Het schrijven van een functioneel ontwerp.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Voor een eigen project wil ik een functioneel ontwerp schrijven. Ik wil dit project gaan uitvoeren voor mijn komende semester, maar school wil eerst een FO zien zodat zij kunnen de schaal etc. kunnen inschatten. Op tweakers kwam ik een topic uit 2002 tegen met wat informatie, maar dat is wellicht al veroudert en via google voornamelijk voorbeelden van FO's waar best nog wat info uit te halen was.

Ik heb als volgt,
  • Doel van het product
    • Uitleggen wat het product doet, wie de gebruikers zijn, waarom het product gebruikt zal worden.
  • Mobile first
    • Ik gebruik de mobile first filosofie en wil daar uitleg/redernering over geven
  • Features
    • Welke features er in het product verwerkt worden, denk aan een search/login/vrienden toevoegen etc.
  • User cases
    • Door middel van een aantal user cases wil ik tekstueel inzicht geven in wat verschillende gebruikers op verschillende apparaten zouden kunnen doen. Bijvoorbeeld het delen van een review via social media op een desktop of het toevoegen van een review via een smartphone.
  • Workflow
    • In dit hoofdstuk wil ik van de features diagrammen maken met hoe bepaalde acties uitgevoerd moeten worden en wat er gebeurd als de gebruiker een fout maakt.
  • Wireframes
    • Met de wireframes wil ik de basislijnen voor het product uitzetten zodat de lezer een voorbeeld kan krijgen van het product
  • Sitemap
    • De sitemap laat zien welke pagina's er gemaakt zijn en hoe de gebruiker daar kan komen.
Zaken zoals beveiliging en gebruiker authenticatie vind ik meer bij een TO passen, al zal er bijvoorbeeld in de features bij het inlogproces wel worden verteld dat gebruikers door middel van een social media site zoals facebook of twitter kunnen inloggen.

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie die ik eventueel zou kunnen toevoegen aan mijn FO?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 20:18

Barbas

Gallego!

Weet niet zeker of dit in een FO thuishoort maar ik moest denken aan compabiliteit? Welke os/platform/browsers ga je bijvoorbeeld ondersteunen? System requirements?

[ Voor 6% gewijzigd door Barbas op 29-06-2015 13:50 ]

Mejor así

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Aangezien het om een schoolopdracht gaat: Als je het netjes wilt doen, dan heb je in het FO ook alles staan wat er in het TO staat. In het TO staan alle technische keuzes die mappen op alle keuzes in het FO. Als er dan nog problemen ontstaan kun je die vaak bij de FA (functioneel architect) terug leggen. Dit snapt de business dan ook. Je TO is een (mogelijke) implementatie van een FO. Dus wellicht heb je nog dingen in je TO staan, die je zou kunnen gebruiken in je FO (beetje omgekeerde wereld, maar geeft je wel inzichten). Een sequence-diagram kan dus ook prima in je FO staan.

Even mijn 2 centen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:48

dusty

Y! Celebrate Life!

topic uit 2002
Welk topic exact? Over het algemeen is er weinig veranderd aan de Functionele ontwerpen over de Jaren.

Je "Als Volgt" lijst is niet in de juiste orde; Aan de hand van je lijst ga je eerst besluiten om het Mobile first filosofie toe te passen, en daarna pas te besluiten welke features en use cases je hebt.

In mijn mening zijn juist de features en de use cases die zou moeten leiden tot je besluit welke filosofie te gebruiken; (dan kan je features die niet belangrijk zijn of use cases die niet 100% nodig zijn wegstrepen.

Als je eerst besluit om Mobile first te doen leg je al restricties op aan welke features en use cases je kunt gebruiken wat uiteindelijk niet zorgt voor het beste product. (En daar zijn al heel wat bedrijven achter gekomen dat het opeens een stuk moeilijker is om features achteraf toe te voegen.

Beveiliging en User Authenticatie vallen uiteindelijk ook binnen features en use cases. Hoe het exact werkt valt echter binnen de TO.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672718

Zo wordt een FO geleerd op het MBO - Applicatieontwikkeling op een Id College wel te Gouda.

Zit tevens nog in mijn eerste jaar.

Contents

1 Samenvatting

1.1 Samenvatting voor de klant
1.2 Versiebeheer
1.3 Verzendlijst

2 Plan van aanpak

2.1 Op te leveren producten
2.2 Planning

3 Programma van eisen

3.1 Doelstelling
3.2 Huidige situatie