Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Specs van mijn systeem:

CPU: Intel i7 4771
MB: Asus Z87 Pro rev. C
RAM: Crucial 2x 8 GB
PSU: Corsair RM750

Probleem: PC gaat opeens uit, alsof je de stekker eruit trekt, en gaat daarna niet meer aan. Soms wel weer en dan gaat ie snel weer uit, een andere keer werkt ie gewoon een hele dag.

Wat heb ik zelf geprobeerd:
In eerste instantie dacht ik aan de voeding, met mijn voeding was er na wat zoeken blijkbaar een productiefout dus deze is omgeruild. Echter nadat de nieuwe voeding geplaatst is gebeurde vandaag opeens weer hetzelfde...

Heb daarna alles proberen los te koppelen, enkel nog stroom op mbo maar ook dan gaat niks aan. Andere stekker geprobeerd, ander stopcontact, niets lijkt te helpen.

Is het nu logisch om aan te nemen dat het mobo defect is?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08

MsG

Forumzwerver

Hier staan wel wat tips: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Het kan nog veel meer zijn: geheugen, videokaart, andere componenten, processor.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MsG schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:06:
Hier staan wel wat tips: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Het kan nog veel meer zijn: geheugen, videokaart, andere componenten, processor.
Er zijn geen andere componenten aangesloten, geen videokaart, enkel wifi kaart maar die heb ik verwijderd.

Hoe kan cpu of ram ervoor zorgen dat de pc überhaupt niet aangaat? Zelfs als ik de aan/uit knop op het moederbord gebruik gebeurt er niks.

En zoals gezegd, de ene keer doet ie het wel en blijft het gewoon werken een hele dag lang. Ga de informatie doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:05

Esumontere

Floep, banaan.

Phusebox schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:11:
[...]
...
Ga de informatie doorlezen.
Je hoeft niet zo aggressief te reageren, MsG probeert enkel te helpen.

De aan/uit knop op het moederbord? Ik ken geen enkel moederbord waar een aan/uit knop op zit.

De CPU kan er zeker voor zorgen dat je pc ineens uitvalt. Klinkt alsof je CPU oververhit raakt en in de thermal protection schiet. Dan wil hij ~5 minuten ofzo niet meer aan, totdat hij afgekoeld is. Heb je je temperaturen al eens gecontroleerd? Zit de koeler niet vol stof?

[ Voor 25% gewijzigd door Esumontere op 29-06-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

offtopic:
Hij bedoelt dat hij de informatie gaat doorlezen ;-) volgens mij.

Overigens heeft mijn moederbord ook aan- uitknoppen.

Je zou een ander moederbord in ieder geval kunnen proberen, maar meer dan uitsluiten van dingen doe je er niet mee.

[ Voor 54% gewijzigd door MsG op 29-06-2015 11:50 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MsG schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:31:
offtopic:
Hij bedoelt dat hij de informatie gaat doorlezen ;-) volgens mij.
offtopic:
Hmm, zou kunnen idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Esumontere schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:45:
[...]

offtopic:
Hmm, zou kunnen idd :P
Dat bedoelde ik dus...

Maar ehm heb hem nu weer aan, idle in bios met enkel toetsenbord en beeldscherm eraan. De temperatuur van cpu en mb liggen nu op 28 graden. Als hij daarmee uitvalt ligt het niet aan de cpu.

Als hij nu een uur aan blijft ga ik daarna weer eens in windows booten met een temp monitor en de ventilator op volledige snelheid voor de cpu koeler. Stof is er nauwelijks.

Lijkt me ook sterk dat hij te warm wordt, wellicht vergeten erbij te vermelden dat het systeem ca. 18 maanden zonder problemen heeft gedraaid en nog nooit is gecrasht of uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Phusebox schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:54:
[...]

Dat bedoelde ik dus...

Maar ehm heb hem nu weer aan, idle in bios met enkel toetsenbord en beeldscherm eraan. De temperatuur van cpu en mb liggen nu op 28 graden. Als hij daarmee uitvalt ligt het niet aan de cpu.

Als hij nu een uur aan blijft ga ik daarna weer eens in windows booten met een temp monitor en de ventilator op volledige snelheid voor de cpu koeler. Stof is er nauwelijks.

Lijkt me ook sterk dat hij te warm wordt, wellicht vergeten erbij te vermelden dat het systeem ca. 18 maanden zonder problemen heeft gedraaid en nog nooit is gecrasht of uitgevallen.
Haha okee, dan heb ik niets gezegd :)

28 graden is vrij normaal voor idle inderdaad. Wordt je koelblok wel warm als je je cpu belast?

Ook na 18 maanden stabiel draaien kan het foutgaan, door bijvoorbeeld uitgedroogde koelpasta of losgetrilde schroefjes waardoor het koelblok niet meer goed op de cpu wordt gedrukt.

