX100 zou schijnbaar slecht leverbaar/EOL zijn en voor dezelfde prijs was deze MX200 te halen.
Niet per se, ik hou van een simpel/strak/zwart uiterlijk voor de kast en het scherm.
Opslag wordt extern op een NAS gedaan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Prijs zo laag mogelijk.
Eventueel nog ruimte in de prijs maken voor een stille koeler erbij.
Ga je overklokken?
Zou me leuk lijken, maar dan zou de processor en moederbord anders moeten en heb ik een andere koeler nodig. Meer kosten dus, en de sprong in performance zal waarschijnlijk niet zo heel groot zal zijn.