(Te) zwaar beladen auto?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:50

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Afgelopen weekend zijn we met de familie gaan kamperen. Wij hebben twee kinderen en een zware grote tent. Verder drie fietsen op de fietsendrager (trekhaak) en verder de auto (Golf V station uit 2009) helemaal volgeladen met vakantiespullen. Ook nog een dakkoffer (410 liter).
We gaan volgende week op vakantie (op vrijwel dezelfde manier, met wel wat extra gewicht en zo omdat we langer weggaan).

Door al dit gewicht was de achtervering behoorlijk ingezakt. Als ik de auto omlaag duwde, dan voelde ik nog wel wat 'vering'. Toch maakte ik mij zorgen: "Is de auto niet té zwaar beladen?"
Volgens mij hebben wij de auto beladen zoals zovelen doen die gaan kamperen. Niets overdreven oid...

De toegestane max. massa voertuig is in ons geval 1940 kg. De lege auto weegt 1285 kg. Dus mag de auto voor 655 kg beladen worden (toch?).

Snelle gok (met naar boven afgerond voor mijn gevoel):

- de personen in de auto: 160 kg
- volle tank: 50 kg
- tent: 35 kg
- fietsen+drager: 45 kg
- (gokje) weekendtassen met kleren: 50 kg
- (gokje) koelbox + inhoud: 15 kg
- (gokje) kookspullen en zo: 15 kg
- (gokje) speelgoed: 10 kg

Bovenstaande komt op 380 kg. Heb ik nog 275 kg 'over' voor alles waar ik niet aan gedacht heb in mijn bovenstaande gok. Kortom: ruim onder de 'toegestane max. massa voertuig'.

Toch lijkt het erop dat de auto erg ingeveerd is. De onderkant van de spatbord bedekt 25% van het wiel in deze positie. Terwijl bij de onbeladen auto een dikke kant tussen kan.

De vering van de auto is verder in orde en ik was verbaasd over dat ik vrijwel niets merkte aan de auto tijdens het rijden met zo'n zwaar beladen auto. Behalve het verbruik (normaal iets van 6,7/100 km, zwaar beladen met dakkoffer 7,5/100 km).
Wat ik wel vergeten was, is om de bandenspanning te verhogen. Er zat dus 'gewoon' 2 bar in, terwijl geadviseerd wordt bij een volgeladen auto tot 2,3 voor en 2,8 achter.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Maak ik mij zorgen om niets? Of moet ik echt oppassen voor 'te zwaar beladen'? Volgens mij gaan veel mensen op deze zelfde manier op vakantie. Ik lees weinig via Google over deze zorgen, dus ik zal mij wel zorgen maken om niets?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Even los van het gewicht en de bandenspanning, vergeet niet je koplampen omlaag te richten (kan bij veel auto's tegenwoordig van binnenuit geregeld worden, vaak heb je daarbij keuze uit een vijftal standen), anders verblind je tegenliggers.

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 29-06-2015 09:25 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
TommyGun schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:25:
Even los van het gewicht en de bandenspanning, vergeet niet je koplampen omlaag te richten (kan bij veel auto's tegenwoordig van binnenuit geregeld worden, vaak heb je daarbij keuze uit een vijftal standen), anders verblind je tegenliggers.
Klopt, dat heb ik wel gedaan... Is een eenvoudig draaiknopje in de auto :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:07
Zolang hij niet continue op zijn bokken knalt (oftewel dat de vering helemaal wordt ingedrukt en hij op zijn 'eindstop' knalt) is er meestal weinig aan de hand. Het is logisch dat je vering ingedrukt wordt als je hem wat zwaarder belaadt en je auto dus wat lager ligt. Wat rustiger over drempels en grotere hobbels dus, maar voor de rest klinkt het niet alsof er echt iets aan de hand is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De achtervering van VAG zijn vóór het MQB-platform (nieuwe onderstel die tegenwoordig onder VAG-auto's zitten) te zwak. Dit wordt vaak opgelost door hulpveren te laten installeren (220 euro incl. montage) of door een volledige eibach-verenset (300 euro incl. montage).

