Led strip van power voorzien (adapter?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:50
Beste Tweakers en niet Tweakers die ook meelezen :P,

Ik heb een led strip van NZXT, namelijk: pricewatch: NZXT Sleeved LED Kit, 1 Meter, Rood

Nu wil ik deze in mijn kast gaan plaatsen, echter heb ik het molex adaptertje (wat er standaard bij geleverd wordt) niet meer. Ik heb al op internet gezocht naar zo'n adapter, maar ik weet de precieze naam er niet van (als die die heeft ;)). Het gaat om een 3-pin naar molex adapter. Kan ik gewoon een adapter gebruiken die ook voor fans bedoeld is?

De aansluiting ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/vflgk9.jpg

Ik twijfel of ik elk willekeurig 3 pin adapter kan gebruiken, omdat de aansluiting misschien niet universeel is? :?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het ding aan een molex hangt dan is het 12V en/of 5V en ground wat erin gaat. Daar kun je gewoon ieder kabeltje voor knutselen, als je je pinout maar goed hebt (anders doen je LEDs het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Ik heb zelf geen verstand van elektronica, dus ik wil liever niet zelf met kabeltjes gaan knutselen.

Nog even een duidelijker foto van de adapter die standaard bijgeleverd wordt: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2010/10/5.jpg

Ik heb ook NZXT al een berichtje gestuurd of zij misschien zon adapter los willen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dit is vrij makkelijk te maken, gewoon een rood draadje en een zwart draadje op die pinnetjes aansluiten (zoals je ziet op het plaatje). Dat kan bijna niet fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Maar dan moet ik wel een connector hebben om in de PCB te stoppen toch? Het rode en zwarte draadje in de molex aansluiting stoppen zal nog wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

Is dat niet gewoon een standaard Molex 3-pin fanaansluiting?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Dat dacht ik eerst ook, maar ik heb net gekeken of die erin paste en dat ging helaas niet :+. De connector heeft aan de onderkant zoals te zien op mijn eerste foto twee inkepingen, en ook aan de zijkanten twee inkepingen. Ik heb geen idee of dit een speciale naam heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dit is inderdaad geen standaard fanconnector. Geen idee of die dingen een aparte naam hebben, je komt ze nog wel eens tegen bij fanadapters en dergelijke.
Wat je vrij makkelijk kunt doen, is de kabels uit de fanadapter halen en dan op deze pinnetje prikken. Drupje hotglue erover voor isolatie en dat ze niet losraken en klaar is Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
@TERW_DAN:

Ik ben echt een leek op gebied van elektronica, dus als je het nog eens iets uitgebreider wilt uitleggen zou ik dat erg fijn vinden!

Wat ik begrijp is dat ik dus een adapter als deze kan kopen, de kabels uit de 3-pins connector halen (kan ik die er gewoon uit "trekken"?) en met hotglue (heb ik net ff opgezocht wat dat is) vastlijmen aan de pinnetjes op de PCB van de led controller?

Alvast bedankt voor je antwoord! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jup, met een scherp mesje kun je de clipjes induwen van die fanconnector, dan trek je de stekkertjes eruit. En die kun je inprikken op de connector. Misschien niet de mooiste oplossing, maar als je het netjes isoleert dan zal er niet veel mis kunnen gaan. En het scheelt je gewoon heel veel zoeken naar een precies passend connectortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Koen179 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:45:
@TERW_DAN:

Wat ik begrijp is dat ik dus een adapter als deze kan kopen, de kabels uit de 3-pins connector halen (kan ik die er gewoon uit "trekken"?) en met hotglue (heb ik net ff opgezocht wat dat is) vastlijmen aan de pinnetjes op de PCB van de led controller?
Mocht je zo'n ding zoeken, ik heb er nog wel 1 liggen die tegen brievenbus vergoeding die kant op kan komen ;)

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Oké dan ga ik dat maar proberen! Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt met inprikken, de connector op de PCB heeft 3 pinnetjes, 2 daarvan moet ik vastlijmen met het rode en zwarte draadje toch?

@Web-Brielle: dat zou ik erg fijn vinden! Ik dm je even.

Bedankt voor alle reacties voor zover :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het vastlijmen doe je alleen maar zodat de draadjes niet tegen elkaar komen, dat is in principe niet eens nodig. Ipv het stekkertje steek je gewoon de losse aders op de pinnetjes. Maar als je die tegen elkaar drukt krijg je sluiting, dus daarvoor heb je een drupje lijm nodig om 't te isoleren (en gelijk vast te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Hmm, sorry maar ik snap het nog niet helemaal. Wat ik begrijp is dat ik twee draadjes van de 3-pin fan connector eruit moet halen, maar dan :X. Mijn idee is dat ik een beetje lijm op allebei de draadjes apart doe en dan vastmaak op twee van de drie zilvere pinnetjes op de PCB, klopt dit? Ik heb echt nul ervaring met dit soort dingen, dus vandaar mijn wellicht "domme" vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, geen lijm erop doen, dat isoleert juist, en dan werkt het niet. De draadjes die je eruit haalt prik je op de pinnetjes van dat stukje PCB dat je daar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Aha, maar dan heb ik geen hotglue nodig als ik het goed begrijp? Ik ga het proberen en laat het hier weten als het gelukt is, of niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je hebt het niet nodig, maar 't spul eventjes isoleren zou ik wel doen. Normaal doet dat connectortje dat voor je, maar omdat je die nu weg laat zou je die draadjes tegen elkaar kunnen drukken. En dat wil je voorkomen als er spanning op staat.

Hotglue is zeker niet de enige manier om het te doen, maar vind 't zelf altijd wel een makkelijke als het gaat om zulk klein gepriegel. Maar heatshrink of isolatietape zou ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Ik snap het, dus het gene wat ik gescheiden van elkaar moet houden zijn de twee kabeltjes, maar waar moet ik dan de hotglue/isolatietape plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Over/tussen je kabeltjes. Je wilt niet dat ze tegen elkaar aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Hoi,

Even een update: ik heb inmiddels een adaptertje (overgenomen van Web-Brielle) en hiervan heb ik de draadjes los gehaald. Van wat ik begrepen heb van TERW_DAN moet het kunnen dat ik de pinnetjes van de led controller gewoon op de pinnetjes van de beide draadjes van de adapter prik, klopt dit of is het net wat anders? Ik zal straks even een foto toevoegen.

Edit: foto van de draadjes/pinnetjes:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/s0v2u1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Koen179 op 02-07-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jup, zolang je ze maar op de juiste plek aansluit (zoals je in de plaatjes hierboven kan zien).
Pagina: 1