Thuis server/NAS zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,

Ik heb deze computer staan: http://h20564.www2.hp.com...ay?docId=emr_na-c01926344
Hier heb ik de SFF versie van, dus de middelste qua grootte.
Deze heb ik staan zonder harde schijf en wat er wel precies in zit weet ik niet. Alleen dat er 2gb intern geheugen in zit.

Ik wil hier graag een server van maken met ongeveer dezelfde mogelijkheden als een Synology NAS bijvoorbeeld (dit is de enige NAS waar ik wel enige ervaring mee heb).

Ik heb al wat rond gezocht en kom dan uit op bijvoorbeeld FreeNAS, Amahi of OpenMediaVault. Wat me hier vooral aan opvalt is dat FreeNAS 8gb intern geheugen vereist.

Wat raden jullie precies aan om te doen?

Gr.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53
je zou ook nog kunnen kijken of dit draait:
http://xpenology.me/
dan heb je gewoon je synology interface

FreeNAS heeft 8GB nodig omdat het gebruikte filesystem (ZFS) veel geheugen gebruikt, kan me voorstellen dat het met bijvoorbeeld 1 of 2 kleine schijven ook met minder moet kunnen, maar aan de andere kant, de minimum requirements staan er niet voor niks.

geheugen is natuurlijk ook niet zo duur om uit te breiden

voor beide heb je wel een 64 bit cpu nodig, maar die zit waarschijnlijk wel in die machine.

Maar wat ik aanraad is gewoon verschillende systemen installeren en kijken hoe het draait en bevalt, je geeft verder ook niet veel informatie wat je ermee wilt gaan doen, is het puur bestanden delen over smb, ga je er ook mee downloaden (via sickbeard bv) of is het voornamelijk een backup locatie? Hoeveel clients gaan ermee werken, moet ie media kunnen encoden (plex) etc.
Op deze manier kan je 100 goede antwoorden krijgen die voor jou niet van toepassing zijn

Strava

Verwijderd

Wat wil je dat die NAS aan services aanbied?

Enkel SMB? of meer.

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Onlangs heb ik op een soort gelijk systeem xpenology geïnstalleerd. De snelheid van een volwaardige pc met de mogelijkheden van een synology. Werkt erg super.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• sdop
Ik wil bestanden delen, downloaden, backups erop plaatsen, films kijken via een htpc met kodi, evt muziek en video streamen.
Dat dus een beetje en waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat dingen.
Het systeem hoeft niet per se het synology systeem te zijn, maar dat is het enige waar ik iets vanaf weet. Van andere systemen voor servers/NAS heb ik alleen de info die beschikbaar is op internet en hoor graag ervaringen van mensen hier over die systemen.

• sdop
Ik wil graag multi room audio gaan toevoegen vandaar het muziek streamen. Waarschijnlijk met Logitech Media Server. Ik wil de muziek kunnen synchroniseren met elkaar (dus 2 of meer clients die hetzelfde afspelen) en ook los van elkaar. Dus ik wil die LMS dan installeren op deze pc.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-01 13:02

JT

VETAK y0

Hou er wel rekening mee dat een dergelijk computertje waarschijnlijk relatief veel stroom verbruikt voor iets dat 24/7 aan staat met simpele services.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• sdop
Ja eventueel dat ik later op iets zuinigere overstap maar voor nu ga ik dit gebruiken.
Ben alleen nog aan het twijfelen wat voor besturingssysteem ik ga gebruiken.
Wie helpt me uit de brand?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53
logitech is ook beschikbaar voor FreeNAS:
Wikipedia: Logitech Media Server

ik zou zeggen gooi er wat extra RAM in en pak FreeNAS, daar is veel over te vinden en het ZFS bied veel voordelen

Strava

• sdop
Bedankt. Dat is zeker waar. Wat zijn goede opties als ik geen geheugen hoef bij te prikken? Ik kan immers altijd nog geheugen bijkopen en overstappen op FreeNAS.
Iemand die me meer kan vertellen over de andere opties dan xpenology?
Pagina: 1