Ik zou je de eibach-verenset aanraden, het gehele weggedrag van de auto wordt er veel beter van.. ook zonder belading.

Het gaf mij in iedergeval meer vertrouwen in de auto onderweg. Minder corrigeren omdat je niet in je kont hangt.

Mocht je iemand met ervaring dit willen laten uitvoeren, weet ik wel iemand van het Skodaforum.nl die dit regelmatig doet. Ook kan hij dan gelijk boordcomputer instellingen aanpassen aangaande functionaliteiten die standaard uitstaan of aangepast kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 29-06-2015 09:38 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 16:03
Wat op de Octavia 2 combi (zelfde platform als de Golf V) ook veel gedaan wordt is luchtbalgen in de achtervering plaatsen. Op die manier kun je het veergedrag aanpassen aan de belading. Zelf ben ik hier erg tevreden over.
Ook hierover kun je op Skodaforum.nl meer vinden :)

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik ben op de hoogte van de mogelijkheid tot het 'verzwaren' van de vering. Maar dat is mijn vraag momenteel niet. Meer of iemand iets zinnigs kan zeggen over 'TE' zwaar beladen of 'gewoon' zwaar...

Als ik overtuigd zou zijn van 'TE' dan zou 'verzwaren' van de achtervering een optie zijn. Maar als het gewoon is, dan hoef dat niet. Want zoals ik al zei, ik was verbaasd dat ik eigenlijk niets aan het rijgedrag van de auto merkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Niet zo moeilijk doen, 300 euro veren plaatsen voor die paar vakantiekilometers. Lekker de klep volsmijten en gas op de lolly. Zolang het rijgedrag van de auto veilig blijft aanvoelen en je geen 1000kg aan trottoirbanden in de achterbak hebt liggen is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 21:01
Vaak is er ook een maximale last per voor- en achteras. Als je dan de kofferbak volgooit en er ook nog een fietsendrager achter hangt kom je mede door hefboomwerking op de fietsendrager al snel in de buurt of over de maximale aslast voor de achteras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Galois schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:20:
- de personen in de auto: 160 kg
Familie van dwergen? 2 Volwassen + 2 kinderen. Bij 2 volwassen van 80 kg (zonder kleren aan), mogen de kinderen dus niks meer wegen. Klinkt niet geloofwaardig.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:26:
[...]

Familie van dwergen? 2 Volwassen + 2 kinderen. Bij 2 volwassen van 80 kg (zonder kleren aan), mogen de kinderen dus niks meer wegen. Klinkt niet geloofwaardig.
Dat vind ik gemeen van je ;)

72+60+15+8 is zelfs minder dan 160 kg. En zoals ik al zei: geprobeerd om steeds naar boven af te ronden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:34
Even bij de vuilstort op de weegbrug gaan staan, weet je het zo ;) Dat de wagen wat dieper in de vering zakt bij lading zegt eigenlijk erg weinig.

[ Voor 37% gewijzigd door FastFred op 29-06-2015 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:08
De hefboom van de fietsen is niet zo gunstig. Ik vind dat je de fietsen wat gewicht vrij laag inschat.
verder staat er ook altijd een massa rijklaar op je kenteken bewijs, dat is veelal wat hoger.
-Kinderzitjes niet vergeten?
-Dakkoffer + inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
De definitie van massa rijklaar is:

Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.

Bron: rdw.

Het blijven wat schattingen, maar volgens mij bij lang na niet over de max. toegestane massa.

De kinderzitjes heb ik inderdaad niet meegenomen, zou wel moeten. Maar de inhoud van de dakkoffer wel. De dingen die ik noemde zitten zowel in de kofferbak als in de dakkoffer.

