Vanitas1996 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:17:
[...]
Ja, na een paar dagen de clone te hebben zie ik ook genoeg verschillen. Wil nog een keer het origineel in de winkel zien en dan beslis ik nog of ik toch de originele koop of niet.
De sluiting van het bandje is echt anders dan het origineel, nou kan je zeggen: nou en? Maar voor bijna de helft van het geld had ik wel verwacht dat een sluiting e.d. wel overeen zou komen.
De originele heeft ook die glans op de band die de clone niet heeft en inderdaad de schakels zijn veel netter bij het origineel.
Toevallig heeft mij dit na ontvangst van de imitatie ook enorm beziggehouden. Gelukkig heb ik het kunnen vergelijken omdat een kennis wel de originele Apple band heeft.
Mijn feedback na het vergelijken:
-De aansluiting op de Watch, imitatie heeft gewoon (bijna) altijd de spleten tussen de Watch en de band. Apple is gewoon spot-on. Ik zie het eigenlijk niet, is aan de bovenkant van het scherm, maar het idee…
-Afwerking van de band zelf: de afwerking van de schakels en ook de verhouding mat/glans is duidelijk anders. Apple is net ietsje donkerder voor mijn gevoel en de schakels zien er gewoon wel een heel stuk beter afgewerkt uit.
-Constructie van de (parachute) sluiting is anders, die is bij Apple toch net wat gecompliceerder en werkt net wat beter. De klik wanneer je de gesp vast doet is wel wat duidelijker dan de “nepperd”.
-Sluiting om de gesp aan te passen is wél een heel stuk minder qua kwaliteit, de originele maakt een daadkrachtig “klik” geluid bij los en vast zetten om te schuiven. De imitatie duw je meer vast voor je gevoel.
-Maatvoering: Imitatie valt tussen de M en de L in, wat ervoor zorgt dat de sluiting nu exact in het midden zit bij mij. Maat L is met mijn polsomvang zo tussen de 0,5-1cm van het midden af. Polsomtrek zo tussen de 20-21cm laatste keer dat ik het gemeten heb.
Dat gezegd hebbende, kost de originele Apple bijna 3x zo veel. Ik heb namelijk contact met de verkoper gehad en een kleine korting gekregen omdat ik niet helemaal tevreden was over de aansluiting en de spleten (punt 1 van mijn vergelijking. Uiteindelijk was ik nu 70 EUR kwijt.
Of het die extra 130 EUR waard is… Tja, dat ligt er een beetje aan hoeveel waarde je hecht aan het gevoel wat het je geeft.
Wanneer je ze niet naast elkaar hebt en je over je bevestiging aan de Watch heen kijkt, ga je dit echt niet zien.. Dan moet je écht een kenner zijn, of een enorm “Pietje Precies” om het verschil te zien.