[Win8] OpenWith menu: toevoegen eigen applicaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Het "Open with" context menu (in nederlands zal dat wel "openen met" zijn, ik werk met een Engelse windows versie) werkt blijkbaar anders dan in Windows 7 het geval was.

In Win7 werkt het zo dat als je "Open with" op een bestand uitvoert, de optie "Default program" kiest, er een dialoog opkomt waar je uit "bekende" applicaties kan kiezen om het bestand mee te openen.
Staat de applicatie niet in de lijst, kan je browsen naar de locatie.

Dit werkt ook nog onder Win8, met dat verschil dat de lijst met applicatie keuzes niet zondermeer de laatst of eerder gekozen optie in het eerste popup menu laat zien.

Ik heb gezocht op internet naar de reden en hoe het op te lossen maar nergens een duidelijke uitleg gevonden. Maar het lijkt erop dat applicaties eerst geregistreerd moeten worden in Win8 om permanent in het OpenWith menu te kunnen komen.

De reden dat ik dit wil oplossen is dat er nu veel meer clicks nodig zijn.

Ik heb nl een bestandsextensie die ik wil openen met een .bat file. Maar ik heb daar verschillende versies van.

Dus als voorbeeld:

a.bat
b.bat
c.bat

Ik heb een bestand, als voorbeeld "bestand.xyz"

Ik wil dus de opties a.bat, b.bat en c.bat (plus nog notepad.exe en wat andere applicaties) standaard in de popup lijst hebben voor extensie .xyz

Dus rechtermuisclick op het .xyz bestand. In het popup menu van OpenWith staan dan al die opties die direct het bestand kunnen openen.

Voorbeeldje staat hier:
http://www.tech-recipes.c.../11-2-2012-3-07-59-PM.png

(Let wel, ik heb het dus over dat eerste lijstje in het menu zelf, de opties die staat boven de "Choose default program")

Alleen die opties komen nooit in de lijst te staan. Alleen notepad.exe en applicaties die blijkbaar officieel bekend zijn of geregistreerd zijn. De .bat bestanden krijg ik voor geen mogelijkheid in dat eerste lijstje.

Ik hoop dat er een oplossing voor is, wat het is uitermate irritant werken zo om elke keer die dialoog te moeten openen, het bat bestand te kiezen, het vinkje uit te zetten om dit als standaard in te stellen en dan het xyz bestand te kunnen openen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xymox op 29-06-2015 08:28 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je al gekeken voor register hacks. Maak eerst even een herstelpunt en kijk dan met regedit in de HKCR (is de eerste 'boom') naar je .xyz bestand. Daar kan je dan de OpenWith MRU lijst aanvullen met je eigen entries.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb hier inderdaad naar gekeken, maar dat is dus het verschil tussen Win7 en Win8.
De OpenWith lijst plaats het in de lijst van "recommended" applicaties, dat is de lijst in de dialog die opkomt als je kiest voor "choose default program".

De items komen niet in de "standaard" applicaties voor die bestandsextensie en dus niet in het popupmenu van OpenWith.

Het lijkt erop dat je onder Win8 eerst een applicatie echt moet "installeren" zodat er een ProgID in de registry staat en dat dan pas die applicatie in de OpenWith lijst komt.

Maarja, ik heb .bat bestanden die niet geinstalleerd worden en dus geen ProgID hebben.

Uitermate irritant waarom MS did zo opgelost heeft. Als oplossing lees ik hier en daar dat als alternatief je de link in het "send to" menu. Maar handig is dit niet.

Dit is een zeer irritante wijziging aan Win8 in vergelijk met Win7 wat mijn productiviteit behoorlijk aantast in mijn dagelijkse werk.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als het toevallig om notepad gaat, kijk dan eens naar Notepad++. 1000x beter dan notepad en je krijgt standaard op elk type file de mogelijkheid om deze te openen omdat deze een aparte knop "Edit with Notepad++" aanmaakt ongeacht de extensie.

Het is een workaround, maar misschien wel een heel prettige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Nee gaat niet om notepad.
De batch files worden gebruikt om een specifieke ontwikkelomgeving te starten waarbij system variabelen gezet worden en een aantal checks uitgevoerd worden. De bestanden zelf zijn project bestanden en starten een eigen proces.

De batchfiles zijn dus een makkelijke manier om te wisselen tussen projecten en dezelfde projecten in andere versies van de omgeving te draaien.

Mijn issue hier is trouwens makkelijk na te spelen:

- Maak twee .bat bestanden aan (a.bat en b.bat). Ze mogen leeg zijn. Of zet er een pause command in
- Maak een test.xyz bestand aan
- Kies "Open with" en browse naar a.bat (laat het vinkje default aan staan)
- Herhaal vorige stap maar kies daar b.bat

a.bat en b.bat werken wel als default applicatie, maar ze staan niet in het lijstje OpenWith. Je moet elke keer daar choose other application)

Geinige is, dat als je de stappen herhaalt maar dan notepad.exe kiest en een andere applicatie (zoals adobe reader) deze wel in het lijstje komen. A.bat en b.bat weigeren om er tussen te komen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is dit wat?

project1.bat
----
assoc .xyz=testfile
ftype testfile=C:\test\test.bat "%1"
----

Als je 2 bestandjes maakt kun je zo switchen

Peper en zout naar smaak toevoegen ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Fairy op 29-06-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Fairy, is dit niet om de standaard actie in te stellen?
Ik heb inderdaad een standaard actie, maar daarbij x aantal alternatieve acties op dezelfde bestandsextensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Openen met heb je niet nodig als je shell sleutels in het register weet te bewerken.
Wat je nodig hebt is de extensie waar je je op richt.
Als voorbeeld neem ik de extensies JPG (en JPEG niet vergeten).
Nu heb ik in mijn register sleutels aangemaakt in de volgende sleutel:
HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.jpg\Shell

Ik klikte met rechter muisknop op de shell sleutel en klikte op "Nieuw" - "Sleutel" (vertaal dat ff naar Engels)
die sleutel geef je de naam van het programma waarmee je de jpg wil laten openen.

Als voorbeeld neem ik Internet explorer.
Ik noem de nieuwe sleutel dan Internet explorer en geef ook de standaard waarde in de sleutel die naam.
In die nieuwe sleutel maak je ook een nieuwe sleutel en die noem je command. Heb je 64 bit?
de standaardwaarde in de sleutel command wordt:
C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe "%1"
Zonder "%1" zou internet explorer openen zonder de jpg te openen.

Nu kan je rechtstreeks met een rechtsklik een jpg openen in internet explorer.
Dat kan op die manier met vele extensies en programma's
Daarna kan je de shell sleutel exporteren en openen in kladblok of toevoegen aan een ander systeem.
Dus eenmaal een sleutel gemaakt en geëxporteerd hoef je die niet nogmaals te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/uskkvmhvqsr.jpg
Pagina: 1