Het effect van de hefboom van de fietsendrager houd ik ook geen rekening mee... Wel zit in niet aan de max. kogeldruk of aan de max. wat de drager aankan. Dat er twee fietsen van 15 kg op komen en één van 7 kg op een lange fietsendrager. Zal wel effect hebben.

Had gehoopt dat ik hier een duidelijke 'geen probleem' of 'GEK!' zou krijgen... Maar ik denk dan dat ik het risico maar ga nemen en hopelijk rij ik de veren niet aan gort.

[ Voor 13% gewijzigd door Galois op 29-06-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:56
Je kunt ook steeds even met de spullen in je hand op de weegschaal gaan staan.

Zoals ik het inschat heb je een ruime onderschatting gemaakt van de diverse gewichten.

3 fietsen & fietsendrager 45KG?
koelbox en kookspullen gaan al snel over de geschatte waarde heen.

Daarnaast is de verdeling over de auto niet evenredig. de voorste wielen zullen veel minder extra belasting hebben dan de achterste wielen. (Daar komt momenteel de grootste extra bulk.)

Het kan daarmee prima zijn dat de totale belading van de auto op papier in orde is. maar dat de achterwielen toch te zwaar belast worden.

[ Voor 13% gewijzigd door nachtnet op 29-06-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien proberen om meer gewicht naar voren te verplaatsen? Ondanks dat je het totale gewicht niet haalt kan het zo zijn dat je achteras over de toegestaande belasting heen is.

Zoals meerdere hierboven zou ik gewoon betere vering laten monteren.

edit:

Overigens mis ik het volgende voor een geslaagde kampeertrip:
- Gasfles, kookstel, keukentje en eventueel BBQ
- Tent accessoires (haringen, gereedschap, ect)
- Luchtbedden + pomp
- Stoelen en tafel

Alles bij elkaar toch wel goed voor 50-100KG.

[ Voor 33% gewijzigd door Deveon op 29-06-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
nachtnet schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:00:
Je kunt ook steeds even met de spullen in je hand op de weegschaal gaan staan.

Zoals ik het inschat heb je een ruime onderschatting gemaakt van de diverse gewichten.

3 fietsen & fietsendrager 45KG?
koelbox en kookspullen gaan al snel over de geschatte waarde heen.

Daarnaast is de verdeling over de auto niet evenredig. de voorste wielen zullen veel minder extra belasting hebben dan de achterste wielen. (Daar komt momenteel de grootste extra bulk.)
Klopt. Voor is de auto nauwelijks ingeveerd. Het gaat echt om achter. De totale massa zal wel verdeeld zijn over beide. Nu komt het grootste gedeelte achter.

De fietsendrager zelf is 16 kg. Dus totaal van fietsen + drager zal niet meer dan 60 kg zijn.

Hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:08
Je komt inderdaad niet aan de 1940 kg maar de achtervering heeft duidelijk moeite het gewicht mee te slepen. Er kan niet snel wat kapot gaat maar de wegligging is niet optimaal, auto zal wat lichter sturen en bij langere deuken in de weg kan de vering op zijn nokken landen, dat voelt niet lekker. Zware spullen zoveel mogelijk voorin.
Als de kinderen nog klein zijn kun je meestal ook veel tussen de voorstoelen en de achterstoelen leggen. Daar lag bij mij de gastanks, haringen en tentstokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 12:27
Wat betreft de vraag of de auto te zwaar is beladen: Meten is Weten. Dus even met de volledig beladen auto over de weegbrug.

Waar je verder rekening mee moet houden is het maximale draagvermogen de dakdragers/dak en van de trekhaak.