Ander idee: is het stopcontact geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Esumontere schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:57:
[...]
Ander idee: is het stopcontact geaard?
Nee is niet geaard, helaas hebben ze dat hier in huis een beetje verzaakt. Weet zelf niet hoe ik dat zou moeten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Test het eens op een stopcontact met aarde. Niet geaard gaat vaak gewoon goed, maar kan je dit soort rare problemen opleveren.

Eventueel gewoon even een verlengkabel naar keuken of badkamer leggen, waar je zeker aarde zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zit er een verband trouwens tussen uitval en bezigheid van het systeem? Of valt hij idle net zo snel uit? Gooi hem anders een poosje op Prime95 met een actieve temperatuurmeting. En misschien alle stekkertjes op het moederbord even loshalen en weer vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hij draait nu alweer een paar uur onder Windows zonder problemen. Ben gewoon aan het werk en de maximum temperatuur is gemiddeld 44 graden over alle cores. Maar tijdens normaal werk, waar hij ook dus op uitviel is de temperatuur 32 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
En zo doet ie het 2 dagen normaal en nu opeens weer *poef* uit. Temperatuur was even daarvoor 38 graden en maximaal 50 en dat was gisteravond bij het processen van zware raw bestanden.

Wat ik zo gek vind Is dat ie uitgaat en dan ook niet meer aan gaat, de fans draaien ook niet even er gebeurt gewoon helemaal niks. Na een tijdje, soms 5 min soms een half uur, gaat ie weer gewoon aan en werkt alles zoals normaal.

Kan ook echt niks soortgelijks vinden op internet en zeker niet op dit mobo.

Terugsturen voor garantie is leuk en aardig maar dan moet je wel eerst weten waar het probleem zit. En geld om even een extra cpu en moederbord te kopen van samen 400 a 500 euro heb ik momenteel ook niet aangezien ik sinds vandaag werkloos ben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Een halve dag uitgestaan, wilde nog steeds niet starten, inmiddels ook op een stopcontact met aarde.
Dus ik begin alles los te koppelen om maar uit te bouwen, raak ik de aan/uit knop op het moederbord en hij doet het weer... erg vreemd. Alles weer aangesloten en hij werkt gewoon opeens weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostinFFM
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:56
Ik heb gelezen dat je voeding vervangen reeds is, maar ik krijg een sterk vermoeden dat de termische beveiliging van deze voeding ook niet optiemaal is. Ik raad aan om nogmaals een andere voeding te testen.
Naast de on/off switch op het MB, zit er ook een led op welke brand als de voeding van spanning is voorzien? Blijft deze constant branden, of gaat ie ook uit als ie eruit klapt en niet meer aan wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
LostinFFM schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 09:16:
Ik heb gelezen dat je voeding vervangen reeds is, maar ik krijg een sterk vermoeden dat de termische beveiliging van deze voeding ook niet optiemaal is. Ik raad aan om nogmaals een andere voeding te testen.
Naast de on/off switch op het MB, zit er ook een led op welke brand als de voeding van spanning is voorzien? Blijft deze constant branden, of gaat ie ook uit als ie eruit klapt en niet meer aan wil?
De voeding is nog steeds een Corsair RM750 en gloednieuw. De nieuwe versie hiervan schijnt zelfs beter te zijn dan die wat ik voorheen had.

Aangezien het probleem hetzelfde is gebleven kan het bijna niet aan de voeding liggen. Zou wel heeeeel toevallig zijn.

Het powerlampje op het moederbord blijft altijd gewoon branden ook als ie niet aan wil.

Voeding getest met alleen een fan aangesloten en zelf de juiste pins verbonden op de 24 pins stekker en da gaat hij gewoon altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostinFFM
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:56
Phusebox schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 09:38:
[...]

De voeding is nog steeds een Corsair RM750 en gloednieuw. De nieuwe versie hiervan schijnt zelfs beter te zijn dan die wat ik voorheen had.

Aangezien het probleem hetzelfde is gebleven kan het bijna niet aan de voeding liggen. Zou wel heeeeel toevallig zijn.

Het powerlampje op het moederbord blijft altijd gewoon branden ook als ie niet aan wil.

Voeding getest met alleen een fan aangesloten en zelf de juiste pins verbonden op de 24 pins stekker en da gaat hij gewoon altijd aan.
Prima. Heeeeel toevallig is nog steeds niet onmogelijk, maar hierbij dus uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ja klopt er is een minimale kans. Goed ik ben nu in gesprek met de winkel of ik een nieuw bord kan kopen en een credit krijgen als ik het oude terugstuur en inderdaad defect blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Moederbord vervangen, probleem opgelost. Dus daar zat het toch in.

Pagina: 1