Probeer bij het laden van de auto de zware spullen zo laag mogelijk en zo ver mogelijk in het midden van de auto te plaatsen. Als je nog kleine kinderen hebt kan je de tent misschien achter de voor stoelen kwijt.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:24
wmeester schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:06:
Je komt inderdaad niet aan de 1940 kg maar de achtervering heeft duidelijk moeite het gewicht mee te slepen. Er kan niet snel wat kapot gaat maar de wegligging is niet optimaal, auto zal wat lichter sturen en bij langere deuken in de weg kan de vering op zijn nokken landen, dat voelt niet lekker. Zware spullen zoveel mogelijk voorin.
Als de kinderen nog klein zijn kun je meestal ook veel tussen de voorstoelen en de achterstoelen leggen. Daar lag bij mij de gastanks, haringen en tentstokken :)
Dit is ontzettend belangrijk!!!! zorg dat je midden in de auto wat zwaardere spullen legt. Hierdoor komt je achtervering net een stukje omhoog, en zakt je vering voor. Betere grip op je voorbanden, voorkomt je een bezoek aan de vangrail, wanneer je te hard de Duitse uitvoegstrook meepakt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:56
Wat neem je buiten de tent aan kampeerspullen mee? stoelen? tafels? kastje? luchtbedden? etc? Dat loopt echt al snel op.

Zeker met kinderen mee in de auto zou ik zelf niet risico nemen om zo dicht op de max te gaan zitten.
Jaapio_B schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:07:
Wat betreft de vraag of de auto te zwaar is beladen: Meten is Weten. Dus even met de volledig beladen auto over de weegbrug.
Bij voorkeur een weegbrug die per wiel of as kan wegen.

[ Voor 37% gewijzigd door nachtnet op 29-06-2015 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:56
Je hele auto volbouwen met kinderen in de auto is ook niet echt aan te raden. Bagage gaat goed rondvliegen bij aanrijdingen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als de vering helemaal doorhangt dan heb je ook grote kans dat je de weg afgehaald wordt voor een controle. Zeker als je verder weg gaat zou ik geen risico nemen en die 300 euro neerleggen, zijn wel je kids/vrouw en ook je eigen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Met 650 kg laadvermogen er nog 250 over hebben en dat op de grens vinden ? Maak daar 150kg van en je hebt nog steeds 25% van het totale vermogen over als speling. Lijkt me nogal overdreven om dat op de grens te vinden, zo'n laadvermogen wordt niet voor niets vermeldt.
Het is inderdaad wel slim om te proberen wat zware spullen verder voorin de auto te leggen (wel laag, dus bij de voeten). Heb je trouwens geen foto ? Dan is het wat makkelijker in te schatten of je een probleem met je vering hebt of niet (alhoewel het feit dat je zonder iets te merken kunt rijden er op lijkt te wijzen dat het best zal gaan)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Niet heel goed te zien omdat de foto er niet van 'voren' is. Maar volgens mij heb je wel een beeld zo.

Deze foto is van het weekend. De auto is volgeladen met fietsen en al, alleen zit er niemand in...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rMYhJFibchYUM480rKsQPVlD/full.jpg

En ook even een (slechte) foto van de auto als er niets inzit. Deze foto is gemaakt toen ik de winterbanden aan het verwisselen was. Vandaar dat er andere wielen+banden onder zitten (voor de oplettende lezer).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V1GRZBjwxPRzDBfwQABPlStF/full.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Galois op 29-06-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 15:43

Tomatoman

Fulltime prutser

Galois schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:20:
De toegestane max. massa voertuig is in ons geval 1940 kg. De lege auto weegt 1285 kg. Dus mag de auto voor 655 kg beladen worden (toch?).
Dat klopt, zij het dat de massa ledig voertuig (de basis voor de motorrijtuigenbelasting) slechts een theoretisch getal is. Bij het afgeven van de typegoedkeuring wordt de massa rijklaar bepaald, op de wijze die je zelf al aangaf. De massa ledig voertuig is volgens de definitie van de RDW altijd 100 kg lager dan de massa rijklaar, ongeacht of dat ook echt zo is. Voor jouw auto betekent dit dat de massa rijklaar (met 90% volle tank en inclusief bestuurder) 1385 kg is.

Echter, dit gaat alleen op als de auto helemaal kaal wordt geleverd, met de aandrijving en motor zoals in de typegoedkeuring zijn vermeld. Lichtmetalen in plaats van stalen velgen wegen al gauw 10 kg per wiel extra, dus 40 kg in totaal. Airco niet standaard? Enige tientallen kilo's erbij. Reservewiel? Nog eens 15 kg. Enzovoort. Laat ik er voor het gemak van uitgaan dat jouw auto alleen lichtmetalen velgen heeft en verder niets aan opties, dan kom je op een werkelijk rijklaar gewicht van 1425 kg.

Nu de rest erbij tellen, met mijn toevoegingen in blauw:
Snelle gok (met naar boven afgerond voor mijn gevoel):

- de personen in de auto: 160 kg 100 kg. Immers: bestuurder is al meegeteld, maar je wilt wel kleren aan :)
- volle tank: 50 kg
- tent: 35 kg
- fietsen+drager: 45 kg 60 kg
- (gokje) weekendtassen met kleren: 50 kg
- (gokje) koelbox + inhoud: 15 kg
- (gokje) kookspullen en zo: 15 kg
- (gokje) speelgoed: 10 kg
- 2 kinderstoelen: 20 kg
- dakdragers met lege dakkoffer: 25 kg
- schoenen voor een heel gezin (want er is een vrouw mee op vakantie): 15 kg (ervaringsfeit :+)
Bovenstaande komt op 320 kg. Dan houd je nog bijna 200 kg over binnen de toegelaten maximum massa.

Waar ik echter aan voorbij ben gegaan, is dat een substantieel deel van die extra kilo's op de achteras drukt. Het is al door anderen gezegd: die fietsendrager werkt als hefboom. Hij weegt een kilo of 60, maar dat resulteert in misschien wel 80 kg extra gewicht op de achteras, terwijl de vooras juist met 20 kg minder wordt belast. Volle tank: zit onder de achterbank, dus boven de achteras. Heel veel van de bagage zit eveneens op of achter de achteras. Ongetwijfeld zit je nog binnen de grenzen van het toelaatbare, maar ik vermoed dat je met de achteras wel behoorlijk dicht in de buurt van het toelaatbare komt. (In wat Volkswagen toelaatbaar vindt zit natuurlijk wel een veiligheidsmarge).

Ter referentie: mijn (moderne) auto heeft een massa rijklaar die zo'n 500 kg hoger ligt dan die van jou, en hij mag 2000 kg trekken. Niet echt een klein bemeten boodschappenwagentje dus. Toch raadt de fabrikant bij montage van een trekhaak zwaardere achterveren aan. Sterker nog: als je die trekhaak af fabriek bestelt, worden die zwaardere achterveren er direct op gemonteerd, je krijgt dan niet eens de keuze. Dat geeft wel aan dat autofabrikanten zwaardere achtervering geen overbodige luxe vinden als de auto geregeld zwaar beladen is.

Mocht je vaak met zo'n volle auto rijden of mocht je merken dat de achterveren bij het minste of geringste aan het eind van de veerweg uitkomen, volgens mij is het dan raadzaam om zwaardere achtervering te laten monteren. Ga je dit echter maar zelden nodig hebben, dan kun je alles met een gerust hart bij het oude laten :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Het zal om 1x per jaar gaan...
(Massa rijklaar: 1385 kg, volgens ovi.rdw.nl)

En met zwaardere achterveren bedoel je 'hulpveren'? Of echt compleet andere veren?
Ik zag al dat hulpveren niet de wereld kosten, maar compleet andere veren zijn vast wel een stuk duurder...

Hmmm... dank voor alle info. Ik zal het eens uitzoeken allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 29-06-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Zwaardere veren en hulpveren hebben in essentie hetzelfde effect. Ik zou me niet druk maken om het verschil, je hebt een 'gewone' gezinsauto van een paar jaar oud, geen racemonster of gloednieuwe auto of auto uit het luxe segment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Zo te zien aan de foto's zou ik toch zeggen dat hulpveren geen overbodige luxe is :) Het zal niet echt nodig zijn maar het ziet er naar uit dat je veren het standaard VAG probleempje hebben en wat minder sterk zijn geworden als dat ze zouden moeten zijn. Aan de andere kant is het wel zo dat als het maar om 1 keer per jaar gaat en de auto verder normaal rijdt ik er gewoon mee op pad zou gaan. Hooguit een beetje rustig rijden maar dat doe je meestal met vakantie toch wel ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Galois schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:05:
[...]

Klopt. Voor is de auto nauwelijks ingeveerd. Het gaat echt om achter. De totale massa zal wel verdeeld zijn over beide. Nu komt het grootste gedeelte achter.

De fietsendrager zelf is 16 kg. Dus totaal van fietsen + drager zal niet meer dan 60 kg zijn.

Hmmm...
Wat is je max kogelbelasting en wat voor fietsen heb je?

Ik had een Peugeot 206 met max 50kg kogeldruk, fietsendrager erachter van 13kg, 2 fatsoenlijke stadsfietsen erop en ik zat er een paar kilo overheen. Gevolg is een flink ingeveerde achterkant en een auto die gaat deinen waar je ziek van wordt als je boven de 100km/h komt.

Een beetje stadsfiets zit al op 20kg per stuk, weet niet wat voor fietsen je mee had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Zie onderstaand plaatje van het huidige model Golf Variant:

Afbeeldingslocatie: http://www.volkswagen.nl/~/media/Volkswagen/Images/Modellen/Technische%20visuals/Volkswagen%20Golf%20Variant%201.ashx?bc=White&as=1&mw=550

Zoals je ziet, zit de achterkant van de auto meer dan een meter achter de achteras. De trekhaak zit nog 10 cm verder naar achteren en de fietsdrager zit nóg verder naar achteren. Ik denk dat je veilig kunt stellen dat het zwaartepunt van de fietsdrager minstens 132 cm achter de achteras ligt.

Aangezien de afstand tussen de voor- en achteras 264 cm is en alles in evenwicht is, betekent dit dat de vooras omhoog wordt getrokken met de helft van het gewicht van de fietsdrager. Als de fietsdrager met fietsen 50 kg weegt, wordt de vooras met 25 kg omhooggetrokken. Per saldo draagt de achteras niet 50 maar 75 kg.

Het fietsenrek werkt bovendien als een flinke hefboom als je over een drempel heenrijdt. De achterkant van de auto veert dan in, terwijl de voorkant juist uitveert. De auto gaat dus heen en weer wiegen. Hoewel ik al had beredeneerd dat dit allemaal binnen de grenzen van het technisch toelaatbare valt, kan ik me voorstellen dat het heel oncomfortabel is. Maar nogmaals: het maakt nogal wat uit of je dit 1x per jaar meemaakt op weg naar de vakantiebestemming of dat je ieder weekend met een volbeladen auto met fietsrek rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Het geval is dat we dus afgelopen weekend zo gereden hebben en wat ik al in eerdere posts zei, er helemaal niets van merkte. De auto deinde niet en ik voelde eigenlijk ook niets anders dan normaal. Uiteraard reed ik voorzichtig de drempels op en af.

Maar het mag duidelijk zijn dat het wel beter is om hulpveren te laten plaatsen. Dus dat had ik besloten en ik belde eerst nog even naar de VW-dealer voor advies. Ten eerste hadden zij pas va. 16 juli plaats (wij gaan dit weekend op vakantie) en ten tweede gaf hij aan dat als je het één keer per jaar gedurende 2 of 3000 km doet, dat het geen probleem moet zijn. Je levert wel wat conform met hulpveren in als je de rest van het jaar (20.000 km) onbeladen rijdt. Maar zijn advies was toch wel om het te doen, maar dat het geen kwaad kon als ik het niet zou doen.

Maar aangezien de VW-dealer geen tijd had (en ik weet niet of ik het daar wel had gedaan, afhankelijk van hun prijs), toch even naar een andere garage gebeld bij ons in de buurt. Die konden op zich wel voor het weekend de hulpveren plaatsen, alleen ze hadden ze niet op voorraad en de levertijd was 4 dagen. Nog een andere garage gebeld en een soortgelijk verhaal: op zo'n korte termijn zou het ze niet lukken.

Kortom: de keuze is voor mij gemaakt :)
Ik zal (met jullie reacties en het verhaal van de VW-man in mijn achterhoofd) op vakantie gaan zonder hulpveren en zoveel mogelijk zware spullen op de grond bij de kinderen zetten. Voorzichtig rijden en aangezien we toch voor >90% snelweg zullen rijden, moet het goedkomen. Op de plek van bestemming rijden we toch niet met de fietsendrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Fijne vakantie ! :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:00
Is het geen optie om voor je volgende vakantie gewoon een klein vakantieaanhangertje te huren om spullen in te doen? Volgens mij zijn dat ook geen schokkende kosten, ik heb collega's die dat ook doen.

Ik zie overigens niemand reageren over de banden, die mogen ook een bepaald gewicht dragen. Als het goed is zijn er banden gemonteerd die samen meer mogen hebben dan dat de achteras mag hebben, maar je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Fijne vakantie! Als je snelweg rijdt, wel ff nog opletten voor kuilen en hoogteverschillen in 't asfalt. Als je zo zwaar beladen bent en hard rijdt, kun je wel eens een flink 'achtbaangevoel' krijgen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TheBrut3 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:11:
Ik zie overigens niemand reageren over de banden, die mogen ook een bepaald gewicht dragen. Als het goed is zijn er banden gemonteerd die samen meer mogen hebben dan dat de achteras mag hebben, maar je weet nooit.
Hij zit onder het max laadgewicht van de auto dus de banden zouden altijd voldoende moeten zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 16:28

Bestla

M/M -> V/F

@TS , gewoon gaan, en die hulpveren vergeten. Je auto kan het prima aan, daarover kan je eindeloos praten, maar je blijft ruim binnen de max belading.

Zelfs toen mijn ouders nog met mijn broer en ik op vakantie naar Spanje gingen in een Opel Kadett D model met een Hobie Cat catamaran ondersteboven op het dak, en de bungalowtent met de tafel en stoelen op het zitgedeelte tussen de drijvers. Dat bleek nog binnen de toelaatbare grenzen te vallen. Maar als je het iemand zou vragen :+ Het zag er nogal kolderiek uit :o

[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 02-07-2015 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@TS: Geen zorgen om maken, zolang je nog zo'n marge overhebt t.o.v. de maximale massa kan er weinig fout gaan. Er zitten in die maximale belading ook nog veiligheidsmarges waar je u tegen zegt ;)

Maar wat betreft het doorzakken: die maximale belading en hoe de auto reageert is wel afhankelijk van hoe je de belading verdeelt. Hierboven werd ook al een keer gesproken over de hefboomwerking, maar dat is gewoon een feit: een fietsendrager + 2 fietsen (45 kg is dan erg laag ingeschat denk ik) zit _ver_ achter je achteras en telt veel zwaarder mee dan datzelfde gewicht op bijvoorbeeld de achterbank. Datzelfde geldt voor 2 zware personen (250kg samen) op de voorbank vs. datzelfde gewicht in de kofferbak...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 04-06 06:46
redwing schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:47:
[...]

Hij zit onder het max laadgewicht van de auto dus de banden zouden altijd voldoende moeten zijn.
Maar de belading is extreem onevenredig verdeeld waardoor je wel op de achteras over de maximale as last en load index van de banden heen kan gaan.

In feite zit alles wat in de kofferbak zit + de fietsen en fietsendrager achter de achteras.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Probeer daarom gewicht naar voren te verplaatsen. Ik had met mijn Peugeot 306 precies hetzelfde probleem. Toen heb mijn tent en andere zware spullen in de dankoffer gedaan, met de zwaarste dingen vooraan. Vervolgens bij het laden van de kofferbak ook de zwaarste spullen zover mogelijk naar voren en lichte spullen achterin. Dat werkte vrij goed.

Eventueel een fietsendrager naast de dakkoffer? Eén zware fiets verhuizen van je trekhaak naar het dak kan al veel schelen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 11:29
TheBrut3 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:11:
Is het geen optie om voor je volgende vakantie gewoon een klein vakantieaanhangertje te huren om spullen in te doen? Volgens mij zijn dat ook geen schokkende kosten, ik heb collega's die dat ook doen.
En dan lekker met 130+ over de buitenlandse snelwegen met een aanhangertje op kruiwagenwielen :P

Voor het gemak en fijn kunnen rijden is alles in/op de auto toch net even wat handiger, al is het mogelijk wel goed om eens te kijken hoe je alles het beste kan beladen en mocht je zoiets vaker van plan zijn zijn de kosten van die hulpveren er ook zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23

Mx. Alba

hen/die/zij

Daar ben ik het niet mee eens... Ik ben met mijn C30 twee keer op vakantie geweest. Een keer alles in de auto, een keer met een klein aanhangertje. Met een aanhangertje was echt veel fijner rijden. En veel zuiniger.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

helaas zijn de standaard veren bij de vw groep echt dramatisch.
ik rij zelf een skoda fabia combi en ik hoef er maar 50kg in te leggen om de vering drastisch te zien zakken.

en dan ben ik service monteur met meer dan 300kg+ aan lading. Standaard antwoord van de dealer is ja hulpveren plaatsen als ik zeg prima betaal jij ze even want auto is aangekocht op jullie specificaties dan krabbelen ze snel terug en de lease maatschappij of werkgever zeggen doodleuk nee hoor geen probleem jullie lading kijk maar op de kenteken papieren. Nee de vering van vw is echt een natte krant aan de achter zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 00:03
Je hebt vooral een probleem als je op een helling met wat grind stil komt te staan. Weinig tractie met je aangedreven voorwielen door dat al het gewicht op de achteras drukt. Met zijdelings wegrijden ipv recht vooruit komt je waarschijnlijk wel weg met wat gespin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mx. Alba schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:23:
Daar ben ik het niet mee eens... Ik ben met mijn C30 twee keer op vakantie geweest. Een keer alles in de auto, een keer met een klein aanhangertje. Met een aanhangertje was echt veel fijner rijden. En veel zuiniger.
Dat laatste komt natuurlijk omdat je met die aanhager max 90 KM per uur mag, vs 130 zonder aanhanger. Dat heeft wel effect op het verbruik ja. ;) Nadeel is wel dat je reistijd flink langer wordt.

Een reis die je normaal in 10 uur doet, duurt met kar bijna 14,5 uur.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23

Mx. Alba

hen/die/zij

Valt wel mee want in Frankrijk bijvoorbeeld is er geen lagere maximumsnelheid voor auto met aanhanger; daar mag je gewoon 130. Het was een klein karretje maar ik had hem met beleid geladen (de zware tent overdwars recht boven de as bijvoorbeeld en daarachter alleen maar relatief licht spul; het verdere zware spul ervoor) en hij lag als een huis op de weg. Even getest of hij tot 130 stabiel bleef en toen de CC op 120 gezet, op naar Zuid-Frankrijk. :D

En in Nederland en België had ik de CC op 100 staan. Ja, iets te snel maar binnen de marges. (Vrachtwagens die 80 mogen rijden toch ook 90? Ik mag 90, dan rij ik "dus" 100. :+ )

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1